Luther: ”Evankeliuminsa Paavali taas sai ollessaan tiellä, matkustaessaan Damaskoon; siellä Kristus ilmestyi hänelle ja puhui hänen kanssaan. Hän on puhunut myöhemminkin hänen kanssaan Jerusalemin pyhäkössä (Ap. t. 22:17), mutta evankeliumin Paavali sai tiellä ollessaan, niinkuin Luukas Apostolien tekojen 9. luvussa (Ap. t. 9:6) tapahtuman kertoo: »Mutta nouse», Kristus sanoo hänelle, »ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän». Hän ei käske häntä menemään kaupunkiin oppiakseen evankeliumia Ananiaalta, vaan Ananiaan piti kastaa hänet, panna kätensä hänen päälleen, uskoa hänelle sanan palvelustoimi ja suositella häntä seurakunnalle, mutta hänen ei ollut määrä opettaa hänelle evankeliumia: sen hän oli, niinkuin hän tässä [Gal. 1:11] kerskaa, jo ennen - tiellä - saanut vain Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta. Ananias itsekin todistaa sen näillä sanoilla: »Saul veljeni», hän sanoi, »Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit, että saisit näkösi jälleen» jne. (Ap. t. 9:17). Hän siis ei saanut oppiaan Ananiaalta; vasta sitten kun Kristus oli hänet tiellä kutsunut, häntä valaissut ja opettanut, hänet lähetetään Ananiaan luokse, että hänellä olisi ihmisiltäkin todistus siitä, että Jumala on kutsunut hänet julistamaan Kristuksen evankeliumia.” (Galatalaiskirjeen selitys. - In epistolam S.Pauli ad Galatas commentarius ex praelectione D. Martini Lutheri collectus. [1531] 1535. WA 40,1,15-688; 40,2,1-84. Suom. A.E. Koskenniemi. SLEY Turku 1932, s. 85.)
Paavalin uskoontulo:
40
1814
Vastaukset
- härskisti
omaan korvasyyhyynsä sen, miten Paavalin uskoontulo tapahtui.
Pakko on valehdella, jotta vl-valheoppi "ihminen voi tulla uskoon vain toisen ihmisen kautta" ei kaatuisi tähän. - kertoa
jotain ?
- Kyssäri !
Apt.21:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]
Siis Ananias ei saarnannut syntejä anteeksi Saulukselle - eikö niin !?Evankeliumi vaikuttaa myös kasteessa. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa opetetaan:
”Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.” (CA V)
Oikea luterilaisuus antaa Raamatun puhua vapaasti, tekemättä sille väkivaltaa:
Sekä Jumalan sanalla, että kasteella on Raamatun mukaan uudestisynnyttävä voima. Molempia tarvitaan, kumpaakan ei saa hyljätä. Nämä ei ole toisiaan vastaan, vaan samalla puolella.
Esim Luther opettaa, ihan Raamatun maukaisesti, että "kasteessa olemme uudestisyntyneet". Kun esim. lähetystyössä, usko voi syntyä sanan kautta, niin sen jälkeen saatu kaste, ei ole ilman tuota samaa uudestisynnyttävää voimaa.
Yksi esimerkki: Paavali sanoo synnyttäneensä evankeliumin sanan kautta korintialaiset:
1.kor.4:15:"Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa".
Nyt on huomioitava mitä Paavali sanoo, näistä sanan kautta uudestisyntyneistä korintissa:
1.kor.6:11. "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä".
Tiit.3:4. "Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5. pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta"
Paavali sanoo heidän saaneen uudensyntymisen peson ja vahvistuksen kasteen kautta.
Niinpä Luther sanookin Kirkkopostillassa oikein: "Kun olemme kastettuja, Jumala on antanut meille näkyvän merkin, ettemme olisi hurmahenkiä, Vaan tietäisimme missä olemme hengen saaneet" niinpä katumuskin on aina kasteeseen palaamista. Kastehan pelastaa ja on hyvän omantunnoliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21).Tässä myös selittyy tunnettu sanonta: "Ei sakramentti, vaan usko sakramenttiin vanhurskauttaa." Eihän ympärileikkauskaan vanhurskauttanut Aabrahamia eikä hänen siementään, ja kuitenkin apostoli kutsuu sitä uskonvanhurskauden sinetiksi (Room. 4:11), sillä usko lupaukseen, johon ympärileikkaus oli yhdistetty, vanhurskautti ja täytti sen, mitä ympärileikkaus merkitsi. Usko näet oli sydämen esinahan hengellinen ympärileikkaus ja lihan kirjaimellinen ympärileikkaus taas sen vertauskuva. Abelia ei siis suinkaan vanhurskauttanut hänen uhrinsa, vaan usko, jolla hän uhrasi itsensä kokonaan Jumalalle; ulkonainen uhri taas oli sen vertauskuva.
Martti Luther, Kirkon Baabelin vankeudesta, Kasteen sakramentista, s. 532.
Saulus oli tiellä Damaskukseen kohdannut ylösnousseen Kristuksen välittömästi ja saanut tältä evankeliumin, jonka ytimessä on syntien anteeksiantamus Kristuksen sovitustyön tähden. Koska kysymys oli todellisesta eikä kuvitellusta kääntymyksestä, Paavali epäilemättä tuli vanhurskauttavaan uskoon kohdatessaan Kristuksen ja näin ollen välttämättä myös uudestisyntyi. Sen, että kääntymys, mielenmuutos, syntynyt vanhurskauttava usko ja uudestisyntyminen olivat todellisia, todistaa Raamattu kuvaamalla Paavalin hengellistä tilaa sen hedelmien perusteella. Ennen ylösnousseen Vapahtajan kohtaamista, hän vainosi kristittyjä ja Kristusta, muttei enää sen jälkeen vaan seurasi nyt Kristusta, noudatti Hänen tahtoaan ja kantoi muutakin elävän uskon hedelmää, esim. rukoili.
Tunnustuksellinen luterilainen prof. P.E. Kretzmann Sauluksen/Paavalin kääntymyksestä:
”Ihmisen kääntymykseen ei aina liity sellaista ihmettä kuin Saulin tapauksessa, mutta se on aina ihmeellinen. Herra itse valloittaa ja kukistaa syntiset, vihollisensa, Hänen pyhä Lakinsa lyö heidät maahan, ajaa heidät pelkoon ja epätoivoon. Mutta Hän välittömästi seuraavaa sitä lohduttavalla Evankeliumin sanamalla, ja näin ihme on tapahtunut. Uudestisyntymättömän sydämen vastustus ja vihollisuus on muutettu sydämelliseksi Jumalan rakkauden vastaanottamiseksi. Tämä on kääntymyksen ihme… Saulin uusi hengellinen elämä antoi todistuksensa rukouksessa [Ap.t. 9:11]; rukouksessa hän sai voimaa ja kärsivällisyyttä kestääkseen Herran koetuksessa loppuun asti.” (Kretzmann's Popular Commentary, Acts Ch. 9. v. 7-9, 10-12. Suomennos: Lv.)- Peksujeff
Synnyitkö uudestaan kun pääsit eroon vl-liikkeestä ?
Näyttää, että puhut nyt Raamatullisesti ? Peksujeff kirjoitti:
Synnyitkö uudestaan kun pääsit eroon vl-liikkeestä ?
Näyttää, että puhut nyt Raamatullisesti ?mistä olin lähtenytkin...
- olit lähtenytkin?
Peksujeff kirjoitti:
Synnyitkö uudestaan kun pääsit eroon vl-liikkeestä ?
Näyttää, että puhut nyt Raamatullisesti ?Mitä tämmä tarkottaa? Olet lähtenyt vl:stä. Oletko nyt vl uudestaan?
olit lähtenytkin? kirjoitti:
Mitä tämmä tarkottaa? Olet lähtenyt vl:stä. Oletko nyt vl uudestaan?
Olen vain palannut Raamatun ja Lutherin katekismuksen oppilaaksi...
- sitten
weha kirjoitti:
Olen vain palannut Raamatun ja Lutherin katekismuksen oppilaaksi...
en voi muuta sanoa.
- Ihmettelijänä !
sitten kirjoitti:
en voi muuta sanoa.
palasi Raamatulliselle linjalla ?
- ämmä fani
ulos vl-liikkeestä !
- XXL orig.
... mutta olisiko välillä mahdollista jauhaa vaikkapa Pietarin uskoontuloa? Ihan vaan vaihtelun vuoksi.
- XXL orig.
vaikkapa Metaskeeman.
- näkyny
metaskeemaa viime aikoina?
- XXL copy
Ei sellaisen hankkiminen nyt niin suuri hekinen ponnistus ole, ettet sinäkin siihen pystyisi.
- jul123
Paavali sai Ananiaan talossa siunauksen ja pyhän hengen, jonka jälkeen hänet kastettiin. Tästä alkoi hänen lähetystyönsä.
14. Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat.
15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon hänelle näyttää, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
19. Ja kuin hän otti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja Saulus oli muutamat päivät opetuslasten kanssa, jotka olivat Damaskussa,
20. Ja saarnasi kohta synagogassa Kristuksesta, että hän on Jumalan Poika.En usko henkikasteoppeihin, että siitä ei ole kyse, mutta huomaa tarkoin: Paavali täytettiin Pyhällä Hengellä, joten hän oli aiemmin jo saanut Pyhän Hengen:
"Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin".
Uskoontulosta on luontevaa käyttää: "sai Pyhän Hengen", niinkuin monessa kohden Raamatussa sanotaan.weha kirjoitti:
En usko henkikasteoppeihin, että siitä ei ole kyse, mutta huomaa tarkoin: Paavali täytettiin Pyhällä Hengellä, joten hän oli aiemmin jo saanut Pyhän Hengen:
"Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin".
Uskoontulosta on luontevaa käyttää: "sai Pyhän Hengen", niinkuin monessa kohden Raamatussa sanotaan.Kuten jo sanoin, meille on koko elämämme ajaksi annettu vain yksi tehtävä, nimittäin tulla kastetuiksi. Toisin sanoen meidän tulee uskon kautta Kristukseen kuolla ja tulla jälleen eläviksi. Tätä ja vain tätä uskoa pitäisi juuri ylimmäisen paimenen* opettaa. Mutta sen sijaan nyt vaietaan uskosta, ja niin kirkkoa kidutetaan lukemattomilla määräyksillä, joilla käsketään vain tekoihin ja seremonioihin.
Martti Luther, Kirkon Baabelin vankeudesta, Kasteen sakramentista, s. 536.
-----
Uskommehan, että Stefanus tämän voiman avulla käännytti apostoli Paavalin (Apt. 7:58- 8:1). Mutta silloin sakramentit eivät teekään sitä, minkä ne tekevät, omasta vaan uskon voimasta, jota ilman ne eivät saa yhtään mitään aikaan, kuten jo sanoinkin.
Martti Luther, Kirkon Baabelin vankeudesta, Kasteen sakramentista, s. 538.
-----
*Viittaus paaviin.
Sivunumeroinnit WA:n mukaan.- täysi täydempi...
weha kirjoitti:
En usko henkikasteoppeihin, että siitä ei ole kyse, mutta huomaa tarkoin: Paavali täytettiin Pyhällä Hengellä, joten hän oli aiemmin jo saanut Pyhän Hengen:
"Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin".
Uskoontulosta on luontevaa käyttää: "sai Pyhän Hengen", niinkuin monessa kohden Raamatussa sanotaan.Sääli
täysi täydempi... kirjoitti:
Sääli
on aina yksin Jumalan teko...sillä kuinka luonnollinen ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?
1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"- jul123
weha kirjoitti:
Kuten jo sanoin, meille on koko elämämme ajaksi annettu vain yksi tehtävä, nimittäin tulla kastetuiksi. Toisin sanoen meidän tulee uskon kautta Kristukseen kuolla ja tulla jälleen eläviksi. Tätä ja vain tätä uskoa pitäisi juuri ylimmäisen paimenen* opettaa. Mutta sen sijaan nyt vaietaan uskosta, ja niin kirkkoa kidutetaan lukemattomilla määräyksillä, joilla käsketään vain tekoihin ja seremonioihin.
Martti Luther, Kirkon Baabelin vankeudesta, Kasteen sakramentista, s. 536.
-----
Uskommehan, että Stefanus tämän voiman avulla käännytti apostoli Paavalin (Apt. 7:58- 8:1). Mutta silloin sakramentit eivät teekään sitä, minkä ne tekevät, omasta vaan uskon voimasta, jota ilman ne eivät saa yhtään mitään aikaan, kuten jo sanoinkin.
Martti Luther, Kirkon Baabelin vankeudesta, Kasteen sakramentista, s. 538.
-----
*Viittaus paaviin.
Sivunumeroinnit WA:n mukaan.Apostolien teot 8:
10. Jota kaikki sekä pienet että suuret kuulivat, sanoen: tämä on Jumalan voima, joka suuri on.
11. Mutta he kuultelivat häntä mielellänsä, että hän kauvan aikaa oli heitä noituudellansa villinnyt.
12. Mutta kuin he uskoivat Philippuksen, joka saarnasi Jumalan valtakunnasta ja Jesuksen Kristuksen nimestä, niin he kastettiin sekä miehet että vaimot.
13. Niin Simon myös itse uskoi, ja kuin hän kastettu oli, viipyi hän Philippuksen tykönä. Ja kuin hän näki ne merkit ja suuret voimalliset työt tapahtuvan, niin hän hämmästyi.
14. Mutta kuin apostolit, jotka Jerusalemissa olivat, kuulivat Samarian Jumalan sanan ottaneen vastaan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen,
15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
18. Mutta kuin Simon näki, että apostolien kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki annettiin, taritsi hän heille rahaa,
19. Sanoen: antakaat minullekin se voima, että kenenkä päälle minä käteni panen, se sais Pyhän Hengen.
20. Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.
22. Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin. jul123 kirjoitti:
Apostolien teot 8:
10. Jota kaikki sekä pienet että suuret kuulivat, sanoen: tämä on Jumalan voima, joka suuri on.
11. Mutta he kuultelivat häntä mielellänsä, että hän kauvan aikaa oli heitä noituudellansa villinnyt.
12. Mutta kuin he uskoivat Philippuksen, joka saarnasi Jumalan valtakunnasta ja Jesuksen Kristuksen nimestä, niin he kastettiin sekä miehet että vaimot.
13. Niin Simon myös itse uskoi, ja kuin hän kastettu oli, viipyi hän Philippuksen tykönä. Ja kuin hän näki ne merkit ja suuret voimalliset työt tapahtuvan, niin hän hämmästyi.
14. Mutta kuin apostolit, jotka Jerusalemissa olivat, kuulivat Samarian Jumalan sanan ottaneen vastaan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen,
15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
18. Mutta kuin Simon näki, että apostolien kätten päälle-panemisen kautta Pyhä Henki annettiin, taritsi hän heille rahaa,
19. Sanoen: antakaat minullekin se voima, että kenenkä päälle minä käteni panen, se sais Pyhän Hengen.
20. Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.
22. Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin.5. Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta. 6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki. 7. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani. 8. Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.
Luther opettaa, että Pyhä Henki tuli apostolien kättenpäällepanon kautta näkyvästi heidän päälle, sillä senhän Simon näki (kuten teksti sanoo) ja että nykyisin on jäänyt saarnanvirkaan asettaminen kätten päälle panon kautta.- niin.
weha kirjoitti:
on aina yksin Jumalan teko...sillä kuinka luonnollinen ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?
1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"Jumalan teko
Ja Jumala ei anna Henkeänsä eri määriä eri tilanteessa vaan aina täydellisesti
Tee parannus, siinä saat kaikki mitä tarvitset
Eikä trtte luovia ja rakennella mitään. niin. kirjoitti:
Jumalan teko
Ja Jumala ei anna Henkeänsä eri määriä eri tilanteessa vaan aina täydellisesti
Tee parannus, siinä saat kaikki mitä tarvitset
Eikä trtte luovia ja rakennella mitään.ihminen saa Pyhän Hengen kun hän saa uskomisen lahjan, ja tämä merkitsee tietysti kokonaisen hengen saamista ja myös koko täyteyttä.
kol.2:9. "Sillä hänessä (Jeesuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, 10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää"
Näin myös täytytään jatkuvasti hengellä:
Ef.5:18. "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, 19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, 20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä".- Kempelainen
ei Paavali uskoon tullut, vaan >Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee.
Uudempi käännös on heiman selvempilukuinen, mutta Ananiakasen tehtävä oli poistaa suomukset ja kastaa. - poiuytr
weha kirjoitti:
ihminen saa Pyhän Hengen kun hän saa uskomisen lahjan, ja tämä merkitsee tietysti kokonaisen hengen saamista ja myös koko täyteyttä.
kol.2:9. "Sillä hänessä (Jeesuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, 10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää"
Näin myös täytytään jatkuvasti hengellä:
Ef.5:18. "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, 19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, 20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä".Kun Pietari saarnasi Korneliuksen kodissa tai Helluntaina, ei hän laittanut käsiään kenenkään päälle.
Jumalan sana on se joka vaikuttaa. poiuytr kirjoitti:
Kun Pietari saarnasi Korneliuksen kodissa tai Helluntaina, ei hän laittanut käsiään kenenkään päälle.
Jumalan sana on se joka vaikuttaa.Jumalan sana vaikuttaa yleisenä julistuksena, sakramentteissa, kättenpäällepanossa, joissa myös käytetään Jumalan sanaa...
- satakielinen
omien sanojensa mukaan evankeliumin suoraan Kristukselta. Ananiaksen kättenpäällepaneminen oli vain Pyhän Hengen erikoislahjan antamista, ei syntien anteeksiantamista, kuten vl:t yrittävät selittää tämän kohdan.
Aamen kirjoituksellesi!- Kempelainen
Jeeus itse kustui Hänet, sekä täytti evankeliumin sanomalla, josta Hän ei tiennyt mitään ennen tätä tapahtumaa. Jeesukselle kaikki on mahdollista.
Se että synnit Ananias sarnasi Hänelle antekisi, on VL- lekdaa.
Nuoret VL puhjat eivät puhu sittä niin, vanhat, jotka eivät edes osaa lukea, tulkitsee näin.
- Raamattua
Veeällillä nyt on tapana vääntää Raamattua oman oppinsa mukaiseksi. Tyypillinen esimerkki tästä on Paavalin kääntymys. Luotettavin kuvaus löytyy Paavalilta itseltään galattalaiskirjeestä. Apostolien tekojen kuvausta kannattaa verrata siihen. On jännää, että veeällät sivuttavat kokonaan galattalaiskirjeen Paavalin kääntymystä käsitellessään.
- kolipertti
Tiellä ! Ei kun Damaskossa ! Onko sillä niin suuri merkitys missä ja milloin ?
Pääasia, että Paavali pelastui. Näissä oikeassaolemistalkoissa tuntuu välillä unohtuvan maailman kolme tärkeintä sanaa: Se on täytetty.- kuule:
Koetas nyt siis Kolipertti samaistua Sauliin ja ole näkemässä kuinka Stefanus kivitetään ja kuule hänen saarnansa ennen sitä. Saulhan tunsi kirjoitukset kuin omat taskunsa ja voin vain kuvitella minkälaisen mylläkän Stefanuksen saarna on aikaan saanut hänen sielussaan, sillä Stefanushan tulkitsi Saulille noiden hänen hyvin tuntemiensa kirjoitusten merkityksen. Ajattelepas sitten kun Jeesus itse ilmestyi hänelle Damaskoksen tiellä, siinä ei varmaan paljon sanoja tarvittu kun asia oli selvä. Voitko sanoa kovin varmalla äänenpainolla, ettei Saul uskonut ennen kastettaan?
- kolipertti
kuule: kirjoitti:
Koetas nyt siis Kolipertti samaistua Sauliin ja ole näkemässä kuinka Stefanus kivitetään ja kuule hänen saarnansa ennen sitä. Saulhan tunsi kirjoitukset kuin omat taskunsa ja voin vain kuvitella minkälaisen mylläkän Stefanuksen saarna on aikaan saanut hänen sielussaan, sillä Stefanushan tulkitsi Saulille noiden hänen hyvin tuntemiensa kirjoitusten merkityksen. Ajattelepas sitten kun Jeesus itse ilmestyi hänelle Damaskoksen tiellä, siinä ei varmaan paljon sanoja tarvittu kun asia oli selvä. Voitko sanoa kovin varmalla äänenpainolla, ettei Saul uskonut ennen kastettaan?
"Voitko sanoa kovin varmalla äänenpainolla, ettei Saul uskonut ennen kastettaan? "
En voi. Halusin vain sanoa, että nämä opilliset pilkunviilamiset ja loputtomat kiistat eivät ole minulle autuuskysymyksiä. Kun on elämässään joutunut soutamaan muutaman ahtaan salmen läpi, ei uskosta ole jäänyt muuta kuin nuo Golgatan keskimmäisen ristin sanat: Se on täytetty.
Ja ne sanat sanottiin niin varmalla äänenpainolla, että on tosiaan aivan sama tuliko Paavali uskoon tiellä vai talossa, pääasia, että tuli. - putosi haarukasta
kolipertti kirjoitti:
"Voitko sanoa kovin varmalla äänenpainolla, ettei Saul uskonut ennen kastettaan? "
En voi. Halusin vain sanoa, että nämä opilliset pilkunviilamiset ja loputtomat kiistat eivät ole minulle autuuskysymyksiä. Kun on elämässään joutunut soutamaan muutaman ahtaan salmen läpi, ei uskosta ole jäänyt muuta kuin nuo Golgatan keskimmäisen ristin sanat: Se on täytetty.
Ja ne sanat sanottiin niin varmalla äänenpainolla, että on tosiaan aivan sama tuliko Paavali uskoon tiellä vai talossa, pääasia, että tuli.Juu kyllä näin on: Paavalin kääntymystä ei tosiasioilla saa mitenkään lestadiolaiseksi parannuksenteoksi. Kyllä näin on marjat. Lestadiolaisopilta putoaa kertakaikkiaan herkkupala haarukasta, kun katsotaan mitä Paavalin kääntymyksestä todella kerrotaan Raamatussa ja mitkä ovat lestadiolaiset tulkinnat siitä. Miksi ihmeessä veeällät sivuuttavat kokonaan Paavalin oman kertomuksen kääntymyksestään, mikä on luettavissa galattalaiskirjeestä? Tietenkin siksi, että tuo kuvaus ei sovi heidän oppiinsa.
- galattalaiskirjettä
putosi haarukasta kirjoitti:
Juu kyllä näin on: Paavalin kääntymystä ei tosiasioilla saa mitenkään lestadiolaiseksi parannuksenteoksi. Kyllä näin on marjat. Lestadiolaisopilta putoaa kertakaikkiaan herkkupala haarukasta, kun katsotaan mitä Paavalin kääntymyksestä todella kerrotaan Raamatussa ja mitkä ovat lestadiolaiset tulkinnat siitä. Miksi ihmeessä veeällät sivuuttavat kokonaan Paavalin oman kertomuksen kääntymyksestään, mikä on luettavissa galattalaiskirjeestä? Tietenkin siksi, että tuo kuvaus ei sovi heidän oppiinsa.
Kuinka luotettava on Apostolien tekojen kuvaus Paavalin kääntymyksestä kun galattalaiskirjeessä Paavali kertoo itse näin:
"Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. 12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. 13 Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen. 14 Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta. 15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä, 16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä 17 enkä heti lähtenyt Jerusalemiin tapaamaan niitä, joista oli tullut apostoleja jo ennen minua. Sen sijaan menin Arabiaan ja palasin sieltä takaisin Damaskokseen."
Luulisi, että Paavali mainitsisi Ananiaan, vaan eipä mainitse.
- oikova
>>Paavalin uskoontulo:
Luther: Evankeliuminsa kautta Paavali taas sai ollessaan tiellä, matkustaessaan Damaskoon; siellä Kristus ilmestyi hänelle ja puhui hänen kanssaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2506267Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä492745Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne552732- 1562272
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161789Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1651445- 821434
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o251351Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https351311Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1091017