Sammuttaako noi blue1:n suomen liikenteessä käyttämät pikkuset 4 moottoriset suihkarit, niin osan koneista nousun jälkeen? Vai mistä moiset oudot äänet noissa koneissa johtuu, kun en ole niitä muissa koneissa koskaan kuullu.
Enkä keksi niille äänille muutakaan syytä.
Blue1 koneiden oudot äänet
18
2682
Vastaukset
- omassa päässäsi
taitaa äänet hiljentyä. Mitä sinä tuollaisia pohdit? Kyllä ne moottorin äänet hiljenee muidenkin yhtiöiden pikkukoneissa, kun ne on ilmassa, usko pois.
Kaikkia sitä ihmiset pohtii. Kuunteletko junassakin veturin ääniä? - * * *
Ääni kuuluu asiaan - liittyy käsittääkseni siihen, kun rankin nousuvaihe on ohi ja tehoja lasketaan / siipiä säädetään.
Poikkeaa kyllä esim. Airbusin äänestä.- Outoo
No se kuulostaa ihan siltä kun kaksi moottoria sammutettaisiin. Ei ne musta flapit ole kun pitää niin outoa ääntä. Tai ehkä ne onkin. Sopisi kylä kuvaan.
Yleensä soundi kuuluu käynnistyksen yhteydessä. Nousun jälkeen. Laskeutumista ennen ja sammutettaessa.
Periaatteessa tuohon patterniin voisi sopia kyllä flapsien säätö, mutta tuskin se noin kovaa ääntä pitää. - jorinaa
Outoo kirjoitti:
No se kuulostaa ihan siltä kun kaksi moottoria sammutettaisiin. Ei ne musta flapit ole kun pitää niin outoa ääntä. Tai ehkä ne onkin. Sopisi kylä kuvaan.
Yleensä soundi kuuluu käynnistyksen yhteydessä. Nousun jälkeen. Laskeutumista ennen ja sammutettaessa.
Periaatteessa tuohon patterniin voisi sopia kyllä flapsien säätö, mutta tuskin se noin kovaa ääntä pitää.Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!
Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.
Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone. - autotallilentokonemekaanikko
jorinaa kirjoitti:
Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!
Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.
Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.taitaa tulla laipoista! Aerodynaamista meteliä.Avrossa ei ainakaan tietääkseni ole siivissä solakoita...? Vai onko...?
- Ketjun aloittaja
autotallilentokonemekaanikko kirjoitti:
taitaa tulla laipoista! Aerodynaamista meteliä.Avrossa ei ainakaan tietääkseni ole siivissä solakoita...? Vai onko...?
Mä esitin typerän arvaukseni ja puhtaasti ihmettelin. Mutta nyt alkaa tulemaan hyvää keskustelua. ;)
Eikö kukaan oikeasti tiedä mistä tuo ääni tulee? - Tarhan täti Simo
jorinaa kirjoitti:
Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!
Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.
Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.Avro on oikein loistava kone: hiljainen ja nopea- lisäksi näemmä isokin. Pysyy yleensä kasassakin (mitä nyt viime vuonna Lontoossa putosi siiven pala ilmassa). Onhan se maailmalla tosi suosittukin (ai ei vai?).
Ei saa kiusta sitä! - mutten kerro
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Mä esitin typerän arvaukseni ja puhtaasti ihmettelin. Mutta nyt alkaa tulemaan hyvää keskustelua. ;)
Eikö kukaan oikeasti tiedä mistä tuo ääni tulee?Herran pelko on viisauden alku. Falleralleraa!
- autotallimeksu
jorinaa kirjoitti:
Mikä ihmeen autotallilentokonemekaanikko täällä yrittää esittää asiantuntijaa!!!!
Tottakai moottorien tehoa pienennetään nousun jälkeen, siinä olet oikeassa. Mutta fläpit, niitä käytetään ainoastaan lentokoneen jarruttamiseen laskeutuessa. Nousun aikana kylläkin säädetään siivissä olevia solakoita, joiden liikutteluun käytettävästä moottorista tulee melko kova ääni tietyissä kohdissa konetta. Lisäksi solakoiden saavuttaessa ääriasennon tulee myös pienehkö kolahtava ääni.
Sinällään tuollaisten äänten kuuntelu on kyllä ihan turhaa. Mainitsemanne Avro ei muuten kyllä ole mikään pieni kone.juu, Avrossa kun ei vaan ole siivissä solakoita, ihan vaan kiinteä etureuna. Ja toisekseen, Avrolla ei tehdä lentoonlähtöä sileenä, joten kyllä niitä "fläppejä" ajetaan lentoonlähdön jälkeen. Sitäpaitsi ei "fläpeillä" mitään jarruteta vaan muutetaan siiven aerodynamiikkaa siten, että on mahdollista lentää pienemmällä nopeudella.
- TLH
Noissa Blue1:n käyttämissä Avro RJ85 ja RJ100 koneissa siiven laippojen sisäänveto ja ulostulo aiheuttaa lennon aikana erittäin voimakkaan aerodynaamisen äänen joka kuuluu niin koneen sisälle kuin alas maahankin selvemmin kuin useimmissa muissa konetyypeissä. Tämä siis ihan normaalia. Mikään liikennelentoa harjoittava kone ei sammuta yhtään moottoria ilmassa normaalitilanteessa. Tekninen vika tai varoitus voi tämän aiheuttaa mutta kyseisissä 4-moottorisissa koneissa tämä ei ole vaarallista ja kone saa jatkaa matkaa kolmella "kannulla".
- Kiitokset
Kiitos vastauksesta. Asia selvä.
Alkuperäinen moottorien sammutus ajatus lähti siitä liikenteeseen, että jos tehoreserviä olisi. Niin käsittääkseni suihkumoottorilla polttoaineenkulutus / teho käyrä on sellainen että se on hyvin jyrkkä kun parhaasta tehoalueesta lähdetään vähentämään.
Tämä tietysti toi nopeasti sellaisen ajatuksen mieleen, että jos kerran esimerkiksi kahden koneen teholla pystyisi lentämään "normaalisti", niin olisi turhaa pitää ylimääräiset moottorit käynnissä. Mutta turvallisuus syistä ilmeisesti myös muut moottorit pitää olla käynnissä. Kuten helikoptereissakin joissa on ylimääräistä tehoa esim kahen tai kolmen moottorin myötä. Vaikka yhdelläkin voisi lentää ihan hyvin, niin ei saa koska se toinen moottori pitää olla käynnissä turvallisuussyistä. - koneet
Kiitokset kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Asia selvä.
Alkuperäinen moottorien sammutus ajatus lähti siitä liikenteeseen, että jos tehoreserviä olisi. Niin käsittääkseni suihkumoottorilla polttoaineenkulutus / teho käyrä on sellainen että se on hyvin jyrkkä kun parhaasta tehoalueesta lähdetään vähentämään.
Tämä tietysti toi nopeasti sellaisen ajatuksen mieleen, että jos kerran esimerkiksi kahden koneen teholla pystyisi lentämään "normaalisti", niin olisi turhaa pitää ylimääräiset moottorit käynnissä. Mutta turvallisuus syistä ilmeisesti myös muut moottorit pitää olla käynnissä. Kuten helikoptereissakin joissa on ylimääräistä tehoa esim kahen tai kolmen moottorin myötä. Vaikka yhdelläkin voisi lentää ihan hyvin, niin ei saa koska se toinen moottori pitää olla käynnissä turvallisuussyistä.tulossa pian ja ylimääräisiä ääniä ei tarvitse enään kuunnella.)
- Loudaaja
koneet kirjoitti:
tulossa pian ja ylimääräisiä ääniä ei tarvitse enään kuunnella.)
Jos tarkoitat Md-90 konetyypiä, niin en puhuisi uudesta koneesta. Dc-9 konetyyppi on otettu käyttöön vuonna 1965, josta Md-90 on fiksattu/paranneltu versio. Sassin vanhoja vehkeitä.
- Lopussa....
Loudaaja kirjoitti:
Jos tarkoitat Md-90 konetyypiä, niin en puhuisi uudesta koneesta. Dc-9 konetyyppi on otettu käyttöön vuonna 1965, josta Md-90 on fiksattu/paranneltu versio. Sassin vanhoja vehkeitä.
jo tulee uusia koneita eikä ne ole mitään DC-ysejä
- dc-9
Lopussa.... kirjoitti:
jo tulee uusia koneita eikä ne ole mitään DC-ysejä
on lähempänä DC-ysejä kun arvaatkaan....
- Arvaus vaan
dc-9 kirjoitti:
on lähempänä DC-ysejä kun arvaatkaan....
Ihan villinä veikkauksena... Taitaa olla tulossa MD87-koneet emoyhtiöltä...
- Nimetön
Arvaus vaan kirjoitti:
Ihan villinä veikkauksena... Taitaa olla tulossa MD87-koneet emoyhtiöltä...
On sekin parempi kuin 500 työntekijää pihalle...
- Näitä,
Nimetön kirjoitti:
On sekin parempi kuin 500 työntekijää pihalle...
DC ysi juttuja viitsitään edes keksiä. Blue1 on jopa palkittu hyvästä tiedottamisesta.
Nyt ei koneuutisia ole tullut joten tuskin ovat uusimassa koneita kun ottivat juuri käyttöön MD90 ja tekevät suurhuoltoja Avroihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336204- 345693
- 293214
- 342534
- 442467
- 152208
- 372148
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401749En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727- 121721