Koulutodistukset jaettiin...

torivahti

...tänään ja lapset poikkesivat näyttämään niitä (oli sovittu rahapalkkio hyvistä numeroista). Kun hiukan moitiskelin tuli vastaukseksi tiukka pyyntö näyttää oma todistus vastaavalta luokalta (kaikki on tallella!). Niin siinä kävi, että jouduin itse selittelemään, miksi uskonnosta oli ollut vain kuutonen, vaikka isäni oli "kirkonmies". Onko teillä vastaavia muistoja? Ovatko todistukset tallella?

49

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syyllinen..

todistuksessasi olleeseen kutoseen..

• tuossa tapauksessa

näyttää kakaroille toisin päin. Kutonen näyttäisi niin aika paljon ysiltä. Mutta jos se oma tokarisi oli ysejä, katso tarkkaan miten päin näytät.

Tuo rahalahjominen on toinen juttu. Sopiihan sekin, mutta voi päästä lööppeihin. On tuo vaalilahjominen muotia, mutta mihinkä valeihin ne kakarat nyt kolehtia meinaavat?

• torivahti

...on useimmiten subjektiivinen näkemys.

• Pirre*

tosin eivät kaikki, viimeisin vain.

Eihän näitä nykypäivän kouluja ja minunkin ajan koulua voi verrataakaan. En aseta mitään vaatimuksia lasten numeroille, kunhan olisivat nätisti, - joka ei tarkoita liian kilttiä, pitää lapsen kyseenalaistaa openkin mielipide jos siltä tuntuupi.
      Nykylapset on viisaampia kuin me.

• HTZA

yritähän uudelleen...
        :)

• torivahti

...niin kuin oli ennenkin. Poikani sai muikkarin, kun oli piirustustunnilla piirtänyt karhulle "kulkuset". (Minä sain siitä heti raivarin ja olisin soittanut opelle, mutta poika kielsi). Se näkyi sitten todistuksessa muissakin numeroissa. Pidin pojalle luennon aiheesta "valta ja vallan käyttö". Korostin ensivaikutelman merkitystä ja kun seuraavana syksynä vaihtui opettaja, kuutoset kääntyivät yseiksi... poika oppi mielistelyn jalon taidon, joka nyt minua rassaa...

• HTZA
        torivahti kirjoitti:

...niin kuin oli ennenkin. Poikani sai muikkarin, kun oli piirustustunnilla piirtänyt karhulle "kulkuset". (Minä sain siitä heti raivarin ja olisin soittanut opelle, mutta poika kielsi). Se näkyi sitten todistuksessa muissakin numeroissa. Pidin pojalle luennon aiheesta "valta ja vallan käyttö". Korostin ensivaikutelman merkitystä ja kun seuraavana syksynä vaihtui opettaja, kuutoset kääntyivät yseiksi... poika oppi mielistelyn jalon taidon, joka nyt minua rassaa...

että opetit hänet piirtämään paremmin.

• nykyajan numeroihin!
        HTZA kirjoitti:

Kahdeksan on jo mielettömän hyvä numero ja siihen saa tehdä jo aika paljon töitä!

• Pirre*
        HTZA kirjoitti:

yritähän uudelleen...

tietäävät enemmän maailman menosta jo ekaluokalla, luettelevat kaikenmaaliman bronttosaurukset ja muut liskot esikoulussa, ja kertovat niitten alalajit ynms.

Ja Helmi 2v. luettelee ranskalaiset automerkit kun näkee kuvan, oikea vastaus tulee kuin apoteekin hyllyltä :)

• HTZA
        Pirre* kirjoitti:

tietäävät enemmän maailman menosta jo ekaluokalla, luettelevat kaikenmaaliman bronttosaurukset ja muut liskot esikoulussa, ja kertovat niitten alalajit ynms.

Ja Helmi 2v. luettelee ranskalaiset automerkit kun näkee kuvan, oikea vastaus tulee kuin apoteekin hyllyltä :)

HTZA: sta ohi...?
        Helmi on kiva, minäkin olen autohullu.
        En tosin Ranskalaisten.
        Jenkkiläisten. Mutta terveisiä Helmille, hänestä tulee vielä harvinaisen loistava vaimo jollekin.
        Pannulappuja saa ostaa kaupasta.
        Ja Kiinalainen pesula ompelee siinä samalla.

• HTZA
        HTZA kirjoitti:

En tosin Ranskalaisten.
        Jenkkiläisten. Mutta terveisiä Helmille, hänestä tulee vielä harvinaisen loistava vaimo jollekin.

ei kyllä koskaan tarvitse sotkeutua johonkin Filosofian Maisteriin, pääaineena Ranskalais-Venäläinen kirjallisuus.
        Kyllä ne on miehet jotka siinä ympärillä pörräävät, varoita vaan isäänsä, jo ajoissa!

• HTZA
        nykyajan numeroihin! kirjoitti:

Kahdeksan on jo mielettömän hyvä numero ja siihen saa tehdä jo aika paljon töitä!

Minunkin aikanani vedettiin kymppejä ihan alvariinsa.
        Se että minä en vetänyt, on toinen asia.
        Mutta numeroista saattoi hyvin päätellä mitä tyttöjä iskeä.
        Ja luulen että olisi parempi antaa rahaa niistä huonoista numeroista, pääsisivät hakemaan edes miestä tanssilavoille ja kapakoihin.
        Ja ostamaan nättejä alusvaatteita.
        Olisi jotain tulevaisuutta.

• eräsN1
        torivahti kirjoitti:

Niinpä, mikähän se oli noissa vanhanajan opettajissa? Kun lasten koulutyökin arvostettiin vanhemman "aseman" mukaan. Varakkaiden lasten syntejä ei syynätty koskaan, yhtä tarkasti. Ja tavallisen työläisen lapsen piti olla oikeasti lahjakas, että se näky myös todistuksessa.

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

...mikä on petkel ja mihin sitä käytettiin. Yhtä tarpeellinen tieto elämässä kuin brontosauruksen nimen ulkoa opetteleminen.

• torivahti
        HTZA kirjoitti:

...tarvinnut pojalle piirtämistä opettaa, on päihittänyt minut siinä taidossa jo pitkään. Enkä ole häntä karhujahtiinkaan ottanut mukaan, kun on vielä alaikäinen... :-)

• Jenkkiautoihin
        HTZA kirjoitti:

En tosin Ranskalaisten.

kun on hulluna se tosiaan vaatiikin jonkinlaista hulluutta. Ensimmäistäkään järjellistä syytä ei ole jenkkikoslan pitämiseen kun autojakin on olemassa.

• Pirre*
        HTZA kirjoitti:

En tosin Ranskalaisten.

ne ajelee, mutta Helmi tykkää ranskalaisista autoista.

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

...mikä on petkel ja mihin sitä käytettiin. Yhtä tarpeellinen tieto elämässä kuin brontosauruksen nimen ulkoa opetteleminen.

ei kai ole niin kiinostava, ja aika näyttää mikä rupeaa kiinostamaan lasta, - ei niistä tiedä, jos vaikka taiteilijoita :)

• Pirre*
        eräsN1 kirjoitti:

Niinpä, mikähän se oli noissa vanhanajan opettajissa? Kun lasten koulutyökin arvostettiin vanhemman "aseman" mukaan. Varakkaiden lasten syntejä ei syynätty koskaan, yhtä tarkasti. Ja tavallisen työläisen lapsen piti olla oikeasti lahjakas, että se näky myös todistuksessa.

opettajat siihen aikaan melko puolueellisia.

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

ei kai ole niin kiinostava, ja aika näyttää mikä rupeaa kiinostamaan lasta, - ei niistä tiedä, jos vaikka taiteilijoita :)

...petkeleen, se oli koekysymyksenä kansakoulun kolmannella tai neljännellä luokalla. Olin lukenut oppikirjasta petkeleen käytön mielenkiinnolla, koska sana miellytti minua, olihan se niin lähellä kirosanaa, ja meillähän kotona oli tiukka kiroilukielto, isäni oli kirkonmies... :)

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

...petkeleen, se oli koekysymyksenä kansakoulun kolmannella tai neljännellä luokalla. Olin lukenut oppikirjasta petkeleen käytön mielenkiinnolla, koska sana miellytti minua, olihan se niin lähellä kirosanaa, ja meillähän kotona oli tiukka kiroilukielto, isäni oli kirkonmies... :)

poijjankolli jo..

Ekalla tämä meijjän prontosauruksia tutkiva journalistin alaku vasta on..kerkee tuo petkeleetkin luvetella. :)

Ukkisa ollu muusikko, - Dallapeessä soittanu, josko tulisi muusikko..

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

poijjankolli jo..

Ekalla tämä meijjän prontosauruksia tutkiva journalistin alaku vasta on..kerkee tuo petkeleetkin luvetella. :)

Ukkisa ollu muusikko, - Dallapeessä soittanu, josko tulisi muusikko..

...mitä lapsesta isona tulee, oli lahjat lapsena mitkä tahansa. Meidän koulun kaikkien aikojen parhaasta piirtäjästä tuli ulosottomies...

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

...mitä lapsesta isona tulee, oli lahjat lapsena mitkä tahansa. Meidän koulun kaikkien aikojen parhaasta piirtäjästä tuli ulosottomies...

homma vaatii, ainakin näyttelijän lahjoja.

Harmi toisaalta, mutta ainakin etuna säännölliset tulot; taiteilijan pitää olla tosi hyvä että hän pärjää taloudellisesti, - yleensä vasta perikunnat niillä tuotoksilla rikastuvat.

Ei tiennyt moni nälkää nähnyt taiteilija, että heidän töitä myydään joskus monilla miljoonilla..

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

Harmi toisaalta, mutta ainakin etuna säännölliset tulot; taiteilijan pitää olla tosi hyvä että hän pärjää taloudellisesti, - yleensä vasta perikunnat niillä tuotoksilla rikastuvat.

Ei tiennyt moni nälkää nähnyt taiteilija, että heidän töitä myydään joskus monilla miljoonilla..

Minustakin piti tulla kanttori-urkuri neljännessä polvessa, kunnes menin Köpikseen...

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

Minustakin piti tulla kanttori-urkuri neljännessä polvessa, kunnes menin Köpikseen...

siis vain boheemin elämän siitä sukusi taiteellisuudesta/ko? :)

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

siis vain boheemin elämän siitä sukusi taiteellisuudesta/ko? :)

...minusta ajattelet!!?? :) Menin Köpikseen urkukonserttiin jossa urkureiden juttuja kuunnellessani tajusin, että minun kyvyilläni ja harjoitteluhimollani olisi mahdollisuudet vain keskinkertaiseksi kyläkanttoriksi, jos siihenkään... Boheemeja elämäntapoja olen harrastanut vain ajoittain ja kontrolloidusti. Uskoisin. :)

• myös juoppoja
        Pirre* kirjoitti:

ja heillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun masennuksen ja manian kaudet vaihtelevat, syntyy taidetta.

• Pirre*
        myös juoppoja kirjoitti:

ja heillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kun masennuksen ja manian kaudet vaihtelevat, syntyy taidetta.

en uskalla sanoa on, - joku taiteilija voi suuttua vaikka :)

Kai itsestä ammentaminen on aika rankkaakin..

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

...minusta ajattelet!!?? :) Menin Köpikseen urkukonserttiin jossa urkureiden juttuja kuunnellessani tajusin, että minun kyvyilläni ja harjoitteluhimollani olisi mahdollisuudet vain keskinkertaiseksi kyläkanttoriksi, jos siihenkään... Boheemeja elämäntapoja olen harrastanut vain ajoittain ja kontrolloidusti. Uskoisin. :)

kai vain liian suoria johopäätöksiä, sorry, - ei ollut tarkoitukseni loukata.
        Pilailinkin hieman..:)

Kun olet siis ihan oikeasti kanttoorisukua?, onko musikaalisuus hypännyt yhden sukupolven yli, vai?

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

kai vain liian suoria johopäätöksiä, sorry, - ei ollut tarkoitukseni loukata.
        Pilailinkin hieman..:)

Kun olet siis ihan oikeasti kanttoorisukua?, onko musikaalisuus hypännyt yhden sukupolven yli, vai?

...vaan jäi vähemmälle käytölle. Instrumenttien soitossa kun ei pelkkä musikaalisuus yksin riitä, pitäisi harjoitellakin. Opiskeluaikoina kapakkabändissä (kotiväen tietämättä!) soittaessani huomasin, että portsarina tienaa paremmin. Siihen loppui soittourani.

• Pirre*
        torivahti kirjoitti:

...vaan jäi vähemmälle käytölle. Instrumenttien soitossa kun ei pelkkä musikaalisuus yksin riitä, pitäisi harjoitellakin. Opiskeluaikoina kapakkabändissä (kotiväen tietämättä!) soittaessani huomasin, että portsarina tienaa paremmin. Siihen loppui soittourani.

tuoma "rappiotila". :)

Muuten, onko jo soitajia seuraavassa polvessa?

• kawe
        Pirre* kirjoitti:

tätini nimi.
        Helmi on varmaan hyvää seuraa.
        Luin tuossa hetki sitten hyvän tokaisun lapsen suusta. "Vaari tietää,että naishirvi on lehmä"
        Siiri 8v.
        Mukavia keskusteluja teille sinne.........

• Pirre*
        kawe kirjoitti:

tätini nimi.
        Helmi on varmaan hyvää seuraa.
        Luin tuossa hetki sitten hyvän tokaisun lapsen suusta. "Vaari tietää,että naishirvi on lehmä"
        Siiri 8v.
        Mukavia keskusteluja teille sinne.........

ei ole oikein ikäistään seuraa, serkutkin jo kolulaisia, siksi hänestä on tullut niin ison oloinen; toivottavasti hän pääsee syksyllä päiväkotiin, edes muutamaksi tunniksi päivässä.

Ja viime vuonna ei sopinut muskariinkaan, joka oli tosi harmi Helmin kannalta.

• torivahti
        Pirre* kirjoitti:

tuoma "rappiotila". :)

Muuten, onko jo soitajia seuraavassa polvessa?

...mutta eipäs sitä sen jälkeen enää tampuurissa seisoskelemalla ole tullutkaan... Jälkipolvi pimputtelee pianoa, mutta onneksi ei liian tosissaan.

• kawe
        Pirre* kirjoitti:

ei ole oikein ikäistään seuraa, serkutkin jo kolulaisia, siksi hänestä on tullut niin ison oloinen; toivottavasti hän pääsee syksyllä päiväkotiin, edes muutamaksi tunniksi päivässä.

Ja viime vuonna ei sopinut muskariinkaan, joka oli tosi harmi Helmin kannalta.

olisi juuri sopivassa iässä tutustumaan muihin lapsiin.
        Vanhemmat jaksavat paremmin ja Helmi oppii "niin" paljon hyödyllistä muista.

• Pirre*
        kawe kirjoitti:

olisi juuri sopivassa iässä tutustumaan muihin lapsiin.
        Vanhemmat jaksavat paremmin ja Helmi oppii "niin" paljon hyödyllistä muista.

"yksinäisellä" lapsella vuorovaikutustaidot jäävät oman ikäisten kanssa huonoiksi, ja vaara joutua esim. koulussa kiusatuksi on suurempi kuin "tappelemaan" oppineella lapsella.

Tämä nyt meni ohi aiheen, - mutku en malta olla aina niin asiallinen. :)

Sorry vaan aloittajalle.

• käteen
        Jenkkiautoihin kirjoitti:

kun on hulluna se tosiaan vaatiikin jonkinlaista hulluutta. Ensimmäistäkään järjellistä syytä ei ole jenkkikoslan pitämiseen kun autojakin on olemassa.

oletko ihan varma että sinun autosi on täysin ei amerikkalainen?
        Japanilaisissa autoissa on amerikkalaisten osia, amerikkalaisten autoissa on kiinalaisiaosia, saksalaisissa autoissa on epsanjalaisten osia, englantilaisetkaan eivät ole enää englantilaisia.
        Tiesitkö että Kia ja Chevrolet ovat käytännöllisesti katsoen sama auto?

• torivahti kirjoitti:

...mutta eipäs sitä sen jälkeen enää tampuurissa seisoskelemalla ole tullutkaan... Jälkipolvi pimputtelee pianoa, mutta onneksi ei liian tosissaan.

hyvä harrastus, - olen kateellinen soittotaitoisille ihmisille.

• torivahti
        Pirrejuupas kirjoitti:

hyvä harrastus, - olen kateellinen soittotaitoisille ihmisille.

...taidosta se on sitten pois, joten ei kannata olla kateellinen. Ja se vaatii jatkuvaa harjoittelua, niin kuin kaikki muutkin opitut taidot.

• Mulla oli kouluikäisenä muut harrastukset päällimmäisenä kuin opiskelu. Meidän lapset tietävät sen ja olenkin varoittava esimerkki...Mutta olen vanhemmiten alkanut opiskelun riemun löytämään. Sanotaan että parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

• HTZA

tein sinusta ihan aloituksen.

• kawe

minulla.
        Kirjoitinkin vasta kymmenisen vuotta sitten ja opiskellut senjälkeen jotain koko ajan.(hurahtanut jotenkin?)

• ja laulusta

tuli nelonen kun en uskaltanut edes avata suutani, heh.

• vuodesta

En saanut päästätodistusta eräästä ammattioppilaitoksesta, koska tenttejä oli suorittamatta. En edes mennyt koululle sinä päivänä, kun todistuksia jaettiin.

Kaikista pahinta on muisto siitä, mitä äitini sanoi "sinua saa hävetä, kun kaikki kysyvät, miksi sinun nimeäsi ei ollut lehdessä".

Samanlaisia kommentteja olen usein kuullut. Suhde äitiini on ollut vaikea.

• HTZA

se oli? Sanooko äitisi että suhde lapseen oli vaikea?

• Edellinen
        HTZA kirjoitti:

se oli? Sanooko äitisi että suhde lapseen oli vaikea?

Ei voi alkaa etsiä syyllistä. Äitini on aina opetettu häpeämään kaikkea, Suomessahan on ollut sota ja kaikki. Ja naapurin ja sukulaislasten menestymistä kytättiin keväisin sanomalehdestä. Sillä ei ollut väliä, mitä nuoret ja lapset ajattelivat ja tunsivat. Hänen häpeäntunnettaan kannan nyt nahoissani. Poikani ovat onneksi reippaampia ja rohkeampia.

• namisuku

....esittelin Pojalleni omaa Päästötodistustani kansalaiskoulusta (vain), jossa keskiarvo oli 8.6:)
      KevätJuhla alkoi aamulla klo 8.15 ja aina se on Yhtä Herttainen tilaisuus=D

• aikoinaan

huonoista numeroista toruttiin ja pyysin äitiä näyttämään todistuksensa,kun se niin hyvä piti olla,sain joka kerta vastaukseksi sen palaneen tulipalossa:-D

• aika monta kertaa..

kun niitä todistuksia on palanu vähän joka huushollissa! ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      244
      10204
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      401
      2758
    3. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      83
      1583
    4. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      85
      1541
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1433
    6. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      64
      1389
    7. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1339
    8. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      58
      1333
    9. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      98
      1240
    10. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      36
      1166
    Aihe