Mitä ruokaan pitäisi laittaa mausteeksi, jotta se maistuisi kinkkiravintolan pöperöltä?
Maustesekoituksia en halua käyttää, vaan erikseen aineet. Kaikenlaista comboa on pikkukeittiössämme testailtu, mutta ei vaan onnistu.
Siis kertokaa kinkkejä vinkkejä!
Kinkki-base?
15
4604
Vastaukset
- joka
käyttää noin rasistista kieltä, ei vastata muuta, kuin: mene ja syö HK:n sininen lenkkimakkarasi.
- dear
No, nauti sinäkin jokapäiväinen katkerosi. Vaikka Pohjanmaan kautta.
Ai niin, miten hookkani lenkkimakkara maustetaan? Kaikki tietävät vinkkejä tänne! - rillipiru maailmanhapantaja
miksi "kinkki" on sen pahempi kuin "jenkki"?
- ei kyllä
rillipiru maailmanhapantaja kirjoitti:
miksi "kinkki" on sen pahempi kuin "jenkki"?
kukaan ole väittänytkään, että "jenkki" olisi parempi kuin "kinkki".
Silti nimitys "jenkki" on aivan erilainen kuin "kinkki", joka on pelkkä ruma väännös sanasta kiinalainen.
Jenkki on suomennos (amerikan)englannin sanasta Yankee, joka alun perin tarkoitti henkilöä USA:n ns. pohjoisvaltioista. Se ei alun perin ollut mikään haukkumanimi, joskin USA:n sisällissodan yhteydessä "etelävaltalaiset" saattoivat käyttää sitä myös niin. "Yankeet" itse eivät kuitenkaan kokeneet asiaa niin, vaan esim. muuan heidän omista marssilauluistaan on nimeltään "Yankee Doodle".
Myöhemmin, II maailmansodan aikana, britit alkoivat kutsua kaikkia yhdysvaltalaisia asevelisotilaita nimellä "Yanks", josta aikanaan ruotsin kielessä väännettiin sana "jänkar" ja suomen kielen sana "jenkit" - tarkoittaen kaikkia yhdysvaltalaisia. Mutta edelleenkin on aika hölmöä kutsua esim. mustaa tai latinalaisperäistä yhdysvaltalaista "jenkiksi". Itse he pitävät sitä tosi kummallisena, vaikka osa heistä on saattanut kuullakin, että nimitys on yleinen ulkomailla.
P.S. Latinalaisessa Amerikassa ja erityisesti Kuubassa "los yanquis" onkin jo aikamoinen kirosana, vähän niin kuin "gringos"...
Lopuksi vitsi:
To foreigners, a Yankee is an American.
To Americans, a Yankee is a Northerner.
To Northerners, a Yankee is an Easterner.
To Easterners, a Yankee is a New Englander.
To New Englanders, a Yankee is a Vermonter.
And in Vermont, a Yankee is somebody who eats pie for breakfast. - olisi kutsua
ei kyllä kirjoitti:
Silti nimitys "jenkki" on aivan erilainen kuin "kinkki", joka on pelkkä ruma väännös sanasta kiinalainen.
Jenkki on suomennos (amerikan)englannin sanasta Yankee, joka alun perin tarkoitti henkilöä USA:n ns. pohjoisvaltioista. Se ei alun perin ollut mikään haukkumanimi, joskin USA:n sisällissodan yhteydessä "etelävaltalaiset" saattoivat käyttää sitä myös niin. "Yankeet" itse eivät kuitenkaan kokeneet asiaa niin, vaan esim. muuan heidän omista marssilauluistaan on nimeltään "Yankee Doodle".
Myöhemmin, II maailmansodan aikana, britit alkoivat kutsua kaikkia yhdysvaltalaisia asevelisotilaita nimellä "Yanks", josta aikanaan ruotsin kielessä väännettiin sana "jänkar" ja suomen kielen sana "jenkit" - tarkoittaen kaikkia yhdysvaltalaisia. Mutta edelleenkin on aika hölmöä kutsua esim. mustaa tai latinalaisperäistä yhdysvaltalaista "jenkiksi". Itse he pitävät sitä tosi kummallisena, vaikka osa heistä on saattanut kuullakin, että nimitys on yleinen ulkomailla.
P.S. Latinalaisessa Amerikassa ja erityisesti Kuubassa "los yanquis" onkin jo aikamoinen kirosana, vähän niin kuin "gringos"...
Lopuksi vitsi:
And in Vermont, a Yankee is somebody who eats pie for breakfast.etelävaltioista kotoisin olevaa jenkiksi.
- limey
ei kyllä kirjoitti:
Lopuksi vitsi:
And in Vermont, a Yankee is somebody who eats pie for breakfast.good heavens, minulle on aivan sama miten kutsutte meitä englanninkielisiä. Oho, kello viiden tee on unohtunut liedelle ja paisti munuaisvanukas ovat hiiltyneet uuniin.
t. brittany sperms - Haloo!
limey kirjoitti:
good heavens, minulle on aivan sama miten kutsutte meitä englanninkielisiä. Oho, kello viiden tee on unohtunut liedelle ja paisti munuaisvanukas ovat hiiltyneet uuniin.
t. brittany spermsMitä sekoilet? Täällä oli puhe "jenkeistä", ei englantilaisista. Etkö erota? Ja kaikkein viimeiseksi SINÄ olet britti.
Et taida edes tietää mitä on "kello viiden tee". Etkä osaa edes englantia. Oikea muoto on "preposterous", ei "propostorous".
Ääliömoukka! - onnistuin siis
Haloo! kirjoitti:
Mitä sekoilet? Täällä oli puhe "jenkeistä", ei englantilaisista. Etkö erota? Ja kaikkein viimeiseksi SINÄ olet britti.
Et taida edes tietää mitä on "kello viiden tee". Etkä osaa edes englantia. Oikea muoto on "preposterous", ei "propostorous".
Ääliömoukka!se oli tarkoituskin!
- Näillä se lähtee
Maku tulee paistamiseen käytetystä inkiväärillä ja valkosipulilla maustetusta öljystä. Sitä ei kyllä ole mitään järkeä tehdä itse, varsinkaan kun valkosipulia säilöttäessä ottaa aina myös botulismin riskin. Suuremmista marketeista saa ainakin kyseistä tavaraa Stir Fry Oil nimellä. Aasialaisista ruokakaupoista myös.
Muita peruskikkoja on paistettavien lihojen pyöritteleminen hienoissa riisijauhoissa(tai suomalaisittain maizenassa), jonka ansiosta lihoista tulee kiiltäväpintaisia ja mehukkaita. Tärkeinpä ja kotioloissa vaikeimmin toteutettava tekijä on kuitenkin KUUMA wokki. Kaasuliedellä onnistuu, sähköhella ei tahdo riittää. Kunnon kuumassa wokissa sekä ensiksi wokkiin laitettu liha, että myöhemmin lisätyt kasvikset ovat valmiita alle kahden minuutin... Nyt kesällä voi tietenkin "wokata" myös ulkona, eli astia tulisille hiilille ja menoksi =)- lisäystä...
Niin ja tuosta nyt unohtui vielä kiinalainen viismauste, mitä tulee todella moneen ruokaan. Sitäkin saat aasialaisista ruokakaupoista, tai jos haluat, voit tehdä sitä todella hankalasti itse etsimällä vaikeasti löydettäviä mausteita kuten kiinalaista kanelia ja sezchuanin pippuria, ja paahtamalla niitä sopivasti ja sekoittamalla oman.
Minä turvautuisin tässäkin kyllä paikalliseen aasialaiseen ruokakauppaan. - aloittaja
lisäystä... kirjoitti:
Niin ja tuosta nyt unohtui vielä kiinalainen viismauste, mitä tulee todella moneen ruokaan. Sitäkin saat aasialaisista ruokakaupoista, tai jos haluat, voit tehdä sitä todella hankalasti itse etsimällä vaikeasti löydettäviä mausteita kuten kiinalaista kanelia ja sezchuanin pippuria, ja paahtamalla niitä sopivasti ja sekoittamalla oman.
Minä turvautuisin tässäkin kyllä paikalliseen aasialaiseen ruokakauppaan.Kiitos asiallisesta vastauksesta! Olen vähän vierastanut maustesekoituksia, koska niissä usein mukana roimat määrät suolaa tai aromivahventeita. Nyt tiedän edes suurinpiirtein mitä etsiä, niin kaupoissa varmaan neuvovat lisää. Riisijauhoa varmaan löydän samasta paikasta. Paistaminen on tosiaan vähän ongelmallista. Meillä on toiminut parhaiten paksurunkoinen pinnoitettu teräspannu, joka varaa hyvin lämpöä ja kestää tulikuumaksi lämmityksen.
- vinkkejä
"Maku tulee paistamiseen käytetystä inkiväärillä ja valkosipulilla maustetusta öljystä. Sitä ei kyllä ole mitään järkeä tehdä itse, varsinkaan kun valkosipulia säilöttäessä ottaa aina myös botulismin riskin. "
Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuohon varten tarvitse ostaa valmista öljyä. Tuoreen valkosipulin ja inkiväärin pilkkominen tosi pieniksi paloiksi on todella helppoa. Pilkot ja pistät kuumaan öljyyn hetkeksi. Ota inkiväärit ja valkosipulit pois etteivät ne pala. Voit lisätä ne joukkoon myöhemmin. Maku on parempi kuin valmissa kastikkeissa. Käytä öljynä hyvää rypsi- tai auringonkukkaöljyä.
Kiinalaisessa ruoassa kana tai liha aika usein marinoidaan ennen käyttöä. Riisiviiniä käytetään lähes joka ruoasa pieni tippa. Sen voi korjata sherryllä, valkoviinillä, omenaviinietikalla tai vaikka omenamehulla. Maizenaa käytetään suurustamiseen.
Kiinanpippuria saa etnisistä kaupoista. Hyvää ja tulista. Jo tuolla aiemmin mainittu viisimauste on myös hyvä. Kannattaa ostaa etnisistä kaupoista valmiina.
Aika usein ainekset myös kypsennetään erikseen ja lopuksi yhdistetään ja lisätään pieni suuruste. - riisiviiniä vailla
vinkkejä kirjoitti:
"Maku tulee paistamiseen käytetystä inkiväärillä ja valkosipulilla maustetusta öljystä. Sitä ei kyllä ole mitään järkeä tehdä itse, varsinkaan kun valkosipulia säilöttäessä ottaa aina myös botulismin riskin. "
Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuohon varten tarvitse ostaa valmista öljyä. Tuoreen valkosipulin ja inkiväärin pilkkominen tosi pieniksi paloiksi on todella helppoa. Pilkot ja pistät kuumaan öljyyn hetkeksi. Ota inkiväärit ja valkosipulit pois etteivät ne pala. Voit lisätä ne joukkoon myöhemmin. Maku on parempi kuin valmissa kastikkeissa. Käytä öljynä hyvää rypsi- tai auringonkukkaöljyä.
Kiinalaisessa ruoassa kana tai liha aika usein marinoidaan ennen käyttöä. Riisiviiniä käytetään lähes joka ruoasa pieni tippa. Sen voi korjata sherryllä, valkoviinillä, omenaviinietikalla tai vaikka omenamehulla. Maizenaa käytetään suurustamiseen.
Kiinanpippuria saa etnisistä kaupoista. Hyvää ja tulista. Jo tuolla aiemmin mainittu viisimauste on myös hyvä. Kannattaa ostaa etnisistä kaupoista valmiina.
Aika usein ainekset myös kypsennetään erikseen ja lopuksi yhdistetään ja lisätään pieni suuruste.Kyllä valkosipulia ja inkivääriä kannattaa lisätä joka tapauksessa, vaikka öljy onkin jo maustettua. Alkuperäinen kysyjä halusi käsittääkseni nimen omaan kiinalaisen ravintolan tarjoamaa ruokaa muistuttavaa ruokaa, jonka perusmakuja ovat juuri tuo maustettu öljy sekä viisimauste.
Tämän lisäksi kiinalainen öljy on pähkinäöljyä, joka kestää korkeaa lämpötilaa muita öljyjä paremmin.
Oletko itse löytänyt aitoa kiinalaista tai japanilaista riisiviiniä Suomesta? Tiedän että ainakin ravintolakäyttöön sitä on saatavilla, mutta en itse ole onnistunut sitä löytämään. Joskus olen marketissa nähnyt alkoholitonta miriniä, joka oli karvas pettymys. Arvostaisin kovasti jos tietäisit mistä sitä saa. - Sherryä tilalle
riisiviiniä vailla kirjoitti:
Kyllä valkosipulia ja inkivääriä kannattaa lisätä joka tapauksessa, vaikka öljy onkin jo maustettua. Alkuperäinen kysyjä halusi käsittääkseni nimen omaan kiinalaisen ravintolan tarjoamaa ruokaa muistuttavaa ruokaa, jonka perusmakuja ovat juuri tuo maustettu öljy sekä viisimauste.
Tämän lisäksi kiinalainen öljy on pähkinäöljyä, joka kestää korkeaa lämpötilaa muita öljyjä paremmin.
Oletko itse löytänyt aitoa kiinalaista tai japanilaista riisiviiniä Suomesta? Tiedän että ainakin ravintolakäyttöön sitä on saatavilla, mutta en itse ole onnistunut sitä löytämään. Joskus olen marketissa nähnyt alkoholitonta miriniä, joka oli karvas pettymys. Arvostaisin kovasti jos tietäisit mistä sitä saa.En ole löytänyt Helsingistä kiinalaista riisiviiniä. Itse korvaan sen sherryllä. Jotkut sanovat, että sen voisi korvata myös japanilaisella riisiviinillä eli Sakella, jota saa Alkosta, mutta en ole kokeillut. Pitäisi varmaan pyytää Alkoa tilaamaan kiinalaista riisiviiniä. Alkosta olen joskus löytänyt kiinalaista olutta.
Kiinalaista riisiviiniä voisi varmaan korvata myös tummalla riisietikalla. En ole kokeillut sitäkään. Riisietikkaa myydään kiinalaisissa kaupoissa.
- Taasko perunoita
Lieneekö väsymys? Painu nyt mätäntyneelle pottumaallesi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1784638Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372514- 1562182
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811338
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241271Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321183Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451170Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117877