Opettajien pohjaton

typeryys

Tämä oli vastauspuheenvuorona tuolla "4½ -vuotta" -keskustelussa, mutta ajattelin, että tämä ehkä kuitenkin sopii paremmin keskustelunavaukseksi. Siis:


Opettajat ovat oman kokemukseni mukaan kaikista ihmisistä rajoittuneimpia, kaavoihin kangistuneita, oman ajattelunsa kapeutta tajuamattomia, katteetonta auktoriteettiasennetta varjelevia, mukaymmärtäväisiä ja mukaystävällisiä pikkupiruja, joille itse asiassa mikään ei tuota suurempaa tyydytystä kuin lytätä jollakin mukahyväksyttävällä tavalla jokainen vähänkin älykkäämpi oppilas.

En tiedä millä perusteella opettajat valikoituvat tai valitaan ammattiuralleen, mutta kyllä he kaikki ovat samalla tavalla jonkinlaisia ihmisenpuolikkaita.

Psyykkinen kieroutuneisuus opettajien joukossa on varmasti pikemminkin säääntö kuin poikkeus. Miesopettajilla on usein taipumusta sadismiin, varsinkin matematiikanopettajilla, ja naisopet ovat terhakoita ja ylipirteitä mutta äärimmäisen epäluovia, tunteellisia huudahtelijoita!!!

Voisin melkein lyödä vetoa, ettei älykkäillä ihmisillä, olivatpa sitten poikia tai tyttöjä, ole kovin kivoja muistoja koulusta ja opettajista. Ihan lonkalta veikkaisin, että elämän varrella vastaan tulleita positiivisia opettajia on itsekunkin kohdalle sattunut alle yhden käden sormin laskettava määrä.

Tässä on jokin hirveä epäsuhta siihen nähden miten paljon koulussa julistetaan älykkäiden oppilaiden oikeuksia ja miten suitsutetaan luovuutta yms. hienoja asioita. Kuitenkin opettajat ovat toivottomia pesoonallisuuksia.

Onko muilla vastaava kokemus ja käsitys asiasta?

10

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietää

      ainakin me myynnin ja markkinoinnin alalla.
      Jokainen tietää mikä ammattikunta luulee tietävänsä kaikesta kaiken ja valittaa samalla tavoin joka saatanan asiasta kuin oppilaansa.
      Ainoa ero on että heidän pitäisi olla aikuisia ja esikuvia, muttta ei kun vaatimassa.
      Surkeita paskiaisia.
      Toki poikkeus vahvistaa säännön ja siksi minulla on hyviä ystäviä ammattikunnan jäsenissä.
      Mutta myös pahimmat tuntemani laiskurit ja luuserit ovat opettajia.
      Sekä he, jotak minulle ovat työstäni jääneet eniten velkaa.

    • eri juttu

      Kiusatuiksi koulussa tulevat tietysti kaikki vähänkin erilaiset. Mutta älykkäät oppilaat ovat lainsuojattomia omalla tavallaan. Opettajat ovat kyvyttömiä suhtautumaan heihin neutraalisti. Joku ottaa asiakseen palauttaa luovat oppilaat takaisin ruotuun, joku toinen nostaa näkyvästi lellikikseen. Useimmat opettajat rakastavat oman äänensä kuuntelemista, ja ärsyyntyvät jos yleensäkään joutuvat ottamaan jonkun toisen sanomiset huomioon.

      Itselleni osui koko kouluiän aikana yksi (1) opettaja jolla oli jotain annettavaakin. Hän opetti äidinkieltä.

      • Auvo

        Voin kirjoittaa asioista kahdella tavalla: Joko puran kiukkuani tai yritän kehittää asioita.

        Tämän kaltaisen moittimisen kohdistaminen ammattikuntaan, jossa on tuhansia jäseniä, viittaa käsitykseen että noin suuressa ihmismäärässä suurin osa olisi noinkin samanlaisia joidenkin luonteenpiirteiden osalta.

        Vai olisiko kyseessä "musta tuntuu" -pohjalta tapahtuva kiukun purkaminen.

        Eikö summittainen kuva synny ilman tutkimuksia, kun todetaan että kouluilmastoon vaikuttavat sekä opettajat että oppilaat. Lisäksi se vaihtelee kouluittain.

        Opettajien työ on yhteiskunnan vaikeimpia: he luovat pohjaa seuraavan sukupolven ajatusmaailmalle. Painetta lisää se, että kotien ihmissuhdevaikeudet väistämättä heijastuvat opettaja/oppilassuhteeseen.

        terveisin Auvo


      • kyseessä
        Auvo kirjoitti:

        Voin kirjoittaa asioista kahdella tavalla: Joko puran kiukkuani tai yritän kehittää asioita.

        Tämän kaltaisen moittimisen kohdistaminen ammattikuntaan, jossa on tuhansia jäseniä, viittaa käsitykseen että noin suuressa ihmismäärässä suurin osa olisi noinkin samanlaisia joidenkin luonteenpiirteiden osalta.

        Vai olisiko kyseessä "musta tuntuu" -pohjalta tapahtuva kiukun purkaminen.

        Eikö summittainen kuva synny ilman tutkimuksia, kun todetaan että kouluilmastoon vaikuttavat sekä opettajat että oppilaat. Lisäksi se vaihtelee kouluittain.

        Opettajien työ on yhteiskunnan vaikeimpia: he luovat pohjaa seuraavan sukupolven ajatusmaailmalle. Painetta lisää se, että kotien ihmissuhdevaikeudet väistämättä heijastuvat opettaja/oppilassuhteeseen.

        terveisin Auvo

        on hyvinkin erityisen eikä mitenkään niin runsaslukuisen tapausmäärän jäljittäminen: miten poikkeuksellisen älykkäät ovat kokeneet omat koulunsa ja opettajansa.

        Siis nimenomaan "musta tuntuu" -pohjalta tapahtuva tuntemusten kartoitus.

        Tässä ei etsitä tutkimustietoa eikä haluta esille puolueetonta näkökulmaa. Sellaisesta pitävät kyllä huolen ne jotka muotoilevat koululaitoksestamme optimistisia totuuksia. Tässä halutaan vain perätä hyvin rajallisen ihmisryhmän tyypillisiä kokemuksia - sikäli kun ne sitten ovat tyypillisiä. Minun veikkaukseni oli että ovat.

        Joten haukut nyt vähän väärää puuta ja turhaan. Tahatonta vai tahallista väärin ymmärtämistä? Johtuuko opettajien ammattikuntaa koskeva suojelutarpeesi kenties jostain tietystä syystä?


    • Stardust

      Ajattelin itsekin tehdä samantapaisen keskustelunaloituksen, mutta ehdit ensin.

      "Opettajat ovat oman kokemukseni mukaan kaikista ihmisistä rajoittuneimpia, kaavoihin kangistuneita, oman ajattelunsa kapeutta tajuamattomia, katteetonta auktoriteettiasennetta varjelevia, mukaymmärtäväisiä ja mukaystävällisiä pikkupiruja, joille itse asiassa mikään ei tuota suurempaa tyydytystä kuin lytätä jollakin mukahyväksyttävällä tavalla jokainen vähänkin älykkäämpi oppilas."

      Niinhän ne ovat, ikävä kyllä. Hullujen ja muuten vain huonojen opettajien lisäksi minulla on ollut myös muutama mukava. Mutta hekin olivat vain mukavia, eivät älykkäitä, hyviä opettamaan, tietäviä tai taitavia. Mukaviinkaan opettajiin ei kannata kiintyä liiaksi, sillä ennemmin tai myöhemmin he kuitenkin tekevät jonkin ikävän tempun, joka tuntuu sitten sitäkin pahemmalta.

      Suurin osa opettejista on kai valinnut jossain määrin kutsumusammattinsa. Osan kutsumus on kaiketi olla lasten kanssa, osan kutsumus (tosin tällaistä en ole itse tavannut) on opettaa, osan kutsumus on sortaa heikompiaan. Opettajakunta kerää osittain samanlaista porukkaa kuin armeija ja suuryritysten johtoporras. Vallanjanoisia ja sadistisia ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta keinoa sortaa muita kuin ammattinsa tuoma auktoriteetti. Jos olet nainen, niin kouluhan on luonnollinen valinta, miehet taas voivat valita useamman vaihtoehdon väliltä.

      Opettajien sadistisuus tulee hyvin esille siinä, kuinka he saattavat kostaa sinulle henkilökohtaisia erimielisyyksiä aivan tieten tahtoen arvosanojen muodossa. Se ei naurata yhtään, jos huomaa keväällä arvosanaa pudotetun pari pykälää ihan vaan sen takia, että jossain vaiheessa kevättä oli erimielisyyttä jostakin asiasta.

      Pahinta on ehdottomasti ala-asteella, jossa melkein kaikkia aineita opettaa sama opettaja. Jos omalle kohdallesi sattuu kaheli maikka, niin siinähän sitten vietät neljä vuotta hänen kanssaan. Ala-asteella minulla oli opettajana aika mielenkiintoinen tapaus. Uskovainen ja klassisen musiikin ystävä. Hänen yleistietonsa oli varsin surkea, eikä koulukirjojen tasossakaan ollut juuri sen enempää hurraamista. Luokalla oli minun lisäkseni kaksi muuta, joilla sattui olemaan enemmän yleistietoa kuin opettajalla. Näin ollen aina kun opettaja väitti jotakin selvästi väärää, niin me korjasimme. Muuten kaikki olisi mennyt hyvin, mutta kyseinen opettaja ei voinut myöntää olevansa väärässä, tai että koulukirja olisi väärässä. Niinpä jokaisesta huomautuksesta kehkeytyi riita opettajan ja muutaman oppilaan välille.

      Toinen paha vika ala-asteessa on se, että opettajat eivät ole erikoistuneita johonkin tiettyyn asiaan. Jos olette hyviä piirtämään, voitte ehkä kuvitella, paljonko hikeennyin seuraavasta tapauksesta. Ala-asteellahan kuvaamataidon työt viedään opettajalle hyväksyttäviksi (mikä jo sinällään on ihan perseestä, samoin kuin pakotetut piirustusaiheet). Kerran vein yhden kuvan, jossa oli luminen maa. En muista enää, mitä kuva esitti. Opettajani sanoi, että lumi ei ole valkoista vaan sinistä ja alkoi itse suttaamaan piirrostani oman mielensä mukaiseksi! Aika omituinen oli myös opettajani käsitys, että liidulla piirretyssä kuvassa ei saa näkyä ollenkaan paperia, ei eden liidunvetojen sisällä tai välissä. Jos ihminen tietäisi taiteesta edes rahtusen, hän ei ikinä väittäisi moista. Toisaalta taas erikoistuneet opettajat tietävät aivan yhtä vähän kaikista muista asioista paitsi omastaan.

      Ala-asteella vielä oletin, että koulussa olisi tarkoitus opettaa oikeaa tietoa. Kyseinen harhaluulo tietysti katoaa ainakin älykkäiltä jossain vaiheessa, mutta itselläni oikeastaan vasta yläasteelle siirtyessä. Sen jälkeen en enää jaksanut korjailla juuri koskaan, vaikkei opetuksen taso noussut ollenkaan. Onneksi kuitenkin osasin ottaa asiat enimmäkseen huumorilla. Yläasteeni oli siitä erikoinen paikka, että yli puolet opettajistani olivat henkisesti sairaita, kuka milläkin tavalla.

      Käsitykseni mukaan opettajien ja koulun ei ole niinkään tarkoitus lyödä lyttyyn ainoastaan tavallista älykkäämmät ja muuten lahjakkaammat lapset, vaan ylipäätään kaikki, jotka jotenkin eroavat enemmistöstä, suuntaan tai toiseen. Peruskoulun ainoa tehtävähän on tehdä meistä yhteiskuntaan soveltuvia yksilöitä. Tämä suoritetaan poikkeuksetta tasapäistämällä ja sortamalla kaikkia vähänkin erilaisia. Näin karsitaan joukkoon sopeutumattomat pois jo alkuvaiheessa, eikä heidän suhteen jatkokoulutukseen tai mihinkään muuhunkaan tarvitse tuhlata resursseja. Ihan hyvä ajatus, mutta aika ikävää sen kohteeksi joutuville.

      Monet omista sukulaisistani ovat opettajia, ja itsenikin tekisi hiukan mieli olla opettaja. En tiedä sukulaisistani, mutta itse tahtoisin olla opettaja tehdäkseni kaiken eri tavalla. Ikävä kyllä se olisi täysin mahdotonta nykyisessä koulusysteemissä, joten eipä siitä sen enempää. Mielestäni koulusysteemimme on niin huono, että siitä on enemmän vahinkoa kuin hyötyä. En myöskään usko, että sitä voidaan parantaa, vaan se pitäisi ensin tuhota perustuksiaan myöten ja rakentaa sitten kokonaan uusi tilalle. Opetussuunnitelmassakaan ei ole mitään järkeä. Oppilaille syötettävän hyödyttömän tiedon määrä lisääntyy vuosi vuodelta, ja on tehnyt niin jo ainakin viimeiset viisikymmentä vuotta. Kun lapsilta vaaditaan aina vain enemmän, niin onko mikään ihme, jos on paha olla?

      On muuten aika mielenkiintoista, että olemme menneet kahden tuhannen vuoden takaisesta koulusta, antiikin akatemiasta, ainoastaan taaksepäin. Toivoisin, ettei mahdollisten omien lapsieni tarvitsisi mennä nykyisenkaltaiseen kouluun.

      • puheenollen

        minulla oli lukiossa psykologian opettajana uskovainen mies, joka oli mm. kehittänyt kokonaan oman laskukaavansa älykkyysosamäärää varten. Valitettavasti aikaa on kulunut niin paljon, etten pysty enää millään palauttamaan mieleeni tuota laskutoimitusta, mutta kyse oli jostain ylimääräisestä kertoimesta jonka hän sovitti älykkyysiän ja fyysisen iän suhteeseen. Hän oli nimennyt kertoimen oman nimensä mukaan nn-kertoimeksi ja vaati, että se oli kokeissa osattava.

        Toinen hänen sepittämänsä psykologinen "totuus" täydensi ns. havainnon intensiteetin lakia, jonka mukaan siis havainnon intensiteetti on kääntäen verrannollinen havainnon laaja-alaisuuteen. "tähän on olemassa yksi merkittävä poikkeus", hän esitti, "nimittäin tähtitaivas. Kunkatsomme tähtitaivasta, havainnoimme sitä suurella intensiteetillä vaikka se on hyvin laaja." Tämäkin omatekoinen "täydennystieto" piti muistaa mainita kokeissa. Ja arvatkaa, kysyttiinkö juuri sitä.

        Jostain syystä koulun lehtoraatit olivat siten järjestetyt että psykologiaa ja uskontoa opetti sama henkilö. Itselleni psykologia oli tärkeää nimenomaan siksi että se näytti tarjoavan tien jonkinlaiseen järkiperäiseen ihmistä koskevaan ajatteluun, ja niinpä ajauduin sitten väistämättömään konfliktiin tämän opettajan kanssa. Valitin hänen opetuksensa laadusta rehtorille, joka totesi kylmästi, että "tähän kouluun ei kouluhallituksen tarkastajia kutsuta, joten tuossa on ovi sopeutumattomia varten".

        Erosin tuosta koulusta sovinnolla, mitä en ole koskaan sen jälkeen katunut. Pian lähtöni jälkeen ko. opettaja sai ylioppilastutkintolautakunnalta kyselyn oppilaiden outojen vastausten vuoksi. En tiedä oliko näillä tapahtumilla mitään tekemistä sen kanssa, että ko. opettaja sai näihin aikoihin sydäninfarktin johon kuoli.

        Kouluissa voi todellakin tapahtua aivan käsittämättömiä asioita. Jostain syystä opettajat ovat kuitenkin lojaaleja toisilleen eivätkä ne harvat "terveet" opettajat joita luulisi jokaiseen opettajanhuoneeseen siunautuneen ainakin jokunen, tee koskaan elettäkään kertoakseen julkisuudessa kollegoidensa täyellisestäkään pätemättömyydestä.


      • Stardust
        puheenollen kirjoitti:

        minulla oli lukiossa psykologian opettajana uskovainen mies, joka oli mm. kehittänyt kokonaan oman laskukaavansa älykkyysosamäärää varten. Valitettavasti aikaa on kulunut niin paljon, etten pysty enää millään palauttamaan mieleeni tuota laskutoimitusta, mutta kyse oli jostain ylimääräisestä kertoimesta jonka hän sovitti älykkyysiän ja fyysisen iän suhteeseen. Hän oli nimennyt kertoimen oman nimensä mukaan nn-kertoimeksi ja vaati, että se oli kokeissa osattava.

        Toinen hänen sepittämänsä psykologinen "totuus" täydensi ns. havainnon intensiteetin lakia, jonka mukaan siis havainnon intensiteetti on kääntäen verrannollinen havainnon laaja-alaisuuteen. "tähän on olemassa yksi merkittävä poikkeus", hän esitti, "nimittäin tähtitaivas. Kunkatsomme tähtitaivasta, havainnoimme sitä suurella intensiteetillä vaikka se on hyvin laaja." Tämäkin omatekoinen "täydennystieto" piti muistaa mainita kokeissa. Ja arvatkaa, kysyttiinkö juuri sitä.

        Jostain syystä koulun lehtoraatit olivat siten järjestetyt että psykologiaa ja uskontoa opetti sama henkilö. Itselleni psykologia oli tärkeää nimenomaan siksi että se näytti tarjoavan tien jonkinlaiseen järkiperäiseen ihmistä koskevaan ajatteluun, ja niinpä ajauduin sitten väistämättömään konfliktiin tämän opettajan kanssa. Valitin hänen opetuksensa laadusta rehtorille, joka totesi kylmästi, että "tähän kouluun ei kouluhallituksen tarkastajia kutsuta, joten tuossa on ovi sopeutumattomia varten".

        Erosin tuosta koulusta sovinnolla, mitä en ole koskaan sen jälkeen katunut. Pian lähtöni jälkeen ko. opettaja sai ylioppilastutkintolautakunnalta kyselyn oppilaiden outojen vastausten vuoksi. En tiedä oliko näillä tapahtumilla mitään tekemistä sen kanssa, että ko. opettaja sai näihin aikoihin sydäninfarktin johon kuoli.

        Kouluissa voi todellakin tapahtua aivan käsittämättömiä asioita. Jostain syystä opettajat ovat kuitenkin lojaaleja toisilleen eivätkä ne harvat "terveet" opettajat joita luulisi jokaiseen opettajanhuoneeseen siunautuneen ainakin jokunen, tee koskaan elettäkään kertoakseen julkisuudessa kollegoidensa täyellisestäkään pätemättömyydestä.

        Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt, kuinka uskonnonopettajan voidaan olettaa pystyvän järkiperäiseen ajatteluun (tai psykologianopettajan uskonnolliseen). Silti minullakin olisi ollut sama opettaja molemmissa. Tästä syystä en ottanut psykologiaa, uskonto oli ikävä kyllä pakollista.


    • tämä hyvä

      Uskonnonopettajana oli eläkkeellä oleva majuri (sellainen kelpaa siis uskontoa opettamaan) joka sai raivarin kun kirjassa luki: Jeesus otti leivän, mursi sen, antoi opetuslapsille ja sanoi...

      Se ei voi olla MURSI, äijä pauhasi, sen pitää olla MURTI. Jeesus ei ikinä olisi sanonut mitään niin rumaa kuin MURSI!!!

      Sama mies pohti kuoleman jälkeistä elämää: noo minä suhtaudun uteliaasti... jos jotain onkin niin sehän on hyvä, mutta en minä ole pettynyt vaikka ei sitten olisikaan mitään...

      • hahah

        heh... tuo oli hyvä.


    • Anonyymi

      Tuore tapaus, jossa ope estettiin menemästä oppilaan luo, kun sitä "nuijittiin" ja kuvattiin. Tuomituista yksi ei muka tajunnut, että ope pyysi päästä tapahtumaan. Tuomittu on tyhmä hölmö idiootti, kun ei tiennyt - tajunnut open pyyntöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe