onko mahdollista turbottaa 2tahtista moottoria ja mistä löytyisi sopivan pieni ahdin? moottorikelkkaan olis tarkoitus laittaa ja kuutioita olisi 600.
turboa 2tahtiseen...
8
3568
Vastaukset
- työtahti
2-tahtisen voi turbottaa,turboja kannattaa kysyä niiden myyntiin erikoistuneista firmoista.
- tekn.tnri
Kevennyksenä _:)
Jos tosimielellä ajattelit laittaa kammiohuuhdeltuun 2-tahtiseen pakokaasuahtimen, niin moottorin toiminta ei taida olla vielä täysin selvillä.- Stadin_kundi_81
mm. 2-tahtisiin kammiohuuhdeltuihin RC autoihin saa remmiahtimet (toimivat sellaiset).
- mutkalle
Stadin_kundi_81 kirjoitti:
mm. 2-tahtisiin kammiohuuhdeltuihin RC autoihin saa remmiahtimet (toimivat sellaiset).
niin.. Kai siihen laittaa voi, mutta kannattaako? Siis moottorikelkkaan! RC leluissa vähän eri, kun niihin ei mahdu tehoputkea!
Mutta kyllä moottorikelkassa ideana on se tehoputkisto joka "ahtaa" pakoputkiston laajennus ja supistus kaartion aiheuttamien paineaaltojen voimalla. Teho ero suoraan putkeen on parhaimmillaan 40%! Turbo on siis tarpeeton ja hyvällä putkistolla saadaan jopa enemmän tehoa, kuin turbolla, joka toimii 2t koneessa suht huonosti! - -seurailija-
mutkalle kirjoitti:
niin.. Kai siihen laittaa voi, mutta kannattaako? Siis moottorikelkkaan! RC leluissa vähän eri, kun niihin ei mahdu tehoputkea!
Mutta kyllä moottorikelkassa ideana on se tehoputkisto joka "ahtaa" pakoputkiston laajennus ja supistus kaartion aiheuttamien paineaaltojen voimalla. Teho ero suoraan putkeen on parhaimmillaan 40%! Turbo on siis tarpeeton ja hyvällä putkistolla saadaan jopa enemmän tehoa, kuin turbolla, joka toimii 2t koneessa suht huonosti!Lisäksi on se ikävä ominaisuus että aukkojen yhtäaikainen aukioloaika on mitoitettu tietylle virtausmäärälle, ja jos painetta lisätään, aukkojen ajoitusta pitäisi muuttaa ettei pa-seos purkaudu pakokanavaan.
Ja turbo vaatisi oman öljynkiertojärjestalmän pumppuineen, vielä aika kookkaan jäähdytyksen vuoksi.
Leluissahan kulutus ei ole kovin tärkeä ja tommonen mekaaninen puhallin voi olla parantamassa hengitystä.
Totta sen turbon osaava laittaa mihin vaan, mutta kuten sanoit, hyötyä siitä ei ole, päinvastoin. - n.n.
-seurailija- kirjoitti:
Lisäksi on se ikävä ominaisuus että aukkojen yhtäaikainen aukioloaika on mitoitettu tietylle virtausmäärälle, ja jos painetta lisätään, aukkojen ajoitusta pitäisi muuttaa ettei pa-seos purkaudu pakokanavaan.
Ja turbo vaatisi oman öljynkiertojärjestalmän pumppuineen, vielä aika kookkaan jäähdytyksen vuoksi.
Leluissahan kulutus ei ole kovin tärkeä ja tommonen mekaaninen puhallin voi olla parantamassa hengitystä.
Totta sen turbon osaava laittaa mihin vaan, mutta kuten sanoit, hyötyä siitä ei ole, päinvastoin.Eipä noita ole juuri tehty kelkkoihin, mutta ei se silti tarkoita ettei se olisi mahdollista. Kaksitahtisiakin on useampaa huuhtelusysteemiä kuin mitä useimmille tulee mieleen. Tavallisessa tietysti menetetään ainakin osa resonanssipulssista, joten turbo ei noissa ole kovin hyvä.
Oletteko muuten selvillä siitä, että moottorisahoissa on nykyään ahtimia. Ei tosin turboja, vaan keskipakopuhallin suoraan kampiakselilla.
Voisin huvikseni tehdä kaksitahtiturbon, kun ette te kuitenkaan näkemättä usko että se toimii. Fiksummille pähkinäksi: miten huuhtelu kannattaa järjestää, jotta turbon paine saadaan pysymään sylinterissä puristustahdin alussa? - villemasa
n.n. kirjoitti:
Eipä noita ole juuri tehty kelkkoihin, mutta ei se silti tarkoita ettei se olisi mahdollista. Kaksitahtisiakin on useampaa huuhtelusysteemiä kuin mitä useimmille tulee mieleen. Tavallisessa tietysti menetetään ainakin osa resonanssipulssista, joten turbo ei noissa ole kovin hyvä.
Oletteko muuten selvillä siitä, että moottorisahoissa on nykyään ahtimia. Ei tosin turboja, vaan keskipakopuhallin suoraan kampiakselilla.
Voisin huvikseni tehdä kaksitahtiturbon, kun ette te kuitenkaan näkemättä usko että se toimii. Fiksummille pähkinäksi: miten huuhtelu kannattaa järjestää, jotta turbon paine saadaan pysymään sylinterissä puristustahdin alussa?Vauhdin maailmassa oli joskus aukeaman juttu 2t-moottorikelkalsta joka oli turbotettu. Juttu löytyy skannattuna jostain päin nettiä. Siinä ahhtimen pakopuoli oli laitettu kiinni paisuntakammion loppupäähän. Jutun mukaan saavutettu tehoero oli huomattava.
- Tiemu82
n.n. kirjoitti:
Eipä noita ole juuri tehty kelkkoihin, mutta ei se silti tarkoita ettei se olisi mahdollista. Kaksitahtisiakin on useampaa huuhtelusysteemiä kuin mitä useimmille tulee mieleen. Tavallisessa tietysti menetetään ainakin osa resonanssipulssista, joten turbo ei noissa ole kovin hyvä.
Oletteko muuten selvillä siitä, että moottorisahoissa on nykyään ahtimia. Ei tosin turboja, vaan keskipakopuhallin suoraan kampiakselilla.
Voisin huvikseni tehdä kaksitahtiturbon, kun ette te kuitenkaan näkemättä usko että se toimii. Fiksummille pähkinäksi: miten huuhtelu kannattaa järjestää, jotta turbon paine saadaan pysymään sylinterissä puristustahdin alussa?Pakoaukon säätimillä voitaisiin muuttaa virtausta sen hetkiselle ahtopaineelle sopivaksi... tosin se missä asennossa säätö on optimissa tietyillä ahdoilla onkin sitten oma tutkimuksensa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337124- 386574
- 293594
- 453120
- 342774
- 162552
- 372198
- 162106
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481977- 341840