pakoaukon säädin

periaate?

Voisko joku selostaa 2T-moottorin pakoaukon säätimen toiminnan. Siis lähinnä moottorin kierrosten mukaan. Mistä se ohjaus sille servomoottorille tulee?

Oma nuppi lyö tyhjää.

terv, Honda NSR 125

26

18083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätimen merkityksestä

      säätimen merkitys on: tyyppikatsastuksessa rajoittaa testattavalla kierrosalueella päästöjä/desibelejä?
      Sen jälkeen mennään ihan uusiin "sfääreihin" ja tehdään säädöt "paikallisen maasepän" ohjeilla.

    • mie vuan

      säätimestä ei ole juurikaan tietoa, mutta on monenlaisia tyyppejä:
      Suzuki RM, säätö kierrosluvun mukaan kampiakselin päässä olevan kitkasysteemin mukaan.
      Suzuki rgv 250 boxi ohjaa moottoria, joka säätää säädintä.¨
      Rotax 125 karting moottori, jossa pakopaine ohjaa säädintä.
      Perusperiaate on että pakoaukon korkeutta säädetään kieroosluvun suhteen. Koska 2t koneessa halutaan vääntöä (tietty tavoite on muissakin sama) alas, niin aukon reunan tulee olla alhaalla.
      Kovemmilla kierroksilla aukon reunaa nostetaan ja se lisää tehoa yläkierroksilla.

    • honohono

      pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille.

    • baotian :)

      täyttä paskaa kaikki!!!

      • baotiani2

        jeB, niin on :)


      • baotian3
        baotiani2 kirjoitti:

        jeB, niin on :)

        pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D


      • baotian4
        baotian3 kirjoitti:

        pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D

        pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D



        MITÄ PASKAA SÄ SELITÄT baotian3


      • Anonyymi

        Eläpäs nyt vaikuttaa myös putken toimintaan


    • konepyörä

      Pakoaukon säädin voi toimia ilman servoakin, esim. kelkoissa Rotaxin R.A.V.E toimii pakokaasujen paineella, hieman samaan tapaan myös Pollessa. Idea on muunnella pakoaukon yläosan korkeutta, alakierroksilla pakoaukon säädin on alimmillaan, palokaasut painavat mäntää pitempään. Korkeilla kierroksilla ei väännöllä ole merkitystä niin paljon, vaan teholla = pyörimisnopeudella, silloin räppänät on auki ja kaasujen on vaihduttava kiivaammin - siinäkin tulee lopulta raja vastaan, eli teho alkaa laskemaan, vaikka kierrokset vielä nousisivatkin - peli "hengästyy" - toisin sanoen kaasut eivät ehdi vaihtua riittävän nopeasti ja myös lisääntynyt kitka syö hyötysuhdetta.
      Googlatkaapa poijaat sellainen nimi kuin Walter Kaaden. Tämä 1996 kuollut rakettimies on vaikuttanut kaksitahtimoottorien kehitykseen enemmän kuin kukaan muu.

    • on niitä

      Nämä pakokaasun servosäätimet ovat nykyään 4-t koneissakin. Käyttötarkoitus jää ilmeisesti meluntorjuntaan ?

      • konepyörä

        Voi sillä sekin merkitys olla, mutta alakierrosten väännön lisääjänä sitä ainakin käytetään. Yamaha taisi olla ensimmäisenä, EXUP, Exhaust Ultimate Power Valve


    • kukkelikuu

      eikös yamahalla oo yvps

      • joopa joo

        se on ypvs. Ollut aikoinaan 2-t kevareissa. Oikealta nimeltä ylipaskavetosysteemi


      • rghhe
        joopa joo kirjoitti:

        se on ypvs. Ollut aikoinaan 2-t kevareissa. Oikealta nimeltä ylipaskavetosysteemi

        JA KYLLÄ SE ON 4-TAHDEISSA YAMAHALLA EXUP


    • jonix007

      Mulla on Honda CR125 1989 kunnostin ajoon vimosenpäälle. Hondassa on pakoaukon säätimenä sellaset kaksi liuskaa ikäänkuin karhun kynnet kummaltakin puolella pakoaukkoa. Kavasaki on yksinkertaisempi honda on kaksinkertainen ja kestävämpi no joo :). Se miten olemattomat liuskat jotka supistaa olemattoman vähän pakoaukkoa, on kuitenkin merkittävä vaikutus, jopa niinkin merkittävä että jos toinen liuskoista ei aukea yhtäaikaa, eli ovat karanneet säädöistään, niin ei ota piikkiä röplöttää vain. Tyhjäkäynti on hyvä mutta yläkierroksilla röplöttää. Tämä johtuu siittä, että toinen pakoaukon liuskoista jää jälkeen noin 5mm ja toinen aukeaa kunnolla voi toki syitä olla muitakin mutta katsoisin ensi ne kokemuksesta puhun. Helppo säätää ja taas viedään kuin hullua hiuksista.:) Jos jollakin on samoja oireita katsokaa pakoaukon säädin, irroittakaa säädönajaksi työntötanko joka on sokalla kii. Siksi tanko irti jotta pystyy käsin liikuttamaan akselista ja näkee helpommin jos liuskat ei aukeakkaan kunnolla.

    • Jakepalomies

      Jonix: mulla on 2002 KTM 250 sx ja juuri säätämässä kohdalleen ns karhun kynsiä. Pitää silmän perusteella asentaa paikalleen. Vanhat ajoitusmerkit ei täsmää lainkaan. Tehtaan räjäytyskuvissa on sitäpaitsi eri merkit kuin käytännössä mun pakoaukon säätäjässä. Kiva, kun löyty täältä ihan sama aihe :)

    • PyllylleLäps

      Säätimet, kaikki eri versiot, on vihreiden jo -80 luvulla edellyttämä pakokaasunpuhdistusjärjestelmä. Suomalaiset vihreät uhkasivat Japanin moottoripyöräteollisuutta sillä, että eivät rupea hallituspuolueeksi ilman esim. Yamahan YPVS-säädintä. Tämä äärimmäinen uhkaus sai suuret valmistajat polvilleen ja niin tulivat säätimet lähes kaikkiin pyöriin.
      Nyt sama ilmiö on havaittavissa, mutta vielä suurempana. Suomen vihreät ovat globaalilla asialla ennen vaaleja. Pohjois-Karjalan työttömän korpiasukkaan on ostettava täyssähköauto vihreiden vaatimuksesta. Samalla töllin nurkalle on vedettävä uusi ranteenvahvuinen kuparimaakaapeli, josta saa tuulisähköä töpseliin auton lataamiseen.
      Vihreät ovat luvanneet lisäksi laittaa Saksan, Puolan, Venäjän, Intian, Usan ja Kiinan pudottamaan hiilipäästöjään 99,99% vuoteen 2020 loppuun mennessä. Kokous, jossa linjaukset tehtiin oli pidetty Ruotsissa vihreiden klubi-illassa.

      • Jutustelija1

        Joo tuo on hurjaa touhua mihin kaikkeen suomen vihreät ovat vaikuttaneet aikaa myöten, asiasta voisikin tehdä YLE Areenaan jonkun mehukkaan dokumentin.


      • asdasfa

        Pa-säädin ei ole kyllä mikään pelkkä päästöjenpuhdistusjärjestelmä...


      • Jutustelija1
        asdasfa kirjoitti:

        Pa-säädin ei ole kyllä mikään pelkkä päästöjenpuhdistusjärjestelmä...

        Se säätää pakoaukon kokoa lisäten voimaa ala ja keski rekisteriin, loistava keksintö.


      • Poropeukalo

        Onkos tää se tsydeemi, joka poistetaan kun vaihdetaan vakioputket joksikin muuksi ja penkissä säädetään kone uusiksi?


      • Jutustelija1
        Poropeukalo kirjoitti:

        Onkos tää se tsydeemi, joka poistetaan kun vaihdetaan vakioputket joksikin muuksi ja penkissä säädetään kone uusiksi?

        Näin se usein menee.


    • Anonyymi

      Vähän sama toimintaperiaate kuin peräaukon sulkijalihaksella.

      • Anonyymi

        Niin ryppyreikä pitää paineet sisällä että elimistö toimii, samoin myös mopedissa😂🤣😃😄😆😅😀😁


    • Anonyymi

      Vastauksena aloittajan kysymykseen. Servollisissa kuten esim. TM 125 En, sitä ohjaa moottorin ohjaus boxi, kierrosluvun mukaan kuitenkin ilman kaasuasento tietoa kuten jossain japanialaisessa. Tätä kysyttiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6099
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5573
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3144
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2427
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2168
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2138
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1726
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1697
    Aihe