Turun rakentaminen säälittävää

maalaiset jyllää

Maalaiset aatteet jyllää Turussa. Lähes jokaista kaavaa arvostellaa muka liian tehokkaaksi ja tiheäksi. Tämä on suorastaan ällistyttävää ottaen huomioon kuinka surkean tehoton Turku on kaupunkina.

Ei saatana nyt tehdä Turusta jotain piantaloamerikkaa. Kaupungin pitää olla toimiakseen tehokas. Autoiluhelvetti ei houkuttele ketään ja entisestäänkin vähän maavarat katoavat, kun maalaiset pitävät typeristä tehottomuusperiaatteistaan kiinni.

Otetaan tämä Uusi-Raunistula. Kyseessa on keskustan välittömässä läheisyydessä oleva uusia alue. Ainoita aluieita, joissa kerrostaloasuminen on kysyttyä ja juuri tälläiset alueet olisi vähäväkisin Turun keskustan kannalta rakennettava niin tiiviisti ja kaupunkimaisesti kuin olla ja voi.

Telakkaranta taas tulee olemaan Turun käyntikortti mereilijöille. Kyllä kaupunki saa näyttää suurelta ja tehokkaalta. Ei Turku ole mikään jyväkylä, vaikka Jyväskylä monelta kantilta hienommalta näyttääkin.

Itseasiassa Turku näyttääkin moneen pieneen kaupunkiin verrattuna suhteellisen laimealta kaupungilta. On vaikea uskoa, että tämä paikka on joskus ollut jotain suurtakin, kun kaikessa paistaa vaatimattomuuden perikuva. Jos Tuomiokirkko rakennettaisiin nyt, ei siitä tulisi Mikaelinkirkonkaan veroinen, saati sitten koko kansan pyhättönä edelleen mainiosti toimivaa katetdraalia.

Nyt turkulaisten jäärien olisi pikkuhiljaa koettava asenteen muutos tai vähintäänkin luovutettava pallo nuoremmalle sukupolvelle, koska teidän aatemaailmanne sotii parempaa tulevaisuutta vastaan. Tehokasrakentaminen ei ole missään nimessä huonoa, vika on korvien välissä jos siitä ei tykkää.

Tehoton rakentaminen taasen on yksi suurimpia syitä Turun rahavaikeuksiin siihen miksi Turku näyttää monilta osin rumalta ja myös siihen miksi seutumme joukkoliikenne on edelleen kohtuullisen surkeaa ja vähän käytettyä ja miksi kaupunkimme keskustasta on muodostunut pelkkä vaarallinen saastunut katuverkko, jossa asumista kaikki niin ylpeästi ylenkatsovat.

Ensikerralla kun taas kieritte oman napanne ympärillä ja paskaa jauhaen naapurin kanssa kiroatte Turun uusia hankkeita, käykää katsomassa peiliin ja koittakaa ymmärtää, että tulevaisuuden kanssa ei kannata tapella. Se ketä kehityksen raittaita kapuloi, kusee omille nilkoilleen tai lastensa pakkiin. Jos itse pelkäät tulevaisuutta, älä tuhoa sitä muilta.

Turun on saatava kehittyä eurooppalaisena kaupunkina. Ei tehdä Turusta amerrikkalaisen pientalohelvetin irvikuvaa eli irvikuvaa kaupunkirakentamisen irvikuvasta.

10

1754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aito kaupunkilainen

      Kaupunki näyttäköön kaupungilta, maaseutu maaseudulta. (fiksu kommentti multa?)

      • Tunnistin heti

        Tunnistin Sinut oitis.

        Olen samaa mieltä: kaupunki näyttäköön kaupungilta, mutta ei slummilta, niinkuin nykyrakentajain jäljiltä.

        Tiedän, että nyt harmistut, mutta näin se vaan kaupunkilaisten mielestä on. Ymmärrän rakentajaystävällisyytesi, jo virkasi puolesta, mutta koettaisit Sinäkin, kumileimasin, vähä ryhdistäytyä.


    • kiinteistösijoittaja?

      Kantsis ajatella kaupungin asukkaitakin, ennekuin laskee alleen ihan mitä tahansa soopaa.

      Turun "tiivistysrakentaminen" on ollut, ja näyttää edelleenkin olevan, hukan poluilla.

      Päättäjistä suunnittelijoihin ollaan grynderien talutusnuorassa. Vanhoille, kauniille pihoille ahdetaan miten sattuu toinen toistaan mammuttimaisempia kivikolosseja tyyliin "niin paljon kuin ikinä mahtuu".

      Hankeen perusteluiksi riittää mainiosti, kun kaavan "ympäristövaikutuksista" todetaan, että kaavan tavoitteena on "keskustan eheyttäminen kestävän kehityksen hengessä ja sen toiminnan turvaaminen", että "toteuttaminen tulee halvaksi, koska alue liittyyn olemassolevaan kunnallistekniikkaan" ja että "tontin istutuksiin on kiinnitettävä erityistä huomiota"!

      Viimeistään rakennuslupavaiheessa vähintäänkin istutuksista joudutaan pakon edessä luopumaan...

      Tattis, pojat!

      • Suomalainen Pohja

      • parannuksiinkin
        Suomalainen Pohja kirjoitti:

        Tässä viestiketjussa kerrotaan myönteisesti Turun tiivistämisestä, kannattaa lukea:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=682&posting=22000000025236893

        Näin ruma oli joskus Wiken kulma:
        http://i32.photobucket.com/albums/d23/tomihermes/9bda6781.jpg

        Ja nyt se on näin kaunis:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Sokos_Wiklund.jpg

        Tämä artikkeli selittää mitä on wiklundilaisuus:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wiklundilaisuus

        Katujen pinnoitteet ovat huomattavasti mukavammat sekä kävellä, pyöräillä että autoilla! Noilla mukulilla ei yksikään nykynainen suostuisi nilkkojaan katkomaan tai edes kenkiään pilaamaan.


      • nyt jä tässä
        Suomalainen Pohja kirjoitti:

        Tässä viestiketjussa kerrotaan myönteisesti Turun tiivistämisestä, kannattaa lukea:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=682&posting=22000000025236893

        Näin ruma oli joskus Wiken kulma:
        http://i32.photobucket.com/albums/d23/tomihermes/9bda6781.jpg

        Ja nyt se on näin kaunis:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Sokos_Wiklund.jpg

        Tämä artikkeli selittää mitä on wiklundilaisuus:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wiklundilaisuus

        Tunge anaaliisi nuo kuvat, jotka eivät mitenkään liity tähän asiaan, kuten varsin hyvin tiedät. Osa taloista olisi pitänyt säilyttää osa sai mennä, mutta nyt asialle ei voi enää mitään, minkä vitun tähden sinun pillitettävä asiasta yhtenään, olet aivan saatanan sairas, osta oma elämä omasta kaupungistasi.


    • Muualle muuttanut

      Mitä epäinhimillisempää ympäristöä suunnittelette, sen parempi meille naapurikuntalaisille. Hyvät veronmaksajat muuttavat meidän perässäsmme. Pitäkään kansainvälinen rakentamisenne ihan ikiomananne!

      Turun keskustan suunnittelussa näkyy suunnittelemattomuus. Kaavat syntyvät kunkin kiinteistönjalostajan toiveiden mukaan tontinkulma kerrallaan. Hyvänä esimerkkinä tämän päivän kaava: Matinkatu 4. Onko tasapuolista menettelyä naapurustoa kohtaan, että yksi tontti kahmii yltäkylläisesti koko korttelin tiivistämisvaran, naapureista piittaamatta?

      Kaupungilta puuttuu keskustan tiivistys- ja täydennysrakennusstrategia reunaehtoineen.

      Muissa sivistyneissä kaupungeissa keskustan lisärakentamiselle asetetaan selkeitä ja tiukkoja ehtoja. Esim Helsinki edellyttää, että lisärakennettaessa asuntopihoille ei saa sijoittaa autoja, vaan piha on istuttettava ja varustettava monipuolisin leikki- ja oleskelumahdollisuuksin.

      Turku toimii täysin päinvastoin. Katsokaa keskustan uusia korttelipihoja. Pelkkää asfalttia ja autopaikkoja. Mummut vaan vahtaa akkunoista, etteivät lapset vahingossakan leiki pihoilla!

    • Mikätapa

      Kuka näitärakennuksien paikkoja kikkailee Turussa ja Lähikunnissa.Tutkisitte edes maaperän mihin ja millaiseenrakennatte.Vanhamerenpohjahetteikkö hyvintoimii rakentamiseen.Mitätehdään sininenpehmeäsavi eipysy paikoillaan rakentamisenalla??Kukaviulutmaksaa??Onkoedestullut mieleen vairakennattekotyylillä meidänaikammekestää maaperä.Samoin yhäkiihtyväliikennetärinämuuttaa maastoa.Aurassa 60 luvulla maaperäkairauksia mentiin helposti 18-25 metriin pehmeääsavea ennen pohjamoreenin tullessa vastaan.Toista on lähiturku.

    • Anonyymi

      Turun kaupungin päätökset ns. Vihreästä siirtymästä. Turussa Vihreä siirtymä tarkoittaa slummeja eli mahdollisimman korkeita kerrostaloja vieri viereen. Luo kuullemma elinvoimaa ja tulee liian liikkumisen (=henkilöautoilu) johdosta vähemmän hiilijalanjälkiä.

      • Anonyymi

        Turun kaupungissa puhutaan vihreästä siirtymästä, mutta sitä yritetään toteuttaa vaikeuttamalla yksityisautoilua mahdollisimman paljon. Parempaan tulokseen päästäisiin kuitenkin sujuvoittmalla yksityisautoilua, jolloin ruuhkat vähenevät ja asukkaiden viihtyvyys paranee. Autoilu sähköistyy kuitenkin lähitulevaisuudessa, sen jälkeen autoiluin haitat ilmanlaadulle rajoittuvat lähinnä tiepölyyn, joka ei tietenkään sekään ole vähäinen haitta, mutta tiepölyn määrään ei juuri vaikuta se kulkeeko liikenne sujuvasti vai tökkien, mutta kaupunkilaisten ja kaupungissa työssä käyvien viihtyisyyteen sujuvalla liikenteellä on ratkaiseva vaikutus.
        Sujuva liikenne mahdollistaisi myös tiiviimmän rakentamisen, kun tiestön tiedetään vetävän niin joukkoliikenteen kuin yksityisautotkin sujuvasti. Turku tarvitsisi oikeastaan ohikulkutien lisäksi sujuvaliikenteisen kehätien, jolloin kaupungin keskustan läpi kulkeva liikenne ei vaatisi niin suuria sujuvoittamisinvestointeja, jotka ruutukaava-alueella tarkoittaisivat esimerkiksi massiivisia tunneliratkaisuja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7084
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6514
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3564
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3110
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2764
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2522
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2086
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1967
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1820
    Aihe