Mikä ihmeen tuplaverotus??

dasdasdasda

Monet manaavat ja moittivat jotakin osinkojen "tuplaverotusta"? Mitä tämä tuplaverotus käytännössä tarkoittaa ja milloin tällaisesta on päätetty?

4

2574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

että yhtiö maksaa ensin voitoistaan 26% veroa.

Voitoistaan yhtiö jakaa veroa omistajille, joita veloitetaan 19,6%.

Lue Henri Elon blogia Kauppalehdestä (nettiversio) niin ymmärrät paremmin asian.

muutos tapahtui muutama vuosi sitten.

• Vakuusvaje

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

• Älyvaje
        Vakuusvaje kirjoitti:

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

• .==.
        Älyvaje kirjoitti:

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

Etkä maksa. Työtekijän rahoistahan on kysymys ja työnantaja maksaa työntekijöiden verorahat vain siksi että se on helpointa kaikille. Vaihtoehtona on se, että työnantaja maksaa työntekijän tilille koko summan ja työntekijä vastaa itse verojen maksuista. Jälkimmäinen tapa on siis Sveitsissä käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7314
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6825
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3827
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3220
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2824
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2632
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2218
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2166
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2017
    10. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2010
    Aihe