buddhalaisuus kouluissa

pikku-buddha

Oletteko katellut koulukirjoista mitä koulussa opetetaan buddhalaisuudesta, tai mitä muistatte koulutunneilta aiheesta?

Itselläni oli uskontoa lukiossa ja kyllä nyt on huomannut ettei opettajan tiedot olleet ihan kohdallaan. Ja törmäähän toisinaan netissäkin jonkun siteerauksiin uskonnontuntien sadosta... Että aika kummaa juttua opetetaan.

Muutamaa kirjaakin on tullut kirjastoissa vilkultua Aika typerän, pessimistisen ja jopa itsekeskeisen kuvan buddhalaisuudesta tuntuvat antavan.

Vaikka ei tilanne ilmeisesti täysin toivoton ole... Ainakin yhden kirjan tiedän, jonka sisältö oli oikein asiallista. Ja verratkaapa vaikka seuraavia etälukion sivustoja. Kumpi on parempi?

vanha ops
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/uskonto/kurssi2/buddhalaisuus.html

uusi ops
http://www.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi4/sivu_4_3_2.html

Onhan tuo sillä ymmärrettävää, että koulussa aika on rajallinen eikä asioita voida käsitellä kunnolla. Pitää yksinkertaistaa ja väärinkäsityksiä syntyy. Ja kun ne opettajatkaan eivät varmasti ole aina mitään buddhalaisuuden asiantuntijoita. Opettajan omakin vakaumus voi muodostaa ennakkoasenteita...

9

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööööö-ö-ö-ö-ö-ö-ö

      Nii mikä oli sanomasi ja mitä halusit tuoda esiin henkilökohtaisesti?

      • pikku-buddha

        Kunhan kirjoittelin aiheesta...
        Ei viestissä varmaan sitten ollut mitään sen syvempää "sanomaa"...


    • ole uskonto

      Harmittaa tuo usein esiin putkahtava väite, että buddhalaisuus on vastareaktio hindulaisuudelle.

      Kyselin joskus parilta lukiolaiselta, mitä muistavat buddhalaisuudesta ja yritin kertoa yksinkertaisen selityksen, mistä on kysymys. Ettei ole kysymys varsinaisesti uskonnosta vaan sisäisestä minästä, sen loytämisestä. Vapautumisesta kaikesta harhasta. Mielemme on suggeroitunut kaikkeen ihmeelliseen ja takana on puhdas tietoisuus.

      • vastareaktio...

        ....Siddharta ei ollut tyytyväinen vallitseviin olosuhteisiin,vakavana pohdiskelijana, etsijänä hän kyseenalaisti silloiset käsitykset ELÄMÄSTÄ, eli mitä tämä elämä sit niinku loppujen lopuks on?-ja historia kertoo...

        Minuus on se pahin ,luopumalla minäkeskeisestä elämästä ,siirtymällä tajuntakeskeiseen elämään on taatusti vaativa prosessi.
        (looginen ja kehittynein osa aivoista ja kaaoottinen osa ,aivorunko,mielikuvitus,kaksi eri tekijää.)

        Kehittää ymmärrystä,siihen on aivoissa resurssit!tieteellinen fakta!
        Psyykkinen kestävyys joutuu(joutaa) tosi koville.

        Itsekäs ihminen saa paljon pahaa aikaiseksi,mielen vika.
        Miten korjata mielen vika?,

        No, itsetutkiskelu=oikea keskittyminen,oikea tarkoitus ,rohkeus..jne,(koska meditaatio nojaa AINA pelkoon).

        Epäitsekäs ei pahemmin saa pahaa aikaiseksi,se on tunnettu tosi asia.
        Pelon tunteminen ja sen hallinta..........

        ....päättyy valaistumiseen jolloin on pysyvästi vapaa
        aistiharhoista ja kärsimyksellisestä elämästä,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"(tathagata)

        Sangharaksita: valaistumisen ihanne,283
        -"yksikään valaistunut ei ole normaali-ihminen ,mutta ei myöskään yli-ihminen,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"..."saa lähes ylitsepursuavan rakkauden ja lähes universaalin viisauden"....(Aivorunko)jota tiede pelokkaasti vasta miettii pystyisikö sitä tutkia..........?
        Idässä heidän kokemus ylittää monen käsityksen/kyvyn.

        (Pasilan kirjastossa vuosia sitten Sangharaksita:n kirjoista oli revitty sivuja,mahdollisesti sabotaasi ,joku aivoton ei vaivautunut ymmärtää muuta käsitystä kuin (kristillisen?) ahdasmielisyyden.)


    • Erjuth

      Arkipäiväinen ihminen ei helposti ymmärrä nirvanaa. Tyhjiinraukeaminen käsitetään negatiivisena asiana. Mitä on, jos ei ole enää mitään? Niinpä jos tuota kummemmin ei jaksa asiaa tutkia, jää buddhalaisen päämäärästä aika negatiivinen kuva. Tyhjyys on kaikki, sanovat buddhalaiset. Ego on väliaikainen olotila, joka sammuu ja syttyy muttei koskaan ole pysyvä.

      Eipä tämä nyt aiheeseen liittynyt. Ainakin lukion uuden opetussuunnitelman maailmanuskontojen kirjassa (uskonnon arkki [ev.lut uskonto]) on buddhalaisuus mielestäni esitelty oikein hyvin, vaikka minulla ei ole hirveästi vertailupohjaa. Kävin kurssin etänä, joten en tiedä, miten opettaja olisi sitä opettanut. Peruskoulusta en muista opettajan jorinoista juuri mitään, kunhan ainakin kerrottiin se Buddhan tarina.

      • buddhalainen

        Buddhan opetuksia on monentasoisia. Eri maissa on eri ymmärrystä asiasta. Tiibetin buddhalaisuudessa käsite 'emptiness' ei ole 'empty' = tyhjä, vaan tyhjyys, mutta sitä kutsutaan myös täyteydeksi, koska se ei ole tyhjiö. Valaistuminen ei ole nihilistinen tyhjiö, vaan se on sekä tyhjyyttä että rajatonta myötätuntoa.

        Jotkut sanovatkin, ettei valaistunut tila eroa kristinuskon Jumala-käsityksestä muuten, kuin että tämä valaistumisen tila ei rajoitu kaukaiseen Jumalaan tai personoituun 'olentoon', vaan se on potentiaalisesti kaikkien elävien olentojen kokema tila ja kaiken perusta: ihmisen, eläinten, jumalien, kaiken mahdollisen, elävän ja elottoman. Kristinuskon personoitu Jumala on 'käsite' tuolle todellisuuden tilalle.


      • pikku-buddha

        Asioiden pinnallinen käsittely tulee myös hyvin ilmi neljässä jalossa totuudessa. Dukkha käännetään yksioikoisesti kärsimykseksi ja siten saadaa 1. jalo totuus kuulostamaan elämäkielteiseltä. ("Elämä on kärsimystä") Eikä totuuksia yleensä nimiä enempää käsitellä.

        Buddhalaisuus on siitä hankala katsomus opettaa, että pinnallisesti tutkittuna se voi tosiaan näyttää kielteiseltä.

        Tuo sinun katsomasi kirja taitaa olla sama jonka itsekin luin. Siinä oli todellakin hyvin käsitelty - itse asiassa myös dukkhan käsite oli mukana tarkemmin tutkittuna.

        Ilmeisesti asiassa tapahtuu edistystä.


    • Buddhisti

      Meidän sanghassa käy koululuokkia tutustumassa buddhalaisuuteen, saavat ainakin yhden tunnin oikeaa dharmaopetusta. Hatunnosto tällaisille opettajille!

      • missä.

        teijän sangha on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4955
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      505
      1587
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      49
      776
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe