Luterilainen oppiko?

Raamatussa on mielestäni paljon ongelmallisa kohtia "Matti Väisäsen" kirjoille "kaste kirkossa" ja "kaste Raamatussa". Olen lukenut kirjat perustellisesti ja ne on kyllä hyllyssäni. Juuri tuo Korneliuksen kohta (apt.10) ja samarialaisista (apt.8), olivat sellaisia kohtia. Mutta, mielestäni noiden vertaisia kohtia on Raamatussa paljon lisääkin. En tiedä onko niitä hirveästi tarpeen ottaa esiin, kun näistäkin kohdista on selkeä ja syvällinen erimielisyys. Mutta otan yhden kohdan tähän.

Paavali sanoi synnyttäneensä korintolaiset Jumalan sanalla:
1.kor.4:15. "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi".

Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.kor.1:14. "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni".

Apostoli Pietari kirjoittaa: "Olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasa siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. " ( 1 Piet. l :23) Jotkut yrittävät selittää tämän kasteeksi sanan poissulkien apostolin selvistä sanoista ja niiden tekstiyhteydestä välittämättä.
Sanakirja: "Perfekti näet tuo esille joskus tapahtuneen asian ja esittää tämän asiantilan edelleenjatkuvana. Kun aoristi kiinnittää huomion tapahtuman kertakaikkisuuteen"

Mielenkiintoinen jako Väisäsen kirjassa on "pelastetun usko" Ja "pelastavasta uskosta"?

Jumalan sana todistaa tunnustuksensa mukaisen luterilaisen kirkon käytännön olevan opillisesti yhtä apostolisen kirkon käytännön kanssa:

Ap.t. 2:41: "Jotka nyt ottivat hänen (apostoli Pietarin) sanan vastaan, ne kastettiin..."

Minkä sanan nämä kastettvat ihmiset ottivat vastaan? - Jumalan sanan. Ottavatko epäuskoiset toisin sanoen uudestisyntymöttömät ihmiset Jumalan sanan vastaan? - Ei ota.

Mitä taas tulee siihen, oliko niillä, jotka Pietarin helluntaisaarnan jälkeen kastettiin, syntien anteeksiantamus ja Pyhä Henki jo ennen kastettaan, olen nähdäkseni esittänyt, että epäilemättä heillä oli pelastava usko ja että olivat uudestisyntyneitä ennen kastettaan, koskapa ymmärtääkseni olivat ottaneet vastaan Pietarin heille julistaman Jumalan sanan ristiinnaulitusta Kristuksesta. Raamatunkohta 1.Kor.2:14, jonka otit esiin, muistuttaa nähdäkseni sekin, että "luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus" (1.Kor.2:14).

En oikein löydä Raamatusta enkä luterilaisesta tunnustuksesta tukea ajatuksille, joiden mukaan olisi jotain välitiloja tai -vaiheita epäuskoisen ja uskon välillä, esim. että olisi uskovia joilla ei olisikaan syntien anteeksiantamusta tai Pyhää Henkeä.

15

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perusluterilainen

      Mitä varten sinä Weha innolla huuseeraat tällä palstalla, kun tiukan paikan tullen karistat tomut jaloistasi.
      Voitais hyvin ottaa esille SRK:n oppi avainten vallasta, seurakunnasta ja ehtoollisesta armoateriana.
      Mites ne rimmaavat Biblian kanssa?

      Jokaisessa kolmessa SRK-laisuus on ristiriidassa jo itsensä Laestadiuksen kanssa.

      • Perusluterilainen

        >>>Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:

        1.kor.1:14. "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni".
        >>>>

        Tämä ei sinänsä liity kasteen opilliseen keskusteluun.
        Paavali sanoo, ettei häntä lähetetty kastamaan. Hän jätti kastamisen toisille ja keskittyi itse evankelioimistyöhön.
        Oltuaan Korintissa 1.5 Paavali poikkeaa kotimatkalla Efesoon kastaa heti muutamia, jotka eivät olleet saaneet PH:ä kun olivat saaneet ainostaan parannuksen kasteen.
        ----
        Eikö meidän kannattaisi tutkia, miksi VL:t eivät usko Jumalan evankeliumia kokonaisuudessaan, vaan pitää olla erityinen "päästösana".


      • Perusluterilainen kirjoitti:

        >>>Kuitenkin Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:

        1.kor.1:14. "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
        15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
        16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni".
        >>>>

        Tämä ei sinänsä liity kasteen opilliseen keskusteluun.
        Paavali sanoo, ettei häntä lähetetty kastamaan. Hän jätti kastamisen toisille ja keskittyi itse evankelioimistyöhön.
        Oltuaan Korintissa 1.5 Paavali poikkeaa kotimatkalla Efesoon kastaa heti muutamia, jotka eivät olleet saaneet PH:ä kun olivat saaneet ainostaan parannuksen kasteen.
        ----
        Eikö meidän kannattaisi tutkia, miksi VL:t eivät usko Jumalan evankeliumia kokonaisuudessaan, vaan pitää olla erityinen "päästösana".

        Paavali sanoi SYNNYTTÄNEENSÄ Korintolaiset Jumalan sanalla:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kastaneensa vain muutaman...


      • Perusluterilainen
        weha kirjoitti:

        Paavali sanoi SYNNYTTÄNEENSÄ Korintolaiset Jumalan sanalla:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kastaneensa vain muutaman...

        So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
        Tilanne on tänään sikäli toinen, että eletään kristityssä maassa.
        Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja.


      • oppi
        Perusluterilainen kirjoitti:

        So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
        Tilanne on tänään sikäli toinen, että eletään kristityssä maassa.
        Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja.

        >on kumottu!!!


      • jos niin on
        oppi kirjoitti:

        >on kumottu!!!

        en ole väisäsen opista viellä kuullutkaan.
        anabaptistien opit kumottiin jo 500 v. sitten.


      • kumottiin,
        jos niin on kirjoitti:

        en ole väisäsen opista viellä kuullutkaan.
        anabaptistien opit kumottiin jo 500 v. sitten.

        ja Luher käski tappamaan anabaptistit.Onko niitä jäänyt henkiin?


      • kumottiin, kirjoitti:

        ja Luher käski tappamaan anabaptistit.Onko niitä jäänyt henkiin?

        Lutheri sanoi, että ei tahdo, että uudestikastajia tapetaan, vaan heillä on oikeus uskoa mitä haluaa, kunhan ei käy esivaltaa vastaan. Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä.

        Näin hän todella opetti ja sanoi.


      • Elämmekö todella
        Perusluterilainen kirjoitti:

        So what? Tehtäväjako Silaksen kanssa ei merkinnyt Silaksen työosuuden ja kasteen väheksymistä.
        Tilanne on tänään sikäli toinen, että eletään kristityssä maassa.
        Raamattu ei kuitenkaan opeta niin, että yleinen vanhurskaus merkitsee yksilön vanhurskautumista ilman sanaa ja sakramentteja.

        kristityssä maassa????
        Missähän se näkyy?

        Tarkoitat varmaan nimikristityssä maassa.

        "Teillä on se nimi, että elätte, mutta olette
        kuolleet,"

        Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kastekäytän-
        tö pitää muuttaa vauvakasteeksi sitten, kun eletään
        kristillisessä maassa????


      • rakkaudellinen noita
        weha kirjoitti:

        Lutheri sanoi, että ei tahdo, että uudestikastajia tapetaan, vaan heillä on oikeus uskoa mitä haluaa, kunhan ei käy esivaltaa vastaan. Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä.

        Näin hän todella opetti ja sanoi.

        anabaptisteja kohtaan!

        "Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä."


      • oikein sanoit
        rakkaudellinen noita kirjoitti:

        anabaptisteja kohtaan!

        "Heillä on kyllin kärsimistä, iankaikkisessa helvetissä."

        Se oli paikalleen sanottu näistä anabaptisteista.

        Aloittivat talonpoikaissodan kauheuksineen ja perustivat Münsterin kastevaltakunnan, jossa tappoivat, murhasivat, raiskasivat toisten aviovaimoja.

        Kyllä Jan Leyden kumppaneineen varmasti helvettiin joutui. Siinä Luther oli oikeassa.


      • Elämmekö todella kirjoitti:

        kristityssä maassa????
        Missähän se näkyy?

        Tarkoitat varmaan nimikristityssä maassa.

        "Teillä on se nimi, että elätte, mutta olette
        kuolleet,"

        Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että kastekäytän-
        tö pitää muuttaa vauvakasteeksi sitten, kun eletään
        kristillisessä maassa????

        vaan kyllä lapsikaste, on ihan Raaamatusta otettu. Ei ratkaisukristillisyys pysty sitä meiltä pois ottamaan. Me pidämme sen, sanotte te henget mitä lystäätte!!!!


      • näyttää edes yhden
        weha kirjoitti:

        vaan kyllä lapsikaste, on ihan Raaamatusta otettu. Ei ratkaisukristillisyys pysty sitä meiltä pois ottamaan. Me pidämme sen, sanotte te henget mitä lystäätte!!!!

        selvän kohdan Raamatusta, missä kastetaan vauvoja.
        Ei mitään omia olettamuksia "perhekuntakasteista".

        Onko liikaa pyydetty.

        PS. EN ole mikään henki!


    • sinä vihdoinkin

      pohdit UT:n opetusta omilla aivoillasi, etkä mag-
      netofoonin tavoin toista Lutherin kannaottoja!

      Kuten huomasit oikein, luterilainen oppi poikkeeaa
      oleellisesti Raamatun opista juuri tuossa kaste-
      asiasa.
      Lutherhan muutti oppiaan myöhemmin sellaiseksi,et-
      tä kasteessa vauva saa kaiken; syntien anteeksisaamisen, autuuden,
      Pyhän-Hengen, uudestisyntymisen, armolahjat jne.

      Kuten itsekin totesit, esim Kornelius Ap 10:47,
      efesolaiset, Ap 19 ja peräti apostolitkin
      olivat tulleet uskoon ENNEN KASTETTAAN , mutta
      saivat Pyhän-Henhen vasta myöhemmin.
      Kornelius täytettiin PH:lla ENNEN kastettaan!

      Tämähän sotii luterilaista oppia vastaan!

      Lapsikasteen puolustajat ovat keksineet selityksen tälle ristiriidalle ja sanovat, että
      "näin toimittiin vain alkuseurakunnan lähetystilanteessa."

      Raamattu osoittaa kuitenkin, että Jumalan sana
      on muuttumaton, eikä sitä saa muuttaa kirkkojen
      päätöksellä.Lähetystilanne ON AINA!
      1. Kor 15:1-2
      "Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, ja
      jonka te myös olette ottaneet vastaan ja JOSSA
      TE MYÖS PYSYTTE,
      ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte
      siitä kiinni SELLAISENAAN, kun minä sen teille julistin."

      Uskova saa Pyhän-Hengen silloin kun tulee uskoon:
      Ef 1:13
      "Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
      totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun Pyhän-Hengen
      sinetti."

      Mutta tämän lisäksi Jeesus kastaa Pyhällä-Hengellä
      ja tulella, kuten kävi helluntaina.
      Tällöin uskova saa voiman todistamiseen ja evankeliumin levittämiseen, Ap 1:8.

      UT on täysin johdonmukainen kirja, mutta kun
      kirkot ovat keksineet kaikenlaisia selityksiä
      omalle toiminnalleen, niin siksi Pyhän-Hengen
      toimintakin typistetään vauvakasteeseen!

      • pohtimisen, vai

        minne hän hävisi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      178
      4638
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2514
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2182
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1338
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1271
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1183
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1170
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      877
    Aihe