Talviomenat alkavat olla hiukan ryppyisiä säilössä. On aika tehdä niistä viiniä. Aiemmin alkusyksyllä tein myös omenaviiniä, mutta hiukan samea tulos tuli ja miedompi maku. Missä vaiheessa,ennen käymistä vai käymisen jälkeen, muutaman päivän seisottamisen jälkeen pullotukseen??? Kokeilisin nyt lisätä pektolaasia. En koskaan lisännyt rusinoita omenaviiniin. Pitäisikö?
Kokemuksia tai vinkkejä kaivataan! Kiitos!
Missä vaiheessa lisätään pektolaasi
2
6194
Vastaukset
Pektolaasi tulisi lisätä mäskiin samassa vaiheessa kuin viinihiiva ja sokeri eli ihan alussa. Pektolaasi-entsyymillä käsittääkseni estetään joidenkin marjojen kyseessä ollessa viinin eräänlainen "hyytelöityminen", hajoittaa nesteessä olevan pektiinin ja estää metanolin muodostumisen viiniin.
Talviomenat ovat juuri niitä oikeita viiniomenia - vähän pakkasen puraisemina parhaita. Muista lapota ainakin kolme kertaa ja käytä viinin kirkasteita.
Rusinoiden lisääminen ei välttämättä tuo mitään uutta omenaviiniin, jos omenoiden sokeripitoisuus on riittävä. Sen saa selville maistelemalla mehua, mutta sokerin kanssa saa olla melko varovainen muuten viinistä tulee helpolla liian makeaa ja voimakkaan käymisen vuoksi kaikki aromiaineet katoavat.
Parempi pitkä, "laiskahko" käyminen vähän alhaisemmassa lämpötilassa kuin parin päivän tuima pöhinä hellanreunalla.
Sitävastoin suodatinpussiin voi lisätä kanelintangon, halkaistun vaniljatangon - jotain sellaista, mitä haluaisit itse saada omenapiirakkasi höysteenä ja mausteena. Olen joskus käyttänyt myös tammenlastuja pussissa, mutta taisi olla uskonasia, että pääsin lähemmäksi elsassin maajussia. Pihlajanmarjat ovat aina hyvä lisä, samoin jos saat käsiisi kuivattua seljankukkaa.
Itse teen viinin puristamastani omenatuoremehusta.- ilsätään käymisen
loppuvaiheessa, kun kuplia nousee n. 3 kpl minuutissa. Tämän vinkin antoi eräs alkon työntekijä, joka on viiniasiantuntija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748