Taustatietona alkuun:
Olin sijaisena 5.12.06 - 30.05.08. Äitiyslomalle jäin 10/07 ja lapsi syntyi 28.11.07. Äitiysloma loppui 28.8.08, jonka jälkeen olen ollut työttömänä.
Nyt haaveissa olisi toinen lapsi, mutta talouden kannalta haluisin tietääkin, että minkä mukaan saisin tästä toisesta lapsesta äitiyspäivärahan?
Olen kuullut kahta versiota, että jos syntyisi 2009 menisi vuoden 2007 tulojen mukaan. Tämän toisen version mukaan saisin saman kuin ensimmäisestä, jos ikäero on vähemmän kuin 2vuotta (jos enemmän niin 2007 tulojenko mukaan)?
Kelan sivuista ei paljoa lohtua ollut :(
Toinen lapsi haaveissa
3
517
Vastaukset
- kuuden äiti
Kyllä se vastaus sieltä kelan sivuilta löytyy:
Kaksi lasta kolmessa vuodessa
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.- Ninnaliinuska
Pitäisikö tuo siis tulkita nyt niin, että sen saa itse päättää haluaako edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan vai esim. tuon 2007 työtulojen mukaan? Se kun ei minulle ainakaan selvinnyt tuosta tekstistä ko. sivuilla pyöriessäni ennen kuin tänne laitoin kysymyksen ja sen takia tulin täältä kysymään.
- kuuden äiti
Ninnaliinuska kirjoitti:
Pitäisikö tuo siis tulkita nyt niin, että sen saa itse päättää haluaako edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan vai esim. tuon 2007 työtulojen mukaan? Se kun ei minulle ainakaan selvinnyt tuosta tekstistä ko. sivuilla pyöriessäni ennen kuin tänne laitoin kysymyksen ja sen takia tulin täältä kysymään.
No, näinhän se on. Eiköhän jokainen halua sen parhaimman mahdollisen päivärahan, joten kelan tätit tekevät sen päätöksen yleensä virkansa puolesta ja laskevat sen parhaimman mahdollisuuden kolmesta. Eli verotuksessa todettujen tulojen mukaan, 6kk:n tulojen mukaan (edellyttää todistusta tuloista) tai edellisen lapsen mukaan, jos alle 3v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336764- 376253
- 293454
- 452910
- 342664
- 152348
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481907En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777