Matti Hälli

Sarjassamme Heräteostoksia divarista:

Divarin hyllyjä tiiraillessani osui silmiini Sapo-sarjan julkaisu nro 224, Matti Hällin tarinat Murha meren rannalla ja Sopimatonta kuolla yliopistolla. Tulin sen myös ostaneeksi ja luinkin sen lähes yhdeltä istumalta.

Vanhahtavat ja kepeät jännityskertomukset vuodelta 1943 veivät mukanaan. Tarinat eivät ehkä täytä klassisen dekkarin piirteitä. Niissä on klassisia piirteitä, mutta myös mausteita kovaksikeitetyistä dekkareista (mutta eivät silti ole kovanaamaisia) ja kioskiviihteestä. Toisessa tarinoista tiesin alusta alkaen mikä oli homman juoni. Juonenkäänteet olivat reippaita ja sankaripoliisit reipasotteisia. Ajankuvana ne olivat mainioita tarinoita. Ne sijoittuivat huolettomasti svengaavalle 1930-luvulle (Ainakin oletan niin. Vuosilukuja tarinoissa ei mainittu). Tarinat oli kirjoitettu sota-aikana ja ovat lienee olleet tarkoitettukin paoksi arjesta ja pommituksista.

Matti Hällin tarinat ovat piristävän kepeitä ja viihteellisiä. Ne ovat sukua Marton taigan ja Waltarin dekkareille. Niistä puuttuu Sariolan raskassoutuisuus ja tosikkomainen vakavuus.

2

946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

Selailin ja joiltakin kohtaa luinkin viime yönä saman tekijän dekkaria Lepakkoarvoitus.
      Jos nyt muotoilisi niin, että teoksen sisältö ei oikein vastaa minun dekkarimieltymyksiäni, niin
      se olisi neutraali arvio. Siinä teoksessa on kyllä joku 30-luvun ilmapiiri tavoitettu, mutta ei sellaista ainakaan Suomessa ole ollut.

• Paha sanoa ilmapiirin autenttisuudesta noissakaan kirjoissa kun en itse ole 30-lukua elänyt. Fiilis ainakin oli kohdallaan tänäkin päivänä. Hällin esikuvat ovat kuitenkin olleet ulkomailla, Britanniassa ja USA:ssa.

Ja ainakaan minun lukemissani kahdessa tarinassa ei Helsingistä yritetty tehdää niin syntistä suurkaupunkia kuin Hugo Nousiaisen dekkariin perustuvassa elokuvassa Yhden yön hinta. Nousiaisen romaaneja yritän löytää lukuun, erityisesti kiinostaa Yöpäivystäjät, josta Laine tuon elokuvan ohjasi.

Mä luen paljon erilaisia dekkareita. Kepeämpiä ja vakavampia, arvoituksellisempia ja toiminnallisempia. Näistä Hällin tarinoista en yritäkään väittää, että ne olisivat lajityypin mestariteoksia, mutta ainakin minulle ne olivat loistava välipala ja tuulahdus menneisyydestä kotimaisesta näkökulmasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6924
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6354
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3494
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2960
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2694
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2066
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1927
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1797
    Aihe