KTM 450 enduro

onko hyvä ekaksi pyöräksi

Pari vuotta vanha peli oli kiikarissa. Tulee aikuiselle kevyeen soramonttu / jäärata pyörittelyyn ja metsäpoluille. Tarkoitus on ajaa vain omaksi iloksi ja kuntoilumielessä.

Pienempi 125 tai 250 2t olisi kevyempi ja ehkä helpommin hallittavissa mutta kapea tehoalue ei houkuttele.

KTM:ssä houkuttelee iso alhaalta vääntävä moottori ja neljä vaihdetta.

Eli tarve olisi löytää pyörä jolla olisi mukava ajaa suht rauhallista ajoa. Plussaa tulisi siitä jos pyörä ja kone ei vaatisi paljoa huoltoa.

Löytyykö asiallista kommenttia / vinkkiä?

13

8154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo huoltaa

      Ostappa 300exc kakstahtipeli.
      On ainaskin yhtä tehokas ja eipäs tarvitse huoltaa niin paljon kuin nelaria. Mäntäkin tarttee vaihtaa rauhallkisissa ajossa 200 tunnin välein.
      Tollasen vanhan kaksitahtipelin vois erkkikin ostaa mut vanhaa nelitahtista kun ei vielä tiedä huoltohistoriaa on sellainen rahojen surma ihan oikeestikin...
      No tietty jos on varaa ostaa uudenkarhea nelari niin sit jooo..

      • kans

        Multa ääni myös 300exc:n suuntaan

        Nelareista paras aloittelijalle vois olla KTM 400exc, 450 on turhan tehokas.


      • king of spoori
        kans kirjoitti:

        Multa ääni myös 300exc:n suuntaan

        Nelareista paras aloittelijalle vois olla KTM 400exc, 450 on turhan tehokas.

        Ai ei 300 2t rykäse paremmin ku 450 nelari?? Noh kuitenkin..Osta sellainen max. 3v. vanha nelari jolla on maltilliset ajotunnit, vaikka n. 100 ja tottakai huolto historia eli on tarvittavat huollot tehty. Sinun käytössä ei tarvitse konetta avata ihan heti. Voit ajaa huoletta pitkään, ainu mikä on niin kannattaa tarkastaa vena 15tunnin ajon jälkeen, jos ei ole välystä niin sit seuraavaks 30 tunnin jälkeen. Jos et itte osaa tehdä niin n. 100 euroa töineenn, öljyineen, tarvikkeineen liikkeessä. Öljyt ja suodattimet vaihdat vaan 10 t vlein niin hyvä tulee. ite ostin 250 2t ekaks pyöräks ja sitte ostinkin seuraavana kesänä 500


      • WREXC
        king of spoori kirjoitti:

        Ai ei 300 2t rykäse paremmin ku 450 nelari?? Noh kuitenkin..Osta sellainen max. 3v. vanha nelari jolla on maltilliset ajotunnit, vaikka n. 100 ja tottakai huolto historia eli on tarvittavat huollot tehty. Sinun käytössä ei tarvitse konetta avata ihan heti. Voit ajaa huoletta pitkään, ainu mikä on niin kannattaa tarkastaa vena 15tunnin ajon jälkeen, jos ei ole välystä niin sit seuraavaks 30 tunnin jälkeen. Jos et itte osaa tehdä niin n. 100 euroa töineenn, öljyineen, tarvikkeineen liikkeessä. Öljyt ja suodattimet vaihdat vaan 10 t vlein niin hyvä tulee. ite ostin 250 2t ekaks pyöräks ja sitte ostinkin seuraavana kesänä 500

        Ai ei 300 2t rykäse paremmin ku 450 nelari??

        Kyllä rykäsee.


      • rykäisijä
        WREXC kirjoitti:

        Ai ei 300 2t rykäse paremmin ku 450 nelari??

        Kyllä rykäsee.

        niin tarkotinkin että rykäsee


      • Just1234

        Sainpahan hyvät naurut.. Vai että mäntä pitää vaihtaa 200h välein, pyhällä hengelläkö meinaat ajaa?


    • hupilaitteeet

      Osta pois!! harrastuskäytössä ei tarvitse konetta aukoa ihan heti eli noin vaikka 100 tuntia, venttiilit kannattaa tarkastaa 15-20 tunnin jälkeen ja jos ei välystä ole niin voi 50 tuntia ajella kunhan vaihtaa vaan öljyt usein eli 7-10 tunnin välein ja suodattimet myös ja pesee ja öljyää ilmanputsarin joka kerta. eli koneelle ei sun tartte käytännössä tehdä mitään..oon kuullu että isoilla (450-530) kotareillaa ajetaan 200 tuntia ja pata on aukasematta, ainu mitä tehään on öljyn vaihdot ja vena säädöt joskaaan niitäkään ei tarttee usein tehdä. Nyt puhun sunnutai ajeluista, en kilpatason ajamisesta eli sunnuntai ajoilla aika huoleton vehje!! ja jos et osaa esim venoja säätää käytä liikkessä ei maksa paljoo töineen kaikkineen...

    • tehopekka

      Tämän luokan pyörät on riittävän tehokkaita mutta onko tuommonen exc 450 tehokkaampi kun 525 tai 640?? siis onko nuo exc 525 lc4 640 kuristettu päästöjen takia?? vai mikä toi juttu on??

    • tämmöstä tarjoan

      Huolloista yleensäkkin:
      Öljyt kannattaa vaihtaa 5-15 tunnin välein.
      Huomaat sen tarpeen kun vaihdelaatikon käytös menee hieman kankeaksi
      koneen lämmetessä..

      Ensimmäisenä öljyroppu pois.
      Seuraavaksi kaasuttimen alta öljynsuodattimien kannet auki. Vanhat suodattimet pois ja uudet tilalle..
      kytkimen luota sekä lohkon pohjasta roppujen alla olevat öljysihdit pois ja puhdistus.
      Sen jälkeen roput paikoilleen ja öljyt: vähän yli litra koneeseen.
      Ainut mitä pitää ottaa irti on pohjapanssari, jos semmoinen pyörästä löytyy..useimmiten on (suositeltavaa)

      Pyörässä on siis 2 öljynsuodatinta sekä kaksi pestävää verkkosihtiä. Öljy on ainoastaan koneessa je ei tarvitse ilmata öljynvaihdon jälkeen..


      Venttiileiden tarkistus on uudessa pyörässä hyvä suorittaa ensimmäisen 12 tunnin jälkeen. Todennäköisesti ei tarvitse säätää.
      Siitä eteenpäin tarkistus noin 40 tunnin välein.
      Mahdollisesti joudut säätämään 50 tunnin kohdalla.

      Venttiilien säätö onnistuu harjoittelun jälkeen pelkän penkin, tankin ja venttiilinkoppien irroituksella.
      Aikaa kuluu arviolta noin 15 minuuttia. Helppo työ kun on ruuvisäätöiset.
      Parinkerran jälkeen säätö osuu kohdalleen ilman rakotulkkia.

      Jos harkitset ko. pyörän ostoa ei kannata suotta pelätä noita huoltoja ja hultovälejä. Ei ne niin ylitsepääsemättömän vaikeita ja kalliita ole kuin jotkut puhuu.

      • ihmettelijä

        Moikka. Mulla on 2008vm exc kottarainen. En löydä kyseistä kaasarin alapuolella olevaa öljysuodatinta.. ps. Miksi magneeton yläpuolella on öljyntäyttökorkki, samoten eturattan kohdalla lohkonpäällä? Kummasta ja paljonko sitä öljyä pitää laittaa?


    • 450 exc kotarissa

      ole 6 vaihdetta

      • kylläniinon

        on 6 vaihdetta, samote ku 300 exc... sx 450 eli crossimallissa on tietääkseni 4?? ainaki sx 525 on 4v mut exc 525 6


    • 300 ja 450 löytyy

      Huoltokirjakin on olemassa!

      Suomi enskaan kantsii lähteä ensin vähän helpommalla pelillä liikkeelle,eli ehkä nelari 250 exc ois siihen sopivin,tosin pikkunelarin huollot ja säädöt ovat veemäisiä koneen pienuuden vuoksi.

      450 Exc on jo liian mörkö ja raskas viedä ,300 on jo hullu peli aloittelijalle.

      Piikkisellä on pakko opetella ajamaan paremmin mutta ajaminen voi olla tuskaa sen stumppaamisen vuoksi.

      Jos itse ostaisin mopon pelkkään enskaan ja raha ei olisi este niin ehdottomasti nelari exc 250 tai sitten 2t exc 200 joka parempi kuin piikki mutta helppo viedä keveytensä vuoksi.

      Että näin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7144
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6625
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3614
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3130
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2784
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2572
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2116
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1977
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1870
    Aihe