Lagunan tuotanto lopetetaan!

hkdhkg

Renault julkisti viime vuoden tuloksensa tänään ja samassa yhteydessä ilmoitettiin että tappiollisten Laguna ja Espace mallien tuotanto lopetetaan. Tehdasta uudistetaan niin että noiden mallien tilalla alkaa hyötyajoneuvojen valmistus.

Laguna saanee jonkinlaisen henkisen seuraajan vuonna 2010 kun Renaultin ja Samsungin yhdessä kehittämän uuden automallin myynti saattaa alkaa myös Euroopassa.

http://www.automotorsport.se/news/17139/renault-skrotar-espace--och-nya-laguna/

8

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfwer

      Laguna tuli Renault 21:n seuraajaksi, vaikka oikeastaan malleja ei voi liittää toisiinsa. Ensimmäiset Lagunat olivat ilmeisesti 1990-luvulla jotenkuten keskinkertaisia autoja, mutta vikaisempia kuin edeltäjänsä. Sitten tuli pelkkää alamäkeä. Viimeisen Lagunan tulo viime vuonna oli suoranaista tuhlausta ja jopa luontoakin ajatellen hävytöntä röyhkeyttä. Nyt lamakauden aikana on pakko taas tehdä edes vähän parempaa laatua, ja ehkä uusi Megane on semmoinen. Ilmeisesti Laguna tullaan muistamaan maailman huonoimpana 1990-2000-lukujen autona.

    • TDO

      Ei nyt ihan voi sanoa Rellun Lagua kaikista huo-
      nommaksi autoksi 1994-08 kyllä se ykköskopanen
      autosta käy vielä nykyisinkin, ei tartte enään
      lukea niin kamalasti haukkuja kyseisestä autosta
      tälläkään palstalla kun tarina on loppu.

    • sgd

      Harmi tämä lopettaminen. Siinä menee tyylikäs ja hyvin toimiva auto ennen aikojaan.Seitsemän vuoden
      omat kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Näitä keskusteluja seuranneena pitää vain ihmetellä voivatko laatuerot samassa tuotteessa olla niin suuria. Vai onko kyse enemmän luulosta kuin tiedosta.

    • Sceenikko
      • 2011 korvataan uudella

        Tuossa tosiaan sanotaan että viime vuonna lanseerattu Laguna III lopetetaan *ehkä* jo vuonna 2011 mutta samaan hengenvetoon todettiin että se korvataan Samsungin (josta renault omistaa 80%) kanssa yhteistyössä kehitetyllä mallilla.

        Vähän samanlainen kuvio kuin Koleos joka perustuu konsernin yhteisille komponenteille ja valmistetaan Samsungin tehtailla Koreassa.

        Renault ei aio jatkossa panostaa yksin suurten mallien kehittämiseen mikä ei olekaan ihme koska kaikki suuret rellut ovat olleet melkoisia floppeja.

        Lakkautuslistalle joutunut Vel Satis oli sitä mitä suurimmassa määrin. Espacen lopettaminen on kyllä vahinko koska ensimmäinen Espace ylipäätänsä loi koko autoluokan Eurooppaan mutta suurten ja paljon bensaa kuluttavien henkilökuljettimien kysyntä on romahtanut Euroopassa.


    • Tiedän kaiken

      Lähdetäänpä ihan alusta liikkeelle.
      Koko juttu on lähtenyt liikkeelle ilmeisesti autocarin jutusta, mikä tunnetaan myös automiesten keskuudesa seiskan veroisena tiedonlähteenä. Artikkelissa "toimittaja" Hilton Holloway oli "Käynyt keskusteluja" "Renaultin sisäpiirin" kanssa, kuka oli nämä "tiedot" hänelle tarjoillut.
      Se kuka on osannut englantia ja ymmärtää lukemansa, on aika nopeasti kartalla todellisesta tilanteesta.

      Konsernin tulos (net income )vuodelle 2008 oli vain 599 miljoonaa euroa jota tietenkin voidaan pitää autoteollisuudessa tänä päivänä aika surkuteltavana säälituloksena.

      Espacen uuden version kehityksen jäihin lyömisestä ensimmäinen tehtaan tiedonanto taisi olla jo viime keväänä. Sama koskee Safranea. Tadaa, niitä Suurempia Renaulteja. Lagunan lopettamisesta ei ole ollut sanaakaan missään muualla kuin luottotoimittajan omassa mielikuvituksessa. Se mitä on ihan oikeassakin maailmassa tapahtunut on, että Lagunan valmistusmääriä on pienennetty ja samaan tehtaaseen on alettu tuomaan toisista tehtaista pakettiauton muotteja.

      Ja mitä tulee tähän "lagunan korvaajaan", niin voi tulla yllätyksenä että tää RSM:n (Renault-Samsung-Motors) platform SM5 on jo tuotannossa. Tätä Safranen "korvaajaa" myydään jo täyttä päätä arabimaihin. Kuvia siitä voi käydä ihmettelemässä osoitteessa: http://www.renault.com/en/Vehicules/Pages/renault-safrane.aspx

      • Maxima tulee takaisin

        Aika erikoinen on kuvio. Renault omistaa Samsungista 80% ja Nissanistakin täyden kontrollin reilulla 40% siivulla.

        Samsungin nykyiset SM5 ja SM7 perustuvat Nissanin J31-pohjalevyyn jonka pohjalta rakennettu Nissan Teana tunnetaan USA:n markkinoilla meillekkin tutulla nimellä Maxima (kuudes sukupolvi menossa). Arabimaissa myyty Safrane on oikeastaan SM5 uudella maskilla.

        Koska rellun isot (edustus)mallit ovat tunnetusti olleet floppeja mutta niitä on ollut pakko pitää mallistossa merkin imagon takia, kuulostaa enemmän kuin järkevältä ettei resursseja haaskata enää tällaisten kehittämiseen kun konserin sisältä kerran löytyy valmiiksi helkkarin paljon parempi jopa edustusautoksi venyvä pohjalevy ja tehdaskin Koreasta.

        Nissan esitteli pohjalevystä version J32 viime vuonna joten seuraava "Laguna" saattaa olla tähän pohjalevyyn rakennettu SM5:en seuraava versio tai todennäköisesti J33 pohjainen jos nykyinen Laguna III pidetään kuitenkin tuotannossa ainakin vuoden 2011 loppuun.

        Jostain syystä Renault-Nissan ei ilmeisesti tuo tuota autoa enää Maximan nimellä eurooppaan eikä Samsungin brändiä tuota tänne lainkaan joten kyseinen ajopeli nähdään täällä vasta salmiakki keulallaan.


      • Tiedän kaiken
        Maxima tulee takaisin kirjoitti:

        Aika erikoinen on kuvio. Renault omistaa Samsungista 80% ja Nissanistakin täyden kontrollin reilulla 40% siivulla.

        Samsungin nykyiset SM5 ja SM7 perustuvat Nissanin J31-pohjalevyyn jonka pohjalta rakennettu Nissan Teana tunnetaan USA:n markkinoilla meillekkin tutulla nimellä Maxima (kuudes sukupolvi menossa). Arabimaissa myyty Safrane on oikeastaan SM5 uudella maskilla.

        Koska rellun isot (edustus)mallit ovat tunnetusti olleet floppeja mutta niitä on ollut pakko pitää mallistossa merkin imagon takia, kuulostaa enemmän kuin järkevältä ettei resursseja haaskata enää tällaisten kehittämiseen kun konserin sisältä kerran löytyy valmiiksi helkkarin paljon parempi jopa edustusautoksi venyvä pohjalevy ja tehdaskin Koreasta.

        Nissan esitteli pohjalevystä version J32 viime vuonna joten seuraava "Laguna" saattaa olla tähän pohjalevyyn rakennettu SM5:en seuraava versio tai todennäköisesti J33 pohjainen jos nykyinen Laguna III pidetään kuitenkin tuotannossa ainakin vuoden 2011 loppuun.

        Jostain syystä Renault-Nissan ei ilmeisesti tuo tuota autoa enää Maximan nimellä eurooppaan eikä Samsungin brändiä tuota tänne lainkaan joten kyseinen ajopeli nähdään täällä vasta salmiakki keulallaan.

        http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article218005.ece?s=r&wtm=-17022009


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      164
      4202
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2484
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2141
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      80
      1302
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1261
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1152
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1112
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      102
      928
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      840
    Aihe