Rahan merkityksellisyydestä

kaiken AO

Mitä tehdä, kun en löydä rahalle mitään vaihto arvoa? Tavaroiden, asuntojen, kesämökkien, autojen yms. hankkimisella ei ole minulle mitään merkitystä, enkä viihdy sellaisten ihmisten seurassa joiden elämä perustuu enemmän olemiseen kuin tekemiseen. Kaikki tekeminen, haasteet ja saavutukset ovat melkeimpä ilmaisia, eivätkä vaadi rahallista panostusta. Kaikki nämä vaativat kuitenkin aikaa, eikä minulla ole siltäkään osin mahdollisuutta olla töissä. Tästä syystä elänkin etupäässä työmarkkinatuen ja sosiaalituen varassa, koska en löydä rahalle mitään muuta vaihto arvoa kuin ruoka, asunto ja kaikkea muuta pientä. Tästä johtuen minut on luokiteltu syrjäytyneeksi yms ja se on tuonnut ongelmia sosiaalisessa elämässä. Onkohan kasvatukseni yhteiskunnallisesti epäonnistunut? Olen ollut aina lapsesta saakka ihmisten mukana tekemässä kaikenlaista, eikä yhteiskunnallinen opetus ole koskaan kiinnostanut. Suomen melkeimpä joka kolkassa on käyty ja ulkomailla useasti. Kaikenlaista on tullut koettua, lentokoneella lentämisestä merellä seilaamisen väliltä. Olen köyhästä perheestä ja ehkä sekin on vaikuttanut rahan tarpeettomuuteen.

13

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lietokas

"Tästä johtuen minut on luokiteltu syrjäytyneeksi yms ja se on tuonnut ongelmia sosiaalisessa elämässä."

- Millaisia?

• kysy itseltäsi

Keikkea sitä mitä ihmiset ajattelevat työttömästä, omaisuudettomasta ja rahatomasta ihmisestä. Ihmisten ilmeistä aina tunteisiin saakka. Sosiaaliset kanssakäymiset ovat hankalia, kun toinen elää rahasta ja toinen ilman.

• -
      Ei ole kovinkaan suuri ihme jos ympäristön ihmiset kohtelevat sinua nuivasti; sinähän elät heidän kustannuksellaan.

Vaikka rahalla ei sinulle olisikaan suurta merkitystä, voi sillä lähiympäristölle hyvinkin olla ja ajatus siitä, että heidän pitää sinua elättää vain siksi, ettet sinä anna rahalla arvoa, on todellakin raivostuttava.

Niin kauan kuin itse elätät itsesi voit tehdä, ajatella tai arvostaa mitä haluat, mutta muiden kustannuksella eläessäsi (työmarkkina- ja sosiaalituet) ei sinulla oikeastaan ole edes oikeutta ihmetellä miksi sinuun sekä asenteeseesi suhtaudutaan muivasti ja karsastaen.

• valvomo

Eihän sitä nykyään enään kenenkään siivellä eletä. Ennen raha oli sidottu omaisuuteen, kulta kantaan, mutta nykyää rahalla ei ole muuta arvoa kuin sopimuksen mukainen arvo. Jokainen ihminen siis määrittelee rahalle sen oman arvonsa. Rahaa ei siis kukaan omista.

Mainitaan myöskin, että tekniikka elättää ihmisiä. Arvioiden mukaan nykyaikaisella tekniikalla voitaisiin korvata jopa 80 prosenttia ihmistyövoimasta, kun se on tällä hetkellä 40 prosenttia.

Japanissa esim. korvataan kaikki ihmistyövoima jonka tekniikkakin osaa tehdä. Tästä syystä siellä voi nähdä jopa eläviä liikennemerkkejä, kun ihmisillä ei ole muuta työtä tarjolla.

• Ässä.
        valvomo kirjoitti:

Eihän sitä nykyään enään kenenkään siivellä eletä. Ennen raha oli sidottu omaisuuteen, kulta kantaan, mutta nykyää rahalla ei ole muuta arvoa kuin sopimuksen mukainen arvo. Jokainen ihminen siis määrittelee rahalle sen oman arvonsa. Rahaa ei siis kukaan omista.

Mainitaan myöskin, että tekniikka elättää ihmisiä. Arvioiden mukaan nykyaikaisella tekniikalla voitaisiin korvata jopa 80 prosenttia ihmistyövoimasta, kun se on tällä hetkellä 40 prosenttia.

Japanissa esim. korvataan kaikki ihmistyövoima jonka tekniikkakin osaa tehdä. Tästä syystä siellä voi nähdä jopa eläviä liikennemerkkejä, kun ihmisillä ei ole muuta työtä tarjolla.

Työllä ei taida olla enään mitään merkitystä elossa selviämisen kannalta, joten eipä siinä voi silloin kenenkään siivelläkään elää. Karja - ja maatalauskin antaa elannon erillaisten tukien muodossa. Harva suomalainen on enään omavarainen, voi olla ettei ole enään ketää. Suomen talouskin on suurimmaksi osaksi viennistä lähtöisin, joten teollisuus on se raha sampo eikä palvelualat.

Ihmisen on saatava vastakaikua tekemisilleen, jotta se olisi ylipäätänsä mielekästä. Tästä syystä ihmiset haluvat luoda mielikuvitushenkilöitä joihin vertailla omia hyvä ja huonoja puolia. Mielikuvat ovat tehokkaita kannustimia.

• Ässä. kirjoitti:

Työllä ei taida olla enään mitään merkitystä elossa selviämisen kannalta, joten eipä siinä voi silloin kenenkään siivelläkään elää. Karja - ja maatalauskin antaa elannon erillaisten tukien muodossa. Harva suomalainen on enään omavarainen, voi olla ettei ole enään ketää. Suomen talouskin on suurimmaksi osaksi viennistä lähtöisin, joten teollisuus on se raha sampo eikä palvelualat.

Ihmisen on saatava vastakaikua tekemisilleen, jotta se olisi ylipäätänsä mielekästä. Tästä syystä ihmiset haluvat luoda mielikuvitushenkilöitä joihin vertailla omia hyvä ja huonoja puolia. Mielikuvat ovat tehokkaita kannustimia.

-
        Nimimerkki "Ässä." kirjoitti:

"Työllä ei taida olla enään mitään merkitystä elossa selviämisen kannalta, joten eipä siinä voi silloin kenenkään siivelläkään elää..."

Miten niin? Kuvitteletko sinä, että on olemassa jokin runsaudensarvi josta maksetaan niin työmarkkinatuet kuin sossun toimeentulotukikin? Kyllä yhteiskunnan tuilla elävä elää toisten siivellä, ei siitä mihinkään pääse.

Ei omavaraisuudella ole tässä asiassa mitään tekemistä.

"... Suomen talouskin on suurimmaksi osaksi viennistä lähtöisin, joten teollisuus on se raha sampo eikä palvelualat..."

Kuvitteletko sinä niiden koneiden yksin ja kokonaan ilman ihmistä tuotteita tekevän?

Toivottavasti sinun tavallasi luulevia ei ole kovin monta; tuollaisella talouspolitiikalla olisimme hyvin äkkiä kaikki kerjuulla.

• Ässä. kirjoitti:

-
        "Suomen talouskin on suurimmaksi osaksi viennistä lähtöisin, joten teollisuus on se raha sampo eikä palvelualat."
        Yhteiskunta on vääristänyt arvomme, aivan kuin teollisuus, joka edustaa pääoma olisi itseisarvo.
        Todellinen arvo on nimenoman ihmisen työ eri muodoissaan, teollisuus on täysin riippuvainen siitä. Ensin on työ sitten pääoma.

Työn arvo on itse toiminnassa, mikä on terveyden lähde. Palkkatyö on vääristänyt työn arvoa. Jos palkatyötä ei löydy, vapaaehtoistoimintaa on tarjolla. Ei ole hyvä jättäytyä ilman hyvää toimintaa, jota yhteiskunta tarvitsee.

• Kantsisko lopettaa itse aja...
        valvomo kirjoitti:

Eipä taida mennä läpi jos nimimerkki valvomo menee kaupan kassalle ja sanoo että kyllä tän mun kakskymppisen _mun_ mielestä pitäis riittää näihin ostoksiin, jos taulussa lukee 49,85. Raha on, kuten ennenkin, vain vaihdon väline. Ota huomioon, ettei kullallakaan ole mitään muuta arvoa kuin se, mikä sille annetaan. Kysymys kultakannasta on täysin epäoleellinen.

Jos kerran, siis teoriassa, kukaan ei nykyään elä kenenkään siivellä, voisimme kaikki heittäytyä filosofoimaan kädet haarovälissä ja puhallella savukiehkuroita sätkistämme ilman huolen häivää? Ai, mutta eiväthän kaikki voikaan, joidenkin pitäisi hoitaa hommat, että olisi:
        - katto pään päällä
        - housut, joihin kätensä tunkea,
        - safkaa, koska pelkällä röökillä ei elä
        - ja sitä röökiä

Saatanan hipit, menkää metsään elämään, perkele!

• turhan työn tekijä

Arvostan ihmisiä, jotka kulkevat omia polkujaan ja elävät, kuten ajattelevat.

Itse teen työtä, jolla ei ole mitään merkitystä kenellekään. Tiettyjen sääntöseikkojen vuoksi tuo työ kuuluu olla tekevinään. Työnantajalle olemme välttämätön paha. Työssä on huono ilmapiiri ja syön lääkkeitä jaksaakseni käydä töissä. Jos sairastus todella, joudun kortistoon ja elämää kuten ap. Sosiaalinen paheksunta ei pelota, vaan se, ettei joskus olisi varaa edes vällättämättömyyksiin. Kaltaisiani pakkorakosessa eläviä palkkaorjia on paljon. Nykyisellä liki keskivertopalkalla ostan tavaroita, joista suuri osa on tarpeettomia. Niiden valmistus ja kuljetus on kuluttanut luonnonvaroja. Joku on tehnyt ne hikipajassa surkeasti palkattuna työnä olemattomilla työehdoilla. Jotkut toiset ovat vetäisseet kunnon voitot ja nauttivat niistä ostaen sekä rahoittaen lisää turhaa p..kaa, mutta ihme kyllä juuri tämä porukka tuntuu tuntevan itsensä taivaan lahjaksi.

Jos planeetalle tulisi joku ulkopuolinen älyllinen olento, tämä tuskin pitäisi nykyistä markkinatalousjärjestelmää järkevänä.

• työn turhan..

Surkuhupaisaa tilanteessa yksilön kannalta on sekin, että ellei hän suostuista "myymään itseään" turhauttavassa p-duunissa, hän ei tarvitsisi lääkkeitä ja saisi ehkä jopa itsekunnioituksensa takaisin.

• Lietokas
        työn turhan.. kirjoitti:

Surkuhupaisaa tilanteessa yksilön kannalta on sekin, että ellei hän suostuista "myymään itseään" turhauttavassa p-duunissa, hän ei tarvitsisi lääkkeitä ja saisi ehkä jopa itsekunnioituksensa takaisin.

Yhteiskuntamme ei ole omavarainen, vaan rakentuu paljolti tyhjän päälle. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu fossiilisten polttoaineiden loputtua, kun yhteiskuntajärjestelmämme lepää kasvavan energiatarpeen varassa. Tullaanko alas rytinällä verisesti taistellen vai pikkuhiljaa taantumalla ja elämäntapaamme muuttamalla havaittuamme toivottomuuden. Nykyinen markkinatalous pohjautuu sanaan nimeltä kilpailutus. Siksi fossiiliset polttoaineet ovat välttämättömyys.

• Täällä on isot menot

Ai että ei muuta kuin ruoka, asunto ja kaikkea muuta pientä. Onko sinulla tarkoitus leuhkia, kun sanot että nuo on sinulle pientä? Olisipa minullakin yhtä halvat "huvit".

• Kluks kluks klaani

Itse uskoisin että jos saisin toimeentulon sellaisella keinolla, joka minun arvoihini sopisi, olisin tyytyväinen vaikka siihen 40 euroa päivässä kaljaan.
      Kun olen ollut mielestäni paskoissa duuneissa, niin ei se palkka korvaa sitä mitenkään, kuinka paljon se vie aikaa elämästä, ja sitten sitä rahaakin alkaa menemään, kun yrittää lohduttaa itseään ostamalla kaikenlaista materialistista juttua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe