Eilen Frasier

Sarjassa mainittiin Klingo tai jotain sinne päin.
Onko se l
ähtöisin esim tähtien sodasta tai jostain muusta elokuvasta / sarjasta.

9

4536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klingon on fiktiivinen, mutta "loppuun asti" kehitetty kieli, jota käytetään Star Trek - maailmankaikkeudessa klingon-rodun käyttämänä.
      Kielen on kehittänyt pääasiassa Marc Okrand.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Klingonin_kieli

• Lapijoki kuulolla?

Tässä yhteydessä ei voi olla mainitsematta että termin 'ydinklingoni' on puolestaan kehittänyt ahkera ydinvoiman vastustaja Arto Lauri.

• tarkastappa
        Lapijoki kuulolla? kirjoitti:

Tässä yhteydessä ei voi olla mainitsematta että termin 'ydinklingoni' on puolestaan kehittänyt ahkera ydinvoiman vastustaja Arto Lauri.

tietosi

• ydinklingoni valvoo
        tarkastappa kirjoitti:

tietosi

Mitäköhän tarkistamista (huom. oikeinkirjoitus!) siinä olisi jos kysyn että onko 'Lapijoki kuulolla?'. Enhän tuossa lauseessa suinkaan väittänyt että Arto Lapijoella asuisi, ainakaan jatkuvasti. En myöskään maininnut kenelle mainittu kysymys on osoitettu.

Olen kyllä hänen olemisistaan ja tekemisistään kohtalaisen hyvin tietoinen. Me SUPOssa olemme tarkkoja poikia!

• solu?
        ydinklingoni valvoo kirjoitti:

Mitäköhän tarkistamista (huom. oikeinkirjoitus!) siinä olisi jos kysyn että onko 'Lapijoki kuulolla?'. Enhän tuossa lauseessa suinkaan väittänyt että Arto Lapijoella asuisi, ainakaan jatkuvasti. En myöskään maininnut kenelle mainittu kysymys on osoitettu.

Olen kyllä hänen olemisistaan ja tekemisistään kohtalaisen hyvin tietoinen. Me SUPOssa olemme tarkkoja poikia!

Kieltämättä, keskeinen valvota-aluehan ulottuu "voimalasta voimalaan". En ole vesistö-/kelkkaosastosta tietoinen.

Mutta miten tämä liittyy Star Trekiin?

• asian ydin
        solu? kirjoitti:

Kieltämättä, keskeinen valvota-aluehan ulottuu "voimalasta voimalaan". En ole vesistö-/kelkkaosastosta tietoinen.

Mutta miten tämä liittyy Star Trekiin?

sitä katsomalla kehittyy

• Ripe

Mitä? Klingonitko ovat ihmisrotu? Minä kun pidin niitä ihan omana lajinaan, kun ne sentään ovat kotoisin maailmankaikkeuden toisesta kolkastakin. Ilmeisesti Star Trekin sepitteellisessä universumissa luonnonvalinta jotenkin ihmeellisesti ohjaa lajien kehitystä siten, että älykkäimmistä lajeista tulee erehdyttävästi ihmisen näköisiä. Mitä klingonin kieleen tulee, niin sehän on eräs tunnetuimmista tekokielistä. Tiedä sitten, kuinka moni on vaivautunut opettelemaan sen puhumista, tai pikemminkin korahtelemista. ;-)

• maininta

Eräässä Frasier-sarjan jaksossa päähenkilö itse mainitsi myös esperantokin. En tähän hätään osaa sanoa, missä nimenomaisessa jaksossa näin tapahtui. Oleellisempaa oli se sarkastinen sävy, jolla esperanto tuotiin esiin. Kansainvälisen apukielen marginalisointi vähäisin, vähättelivin ja jopa asiattomin maininnoin on valitettavan tavallinen toimintamalli etenkin länsimaisessa viihdeteollisuudessa.

• Kuinka paljon halvemmaksi EU:llekin tulkkaukset tulisivat jos esperanto olisi siellä ainoa virallinen kieli, mutta kun meidän maan virallinen....!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6434
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5933
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3304
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2710
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1809
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe