Mitä menee rikki jos lataa akkua sen ollessa kiinni pyörässä ? Ja vielä autolaturilla !!
Tuli nimittäin tehtyä nämä virheet.
Latasin niin kuin autoakin.
Toiset sanoo, ettei mitään haittaa, toiset kauhistelee !!
akun lataus
27
63893
Vastaukset
- pathetic
"auton akkulaturi ylilataa moottoripyörän akun helposti" sanoo: http://www.bajahill.net/mptalvetus.html
Mp:lle tarkoitettu laturi sen sijaan lataa akkua pienellä virralla toisin kuin autolaturi.
Olettaisin, että olet tarkastanut pyörän akun jännitteen (12V/6V).
..jaa, että meneekö rikki? No, eipä sitä auta kuin kokeilla, kun kevät tulee. Elinikä on saattanut pienentyä, tiedä näistä..
"Oikeat työkalut on remontissa aina a ja o. Kyllä pihdeilläkin mutterin saa auki, mutta pidemmän päälle kannattaa käyttää oikeita välineitä, jotta ei pilaisi koko remonttia." - Specka
kato sulakkeet tai automaati sulake (circuit braker). Ja et mistä nousee savua.
Itellä naksahti AS kerran kun tarvitsin virtaa. mopo pimeni vaan ja kun se jäähtyi ja painoi napin alas kaikki pelas.
Tämä tietenkin melkoisen sadattelun ja manailun ja huoltomanuaalin selailun jälkeen. ei osunut nimittäin heti silmiin se nappi, eikä näkynyt suojan läpi et oli lauennut. - akun
Akku varmaan kiehuu kun sitä lataa liian suurella teholla,muistaakseni oikea lataus jännite on 1/10 akun jännitteestä eli 10ampeerin akku saa enimmillään ladata 1ampeerin laturilla autonlaturit lähtee 4ampeerista ylöspäin jos vaan olet kauan pitänyt akkua latauksessa se on luultavasti sökö eikä ota tarpeeksi virtaa vastaan että jaksaisi konetta pyörittää.20€ saat oikean moottoripyörän laturin joka lataa 500m ampeerilla eikä kiehuta mitään akkua.
- Sähkömies
Riippuu tietysti akusta ja ennenkaikkea siitä laturista.
Jos sun laturi antaa 12V 4A ei pitäisi tapahtua mitään, 6A laturista en tiedä, mutta ei sekään tee pahaa jälkeä.
Akuuku pitää olla tietysti 12V, koska laturikin ilmeisesti on 12V, ja jos akussa on esim. 4Ah ei pitäisi tulla vaurioita.
Jos laturi antaa yli 6A tai akku oli 6V, ja
laturi 12V, voi vaurioita syntyä.- just
Sanoit oikein kun toteat et ei pitäisi tulla vaurioita mut ku tulee on nimittäin oma kohtaista kokemusta kun ei ollu aikoinaan tietoo niin latasin autonakkulaturilla(12v4A) 12v16Ah akkua 2kertaa jonka jälkeen akku ei ottanu niin paljo virtaa vastaan et ois saanu prätkän käyntiin.Mut latautuminen kyl näyttää tosi tehokkaalta kun akku kiehuu et meinaa hapot tulla yli.Tästä viisastuneena ostin 12/6v 500Ah laturin ja vahinkoa ei tule vaikka pitää vähän kauemminkin aikaa.
- Johtomies
just kirjoitti:
Sanoit oikein kun toteat et ei pitäisi tulla vaurioita mut ku tulee on nimittäin oma kohtaista kokemusta kun ei ollu aikoinaan tietoo niin latasin autonakkulaturilla(12v4A) 12v16Ah akkua 2kertaa jonka jälkeen akku ei ottanu niin paljo virtaa vastaan et ois saanu prätkän käyntiin.Mut latautuminen kyl näyttää tosi tehokkaalta kun akku kiehuu et meinaa hapot tulla yli.Tästä viisastuneena ostin 12/6v 500Ah laturin ja vahinkoa ei tule vaikka pitää vähän kauemminkin aikaa.
Perusasioita: akun jännite on (näissä vehkeissä) joko 6 tai 12 volttia. Laturin jännitteen pitää ehdottomasti olla sama. Akun kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Se kertoo (teoriassa), kuinka monta tuntia akusta voidaan kuluttaa 1 ampeerin virtaa ennen kuin se on tyhjä (ampeeri on virran yksikkö). 12-volttisten autonakkujen Ah-määrät ovat luokkaa 60-80 tai enemmän, mopoissa puhutaan 10 ampeeritunnin suuruusluokasta. Siksi mopojen akut ovat pienikokoisiakin.
Latauksessa täytyy siis käyttää oikeaa jännitettä, joko 6 tai 12V. Lisäksi olisi käytettävä sopivaa virtaa, sillä liian isolla virralla akku äkkiä kiehuu (jos ihan tarkkoja ollaan niin jännite-eroistahan tässäkin on kysymys, mutta eipä ruveta nyt turhan tieteellisiksi). Vanha hyvä nyrkkisääntö on, että latausvirta olisi enintään 1/10 ampeerituntilukemasta. Siis mopon akulla luokkaa 1 ampeeri tai alle. Auton akuille tarkoitetuissa akkulatureissa virta on yleensä säädetty isommaksi, tyypillisesti esim. 4 ampeeriin. Siksi autonakuille tarkoitettu laturi on turhan ärtsy mopon akun lataukseen.
Käytännössä asiaan vaikuttaa myös latauksen kestoaika. Kyllä se akku normaalikäytössäkin saa hetkellisesti reilusti virtaa, nimittäin heti käynnistyksen jälkeen, kun se on nälkäinen annettuaan juuri ison osan kapasiteetistaan starttamiseen. Mutta mopossa virta laskee nopeasti kun akku täyttyy. Niin ei kuitenkaan käy silloin, kun akkua ladataan akkulaturilla. Syynä on erilainen tekniikka (akkulaturi pyrkii ylläpitämään vakiovirtaa, mopon jännitteensäädin taas vakiojännitettä). Mutta se onkin jo toinen tarina.
Summa summarum: lataa akku mieluimmin ajossa. Jos käytät akkulaturia, käytä moponakuille tarkoitettua. Jos käytät autolaturia, lataa vain sen verran kun on pakko (esim. jotta saat mopon taas käyntiin) ja vahdi latausta koko ajan. Älä keitä! Ja kun akku ennemmin tai myöhemmin kuitenkin kypsyy (jos pidät siitä hyvää huolta se kestää pitempään mutta ei missään tapauksessa ole ikuinen), osta uusi. Äläkä heitä vanhaa luontoon, vaan vie kierrätyspisteeseen.
- Lataaja
Laita akkulaturin johto seinään ja toinen johto kiinni mp:n kyljessä olevaan pistokkeeseen. Odota 4-8 tuntia. Ja akku on ladattu. Odota kevättä.
Näin homma käy, kun lataat BMW:n akun.- Esko
Akkua voi ladata kyllä suuremmallakin virralla, jos lataa lyhyemmän aikaa. Latausta pitäisi seurata volttimittarilla tai amppeerimittarilla mittaillen.
Järkevä ihminen panisi virtajohtoon sarjavastuksen. Se voisi olla n. 5 ohmia. Sellaisen voi itse kiertää
esim. n. 0.5mm vahvasta ruostumattomasta teräslangasta. (saa rihkamakaupoista) Sarjavastus säätää virtaa sopivaksi ja mikä tahansa laturi, joka antaa ulos n. 14-15 volttia on sopiva. - sdfffdhghjjk
BMW-tytölle on tehdas tehnyt kaiken niin valmiiksi, notta...
mites tankkaus, onko omat palveluasemat, executive-loungeineen?
- budbugi
Jos mopon akkua lataa nykyaikaisella elektronisella autokäyttöön tarkoitetulla akkulaturilla niin eipä se otakaan virtaa vastaan kuin muutaman minuutin, sit virta putoo nollaan. Kertokaas viisaammat miks! Aluksi kyllä lataa niin suurella virralla kuin laturissa on potkua. Jos käyttää "vanhanaikaista" muuntajaa jossa ei ole turhaa elektroniikkaa niin sehän kyllä pukkaa virtaa akkuun kuin akkuun (ja välillä liikaakin, riippuu akusta)
- Esko
Laturissa on varmaan automaattinen sulake, joka katkaisee latauksen, jos virta on liian suuri.
Kun panee johtoon sarjavastuksen, lataus sujuu sopivalla virta-alueella. Vastus voi olla n. 5-7cm pitkä spiraali 0.5mm ruostumatonta teräslankaa. Se pudottaa jännitettä n.3-4 volttia. - budbugi
Esko kirjoitti:
Laturissa on varmaan automaattinen sulake, joka katkaisee latauksen, jos virta on liian suuri.
Kun panee johtoon sarjavastuksen, lataus sujuu sopivalla virta-alueella. Vastus voi olla n. 5-7cm pitkä spiraali 0.5mm ruostumatonta teräslankaa. Se pudottaa jännitettä n.3-4 volttia.Ei se lataus katkea kuin seinään vaan tippuu hissuksiin nollaan!
- Johtomies
budbugi kirjoitti:
Ei se lataus katkea kuin seinään vaan tippuu hissuksiin nollaan!
Kun akun varaustila nousee, sen ottama latausvirta vähenee, ellei latausjännitettäkin nosteta. Elektronisesti ohjattu laturi ei nosta latausjännitettä yli tietyn raja-arvon, joten lataus hiipuu ja loppuu kun akku täyttyy. Niin se toimii ajoneuvossakin, niin sen pitääkin toimia. Missä ongelma?
- Esko
budbugi kirjoitti:
Ei se lataus katkea kuin seinään vaan tippuu hissuksiin nollaan!
Sinun akkusi saattaa olla viallinen. Yleensä lataus on hyvin yksinkertaista puuhaa.
Akkulaturi antaa jännitettä n.16V, ja sarjavastus pudottaa jännitettä n.3V. Latauksen alussa auton akkuun menee n. 4A ja myöhemmin n.1A. Mopon akussa latausvirta pitää olla alle 0.5A. Siis molempiin akkuihin käy sama laturi, mutta mopon akulle pitää olla suurempi sarjavastus. Mittaamalla vastuksen koon ja jännitteen vastuksen yli, voi laskea virran jakamalla jännitteen/vastuksella. Mopon akkua ei saa ladata pitempään kuin 6-8 tuntia. Liika lataus voi pilata akun. - budbugi
Johtomies kirjoitti:
Kun akun varaustila nousee, sen ottama latausvirta vähenee, ellei latausjännitettäkin nosteta. Elektronisesti ohjattu laturi ei nosta latausjännitettä yli tietyn raja-arvon, joten lataus hiipuu ja loppuu kun akku täyttyy. Niin se toimii ajoneuvossakin, niin sen pitääkin toimia. Missä ongelma?
No ei kai se akku voi täys olla kun se on puoli vuotta seissyt käyttämättä (tai siis tässä tapauksessa oli kelkan akku). Sit mun mopon akku alkoi hyytyä kesken ajokauden kun oli remppaa ja jouduin starttailemaan paljon. Sitten kävi sen elektronisesti säädetyn autolaturin kanssa kuten edellä kerroin. Ostin Biltemasta sopivan laturin (n. 8,5 e) ja taas toimii! Löytyykö viisaammilta selitystä?
- Johtomies
budbugi kirjoitti:
No ei kai se akku voi täys olla kun se on puoli vuotta seissyt käyttämättä (tai siis tässä tapauksessa oli kelkan akku). Sit mun mopon akku alkoi hyytyä kesken ajokauden kun oli remppaa ja jouduin starttailemaan paljon. Sitten kävi sen elektronisesti säädetyn autolaturin kanssa kuten edellä kerroin. Ostin Biltemasta sopivan laturin (n. 8,5 e) ja taas toimii! Löytyykö viisaammilta selitystä?
Minua viisaampia on harvassa, joten joudun selittämään itse. Yritän ainakin... ;o)
Kun tyhjää akkua ladataan esim 14 voltin vakiojännitteellä, se ottaa aluksi reilusti virtaa vastaan. Samalla akun oma lepojännite nousee nopeasti hyvin lähelle tuota 14 volttia, minkä voi helposti todeta ottamalla latauksen pois ja mittaamalla yleismittarilla. Näin siis siitä huolimatta, että akku on edelleen lähes tyhjä. Tämä johtuu ilmiöstä joka on englanninkieliseltä nimeltään "surface charge", suomenkielistä termiä en tiedä.
Elektroninen akkulaturisi ei nosta latausjännitettä vaan akun jännitteen noustessa em. ilmiön johdosta latausvirta pienenee ja loppuu sitten kokonaan. Vaikka akku on siis edelleen vajaa.
"Höyrylaturi" joka pukkaa sähköä vakiovirralla, esim 4 ampeeria, senkuin nostaa jännitettä sitä mukaa kun akku täyttyy. Ja akun täytyttyä keittää sitä iloisesti, ellei kukaan ole ottamassa töpseliä pois seinästä.
Menikö jakeluun, häh? - Esko
Johtomies kirjoitti:
Minua viisaampia on harvassa, joten joudun selittämään itse. Yritän ainakin... ;o)
Kun tyhjää akkua ladataan esim 14 voltin vakiojännitteellä, se ottaa aluksi reilusti virtaa vastaan. Samalla akun oma lepojännite nousee nopeasti hyvin lähelle tuota 14 volttia, minkä voi helposti todeta ottamalla latauksen pois ja mittaamalla yleismittarilla. Näin siis siitä huolimatta, että akku on edelleen lähes tyhjä. Tämä johtuu ilmiöstä joka on englanninkieliseltä nimeltään "surface charge", suomenkielistä termiä en tiedä.
Elektroninen akkulaturisi ei nosta latausjännitettä vaan akun jännitteen noustessa em. ilmiön johdosta latausvirta pienenee ja loppuu sitten kokonaan. Vaikka akku on siis edelleen vajaa.
"Höyrylaturi" joka pukkaa sähköä vakiovirralla, esim 4 ampeeria, senkuin nostaa jännitettä sitä mukaa kun akku täyttyy. Ja akun täytyttyä keittää sitä iloisesti, ellei kukaan ole ottamassa töpseliä pois seinästä.
Menikö jakeluun, häh?>>Kun tyhjää akkua ladataan esim 14 voltin vakiojännitteellä, se ottaa aluksi reilusti virtaa vastaan. Samalla akun oma lepojännite nousee nopeasti hyvin lähelle tuota 14 volttia, minkä voi helposti todeta ottamalla latauksen pois ja mittaamalla yleismittarilla.
En ole tuollaista nopeaa jännitteen nousua koskaan havainnut. Eihän latauksesta tulisi mitään, jos akun jännite nousisi laturin jännitteen tasolle.
Kuitenkin lataus yleensä onnistuu.
Virta on latauksen alussa n.4A ja myöhemmin n.1A.
Latausta pitää tietysti seurata happomittarilla. - Johtomies
Esko kirjoitti:
>>Kun tyhjää akkua ladataan esim 14 voltin vakiojännitteellä, se ottaa aluksi reilusti virtaa vastaan. Samalla akun oma lepojännite nousee nopeasti hyvin lähelle tuota 14 volttia, minkä voi helposti todeta ottamalla latauksen pois ja mittaamalla yleismittarilla.
En ole tuollaista nopeaa jännitteen nousua koskaan havainnut. Eihän latauksesta tulisi mitään, jos akun jännite nousisi laturin jännitteen tasolle.
Kuitenkin lataus yleensä onnistuu.
Virta on latauksen alussa n.4A ja myöhemmin n.1A.
Latausta pitää tietysti seurata happomittarilla.>En ole tuollaista nopeaa jännitteen nousua
>koskaan havainnut. Eihän latauksesta tulisi >mitään, jos akun jännite nousisi laturin >jännitteen tasolle.
Eihän siitä mitään tullutkaan. Siitähän tässä juuri keskustellaan!
"Tavallinen" akkulaturi siis nostaa jännitettä latauksen edistyessä (eli pukkaa vakiovirtaa), joten sen kanssa ei ole tätä ongelmaa. Elektroninen akkulaturi (joka ei anna jännitteen nousta yli tietyn raja-arvon) toimii, mikäli se on tarkoitettu sen kokoiselle akulle mitä ladataan. Silloin akku ehtii "sulatella" saamansa latauksen eikä tämä "surface charge"-ilmiö tee kiusaa. Mutta kun pientä mopon akkua ladataan autonakuille tarkoitetulla laturilla ja siis "liian" isolla virralla, voi käydä niinkuin tälläkin kertaa kävi.
Teeppä joskus huviksesi edellisessä viestissäni esittämäni mittaus. - budbugi
Johtomies kirjoitti:
Minua viisaampia on harvassa, joten joudun selittämään itse. Yritän ainakin... ;o)
Kun tyhjää akkua ladataan esim 14 voltin vakiojännitteellä, se ottaa aluksi reilusti virtaa vastaan. Samalla akun oma lepojännite nousee nopeasti hyvin lähelle tuota 14 volttia, minkä voi helposti todeta ottamalla latauksen pois ja mittaamalla yleismittarilla. Näin siis siitä huolimatta, että akku on edelleen lähes tyhjä. Tämä johtuu ilmiöstä joka on englanninkieliseltä nimeltään "surface charge", suomenkielistä termiä en tiedä.
Elektroninen akkulaturisi ei nosta latausjännitettä vaan akun jännitteen noustessa em. ilmiön johdosta latausvirta pienenee ja loppuu sitten kokonaan. Vaikka akku on siis edelleen vajaa.
"Höyrylaturi" joka pukkaa sähköä vakiovirralla, esim 4 ampeeria, senkuin nostaa jännitettä sitä mukaa kun akku täyttyy. Ja akun täytyttyä keittää sitä iloisesti, ellei kukaan ole ottamassa töpseliä pois seinästä.
Menikö jakeluun, häh?Jakelussa on... Kiinnosti vaan tieto että miks niin kävi kuin kävi (Karpo). Mutta eipä tartte enää autolaturin kanssa leikkiä kun on Bilteman "huippulaadukas" muuntaja!
- Johtomies
budbugi kirjoitti:
Jakelussa on... Kiinnosti vaan tieto että miks niin kävi kuin kävi (Karpo). Mutta eipä tartte enää autolaturin kanssa leikkiä kun on Bilteman "huippulaadukas" muuntaja!
Heh, oikea väline oikeaan tarkoitukseen niin jo vain homma pelaa. Kyllä Peltimaastakin ihan kelpo kamaa saa, pitää vaan tietää mikä käy mihinkin!
- happo
Jos on mopon ostosta jäänyt rahaa yli, ja ajovarusteetkin on hankittu, niin seuraava ostos on tämä:
http://www.ctek.se/index_GB.htm
on meinaan hyvä peli, voi ladata akun ollessa kytkettynä mopoon. - gxt 110cc
Minä ainakin latasin 110cc crossimopon BT-BC 5 akku laturilla joka soveltuu auton rekkkojen moottoripyörien ja veneiden akun lataamiseen. Mutta en ladannut pitkään ettei vahingoittuisi.
- Bmw arto
Moikka. akkukaapeli kannattaa irrottaa. Muuten latausvirta kiertää myös laturiin. Voi rikkoa latausdiodin tai jotain muuta. Eli lataa pelkkää akkua ei pyörän sähköjärjestelmää
- Gaor
Itse ostin Ctek XS800 akkulaturin, joka lataa 0.8 A:n virralla. On tarkoitettu just moottoripyörien akkuja varten ym. pienkoneita varten. Eli ei riko akkuja.
Hong Kongissa maksoi 39.90€.
Mukana tulee "hauenleuat" ja lisäkaapeli, jonka voit kytkeä suoraan akkuun. Näin ollen voit kytkeä laturin suoraan akkua irroittamatta vaikka koko talven, koska laturi alkaa pitää ylläpitolatausta sen jälkeen, kun se on ladannut akun täyteen. - volvoMarja
Panin vanhan bilteman 12 V akun latautumaan, ja mittari näytti ennen sitä 1,6. Kannattaako akkua ladata, mitä kaveri epäilee, eli voiko siitä vielä tulla kelvollinen? Laturin viisari alkoi hitaasti nousta.
- Wannaknow
Voiko skootteri akun ladata auton kautta?
- luetunymmärtäminen
Et sitten lukenut ollenkaan tätä ketjua?
Kaikenlaistahan sitä voi tehdä mutta onko se järkevää... Pieniä akkuja pitäisi ladata pienellä laturilla. Autossa on suuri akku ja suuri laturi. Nyt sitten aloitat ketjun alusta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305840- 345343
- 293034
- 342454
- 372118
- 152088
- 382043
- 121691
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391656