Vanhan dieselin

Oljamit

Vanhaan diesel moottoriin sopiva öljy (10w-40), jota saa helposti?

12

5337

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka mistä.

      mobil super 1000x1 / super s 10w-40 teboil silver 10w-40 neste city standard 10w-40 shell helix (diesel) plus 10w-40 valvoline maxlife 10w-40 etc. yleisesti suomessa 10w-40 ja 5w-40 saatavuus on erittäin hyvä, koska ne lienevät suosituimpia öljyjä. lisäksi kaikki tavalliset moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia, eli jos päädyt merkkiin X, voit lisätä merkkiä Y ihan huoletta. molempien öljyjen pitää täyttää auton vaatimukset. jos ajattelit ympärivuoden ajaa, niin laita mieluummin 5w-40. 10w kestää pakkasta about -30 astetta, riippuen tietysti öljystä, mutta jos tuo riittää (leudot talvet) niin ei se sitten haittaa. tuleehan tuon 10w-40 käyttö halvemmaksi ja varmasti muuten sopivaa öljyä.

      • Shell helix (diesel) plus 1...

        Saako relvakkaa ja mihin hintaan. Soveltuuko dieseliin Valvoline maxlife 10w-40. Shellillä on halvempikin mineraaliöljy.


      • tälleensä
        Shell helix (diesel) plus 1... kirjoitti:

        Saako relvakkaa ja mihin hintaan. Soveltuuko dieseliin Valvoline maxlife 10w-40. Shellillä on halvempikin mineraaliöljy.

        http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/maxlife.html Maxlife 10W-40 SL/CF A3/B3    TüV Certified MaxLife Diesel    10W-40    CF B3 eli molemmilla maxlifeillä on API CF-dieselluokitus ja acea b3 dieselluokitus, eli käy dieseliin jos vain api ja acea laatuvaatimukset täyttyy. mineraalithan ovat vielä halvempia, hinnat kannattaa katsoa ihan paikallisista kaupoista kun harvoin ovat jokapaikassa samat. mutta eipä semisynteettinen 10w-40 sekään kovin kallista ole, ainakaan mielestäni.


    • TDR

      Kysäiseppäs vaikka paikallisesta TB-huoltamosta tai esim. koneliikkestä, jolla on TB:n edustus tuota HPD 10w-40. On Synteettistä/osasynteettistä ja vaikka onkin ns. raskaankaluston öljyä, niin sopii myös kevyeen kalustoon. Täyttää kevyen kaluston laatuluokitukset ACEA B3 ja CF-4 jne.

      Saatavana 20 ja 200l astioissa. 20l muovikannu maksaa n.65-80€. Itse ainakin ollut tyytyväinen ja sopii hyvin hieman enemmän ajettuun ja mahd. huohottavaan koneeseen. Epäilemättä kohtuu hyvä dieselmoottoriöljyksi, koska on mm. Scanian hyväksymä pitkille öljynvaihtoväleille.

      Lisäksi on tietysti olemassa muilta merkeiltä 10w-40 öljyjä mm. Mobil MX Extra, Castrol GTD 10w-40, Castrol Tection 10w-40, Nesteen Turbo LXE, Shellin Diesel Plussaa, Valvolinen maxlife Diesel jne. Ovat ehkä hieman arvokkaampia ja osin myös hankalasti normaalin kuuttajan saatavilla.

      • TDR

        Niin vielä lisäys edelliseen, että Mobilin Delvac sarjahan on lengendaarinen dieselm. öljy tuoteryhmä. Sieltä sopivia ovat esim. Delvac MX 15w-40 = hyvät kylmäominaisuudet vaikka onkin 15w öljy. Hinta n. 70-80€/20l. MX Extra 10w-40 taitaa olla jo yli 100€/20l.
        Castrolin GTD n. 27€/4l, Maxlife Diesel 25-30€/4l ja loput jossakin 18-25€/4l tietämillä noin pyöreästi.


    • Perkilnss

      Massey Ferguson 135 vuodelta 1967.

      Mikä mineraaliöljy moottoriin? Saako olla "pesevä". Nyt lienee Teboilin Monitra.

      Mikä vaihteeseen (Multi Pover)? Jotenkin vierastan kumpaankin sopivaa "yleisöljyä".

      • a(2)

        Hyvää moottoriöljyä vanhaan diesel-koneeseen on oikeastaan mikävaan raskaankaluston ns. high-saps öljy, siis öljy jossa ei puhuta mitään low-saps tai edes mid-saps.

        Yläpään viskositeetin katsot alkuperäisistä kesäsuosituksista, jos alunperin on suositeltu kesäksi sae-20 niin silloin optimi on Xw-30 jos alunperin on suositeltu sea-30 niin optimi on Xw-40.

        Alapään viskositteetiksi kannattaa ottaa vähintään 10, jos ei tule paljon kylmäkäynnistyksiä.


    • vanhassa vara paremp

      Turvallisinta on laittaa moottoriin valmistajan suosittelemaa öljyä, sillä vanhempiin moottoreihin ei sovi nämä uudempien long life öljyt sillä näissä ei ole vanhan moottorin tarvitsemaa lisäaineistusta ja vw-moottoreissa on tiukat määritelmät mitä öljyä sopii laittaa, sillä väärä valinta pistää moottorin kolisemaan ennenaikaisesti.

      • Toisiappäin

        Kyllä se vaan menee nykypäivänä toisin päin tuo sinun teoria. Vanhat moottorit on tehty kestämään sillä periaatteella, että öljyn laadusta ne ei ole kovinkaan nirsoja. Kunhan sisällä oleva liemi kiertää ja voitelee, ilman mitään ihme lisäaineita. Vanhoissa moottoreissa mainitsemasi "lisäaineet" ovat itse moottorissa jo valmiina, eli kulumiskestävyys. Nykypäivän moottoreissa on lähdetty tinkimään moottorissa olevista "lisäaineista" ja siirretty vaatimuksia öljyyn.

        Eli summa summarum. Vanhassa moottorissa nykyaikaisella öljyllä saa tuplavarmistuksen sille, että moottori ei todellakaan ala kolisemaan. Ainoa huolehdittava seikka on vaan se, että viskositeetti on jota kuinkin kohdillaan.


      • 436347473
        Toisiappäin kirjoitti:

        Kyllä se vaan menee nykypäivänä toisin päin tuo sinun teoria. Vanhat moottorit on tehty kestämään sillä periaatteella, että öljyn laadusta ne ei ole kovinkaan nirsoja. Kunhan sisällä oleva liemi kiertää ja voitelee, ilman mitään ihme lisäaineita. Vanhoissa moottoreissa mainitsemasi "lisäaineet" ovat itse moottorissa jo valmiina, eli kulumiskestävyys. Nykypäivän moottoreissa on lähdetty tinkimään moottorissa olevista "lisäaineista" ja siirretty vaatimuksia öljyyn.

        Eli summa summarum. Vanhassa moottorissa nykyaikaisella öljyllä saa tuplavarmistuksen sille, että moottori ei todellakaan ala kolisemaan. Ainoa huolehdittava seikka on vaan se, että viskositeetti on jota kuinkin kohdillaan.

        Ei se ihan noinkaan mene. Katalysaattorien ja hiukkassuodattimien takia on jouduttu nykyöljyissä vähentämään selvästi suojaavien lisäaineiden määrää, esim. näitä sinkkiyhdisteitä jotka suojaavat nokkia ja laakereita on vähennetty paljon. Omassa autossa on viimeiset 10v käytety täyssynteettistä 5w-40 öljyä ja kappas vaan, nakuttaa nyt oikein kunnolla kun on nokka kulunut... Ja moottori on peräisin 80-luvulta.


      • Joo´o
        436347473 kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan mene. Katalysaattorien ja hiukkassuodattimien takia on jouduttu nykyöljyissä vähentämään selvästi suojaavien lisäaineiden määrää, esim. näitä sinkkiyhdisteitä jotka suojaavat nokkia ja laakereita on vähennetty paljon. Omassa autossa on viimeiset 10v käytety täyssynteettistä 5w-40 öljyä ja kappas vaan, nakuttaa nyt oikein kunnolla kun on nokka kulunut... Ja moottori on peräisin 80-luvulta.

        Ja autona arvatenkin opel...


      • Anonyymi
        Joo´o kirjoitti:

        Ja autona arvatenkin opel...

        Tojokkihan se siellä kolisee ={}


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6149
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5663
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3184
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2534
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2467
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2208
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1739
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1717
    Aihe