Jumittamista ja hiljaisuutta

Ei synkkaa...

Miten muut keksivätkin niin sujuvasti puhuttavaa ihan spontaanisti? Osaavat jatkaa sujuvasti keskustelua, heittää nasevia ja hauskoja kommentteja, kertoa tarinoita ilman taukoja ja sen kummempaa miettimistä?

Minä osaan jonkinverran smaltalkia mutta se loppuu lyhyeen ja ihmiset kaikkoavat luotani kun ei juttu luista ja kiusalliset hiljaiset hetket vaivaavat. En keksi niin ÄKKIÄ sopivaa ja sujuvaa sanottavaa, täytyisi osata pysäyttää aika ja miettiä tovi että keskustelu sujuisi luontevasti. Mitään pitempää tarinaa en uskalla edes alkaa kertomaankaan koska ajatus katkeisi kuitenkin jossain vaiheessa ja alkaa jumittamaan. Jumitus on arkipäivää vapaa-ajallakin (harvojen) kavereiden kanssa ja menetän varmaan heidätkin kun jumittaa ajatukset vaan enkä osaa kommentoida ja keskustella. Puhelimessakin minä vain kommentoin kaverille edellisen illan tapahtumista että "niin, mm..aivan" ja kun hän odottaa että minä kertoisin miten ilta meni niin menen lukkoon ja kerron vaan että "ihan jees ilta oli juu...".

Esim. töissä kun täytyy selvittää jokin asia ja soittaa jollekin, minun on pakko kirjoittaa sanottavani paperille sanasta sanaan ennenkuin uskallan soittaa, muuten selityksessäni en osaa käyttää oikeita sanoja eikä siitä saa mitään selvää, tulee taukoja ja "ööh...."-sanomisia. Tyyliin "no se on Maija Meikäläinen tässä hei, sellaista olisin kysellyt että mitenköhän minun pitäisi toimia kun asiakas kyselee tälläisestä asiasta...".

- N21

108

12944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • [m23]

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Minä todellakin vihaan ns. joutavanpäiväistä jutustelua, olen niin surkea siinä. Niinpä luovutan sellaisissa tilanteissa aina alkuunsa. Jos yritän väkisin keksiä jotain sanottavaa, tunnelma menee vielä kiusallisemmaksi. Puhelinkeskustelu on yhtä ärsyttävää, varsinkin epävirallisissa merkeissä tuttujen kanssa. En koskaan soittele huvikseni minnekään, ellei minulla ole mitään erityistä asiaa, mutta minulle kyllä soitellaan sellaisia puheluja. Niinpä aina kun puhelimessa tulee hiljainen hetki, mietin mielessäni: "No? Oliko sulla vielä jotain asiaa? Sano nyt jotain, sinähän se mulle soitit!" Ja tuota paperille kirjoittamista itsekin teen, jos on parikin asiaa mistä pitää puhua. Saattaa olla, että jos en kirjoita kaikkea ylös, unohdan hermostuksissani mainita jostain asiasta tai menen muuten lukkoon.

• ez.

Kuinka samoja mielipiteitä omaankaan. Onhan se tietenkin kaunis ajatus että toinen soittaa kyselläkseen kuulumisia mutta joillekkin se ei vain sovi. Kun ei tää meikäläisenkään elämä ole niin tapahtumarikasta että olisi mitään uutta kerrottavaa... Mutta ei viiti aina vastata että "samaa paskaa kuin viimeksikin soitit".
        Sekin ärsyttää että toinen ei tajua sitten lopettaa sitä puhelua hienovaraisesti kun keskustelua ei meinaa syntyä...
        Itse en soita pelkästään sen takia että kysyisin että mitä kuuluu, kyllä siinä jotain asiaa on yleensä mukana.

• Timbe1
        ez. kirjoitti:

Kuinka samoja mielipiteitä omaankaan. Onhan se tietenkin kaunis ajatus että toinen soittaa kyselläkseen kuulumisia mutta joillekkin se ei vain sovi. Kun ei tää meikäläisenkään elämä ole niin tapahtumarikasta että olisi mitään uutta kerrottavaa... Mutta ei viiti aina vastata että "samaa paskaa kuin viimeksikin soitit".
        Sekin ärsyttää että toinen ei tajua sitten lopettaa sitä puhelua hienovaraisesti kun keskustelua ei meinaa syntyä...
        Itse en soita pelkästään sen takia että kysyisin että mitä kuuluu, kyllä siinä jotain asiaa on yleensä mukana.

mutta se ei haittaa yhtään. Itse inhoan myös turhan päiväistä lätinää "onpas kaunis sää" "mites se kaveri ja mites hän" vaikka ei kiinnostaisi yhtään kaverin vastaus... puhutaan siis vaan puhumisen ilosta. Minulta kylläkin tulee juttua varsin nopealla temmolla/paljon jos on oikeasti asia mistä on järkevää keskustella. Mikään ei ole niin hienoa kuin rakentavat keskustelut lähes samalla aaltopituudella olevan kaverin kanssa (ei väliä tuttu vaiko tuntematon... tosin tuntemattomiin en juurikaan ota kontaktia) Eli turhan päiväiset lätinät kuuluu jonkun ihmisen elämään jos ei sinun ni ei siitä kannata harmistua, toisaalta jos se vaivaa ni kannattaa sitten vaan mennä rohkeasti puhumaan vaikka sitten säästä ja muista täysin turhan päiväisistä asioista, kun suurin osa tässä maassa.
        Jos puhumattomuus häiritsee joitain ihmisiä ympärilläni, niin en tarvitse sitten heitä. ja näin se menee

Itsellä pitää kuitenkin olla hyvä/mukava olo, se on ensisijainen tavoite (marisijoille, "kokeilkaa piruuttanne ni tulee paljon parempi olo")

• siis näin

• Tuppisuu...

Itsekin olen vuosikausia kironnut sitä, kun juttu ei vaan kertakaikkiaan luista, silloin kun pitäisi... Jonkin verran olen harjoittelemalla saanut itseäni kehitettyä tällä saralla, mutta vieläkään en mikään vitsi- ja puhekone ole, ja ihmiset kaikkoavat ympäriltä nopeasti...

Tosin silloinkin (harvoin), kun sitä vitsin tynkää löytyy, niin tuntuu siltä, että ihmisiä ei kertakaikkiaan minun seurani kiinnosta ja he häipyvät ympäriltä yhtä nopeasti kuin ollessani hiljaa... ;)

Ihailen kyllä sellaisia ihmisiä, jotka osaavat luoda hauskaa ja kiinnostavaa läppää aivan tyhjästä, jopa ventovieraiden keskuudessa... Itse pystyn hyvänä päivänä korkeintaan minuutin puhumaan jotain small-talkiksi luokiteltavaa, minkä jälkeen rahkeet loppuvat ja on pakko puhua vähän arkisimmista asioista, ja siinä vaiheessa ihmiset yleensä kyllästyvät minuun...

M24

• ikuinen romantikko

Sinähän olisit täydellinen pari tuolle aloittajalle. Ei muuta kuin nettitreffeille!

• TietäjäMies

ja itseisarvo. On järjetöntä kommunikoida vain sen takia, ettei voi tai uskalla olla hiljaa. Mielestäni tässä on osittain sosiaalinen ongelma. Ei kommukoimattumuus ole epäsosiaalista. Väkivalta on epäsosiaalista, henkinen tai fyysinen väkivalta.

Hiljaisuutta pelkäät ajattelevat, että olet erilainen ja siksi pelottava tai pelkäävät, että sinä et ole kiinnostunut heistä. Loppujen lopuksi kyseessä on pelko ja epämukavuus siitä, että voisi vaan olla toisen ihmisen lähellä.

Ei eläimetkään kokoajan kommunikoi. Ne osaavat ottaa rennosti.

Istu puistonpenkille ja odota, että joku tulee viereesi. Ei tarvitse jutella. Jos lähdet jonkun ajan päästä siitä pois, sano jotain ystävällistä. Mene istumaan jonkun viereen puistonpenkille. Olkaa hiljaa 15 min. Voit sen jälkeen avata keskustelua tai vaikka sanoa vaan jotain vaikka kauniista näkymästä. Tai kiittää hyvästä hiljaisesta seurasta kun poistut. Voin sanoa, että se suuri yhteenkuuluvuuden ja lähimmäisen rakkauden tunne tuollaisessa tilanteessa on jotain niin hyvää, että silloin ihminen tietää, että on olemassa jotain suurempaa kuin tietoisuudella voi käsittää.

• juuliska

Komppaan. Usein puhumista arvostetaan paljon enemmän kuin vaikenemista, vaikka sanat olisivat tyhjää helinää. Olen itse aikamoinen tuppisuu ja välillä koetan muuttaa itseäni normien mukaiseksi lätisijäksi. Mutta sitten huomaan, etten ole oikeasti se jollaista esitän. Että se on pelkkää kulissia. Olen kyllä kiinnostunut ihmisistä, mutten tosissani halua kuulla jokaisen mielipidettä vallitsevasta säästä tai mistään muustakaan. Selkeintä olisi alusta pitäen olla sellainen kuin on - vaikka vaitonainenkin. Maria Jotuni kirjoitti jossain aforismissaan: "Kaikki meidän elämämme kokemukset viittaavat siihen, että muu ei kannata kuin olla tosi".

Helena Anhava kirjoitti kaksi aforismia: "Arkuus naamioituu usein joutavaan höpinään." "Höpinään suojautunut ei uskalla päästää lähelle." Puhe voi siis olla paitsi tapa lähestyä myös tapa paeta läheisyyttä. Se ei ole itseisarvo. Hienoa on joskus seurata vanhaa avioparia, joka ei tarvitse sanan sanaa viestiäkseen toiselle kiintymystä. Se on niin paljon suurempaa kuin mitkään sanat.

TietäjäMiehelle täytyy vielä kommentoida, että kuvauksesi puistosta toi elävästi mieleen Esa Leskisen näytelmän Päällystakki. Siinäkin miltei tuppisuu Akaki Akakijevitsh istuu usein puistossa jonkun vieressä sanomatta tälle mitään. Ja silti hetki on hieno ja tärkeä. Menkää katsomaan Ryhmäteatteriin tai lukekaa.

• hoihoihoi
        juuliska kirjoitti:

Komppaan. Usein puhumista arvostetaan paljon enemmän kuin vaikenemista, vaikka sanat olisivat tyhjää helinää. Olen itse aikamoinen tuppisuu ja välillä koetan muuttaa itseäni normien mukaiseksi lätisijäksi. Mutta sitten huomaan, etten ole oikeasti se jollaista esitän. Että se on pelkkää kulissia. Olen kyllä kiinnostunut ihmisistä, mutten tosissani halua kuulla jokaisen mielipidettä vallitsevasta säästä tai mistään muustakaan. Selkeintä olisi alusta pitäen olla sellainen kuin on - vaikka vaitonainenkin. Maria Jotuni kirjoitti jossain aforismissaan: "Kaikki meidän elämämme kokemukset viittaavat siihen, että muu ei kannata kuin olla tosi".

Helena Anhava kirjoitti kaksi aforismia: "Arkuus naamioituu usein joutavaan höpinään." "Höpinään suojautunut ei uskalla päästää lähelle." Puhe voi siis olla paitsi tapa lähestyä myös tapa paeta läheisyyttä. Se ei ole itseisarvo. Hienoa on joskus seurata vanhaa avioparia, joka ei tarvitse sanan sanaa viestiäkseen toiselle kiintymystä. Se on niin paljon suurempaa kuin mitkään sanat.

TietäjäMiehelle täytyy vielä kommentoida, että kuvauksesi puistosta toi elävästi mieleen Esa Leskisen näytelmän Päällystakki. Siinäkin miltei tuppisuu Akaki Akakijevitsh istuu usein puistossa jonkun vieressä sanomatta tälle mitään. Ja silti hetki on hieno ja tärkeä. Menkää katsomaan Ryhmäteatteriin tai lukekaa.

Ja minä kun luulin että Päällystakki on Gogolin keksintöä. Aina oppii uutta.

• juuliska
        hoihoihoi kirjoitti:

Ja minä kun luulin että Päällystakki on Gogolin keksintöä. Aina oppii uutta.

Kyllä, pohjautuu Gogolin novelliin, dramatisointi Esa Leskinen ja Sami Keski-Vähälä. Teos poikkeaa alkuperäisestä melko paljon, samaa on lähinnä päähenkilö ja hänen seikkailunsa päällystakin kanssa.

• misspiggy

erilaisia..
      Tiedän lähipiiristäni ihmisen, joka haluaa varmistaa kaiken sanomansa ja tästä syystä ei hallitse ns. small talkia..tai hallitsee, mutta ei pidä sitä tärkeänä.
      Itse olen kova puhumaan ja suodatin ei aina toimi eli suusta pääse paljon "sammakoita"...sekään ei ole hyvä.
      Uskoisin, että ne jotka sinut oikeasti tuntevat, ymmärtävät sinun olevan omanlaisesi ja hyväksyvät sen. Ei se mikään "vika" ole, jos ei puhua pälätä.
      On hyvä, että kirjoitat paperille ne asiat, jotka esim. puhelimessa pitää sanoa. Näin vältyt juuri niiltä epämiellyttäviltä tauoilta.
      Mutta kysymykseen "miten jotkut keksivät puhumista ilman taukoja?" Puhuminen on lahja, kuten kirjoittaminen ja laulaminen jne. Ei se sen kummempaa. Itse olen ollut nuorempana ujo ja koulussa kiusattu. Kun elämä kolhi kovalla kädellä päätin, että nyt loppuu hiljaisuus..ja se loppui, aikuisiällä. Monen harmiksi, ehkä.
      Harjoittelu tekee mestarin, myös tässä asiassa.

• hankintapäällikkö

Sanot että puhuminen on lahja niinkuin laulaminen ja kirjoittaminen. Itse kuitenkin opettelit puhumaan aikuisiällä eli opettelit puhumaan. Laulamaan ja kirjoittamaankin voi oppia paremmin, sama juttu höpisemisen kanssa. Oleellista on kai motiivi, huvittaako lopultakaan puhua vain puhumisen vuoksi eli viihdyttäkseen seuralaisiaan. JOs ei itse viihdy siinä roolissa, se on kai parasta hylätä.

• eve1980

Olen samaa mieltä. Harjoittelu tekee mestarin tässäkin asiassa. Uskokaa pois! Olen myös ollut aikaisemmin sellainen, etten voinut ymmärtää miksi pitää mennä johonkin kahvilaan lätisemään joutavaa..tai kaveri soittaa ja puhelee ja kyselee asioita..Kun tuntuu, ettei minulla ollut mitään uutta kerrottavaa.. Mutta sitten ajan myötä ja iän myötä elämästä vain tulee niin pirun mielenkiintoista, monisäikeistä, asioiden kerrostumaa kaikenlaisten kokemusten kautta, sekä elämässä tapahtuvien asioiden kautta on ne sitten neg. tai pos. sekä ihmiskokemukset..että asiaa alkaa pulppuamaan sisältä, ja pystyy uskottavasti puhumaan vaikka ovenkahvasta uuden ihmisen kanssa! ;) Oikeasti minä muutenkin ajattelen ja arvostan ystäviäni ja kavereitani ilman, että joka päivä lätisen puhelimessa.. Onhan se kivaa höpöttää välillä, mutta kyllä jokainen ihminen on sen verran erakko, vaikka laumaeläin onkin, että omaa rauhoittavaa aikaa tarvitsee meistä jokainen. Siksi vanhat avioparitkin joskus kommunikoivat vain läsnäolollaan, katseillaan, eleillään..ym. Parin välillä on sellainen luottamuksen ja turvallisuuden taso, mikä ehkä tulee vasta vuosien kokemuksella ja rakkaudella toista kohtaan.. Huokaus..en tiedä kun ei ole kokemusta. Mutta miksi lätistä turhia, kun kaikki kaunis on sanottu ja se säilyy mielessä ja lämmittää sydäntä. Ja siitä tulee voimaa arkipäivään. Olen elänyt yksinäisiä aikoja elämässäni, ja vaikka nyt olen sinkku niin nautin siitä, kun ympärilläni vilisee (silloin kun haluan) mielenkiintoisia ihmisiä ja tapaan söpöäkin söpömpiä miehiä.. Eräs ystäväni sanoi, että hänellä on sellainen kausi elämässään, että hän ei keksi puhuttavaa, hänellä ei ole mitään kerrottavaa uusille tuttavuuksille, hän kokee olevansa tylsä.. Minusta se on hienoa, jos sen voi noin myöntää eikä yritä esittää muuta kuin on. Hän on jättänyt esim. meluisan baari-illan väliin juuri sen takia ja jäänyt mieluummin kotiin rauhoittumaan omien ajatustensa kanssa. Kyllä se elämä taas jossain vaiheessa paistaa risukasaankin. :) Vaikka olisi tuppisuisempikin uusiin ihmisiin kannattaa tutustua!! Tiedä vaikka vastaan tulisi toinen tuppisuu ja te voisitte jakaa taas kerran jotain sellaista mitä ehkä joku toinen ei ymmärrä. Ystävän kanssa hiljaa istuminen on merkki siitä, että läsnäolo on tärkeintä, sanaton ymmärrys, toisen hyväksyminen. Ja muistakaa LUOVA TAUKO, se on se minkä nykyihminen unohtaa kun puhutaan. Lätistään ja kerrotaan jostain helvetin mahtavasta Vegasin matkasta, kun ei siitä toinen ihminen kauheasti saa irti jos ei ole itse käynyt. Pinnallisuus on nykyään POP valitettavasti. Olkaa hiljaa! ;D

• misspiggy
        hankintapäällikkö kirjoitti:

Sanot että puhuminen on lahja niinkuin laulaminen ja kirjoittaminen. Itse kuitenkin opettelit puhumaan aikuisiällä eli opettelit puhumaan. Laulamaan ja kirjoittamaankin voi oppia paremmin, sama juttu höpisemisen kanssa. Oleellista on kai motiivi, huvittaako lopultakaan puhua vain puhumisen vuoksi eli viihdyttäkseen seuralaisiaan. JOs ei itse viihdy siinä roolissa, se on kai parasta hylätä.

Ns. supliikki on sisäsyntystä.. Eli mullakin ne jutut oli pääs..siis oikee oma minä. Supliikiks ei oikein voi oppia, mutta puhumaan kyllä..esim. jännittämättä.

Laulamaankin voi oppia, mutta se ääni on lahja.

Kirjoittamaankin voi oppia, mutta se tarinoiden syntyminen ja mielikuvitus on lähja.

Ja se, että jos ei ole motiivia, niin silloin ei oppiminenkaan suju.. Ja jos tuntuu siltä ettei oo mitään sanottavaa, niin saahan sitä toki hiljaa ollakkin.
        Kuuntelutaitokin on hyvä taito, ei kaikkien tarvitse olla äääntä maailmaan tuottamassa.

• rapsuttanu
        eve1980 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Harjoittelu tekee mestarin tässäkin asiassa. Uskokaa pois! Olen myös ollut aikaisemmin sellainen, etten voinut ymmärtää miksi pitää mennä johonkin kahvilaan lätisemään joutavaa..tai kaveri soittaa ja puhelee ja kyselee asioita..Kun tuntuu, ettei minulla ollut mitään uutta kerrottavaa.. Mutta sitten ajan myötä ja iän myötä elämästä vain tulee niin pirun mielenkiintoista, monisäikeistä, asioiden kerrostumaa kaikenlaisten kokemusten kautta, sekä elämässä tapahtuvien asioiden kautta on ne sitten neg. tai pos. sekä ihmiskokemukset..että asiaa alkaa pulppuamaan sisältä, ja pystyy uskottavasti puhumaan vaikka ovenkahvasta uuden ihmisen kanssa! ;) Oikeasti minä muutenkin ajattelen ja arvostan ystäviäni ja kavereitani ilman, että joka päivä lätisen puhelimessa.. Onhan se kivaa höpöttää välillä, mutta kyllä jokainen ihminen on sen verran erakko, vaikka laumaeläin onkin, että omaa rauhoittavaa aikaa tarvitsee meistä jokainen. Siksi vanhat avioparitkin joskus kommunikoivat vain läsnäolollaan, katseillaan, eleillään..ym. Parin välillä on sellainen luottamuksen ja turvallisuuden taso, mikä ehkä tulee vasta vuosien kokemuksella ja rakkaudella toista kohtaan.. Huokaus..en tiedä kun ei ole kokemusta. Mutta miksi lätistä turhia, kun kaikki kaunis on sanottu ja se säilyy mielessä ja lämmittää sydäntä. Ja siitä tulee voimaa arkipäivään. Olen elänyt yksinäisiä aikoja elämässäni, ja vaikka nyt olen sinkku niin nautin siitä, kun ympärilläni vilisee (silloin kun haluan) mielenkiintoisia ihmisiä ja tapaan söpöäkin söpömpiä miehiä.. Eräs ystäväni sanoi, että hänellä on sellainen kausi elämässään, että hän ei keksi puhuttavaa, hänellä ei ole mitään kerrottavaa uusille tuttavuuksille, hän kokee olevansa tylsä.. Minusta se on hienoa, jos sen voi noin myöntää eikä yritä esittää muuta kuin on. Hän on jättänyt esim. meluisan baari-illan väliin juuri sen takia ja jäänyt mieluummin kotiin rauhoittumaan omien ajatustensa kanssa. Kyllä se elämä taas jossain vaiheessa paistaa risukasaankin. :) Vaikka olisi tuppisuisempikin uusiin ihmisiin kannattaa tutustua!! Tiedä vaikka vastaan tulisi toinen tuppisuu ja te voisitte jakaa taas kerran jotain sellaista mitä ehkä joku toinen ei ymmärrä. Ystävän kanssa hiljaa istuminen on merkki siitä, että läsnäolo on tärkeintä, sanaton ymmärrys, toisen hyväksyminen. Ja muistakaa LUOVA TAUKO, se on se minkä nykyihminen unohtaa kun puhutaan. Lätistään ja kerrotaan jostain helvetin mahtavasta Vegasin matkasta, kun ei siitä toinen ihminen kauheasti saa irti jos ei ole itse käynyt. Pinnallisuus on nykyään POP valitettavasti. Olkaa hiljaa! ;D

aiva mahtavaa tekstiä...niin...tekstiä. Pystykkö ton manifestin huutaa ikkunastas koko maailmalle ni ne ymmärtäs...pinnallisuus on nykyään niin, jo pinnallista...kaikki on jotenki niin jotenki...

• Dremeli

Kyllä mullakin on vähä tollain. Tietyissä tilanteissa tulee mietittyä pitkään mitä pitäis sanoa.

• joko tulee tai ei tule.

Sinulta puuttuu tuolta saralta itsevarmuus.

Voisit tietysti kokeilla jotain keskusteluryhmää.
      Mikäli suomen kielellä ei löydy ja osaat sujuvasti muita kieliä, niin monasti kansalaisopistolta löytyy ky. kursseja.

Mitä mieltä itse olet pikkupuheista?
      Mikäli sinulla on siihen negatiivinen suhde, turha yrittää.

• stinde 0001

Mulla on ollut ihan samat ongelmat aina . Jos joskus saa puheensorinassa edes jonkunlaisen puheenvuoron niin asia on jo puitu loppuun tai ketään ei kiinnosta edes mun esitykset. Sitten hävettää .
      Puhelimella kun soittaa johonkin niin se on hirveetä vääntöä että toisessa päässä tajutaan mistä, mitä , tai koska ja kuka .
      On tosi ilkeetä olla sellasten työkavereiden seurassa jotka lässyttää koko ajan vaikka per....tä ja ite et keksi mitään sanomista ku juttukin oli sellanen joka ei pahemmin kiinnosta .
      Oo vaan sellanen ku oot niin ajan kanssa et enää välitä moisesta ongelmasta , ei kaikkia ole luotu lässyttämään ja se on vain pieni osa ihmisiä jotka tekee näin !

• Wanha-konkari

Muistanpa hyvin, kuinka silloin ennen ujostutti ja senat mene sakaisin, jos olisi pitänyt "seurassa" tai seurassa smool-tolkata ja pölöttää yhtä ja toista - sopivaa ja sopimatonta. Pelotti sammakot ja punastutti katseet ja kommentit. Ajatukset pyöri aiheessa ja aiheen vieressä. Jos vaikka joku huomaisi, että dödö ei nyt avita eikä pakkeli peitä..

Ajastaan itsevarmuuden ja elämänkokemuksen kasvaessa tuollaisen turhan miettiminen on mennyt ohi. Ei hävetä, jos nokka punottaa tai takki olisi hiukka rypyssä. Sou not! Hölmö ei huomaa ja viisas ei virka mitään. Eikä omaan nokkaan tule näppyjä, vaikka sammakko silloin-tällöin luiskahtaisikin.

Jos ei ole juttua, kuuntelen. Jos siltä tuntuu, juttua tulee kuin vaahtoa kaljasaavista. Sen werran on hiiffaa ja sokuria tekijältä warmaan liuskahtanut keitokseen..eh-heh!

Moni "tuppisuu" löytää kadonneen kielensä, kun kippaa pari purkkia mökäöljyä taikka hapanta omenamehhuu. Ns. estot poistuvat, kun hiiffa alkaa saada ylivaltaa. Sitten ei sammakon luiskaus haittaa eikä ole nin nökönuukaa, miten-kuten, kunhan jotain pölötystä tulee. Ja kas kummaa smool-tolkki onnaa ihan jess!

HUOM! kielenkantimien öljyäminen on jätettävä just niihin pariin purkkiin. Useamman purkin kippaamisen jälkeen tulee se tunnettu "Hiipiwä hölömöys", joka sitten pilaa kaiken aikaisemman. Ja paaksmellani eli morkkis seuraawana aamuna sitten nujertaa senkin vimosen itsetunnon, joka oli ennen eilistä waiwalla ja tuskalla kasattu! Nimim. "Kokemusta on"

Niinkuin edellä: Itsevarmuutta se vaan vaatii.

Jussi, wanha konkari

• tätä samaa...

Itse olen 29v mies ja aikaisemmin en saanut juttua luistamaan sitten millään, en tuttujen enkä vieraiden ihmisten kanssa. Minulle on aina ollut paljon helpompaa ilmaista itseäni kirjoittamalla, koska silloin jää edes sekunti aikaa miettiä mitä haluaa sanoa.

Tämän ikäisenä olen kuitenkin joutunut väkisin kommunikoimaan erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa, joten siihen on vaan jotenkin tottunut. Ihmisestä tai hänen puheistaan löytää aina jotain keskustelun aihetta kunhan pitää silmät ja korvat auki. Ja ennen kaikkea uskaltaa tarttua uusiinkin aiheisiin, sellaisiin mistä toinen ei ole vielä avautunut.

Joidenkin kanssa se on helppoa, toisten kanssa vaikeaa. Näen ihmisestä aika äkkiä onko hän tyyppi jonka kanssa minulta keskustelu luistaa vaiko ei. Asenteelliset, hyökkäävät, kriittiset ja uteliaat ihmiset on vaikeimpia keskustelukumppaneita. Helpointa on jutella vanhuksille joilla on aikaa oikeasti kuunnella. Nuoret yleensä haluaa informaation nopeasti tiivistettynä muutamaan sanaan ja se on vaikeinta. Kun puhuu rauhallisesti ja kuuntelee itseään, on helpompi keskittyä siihen mitä seuraavaksi sanoo.

Kyllä tämä ongelma liittyy keskeisesti yksinäisyyteen (josta ja sen syistä oli muuten todella perusteellinen juttu tänään Turun Sanomien Extra-liitteessä, kannattaa lukea). Jotkin lapsuudenaikaiset tekijät on ainakin minun kohdallani johtaneet siihen itsekriittisyyteen joka rajoittaa vapaata höpöttämistä kaikille ihmisille. Toisaalta olen ihan onnellinen siitä, ettei minulla ole pakottavaa tarvetta avautua ventovieraille ihmisille. Niitäkin tyyppejä on todella paljon ja on rasittavaa kun toiset venyttää esim. työpuheluja selittämällä kummin kaiman kalareissuista. Ehkä se on heidän tapansa torjua yksinäisyyttä.

Minua on sanottu vaikeasti lähestyttäväksi enkä ole ainoa, yksinäisyydestä on tulossa suomalaisten uusi kansantauti ja selkeästi sanottuna se vetää hiljaiseksi.

• hyyssh.........

- hiljaisuus kuuluu osana suomalaiseen kansanluonteeseen ja se pitää ymmärtää ja hyväksyä. on tärkeämpää kuunnella itseänsä kuin jatkuvaa melusaastetta joka ympärillämme on päivittäin. suomi lienee niitä harvoja maita(ainoa?) missä vaikeneminen ryhmässä ei välttämättä koeta kiusalliseksi koska se on osa meidän kulttuuria. ollaan ylpeitä tuppisuustamme sillä paskaa ei ole välttämättä pakko jauhaa jos ei ole hätä.........

• pidetään arvossa
        hyyssh......... kirjoitti:

- hiljaisuus kuuluu osana suomalaiseen kansanluonteeseen ja se pitää ymmärtää ja hyväksyä. on tärkeämpää kuunnella itseänsä kuin jatkuvaa melusaastetta joka ympärillämme on päivittäin. suomi lienee niitä harvoja maita(ainoa?) missä vaikeneminen ryhmässä ei välttämättä koeta kiusalliseksi koska se on osa meidän kulttuuria. ollaan ylpeitä tuppisuustamme sillä paskaa ei ole välttämättä pakko jauhaa jos ei ole hätä.........

Meikäläinen, aika lailla jenkkiperäinen, avoimuus ja lörppöys on esim. japanilaisessa kulttuurissa silkkaa moukkamaisuutta. Aasiassa on tavallista, että hiljaista ja pidättyväistä ihmistä ei suinkaan pidetä estyneenä vaan hienotunteisena - on tilaa muille.

Ehkei tämä itseilmaisun autuus olekaan kovin yksiselitteistä, hm?

• sanoppa se

Jos joku keksii helpon tavan ratkaista tuo ongelma, niin ei varmasti mene aikaakaan kun on rikas. Itse olen sitä mieltä, että olen vaan niin saatanan tyhmä ja hidas, ettei se touhu onnistu. Ne jotka saavat kuitenkin väännettyä tekstiä nettiin, niin saattavat omata jonkun muun ongelman. Meikäläiseltä kun se ei kunnolla onnistu se kirjallinen puolikaan.

Nettihän on kyllä sitten pullollaan noita small-talk ohjeita. Senkus laitat vaan Googleen hakusanan. Periaate kai on, että taustatyötä pitäisi tehdä sen verran, että tietää mitä maailmassa ympärillä tapahtuu. Meinaa näin suomalaisittan sitä että vaikka esimerkiksi joku lätkä tai formula ei kiinnostaisikaan, niin niitä olisi silti syytä seurata ainakin jonkin verran. Sen jälkeen se on kai vaan harjottelua harjottelun vuoksi.

• nurkalla

Mitä mä olen huomannut niin ihmiset haluavat paasata vain omista asioista,joista sitten kärsivällinen ja kohtelias kuuntelija,kommentoi ja ottaa kantaa.Ja sitten kun kuuntelija aloittaa oman vuodatuksen,heittäydytään mykäksi,vittuillaan, tai aletaan taas kertomaan jotain itsestä.Ja aletaan puhumaan toisen päälle nin kuin toista ei olisikaan,mutta kohdelkaa ihmisiä niin kuin ne kohtelevat teitä.Ihmiset eivät yleensä pidä siitä että joku vie heidän shownsa.

• Scarface_06
        nurkalla kirjoitti:

Mitä mä olen huomannut niin ihmiset haluavat paasata vain omista asioista,joista sitten kärsivällinen ja kohtelias kuuntelija,kommentoi ja ottaa kantaa.Ja sitten kun kuuntelija aloittaa oman vuodatuksen,heittäydytään mykäksi,vittuillaan, tai aletaan taas kertomaan jotain itsestä.Ja aletaan puhumaan toisen päälle nin kuin toista ei olisikaan,mutta kohdelkaa ihmisiä niin kuin ne kohtelevat teitä.Ihmiset eivät yleensä pidä siitä että joku vie heidän shownsa.

^ Hyvin sanottu tuo! Niinhän joskus joku on sanonut, että ihmisten yleisimmät lempi puheenaiheet ovat oma itsensä, jonka jälkeen tulevat muut ihmiset. Näin muistelisin...

Ja sitten omia huomioita asiasta, joista osa ehkä hiukan itsestäänselvyyksiä mutta pistän silti =) :

1. Joidenkin ihmisten kanssa on huomattavasti helpompi jutella eri asioista, siis jopa hiljaisempien kavereiden, kun jonkun kanssa taas tuntuu että juttua saa vääntää väkisin vaikka vastakeskustelija olisi muuten sosiaalinen kaveri. Jos on esim, liian samanoloinen kaveri kun itse olen, olen huomannut ettei juttua tule. En nyt tarkoita harrastuksia jne, vaan luonnetta. Kemiat vaan ei kohtaa.

2. Joku puhu tuossa keskustelu / ilmaisutaidon ryhmistä, mikä on mielestäni loistava ajatus jos ongelma oikeasti häritsee! Tässä oppisi hieman sitä vapautumista ja voisi päästä ns. "lukoistaan". Harkitkaa toki vakavasti jos ongelma on paha. Nykyään kaduttaa jonkun verran että en ylä-asteella valinnut ilmaisutaitoa kun valinnaisia aineita valittiin, vaan jotain turhia rajatietoja ynm, eikä tällaisia joista olisi ollut oikeasti elämässä hyötyä. Nykyään vakavasti suunnitelmissa mennä jollekkin ilmaisutaidon kurssille, koska itseltäkään tuo small talk ei luonnistu niin hyvin, tosin ei hirveästi häiritsekkään ettei onnistu.

3. Mitä enemmän olet elämässäsi kokenut eri asioita sen helpompaa juttelu vieraista asioista on, koska voit aina ottaa omia kokemuksia saman tyyppisistä asioista kuin vastakeskustelija vaikka aihe olisikin hieman vieras. Siis kokekaa rohkeasti ihmiset eri asioita elämässänne, se auttaa keskusteluissakin (itsestäänselvyys?)

4. Uskon myös tuohon, että on näitä ns. "luonnollisia paskanpuhujia" jotka ovat saaneet sen syntymälahjana, mutta tähän samaan voi päästä myös harjoittelemalla, mm edellä mainittuja asioita. Ja että osa näistä "luonnollisista paskanpuhujista" peittää huonoa itsevarmuuttaan tai jotain juuri tuolla. Ei kaikki tietenkään :)

5. Joillakin luonnostaan hiljaisilla ihmisillä auttaa 1 tai 2 kaljaakin jo avaamaan itseään. Esim, yksi kaverini on todella ujo naisten seurassa mutta otettuuan muutaman oluen on kuin eri mies. Ehkä miettimisen arvoinen aihe ensi treffeillä jos olet tuota tyyppiä? ;) ettei kaadu ainakaan tuohon.. Riippuvuutta kannattaa kuitenkin varoa :D

6. Kosketus on vahva "ase". Kun olet koskettanut (esim pyydä kaveria painimaan jos harrastat tai muuten miten keksitkään), niin juttu kys. ihmisen kanssa luistaa jostain syystä paremmin, tämän olen itse huomannut.

7. Esim, minulla kun en ole luonnollinen paskanpuhuja, olen huomannut että keskustelu on HUOMATTAVASTI helpompaa ja luonnollisempaa kun on jotain tekemistä toisen ihmisen kanssa. Tästä syystä esim, remontit, kokkailu, ynm kiva pikku säätäminen on oiva tapa jutella uuden ihmisen kanssa ja tutusta tähän. Juttua riittää paljon paremmin kun tietää, että vaikka tulisi hiljainen hetki, on silti jotain tekemistä eikä kumpikaan pääse kiusaantumaan. Jälleen yksi ajattelemisen arvoinen asia jos haluaa tutustua ihmisiin..

8. Vuorokauden aika vaikuttaa myös, päivällä ja illalla jutustelu on helpompaa kun aamulla. Kun on pari ateriaa syönyt jos on aamulla herännyt, niin välittömästi toisen syödyn aterian jälkeen olen yleensä huomannut pienen "piikin" sosiaalisuudessani, että juttua riittää paremmin aiheesta kuin aiheesta kun ennen tätä. Ilta onkin sitten parasta aikaa, koska aivot ovat illalla / yöllä luovimmillaan (josta päätelleen aamulla eivät). Usein parhaat keskustelut päivän mittaan olenkin huomannut syntyvät juuri työpäivän puolenpäivän jälkeen ja iltaisin, ja mehukkaimmat elämää syväluotaavat keskustelut hyvän kaverin kanssa juurikin yöllä (olettaen tietenkin että on herännyt aikaisin aamulla) :D

9. Vielä yksi asia, johon olen huomannut että ihmiset eivät kiinnitä huomiota, on nukkuminen (tämä viittaa hiukan tuohon edelliseen tekstiin). Olen huomannut, että jos nukkuu yli 9h (hieman yli riippuen univeloista) on HUOMATTAVASTI epäsosiaalisempi olo, kun jos nukkuisi alle 9h. Toki liian vähääkään ei kannata nukkua koska se on jo riski terveydelle. Itse tähtäänkin juuri tuohon 8-9h / yö. Mielestäni tämä onkin virhe kun jotkut juuri vkloppuisin nukkua posottavat aina koko vklopun yli, kun pitäisi juuri mennä bailaamaan ynm, sosiaalista. Usein kun kysyykin näiltä "luonnollisilta paskanpuhujilta", he nukkuvatkin aika vähän, mikä on tietenkin myös huono. Ja tähän vaikuttaa myös päiväunet! Jos nukut esim. 9h, ja otat päivällä 1 ja ½ h päikkärit muuttuu olo välittömästi. Tiedän, kuulostaa hölmöltä ja ehkä tämä kohta 9 vie uskottavuuden koko tekstistä ja saa minut vaikuttamaan hullulta, mutta olkoon sitten niin, tämä onkin vain oma havainto eikä mitään tutkimuspohjaa asialle ole, toki voi itse kokeilla :)

Huhhuh, tulipa paljon asiaa. No, jos joku jaksoi lukea niin hienoa, siinä aika monta pointtia miten voisi parantaa omaa "paskan puhumis"-taitoaan ja sosiaalisuuttaan. Viimeiset kohdat menivät ehkä aavistuksen ohi aiheen, mutta so not :)

• auttaa aina

Kun tiedät vähän juteltavasta aiheesta, pääsee juttuun mukaan. Siitä syystä esim. saman ammatin, harrastuksen omaavan tai vanhalta lapsuuden seudulta kotoisin olevan kanssa tulee helpommin juttua.
        Vaarini oli kova juttelemaan ja nauroimme aina hänen taidolleen löytää tuttuja ventovieraiden kanssa jutellessaan Helsingin kokoisessa kaupungissa.

• sne

Minua ainakin alkaa suunnattomasti vituttamaan, jos joku jauhaa jatkuvasti paskaa. Suu pitäisi avata vain silloin kun on järkevää sanottavaa.

• Plaplaplaplapla

Ongelma taitaa olla se, että ensinnäkin mietit sitä ettei juttu luista. Itse olen huomannut suuren eron jutuntulossa, kun vertaa kaveriporukan ja asiakkaiden kanssa seurustelua. Tilanteessa, jossa täytyy valita sanoja, luo0nnollisestikin normi schaisse tippuu pois. Itse olen päässyt suurinpiirteen tilanteeseen, jossa olen tajunnut ettei sillä ole loppupelissä mitään merkitystä kenen kanssa jutustelet. Ole oma itsesi ja jutustele niistä asioista, mitkä on sinulle tärkeitä, tai mikä sinua kiinnostaa. Lapset, kiinnostukset, ärsytykset... Go with the flow.

• tapahtuma rikas

Miten ihminen ,,,Nainen noin "hiljanen" ?? Siis joka päivästä riittää kerrottavaa :D Tota noin ,, ootko mieleltäsi terve ?

• tapahtumaköyhä

Toivottavasti me kaikki täällä vältymme kuulemasta smool tookkia sinun elämästäsi, sitä ei taatusti kestäisi kukaan!

• Tiukkapipo
        tapahtumaköyhä kirjoitti:

Toivottavasti me kaikki täällä vältymme kuulemasta smool tookkia sinun elämästäsi, sitä ei taatusti kestäisi kukaan!

Inhoan ihmisiä jotka pienessä hiprakassa lässyttävät ja toistavat yhdentekeviä lauseita. Nauravat ja kikattavat, varsinkin naiset, ihan tyhjälle. Kyllä ärsyttää olla sellaisessa seurassa. Joskus tahtomattaan joutuu esim. samaan autoon jonkun tämmöisen porukan kanssa, on siinä kestämistä.

Ystäväpiiriini ei kyllä kuulukaan näitä pikkunapsut tyyppejä, mutta ystävieni ystävissä heitä jo on riittämiin.

Mikä toisilla ihmisillä on niin hyvin kun he jaksavat tuollaista kuunnella.

Kuinka minäkin oppisin?

Pitäisi sietää erilaisuutta ja antaa kaikkien kukkien kukkia.

• Roosa

Me ihmiset olemme erilaisia ja onneksi näin on :) Miten voit edes heittää hiljaiselle ihmiselle kysymyksen mielenterveydestä ?? Mieti vielä toinen kerta kysymystäsi. Toivottavasti en joudu ikinä tekemisiin kaltaistesi kanssa.

• Roosa

Me ihmiset olemme erilaisia ja onneksi näin on :) Miten voit edes heittää hiljaiselle ihmiselle kysymyksen mielenterveydestä ?? Mieti vielä toinen kerta kysymystäsi. Toivottavasti en joudu ikinä tekemisiin kaltaistesi kanssa.

• Crash after crash
        Roosa kirjoitti:

Eläminen on kokea, uskaltaa, tuntea, nauttia, iloita ja oppia.

Mihin olette tuhlahneet ainutlaatuinen elämänne kun teistä on tullut semmosia kykenemättömiä, kylmiä, kuivia korppuja.

Tehkää asialle jotain.

• peofjoiwej

et taida olla itte...

• Hemuli 2

Olen joskus itsekin ollut sellaisessa tilanteessa kuin aloittaja. Kun on paljon yksikseen niin puheenaiheet vähenee. Tuntui että tulee höperöksi kun ei ole sellaista puhekaveria että juttu luistaisi. Kuitenkin on helpottavaa että joskus saa puhua ja nauraakin. Minä tein sellaisen ratkaisun että aloin myymään erästä tunnettua muoviastiatavaraa ensin alkuun että pääsen puhumisen pelosta. Se oli hurjan hyvä homma kun sai (joutui) olemaan ihmisten edessä ja puhumaan. Aihekin oli valmiina. Myöhemmin ilmottauduin ilmaisutaidon kurssille. Siellä oppi aivan hirveästi olemaan esillä ja sai rohkaisua. Tällä hetkellä nautin ihmisten kanssa jutustelusta. Mutta koskaan ei kannatta puhua jos ei ole puhumista. Ei aina ole sellainen hetki että haluaa puhua kenenkään kanssa. Se on tärkeintä että kuuntelee oman sisimpänsä ääntä. Puhuu sitä miltä minusta tuntuu eikä mieti että mitähän tuo toinen odottaa minun sanovan.

• se sisäinen kauneus

lapsena ja nuorena olin hiljainen tuppisuu,vetäydyin omiin oloihini ja kirjat olivat minun kavereita.Perheolot olivat hankalat, vanhempani erosivatkin sitten,luojan kiitos. Minusta kasvoi hiljainen aikuinen, menin naimisiin ja vietin rauhallista perhe-elämää. Lapset kasvoivat, lähdin opiskelemaan ja työelämaan.Siellä huomasin tarpeen vetäytyä syrjään ja ettei minulla ollut sanoja.Opiskeluaikana sain hyvän ystävän jolla oli sana hallussa,ja siinä kehityin itsekin.Työhön mentyäni ahdistuin omasta hiljaisuudesta, ja kuuntelin sielläkin sivusta toisten juttelua. Onneksi sain ystävän ja luotetun työkaverin jonka seurassa sain olla oma itseni puhumatta liikoja.Ja surullinen elämänvaihe yhdisti minua ja siskoani, sisko on kova puhumaan ja taas sain lohtua siitä että minun ei tarvinnut yrittää eikä esittää mitään,olla vain oma sulkeutunut itseni.Huomasin että minä kelpaan tällaisena : ) ja nyt kun takana on elettyä elämää 50 vuotta olen itseeni tyytyväinen. Ei minulla ole tarve edelleenkään olla tapahtumien keskipiste, mutta osaan ja kykenen ilmaisemaan itseäni suuressakin joukossa punastelematta ja änkyttämättä. Hiljaisuus ja rauhallisuus ovat edelleenkin luonteenpiirteitäni, mutta on todella hauska jutella asioista räväkästi ja ennalta harkitsematta jopa tuntemattomien kanssa.Ja tässä ihmettelen miten olen muuttunut vuosien aikana sosiaalisemmaksi ja ulospäin suuntautuneeksi ihan huomaamattani... ja ehkäpä juuri siksi, että minun läheiset ihmiset ovat antaneet minulle tilaa olla juuri sellainen kuin olen.

• se sisäinen kauneus

lapsena ja nuorena olin hiljainen tuppisuu,vetäydyin omiin oloihini ja kirjat olivat minun kavereita.Perheolot olivat hankalat, vanhempani erosivatkin sitten,luojan kiitos. Minusta kasvoi hiljainen aikuinen, menin naimisiin ja vietin rauhallista perhe-elämää. Lapset kasvoivat, lähdin opiskelemaan ja työelämaan.Siellä huomasin tarpeen vetäytyä syrjään ja ettei minulla ollut sanoja.Opiskeluaikana sain hyvän ystävän jolla oli sana hallussa,ja siinä kehityin itsekin.Työhön mentyäni ahdistuin omasta hiljaisuudesta, ja kuuntelin sielläkin sivusta toisten juttelua. Onneksi sain ystävän ja luotetun työkaverin jonka seurassa sain olla oma itseni puhumatta liikoja.Ja surullinen elämänvaihe yhdisti minua ja siskoani, sisko on kova puhumaan ja taas sain lohtua siitä että minun ei tarvinnut yrittää eikä esittää mitään,olla vain oma sulkeutunut itseni.Huomasin että minä kelpaan tällaisena : ) ja nyt kun takana on elettyä elämää 50 vuotta olen itseeni tyytyväinen. Ei minulla ole tarve edelleenkään olla tapahtumien keskipiste, mutta osaan ja kykenen ilmaisemaan itseäni suuressakin joukossa punastelematta ja änkyttämättä. Hiljaisuus ja rauhallisuus ovat edelleenkin luonteenpiirteitäni, mutta on todella hauska jutella asioista räväkästi ja ennalta harkitsematta jopa tuntemattomien kanssa.Ja tässä ihmettelen miten olen muuttunut vuosien aikana sosiaalisemmaksi ja ulospäin suuntautuneeksi ihan huomaamattani... ja ehkäpä juuri siksi, että minun läheiset ihmiset ovat antaneet minulle tilaa olla juuri sellainen kuin olen.

• Entinen ujo

Juttelu riippuu myös vastapuolesta ja seurasta .
      Itselläni irtoo juttu tietetyssä seurassa tosi helposti , lohkaisen sopivaa huumoria ja saan kaverit nauramaan esim. työkaverit..mutta myös työkavereiden joukossa on tyyppejä joiden kanssa ei tuu juttelusta mitään.
      Eli joidenkin myös outojen ihmisten kans juttua eli ollaan samalla aallonpituudella ja jodenkin kans ei synkkää eli juttu ei irtoo vaikka on tunnettu vuosikymmeniä.
      Jos rupee tekemällä tekemään juttelua niin se tahtoo kuolla heti muutaman repliikin jälkeen. Eli taitaa tämäkin olla henkimaailman juttuja

• Tuskan hiki

Huomenna olisi sukujuhlat, siis eräänlaiset tuska festivaalit.Lähes kaikki uppooutoja ihmisiä joiden kanssa ei oikein keksi muusta kuin säästä puhuttavaa. Vaikka normaalisti olen aika hyvä jutustelija niin sukujuhlilla menen täysin jumiin. Yleensä "esitän" hiljaista jottei tarvitsisi puhella väkinäisiä.Siitä tietysti voi saada ylpeän ja koppavan maineen mikä taas ei ollenkaan pidä paikkaansa minun kohdallani. Olisiko jollain hyviä neuvoja kuinka selviytyä sukujuhlilla mahdollisimman vähällä tuskalla.

• järjestetään

siksi, että tutustutaan omaan sukuun. Silloin menet ja reippaasti esittelet itsesi ja kysyt toiselta: "Miten me olemme sukua?"
        Jos tarkoitat sukujuhlilla häitä, hautajaisia tai rippijuhlia, ei sinne ole pakko mennä, tosin silloin saatat pahoittaa kutsujan mielen.
        Itse kutsuin poikani rippijuhliin normilähisukulaiset, mutta siskoni kieltäytyi, koska ei ole tämän lapsen kummi. 50-v. syntymäpäivilleni kutsuin sukua ja ystäviä laajemmin, koska kerrankin oli aihetta, mutta n. 40% kutsutuista oli "muuta" menoa. Kutsut nykyään lähetetään yleensä ihmisille, joiden myös toivotaan tulevan paikalle, ei siksi että sekin on pakko kutsua. Saapumalla paikalle ilahdutat kutsujaa, mutta myös itse tutustut uusiin ihmisiin niiden vanhojen naamojen lisäksi

• suku loinen
        järjestetään kirjoitti:

siksi, että tutustutaan omaan sukuun. Silloin menet ja reippaasti esittelet itsesi ja kysyt toiselta: "Miten me olemme sukua?"
        Jos tarkoitat sukujuhlilla häitä, hautajaisia tai rippijuhlia, ei sinne ole pakko mennä, tosin silloin saatat pahoittaa kutsujan mielen.
        Itse kutsuin poikani rippijuhliin normilähisukulaiset, mutta siskoni kieltäytyi, koska ei ole tämän lapsen kummi. 50-v. syntymäpäivilleni kutsuin sukua ja ystäviä laajemmin, koska kerrankin oli aihetta, mutta n. 40% kutsutuista oli "muuta" menoa. Kutsut nykyään lähetetään yleensä ihmisille, joiden myös toivotaan tulevan paikalle, ei siksi että sekin on pakko kutsua. Saapumalla paikalle ilahdutat kutsujaa, mutta myös itse tutustut uusiin ihmisiin niiden vanhojen naamojen lisäksi

"50-v. syntymäpäivilleni kutsuin sukua ja ystäviä laajemmin, koska kerrankin oli aihetta, mutta n. 40% kutsutuista oli "muuta" menoa. Kutsut nykyään lähetetään yleensä ihmisille, joiden myös toivotaan tulevan paikalle, ei siksi että sekin on pakko kutsua"

Ei ollut pakko kutsua ja silti 40 % ei halunnut tulla!!! Eipä taitanut seura olla suosittua. Tarkotan vaan että suvulla on aika vähän merkitystä nykyään ja ystävyyskin vaihtele.

• persikka1

Toi kuulosti aivan minulta. Mulla on sama ongelma kun sullakin. Ainoastaan silloin kun on baarissa ja on jotakin juonut, niin juttu luistaa paremmin tuntemattomienkin kanssa. :)

• Legaatti

Ei se aina niin helppoa ole puhua jonkun kanssa. Itselläni joidenkin kanssa juttuu luistaa vaikka kuinka, on sitten tuttu tai tuntematon. Joidenkin kanssa ei saa sanaa suusta. Joidenkin kanssa taas ei tarvitse paljon keskustellakaan, pääasia että on samassa paikassa toisen kanssa. Kyllähän se riippuu siitä toisestakin henkilöstä. Saattaa olla hiljainen ja arka eikä vastaa sinulle kuin yhdellä sanalla niin vaikea siinäkin on keskustelua aikaan saada.

• Shalna

Ei se pienistä asioista pälpättäminen aina niin turhaa tai typerää ole. Jos joku kysyy, miten meni viikonloppu, niin kerro mitä teit (vähänkin kiinnostavat asiat) ja kysy miten toisen viikonloppu meni. Jos sinä teit jotain kiinnostavaa, tai hän teki jotain kiinnostavaa, tarttukaa siihen kiinnostavaan ja vaihtakaa ajatuksia siitä. Johan on keskustelu valmis silloin. Meikäläiselläkin on small talk-ongelmia hyvin usein, mutta melkein aina löytyy jokin pieni asia josta jutella. Kannattaa vain yrittää. Tämä on minun mielipiteeni.

• Mikshu

ei smalltalkista tartte mitään suuria paineita ottaa, yleensä jos kahella ihmisellä synkkaa niin sitä synkkaa. Joillain taas ei sitte ei vaan voi mitään..

Mullakin oli ennen vaikeuksia tietää mistä sitä puhuis mutta kyllä mä nykyään ku oon vähän viisastunu vuosien varrella tiedän suurinpiirtein mitä sitä voi sanoa.
      Onhan aina se varma aihe - sää :)

Sitten jos pitää soittaa jolleki jostain asiasta ni kannattaa kyllä kirjottaa ylös "apusanoja", mutta mun mielestä ei tartte kirjottaa jokasta sanaa ylös. älä vaan stressaa ku soitat. Mä aina viivytän soittamista viimiseen tippaan, mutta sitte soittaessa kaikki on helppoa. kyllä se toisessa päässä oleva on kuitenki ihminen ja ymmärtää jos on hermostunu, ja auttaa joidenki sanojen saamisen esiin..

• Opetellut

Itsekkin olin ennen aivan samanlainen tyyppi. Kuuntelin mitä muut puhuivat ja nyökkäilin vain. Sitten rupesin miettimään miten siitä pääsisin ja rupesin harjoittelemaan asiaa niin että kävin tilanteita läpi mielessäni että jos joku sanoo jotain (jotain tosi yleistä) niin mitä siihen sanoisin. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Olin siinä sitten välissä töissä myös puhelinmyynnissä. Se kasvatti itseluottamusta rutkasti. Eli ensin vedetään normi spiikki ja sitten jutellaan mahdollisesti asiakkaan kanssa asiasta tai ihan mistä tahansa muusta :D Siinä oppi sen, ettei asioita tarvitse jännittää. Kun liiasta jännitysestä pääsee niin sitä ei edes tarvitse miettiä mitä sanoo. Tietysti on ihmisiä kenen kanssa ei vaan synkkaa. Jos puhut ihmiselle joka harrastaa autoja, ja kyseinen ihminen haluaa puhua vaan autoista niin minkäs sille voi. Tunnen tällaisia ihmisiä. Kun yritän puhua heille ihan jostain muusta niin kohta kuuluu että muuten laitoin auton koneeseen semmosen jutun ja semmosen asian sinne. Eli he itse ovat niin rajoittuneita keskustelemaan muusta kuin harrastuksistaan niin mitäpä siinä sitten muita asioita juttelemaan.

Vinkkinä voisin myös sanoa että jättäkää se paperille asioiden kirjoittaminen pois. Siitä tulee teille tarve ettekä sitten pärjääkkään ilman sitä. Tietysti virallisissa puheluissa se voi olla tarpeen. Itsekkin puhelinmyyjänä vedin spiikin ensin paperista ja kotona opettelin sitä ulkoa. Viikossa pääsin jo paperista eroon. Oli se pöydällä vieressä vielä toisen viikon varmuuden varalta jos jotain unohtaa ja sen jälkeen lenti roskiin.

1. Miettikää tilanteita etukäteen päässänne niin silloin tilanteen osuessa tiedät mitä sanoa (tästä kuulin myös radiossa puhuttavan että tästä on suuri apu).

2. Apuvälineistä mahdollisimman pian eroon (paperit ym.) Ja jos joku ei lukenut koko tekstiä niin voitte pitää paperia apuna virallisissa puheluissa.

3. Alkuun ei tarvitse edes miettiä mitään humoristisia lohkaisuja. Riittää kunhan osaatte keskustella normaalisti.

4. Jos asia menee vaikeaksi niin mahdollisilla aasinsilloilla voi jouhevasti vaihtaa jutun aihetta. (Niin kun äsken mainitsit koirastasi niin onko sulla mimmonen koira. Itsellä on tollainen pieni mittelspitz.) Näin pääsette puhumaan asiasta mistä kumpikin tykkää. Aasinsilta voi tulla missä tahansa vaiheessa keskustelun aikana. Jos vain löytyy se tietty sana toisen suusta mikä kertoo hänestä ja hänen kiinnostuksesta jotain. Se voi olla vaikka että hän on käynyt elokuvissa ja pääset puhumaan siten elokuvista ym.

5. Kuuntele mitä toinen puhuu. Heitä kaikki ylimääräinen tavaroiden näpläys pois. Jos samalla näpräät puhelinta niin toinen saakin sen kuvan ettet ole kiinnostunut juttelemaan hänen kanssaan. Ja sitten joudut kyselemään että mitä sanoitkaan?

6. Jos tapaat jonkun vaikka kaupassa ja juttelette ja sinun on vaikea kommentoida niin voit helposti sanoa että meneepä aika nopeasti ja sinun täytyy jatkaa nyt ostoksiasi.

7. Miettikää tilanteita etukäteen.

8. Miettikää tilanteita etukäteen.

9. Harjoitelkaa.

10. Harjoitelkaa.

11. Kun harjoittelette niin jännitys vähenee, ja kun jännitys vähenee niin juttukin alkaa luistaa paremmin :) Harjoitus tekee mestarin!

Hyvää kesän jatkoa kaikille ja uskokaa itseenne!

• Opetellut2

Jäi sellainen asia mainitsematta että yleissivistyksestä on hyötyä mutta se ei ole niin välttämätöntä. Jos joku puhuu vaikka toyotasta ja sanot mitä pidät ranskalaisista autoista (jos et tiedä autoista tai sanot muuten vaan väärin vahingossa) niin sinun ei tarvitse sitä hävetä. Kaikki tekevät keskusteluissa virheitä. Jos toinen sitten pilkkaa sinua niin kuuntele pilkkaako hän sinua piikitelleen leikillään vai tosissaan. Jos tosissaan niin silloin sinun ei tarvitse välittää asiasta ja unohdat koko tyypin. Jos kuitenkin leikillään piikittelee niin naura sinäkin itsellesi. Kun osaat nauraa itsellesi niin silloin on kaikki hyvin :)

Älkää rangaisko itseänne virheistänne vaan naurakaa itsellenne ja oppikaa virheistä ja painakaa asioita mieleenne :)

• juttelija
        Opetellut2 kirjoitti:

Jäi sellainen asia mainitsematta että yleissivistyksestä on hyötyä mutta se ei ole niin välttämätöntä. Jos joku puhuu vaikka toyotasta ja sanot mitä pidät ranskalaisista autoista (jos et tiedä autoista tai sanot muuten vaan väärin vahingossa) niin sinun ei tarvitse sitä hävetä. Kaikki tekevät keskusteluissa virheitä. Jos toinen sitten pilkkaa sinua niin kuuntele pilkkaako hän sinua piikitelleen leikillään vai tosissaan. Jos tosissaan niin silloin sinun ei tarvitse välittää asiasta ja unohdat koko tyypin. Jos kuitenkin leikillään piikittelee niin naura sinäkin itsellesi. Kun osaat nauraa itsellesi niin silloin on kaikki hyvin :)

Älkää rangaisko itseänne virheistänne vaan naurakaa itsellenne ja oppikaa virheistä ja painakaa asioita mieleenne :)

Näillä minä olen pärjännyt:

Aluksihan on helpointa jutella yleisiä asioita, aloittaa vaikka se perinteinen säästä jutteleminen.

Astelee vaan vaan jonnekin sisään ja heittää että "onpa kova tuuli tuolla".

Ennen suhtauduin itsekin, että miksi noinkin tyhjänpäiväistä pitää jauhaa.

Sitten huomasin, että kun lopettaa noin ajattelemisen, niin ei laita omia juttujaan ja ajatuksiaan toisten yläpuolelle, jonka toiset keskustelijat kyllä aistii ja huomaa.

Ja kun turisee niitä näitä niin sitä kautta henkilöistä alkaa pikkuhiljaa hahmottua kunkin persoona, josta taas huomaa että "tuon kanssa voi jutella tuosta ja tämän kanssa tästä" jne..

Ja kaikki vetää huumorilla ja oma persoona saa näkyä, aitoudella ja rentoudella pääsee pitkälle. Ei haittaa vaikka kommentoi omalla tavallaan toisen kertomusta, kunhan ei ole negatiivinen.

Aina kun tulee uuteen porukkaan, menee hetki ennenkuin otetaan mukaan porukkaan, eli voi olla että saa sanoa sen "Huomenta" muutamaan otteeseen ilman vastausta :)

Muistakaa vielä että katsokaa silmiin kun puhutte, silläkin osoittaa että on kiinnostunut kanssakäymiseen toisen kanssa!

• paskan puhuminen

Turhasta paskan puhumisesta on hyvä esimerkki YLE:N KIRSI VIRTANEN.

Vaihdan heti kanavaa, kun tämän jankuttajan turhan päiväiset jorinat alkavat.

YLE aliarvio asiakkaitaan ja lähettää epämielyttävä äänisten akkojen jäkärtystä, kun ei muuhun pysty.

Ja tästä paskata pannaan meidät maksamaan vielä joku pakkomaksu???

• mutta mutta

onhan YLE:llä mainioita miestoimittajia, kuten Olli Ihamäki, Jari Mäkäräinen, Mikko Kekäläinen. He saavat lähtökohtaisesti epäkiinnostavan asiankin kuulostamaan mielenkiintoiselta. Ja muutenkin tämä YLE Radio Suomi ja YLE Radio 1 (sekä myös YLE Puhe) ovat maan parhaat radiokanavat. Enkä minä edes ole vanha. Onhan se tietysti niin että mitä kukin radiostaan halua kuulla. Minä haluan kuulla asiaa, enkä mitään Radio Novien sun muiden suoltamaa lässytystä ja huutoa. Ja niitä mainoksia! Pistelee niin julmetusti, jos näitä joutuu joskus jossain kuuntelemaan.

• Lässyttäjä

Kyllä se lässytystaito on puhtaasti geeneissä. Ei sitä voi oppia. Yleissivistys auttaa vähän, mutta sekin on pitkälti porukasta kiinni, mitä juttua voi heittää. Idea on siinä, että on vaan tarpeeksi rento ja antaa jutun virrata välittämättä pienistä virheistä ja epätarkkuuksista. Itseasiassa pieni liioittelu ja väritys on aina hyvästä ja pitää porukan mukana ja hereillä. Itse olen ollut mukana niin erilaisissa työ- ja kaveripiireissä, että osaan sulauttaa juttuni porukan tasolle. Eihän ompeluseurassa voi heittää miesten juttuja ja toisinpäin. Tärkeä on muistaa, ettei kaikkia voi hauskuttaa ja miellyttää. Maailmassa on enemmän tosikkoja, kuin pellejä. Jutunheitosta on muuten hyötyä joka paikassa: naissuhteissa, työhaastattelussa jne. jne. Suomalaisten ongelmana on luontaiset estot. Muutama asuttu vuosi ulkomailla voi vähän korjata tilannetta. Ei muuta kuin kaikki vaan läppää heittämään.

• TURHA LÄTINÄ

En osaa sitten milläään uskoa, että "lätisemisen taito" olisi jollain tavoin geneettistä tai välttämättä edes lapsuudessa pysyvästi opittua tai ei-opittua.

Itse olin aikanaan hiljainen ja sulkeutunut. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että ihmiset - kuten minäkin - haluavat kertoa stooreja, omia tarinoita.

Ihan tavallista kuuntelemista, siitä se itsellä lähti. Siinä mukana sitten seurasi jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden taju: mitä milloinkin, mitä kenenkin kanssa. Ei näitä ikinä kaavaillut tai miettinyt.

Ei minusta "lätiseminen" mikään itseisarvo ole. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi sitä harrastaa? Tai "osata"?

Itse olen vain todennut, että ihmisten kanssa juttelu on luontevaa. Ei tarvita mitään kummoisia - nykyään kehkeytyy luonnostaan juttua mistä hyvänsä, vaikka koiran hännästä. Ja siinä sitä ollaankin yhtäkkiä kiehtovissa keskusteluissa, tai sitten ohimenevässä läpässä. Tai hiljaisuudessa - ei häirtse. Väkisin ei synny mitään, eikä pakkoa ole.

Ei minusta ole "tarvitse" jutella. Omat syvemmät asiat sitä paitsii ainakin itse pidän varmasti ominani, kuten kai kaikki. Ja usein sitä vain haluaa olla hiljaksiin. -Luonnollinen puheleminen on osoittaunut - luonnolliseksi.

Ja - kieltämättä "turha lätinä" on avannut maailmoja, työtiltlaisuuksia ym. - ja tuonut elämään ihmissuhteita ja sisäisiä rikkauksia. Itselläni ei ole koskkaan ollut niin kuolemattomia viisauksia tai kokemuksia, että niitä olisi pitänyt ehdottomasti saada perille. Tulevat jos tulevat.

Kuulostelusta on tullut luontevaa, eikä se ole ollut itsestä vaikenemista.

Jokaisella on oma tapansa olla yhteydessä muihin, eikö?
        Minä opin jotenkin luonnostaan pintayhteydenpidon ja sosiaalisen lukutaidon aikuisena, mutta pakkomiellettä siitä ei ole tullut, ei ikäväksi asti.

Hyvää kesää itse kullekin,

Saariston friidu

• Lässyttäjä

Kyllä se lässytystaito on puhtaasti geeneissä. Ei sitä voi oppia. Yleissivistys auttaa vähän, mutta sekin on pitkälti porukasta kiinni, mitä juttua voi heittää. Idea on siinä, että on vaan tarpeeksi rento ja antaa jutun virrata välittämättä pienistä virheistä ja epätarkkuuksista. Itseasiassa pieni liioittelu ja väritys on aina hyvästä ja pitää porukan mukana ja hereillä. Itse olen ollut mukana niin erilaisissa työ- ja kaveripiireissä, että osaan sulauttaa juttuni porukan tasolle. Eihän ompeluseurassa voi heittää miesten juttuja ja toisinpäin. Tärkeä on muistaa, ettei kaikkia voi hauskuttaa ja miellyttää. Maailmassa on enemmän tosikkoja, kuin pellejä. Jutunheitosta on muuten hyötyä joka paikassa: naissuhteissa, työhaastattelussa jne. jne. Suomalaisten ongelmana on luontaiset estot. Muutama asuttu vuosi ulkomailla voi vähän korjata tilannetta. Ei muuta kuin kaikki vaan läppää heittämään.

• juuliska

Ihmisen pitäisi siis olla jonkinlainen kameleontti, joka sopeutuu aina kulloiseenkin tilanteeseen? Missä välissä hän oikein ehtii olla oma itsensä? Eikö puheliaaksi tekeytyvää rasita missään vaiheessa tuo rooli - jos joutuu jatkuvasti olemaan muuta kuin oikeasti on?

Usein sosiaalisesti kyvykkäät pitävät hiljaisempia jonkinlaisina "luusereina". Monesti olen nähnyt, miten heitä - tai sanotaan meitä - laitetaan sanallisesti alta lipan. Ja kun ei keksi juuri siihen hetkeen yhtä nasakkaa vastausta, niin yleinen naureskelu alkaa. Eikä tämä tapahdu suinkaan aina myönteisessä hengessä. Se on pahaa katsottavaa, kun sosiaalisesti taitavien joukko tykittää yksinäistä hiljaista ihmistä.

Monesti tuntuu, että vaikka puhetta olisi paljon, niin ymmärrystä toisia kohtaan ei välttämättä olekaan samassa suhteessa. Monet puheliaat ovat itsekeskeisiä. Minusta tärkeämpää kuin puheen määrä on taito kuunnella muitten sanallisia ja sanattomiakin viestejä. John Steinbeck vai kukahan sen sanoi: "Paras keskustelija on usein paras kuuntelija". Puhe sinänsä ei ole itseisarvoista.

• juuliska

Ihmisen pitäisi siis olla jonkinlainen kameleontti, joka sopeutuu aina kulloiseenkin tilanteeseen? Missä välissä hän oikein ehtii olla oma itsensä? Eikö puheliaaksi tekeytyvää rasita missään vaiheessa tuo rooli - jos joutuu jatkuvasti olemaan muuta kuin oikeasti on?

Usein sosiaalisesti kyvykkäät pitävät hiljaisempia jonkinlaisina "luusereina". Monesti olen nähnyt, miten heitä - tai sanotaan meitä - laitetaan sanallisesti alta lipan. Ja kun ei keksi juuri siihen hetkeen yhtä nasakkaa vastausta, niin yleinen naureskelu alkaa. Eikä tämä tapahdu suinkaan aina myönteisessä hengessä. Se on pahaa katsottavaa, kun sosiaalisesti taitavien joukko tykittää yksinäistä hiljaista ihmistä.

Monesti tuntuu, että vaikka puhetta olisi paljon, niin ymmärrystä toisia kohtaan ei välttämättä olekaan samassa suhteessa. Monet puheliaat ovat itsekeskeisiä. Minusta tärkeämpää kuin puheen määrä on taito kuunnella muitten sanallisia ja sanattomiakin viestejä. John Steinbeck vai kukahan sen sanoi: "Paras keskustelija on usein paras kuuntelija". Puhe sinänsä ei ole itseisarvoista.

• were

Kuin olisi lukenut itsestäni. On vain helpottavaa kuulla etten ole ainut jolla tällainen ongelma on. noin 99% ihmisistä tuntuvat kaikki taitavan puhumisen taidon. Itse mieluusti vain jäisin kuuntelemaan mitä muilla on sanottavana, kun omasta suusta ei mitään järkeen käypää tule ulos....
      En kerta kaikkiaan vain keksi mitään puhuttavaa ihmisten kanssa. Lähempien kavereiden kanssa, joiden ajatusmaailman jotenkin tuntee, sitä puhuttavaa on, mutta täysin ventovieraan kanssa tulee kyllä hiljaisia hetkiä nopeasti. Mitä siinä sitten juttelemaan? Miten päivä on mennyt vai? Uutisotsikoista? Säästä? Ei mitään hajua. Enkä mitään smaltalkia osaa yhtäkkiä suoltaa. Sitä tosiaan vain ajattelee mielessään että, mitä pirua mää nyt voisin puhua ettei toi toinen tossa heti lähe lätkimään kun tajuaa että olen niitä tylsiä ihmisiä. Kyllä on kivaa sitten lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle missä ei tunne ketään kun ei osaa olla sosiaalinen ihmisten kanssa. Saas nähä saanko vuoden aikana yhtään ihmistä kaveriksi asti.

Ja todellakin puhelimessa puhumisessa niitä ongelmia on. Ihan yksinkertaisissakin asioissa pitää puhelinitse kirjoittaa mielummin asiat paperille, kun muuten iskee jonkin sortin paniikki ja ajatus katkeaa eikä tiedä mitä sanoa luurin toisessa päässä olevalle. Ja huomaa pian toistavansa pariin otteeseen ne samat asiat tai sanat hukkuvat jonnekkin.
      Kavereille soitto on tietyllälailla eriasia, heille saan sanottua haluamani ilman mitään ihmeempää kommelluksia, mutta siinä smaltalk osiossa tipun kärryiltä nopeasti kun ei kiinnostus puhelimessa roikkumiseen ole eikä kyllä ole edes mitään puhuttavaakaan.

• Tinsku-Dinsku

Olen nyt päälle nelikymppinen nainen ja kun mietin sitä, millainen olin parikymppisenä, on tapahtunut valtava muutos. Nuorena, kun ei vielä edes tiedä, "kuka minä olen"..tuntee itsensä usein epävarmaksi muiden seurassa ja siksi korostuu tuo, ettei osaa keskustella luontevasti kenenkään kanssa. Liiallinen itsensä tarkkailu vaikeuttaa, sillä ajatukset karkailee oman itsensä seuraamiseen ja siihen, mikä vaikutus sillä on toiseen. Silloin yleensä "tila" pahenee.

Itse olin hyvin ujo, punasteleva..jatkuvasti itsensä kontroloiva ja kun huomasin, että en saanut itsestäni mitään järkevää esille, menin entistä enemmän lukkoon.

Kun elämässä tulee elämänkokemuksia..mies ja perheen perustamista..sitä väkisinkin "kasvaa" ihmisenä ..äitinä tulee vastuuta..parisuhteessa joutuu selvittämään tuntemuksiaa..jatkuvasti sinussa tapahtuu silloin muutosta. Nuorestä neidistä kasvaminen Naiseksi ei tapahdu hetkessä..ja kun opit tuntemaan itsesi..tulet varmemmaksi, sinulla on enemmän mielipiteitä, kokemuksia elämästä jne..

Voit olla varma että jumittavasta tuppisuusta kuoriutuu itsensä tunteva keskustelija..joka Vapautuu ..sillä mielestäni aina keskustelussa on kyse vapautumisesta ja silloin pystyt kuuntelemaan sitä toista. Puhe on aina kahdenvälistä vuorovaikutusta. Pysähtyä kuuntelemaan mitä sanottavaa toisella on..ja sitten sanoa, mitä ajatuksia ne sinussa herätti :D

Ja älä lannistu ja vetäydy..ei kukaan pidä sinua tyhmänä vaikka oletkin ujo..meillä kaikilla ihmisillä on välillä vaikeuksia, mutta itsellämme on usein tapana suurennalla asioita suuremmiksi, mitä toiset eivät ehkä juurikaan huomaa!!

Oikein Ihanaa kesää sinulle..ja muista, että ihminen ei ole koskaan VALMIS vaan oot arvokas juuri sillä hetkellä juuri sellaisena kuin olet!

• Tuunari

En osaa sanoa, mutta itseäni pidetään hyvänä seurana ja hauskana sellaisena. Tuntemattomille ihmisille en ole sosiaalinen, mutta tutussa seurassa tulee esille sosiaalinenpuoleni. Tietysti jos odotetaan että nyt pitää olla hauska ja seurallinen niin silloin yleensä haistatan paskat mielessä ja olen hiljaa.

• Crash after crash

Eläminen on kokea, uskaltaa, tuntea, nauttia, iloita ja oppia.

Mihin olette tuhlahneet ainutlaatuinen elämänne kun teistä on tullut semmosia kykenemättömiä, kylmiä, kuivia korppuja.

Tehkää asialle jotain.

• ei synnynnäistä

mutta nyt aikuisena hyvin seurallinen,suorastaan vaikeaa olla puhumatta.Ihmettelen ihmisiä jotka osaa olla omien ajatusten kanssa koko ajan,minä en osaa.
        Pitää ihan hillitä käytöstään,ettei ala juttelemaan jokaisen vastaantulijan kanssa :)

• aliasnro1

"no se on Maija Meikäläinen tässä hei, sellaista olisin kysellyt että mitenköhän minun pitäisi toimia kun asiakas kyselee tälläisestä asiasta...".

Ei vaan,
      Maija Meikäläinen hei, tiedustelisin tilanteesta jossa asiakas pyytää neuvoja jne.jne.
      Puhu asiasta ja jätä sivukommentit pois. Harjoittele vaikka peilin edessä.
      Asiakkaan edessä tuollaiset ööh-puhelut ovat noloja ja viestittävät väärää kuvaa koko firmasta.

Mene näytelmäkerhoon ja siellä voi nolata itsensä oikein kunnolla kun joutuu esittämään etanaa tai avautuvaa lumpeenkukkaa. En tarkoita että pitäisi alkaa näyttelijäksi duunissa vaan saisit itseluottamusta etkä pelkäisi nolatuksi tulemista. Epäilen tekstisi perusteella että pelko juuri rajoittaa sinua. Tiedän että näitä näytelmä ym kursseja järjestetään ihan erityisesti, noh sanotaan
      vaikka ujoille etkä olisi ainoa siinä joukossa.

Varmasti auttaisi myös siviilielämässä.
      En jaksanut kelata koko ketjua.

• Ennen hijainen

Hei,

Älä ihmeessä yritä muuttaa itseäsi. Taito olla hiljaa on hieno taito sekin. Olin nuorempana hijaisempi ja pakotin itseni oppimaan puheliaaksi. Nyt en enää osaa olla hiljaa ja kadehdin niitä jotka osaavat. Kun on hiljaisempi tulee harvemmin sanottua mitään vähemmän harkittua ja tyhmää. Hiljaisempana sitä vaikuttaa varmaan paljon viisaammaltakin. Ei kaikkien tarvitse olla puheliata, myös hiljaisia tarvitaan. Arvosta vain itseäsi sellaisena kun olet.

• tiinantonttuhattu

Minä meen kohta isoseksi ensimmäistä kertaa ja oon panikoinut ihan hirmuisesti tuota omaa keskustelutaidottomuuttani. Nyt kun luin koko tämän keskustelun, niin auttoi tosi paljon nuo kaikki teidän ajatukset ja vinkit. Oli tosi helpottavaa tietää etten ole ainut, nimittäin minun perhe koostuu semmosista papukaijoista jotka nokkii minua juuri tämän takia.

• Minä tiedän

Se on ihan turha luulo, että muut keksivät paremmin puhuttavaa. Luulet vain. Ei ne muut ole sen kummempia kuin sinäkään. Ja puhua voi melkein mistä tahansa. Puhumisen ei tarvitse olla hienoa, älykästä tai nokkelaa. Tylsäkin aihe käy kaikille. Pääasia, että puhuu joskus jotain. Koko ajan ei tarvitse äänessä olla. Välillä voi olla hiljaakin. Ja sinunkin puhumattomuutesi paranee vanhetessasi. Olet vielä nuori ja itsekriiittinen. Niin minäkin olin ennen. Vaan en ole enää.

• Tsuppeli

Harjoittele puhumalla itseksesi. Ei tarvitse edes ääneen puhua. Mieti joka päivä jokin positiivinen asia sen päivän tapahtumista ja miten kertoisit siitä jollekin. Asian ei tarvitse olla iso.

Minulla ongelma on päinvastainen. Joidenkin kanssa syntyy kiusallisia hiljaisuuksia ja minä alan täyttää hiljaisuutta. Ja höpöttää. Ongelmaksi tämän tekee se, että ne hiljaiset takertuvat minuun ja kuvittelevat, että minua oikeasti kiinnostaa höpötellä vaikka mitä.

Ja hei... paperille etukäteen kirjoittaminen ja asian selkeyttäminen on hyvä asia. Se neuvotaan jopa jossain tehokkaan ajankäytön oppaassa.

Ole vain oma itsesi äläkä mieti turhia, kyllä maailmaan mahtuu jokunen ei turhan puhujakin =)

• zzzzzzzzzzzz

Suomi24 · Posti · Keskustelu · Treffit · Galleria · Chat · Tori · Opastus Hae internetistä:

HakuHae tältä sivustolta: | Laaja haku Suomi24:n keskusteluissa on yli 45 560 000 viestiä | Kirjaudu sisään | Liity jäseneksi
        Suomi24 etusivu > Keskustelu > Terveys > Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys > Yksinäisyys

Jumittamista ja hiljaisuutta
        Eniro Sponsoroidut Linkit
        Kriisikeskus Netissä
        Tukinet tarjoaa apua arjen kriisitilanteissa. Palvelu on maksuton.
        www.tukinet.netHelsingin psykoterapia
        TEO:n hyväksymä psykoterapeutti. Kelan korvausmahdollisuus.
        www.psykoterapiapiste.comSeuraa jokaiselle
        Juttele, chattaa, tekstaa, matchaa - Ilmainen jäsenyys - Tutustu heti!
        CCDate.net

Ole hyvä kirjaudu sisään lisätäksesi arvostelun | Arvostelu: 0
        Viestien esitystapa: Vastausten määrä 59 | Lukukertoja 5647 Jumittamista ja hiljaisuutta
        Kirjoittanut: Ei synkkaa... / 27.6.09 / klo 23:59 Miten muut keksivätkin niin sujuvasti puhuttavaa ihan spontaanisti? Osaavat jatkaa sujuvasti keskustelua, heittää nasevia ja hauskoja kommentteja, kertoa tarinoita ilman taukoja ja sen kummempaa miettimistä?

Minä osaan jonkinverran smaltalkia mutta se loppuu lyhyeen ja ihmiset kaikkoavat luotani kun ei juttu luista ja kiusalliset hiljaiset hetket vaivaavat. En keksi niin ÄKKIÄ sopivaa ja sujuvaa sanottavaa, täytyisi osata pysäyttää aika ja miettiä tovi että keskustelu sujuisi luontevasti. Mitään pitempää tarinaa en uskalla edes alkaa kertomaankaan koska ajatus katkeisi kuitenkin jossain vaiheessa ja alkaa jumittamaan. Jumitus on arkipäivää vapaa-ajallakin (harvojen) kavereiden kanssa ja menetän varmaan heidätkin kun jumittaa ajatukset vaan enkä osaa kommentoida ja keskustella. Puhelimessakin minä vain kommentoin kaverille edellisen illan tapahtumista että "niin, mm..aivan" ja kun hän odottaa että minä kertoisin miten ilta meni niin menen lukkoon ja kerron vaan että "ihan jees ilta oli juu...".

Esim. töissä kun täytyy selvittää jokin asia ja soittaa jollekin, minun on pakko kirjoittaa sanottavani paperille sanasta sanaan ennenkuin uskallan soittaa, muuten selityksessäni en osaa käyttää oikeita sanoja eikä siitä saa mitään selvää, tulee taukoja ja "ööh...."-sanomisia. Tyyliin "no se on Maija Meikäläinen tässä hei, sellaista olisin kysellyt että mitenköhän minun pitäisi toimia kun asiakas kyselee tälläisestä asiasta...".

- N21

Vastaa tähän viestiin Kerro kaverille tästä viestistä Ilmoita asiattomasta viestistä
        Tuttua on
        Kirjoittanut: [m23] / 28.6.09 / klo 00:25 Samaa olen itsekin ihmetellyt. Minä todellakin vihaan ns. joutavanpäiväistä jutustelua, olen niin surkea siinä. Niinpä luovutan sellaisissa tilanteissa aina alkuunsa. Jos yritän väkisin keksiä jotain sanottavaa, tunnelma menee vielä kiusallisemmaksi. Puhelinkeskustelu on yhtä ärsyttävää, varsinkin epävirallisissa merkeissä tuttujen kanssa. En koskaan soittele huvikseni minnekään, ellei minulla ole mitään erityistä asiaa, mutta minulle kyllä soitellaan sellaisia puheluja. Niinpä aina kun puhelimessa tulee hiljainen hetki, mietin mielessäni: "No? Oliko sulla vielä jotain asiaa? Sano nyt jotain, sinähän se mulle soitit!" Ja tuota paperille kirjoittamista itsekin teen, jos on parikin asiaa mistä pitää puhua. Saattaa olla, että jos en kirjoita kaikkea ylös, unohdan hermostuksissani mainita jostain asiasta tai menen muuten lukkoon.

Vastaa tähän viestiin Kerro kaverille tästä viestistä Ilmoita asiattomasta viestistä samoilla linjoilla
        Kirjoittanut: ez. / 28.6.09 / klo 01:09 Kuinka samoja mielipiteitä omaankaan. Onhan se tietenkin kaunis ajatus että toinen soittaa kyselläkseen kuulumisia mutta joillekkin se ei vain sovi. Kun ei tää meikäläisenkään elämä ole niin tapahtumarikasta että olisi mitään uutta kerrottavaa... Mutta ei viiti aina vastata että "samaa paskaa kuin viimeksikin soitit".

Vastaa tähän viestiin Kerro kaverille tästä viestistä Ilmoita asiattomasta viestistä itsellä sama...
        Kirjoittanut: Timbe1 / Tänään / klo 09:49 mutta se ei haittaa yhtään. Itse inhoan myös turhan päiväistä lätinää "onpas kaunis sää" "mites se kaveri ja mites hän" vaikka ei kiinnostaisi yhtään kaverin vastaus... puhutaan siis vaan puhumisen ilosta. Minulta kylläkin tulee juttua varsin nopealla temmolla/paljon jos on oikeasti asia mistä on järkevää keskustella. Mikään ei ole niin hienoa kuin rakentavat keskustelut lähes samalla aaltopituudella olevan kaverin kanssa (ei väliä tuttu vaiko tuntematon... tosin tuntemattomiin en juurikaan ota kontaktia) Eli turhan päiväiset lätinät kuuluu jonkun ihmisen elämään jos ei sinun ni ei siitä kannata harmistua, toisaalta jos se vaivaa ni kannattaa sitten vaan mennä rohkeasti puhumaan vaikka sitten säästä ja muista täysin turhan päiväisistä asioista, kun suurin osa tässä maassa.
        Jo

• kylläst

-
      Olen taasen kyllästynyt kuuntelemaan suuren suurtakin suurempaa asian vierestä sepustusta, kuin itse asia, jonka ydin on hyvinkin olemattoman lyhyt hukkuu siihen muuhun viestinnän tulvaan.

• Ei niin nuori enää

jotkut sanoo että ikä ratkaisee ja jotkut että kokemus. Mutta paras on aina olla oma itsensä jännittämättä. Sieltä ne jutut sitten lohkeaa. Turha miettiä mitä fiksua toiselle sanoo. Sanoo vain mitä on mielessä ja mitä tuntee. Ei niiden juttelujen pidä aina fiksua olla eikä niissä pidä olla mitään elämää suurempaa sisältöä. Sitähän se tutustuminenkin on... kysellään, jutellaan ja huomataan mistä toinen on kiinnostunut ja mistä toinen haluaa keskustella. En neuvo käyttämään alkoholia apuna niissä mutta varsin monilla se on ainut keino saada itestään irti jotain ja ns "rikkoa se jää" ympäriltään.

• Tulitikkunainen

Olen huomannut,että jos Suomalaiset eivät osaa olla luontevasti hiljaa,tunnelma on jotenkin jännittynyt ja kireähkö.Ja siihen onkin äkkiä laukaistava,esim työpaikan tauoilla:Mahtaakohan huomenna sataa tai jotkut täyttävät hiljaiset hetkensä työkavereitaan morkaten.Jos et puhu mitään,sinua katsotaan kuin spitaalista...että näin,onneksi on vapaapäivä,eikä tarvitse harjoitella small talkia.

• Älä sure...ja varsinkin jos olet nuori..siihen on syy ettet ole luonut vielä omaa identtiteettiä..tai sinulla ei ole mielipiteitä paljon...Itse olin niin hiljainen nuorena vieraiden seurassa ja jopa lasteni isän kanssa että oli aivan tuskaa olla..Kun sain ekan lapsen,aloin juttelemaan sille ja minä koin olevani jotakin hyvää...olin äiti ja minulla oli vastuu pienestä Ym.Sitten osasin ilmaista itseäni myös muille...Ihmeellistä..No nykyään minä haluan olla aina äänessä ja jopa johdattelen keskustelut mieleisekseni...heitän läppää helposti,koska olen tosi huumorintajuinen,enkä enää jaksa välittää mitä muut minusta ajattelee...ja huom.huumori kumpuaa omasta elämästä tai muiden ja se että osaa nauraa itselleen on hyvin vapauttavaa...Mitä taas tulee työhön jossa pitäisi puhua ventovieraiden kanssa asiaa tai myydä jotakin...olen umpi surkea ja jännitän puheluita etukäteen...Tosin voi sinulla olla jotain muutakin,mikä vaikeuttaa sinun puheliaisuutta...Mutta kunnon ystävät ei hylkää sua sen takia...tsemppii sulle!

• Älä sure...ja varsinkin jos olet nuori..siihen on syy ettet ole luonut vielä omaa identtiteettiä..tai sinulla ei ole mielipiteitä paljon...Itse olin niin hiljainen nuorena vieraiden seurassa ja jopa lasteni isän kanssa että oli aivan tuskaa olla..Kun sain ekan lapsen,aloin juttelemaan sille ja minä koin olevani jotakin hyvää...olin äiti ja minulla oli vastuu pienestä Ym.Sitten osasin ilmaista itseäni myös muille...Ihmeellistä..No nykyään minä haluan olla aina äänessä ja jopa johdattelen keskustelut mieleisekseni...heitän läppää helposti,koska olen tosi huumorintajuinen,enkä enää jaksa välittää mitä muut minusta ajattelee...ja huom.huumori kumpuaa omasta elämästä tai muiden ja se että osaa nauraa itselleen on hyvin vapauttavaa...Mitä taas tulee työhön jossa pitäisi puhua ventovieraiden kanssa asiaa tai myydä jotakin...olen umpi surkea ja jännitän puheluita etukäteen...Tosin voi sinulla olla jotain muutakin,mikä vaikeuttaa sinun puheliaisuutta...Mutta kunnon ystävät ei hylkää sua sen takia...tsemppii sulle!

• 19v.

Mitäpä jos pyrkisit lopettamaan stressaamisen ja puhuisit sen verran, kuin kykenet ja puhuisit vain asioista, joista tahdot.
      Jos/kun tulee tauko puheeseen, voi siihen väliin heittää naurahtaen ihan vaan vaikka "Ajatuskatkos!" tai vaikka "Äh, mistäs puhuinkaan".
      Mokia sattuu kaikille.

Joskus itsekin ihmettelin samaa, mutta lopetin stressaamisen.
      Edelleen saatan ruveta yhtäkkiä pahasti jumittamaan ja jopa änkyttämään, mutta sitten ottaa vain itselleen tarvitsemansa ajan (ja vetää syvään henkeä) ja hoitaa puhumisen loppuun :p

Sisko on hitaamman puoleinen puhuja eikä meinaa KOSKAAN saada sanottua loppuun asiaansa. Ei se mitään, kaikki lähipiirin ihmiset ovat siihen jo tottuneet.
      Joskus saattaa kuulla heiton, että "onpas siskos hidas", mutta kunhan vaivautuu tutustumaan, huomaa, että fiksu likka hän on - puhuminen ei vain ole hänen vahvuutensa.

Uskotko tosiaan, että ystävyys on kiinni siitä, kuinka nasevia juttuja sattuu heittämään. Veikkaan, että enneminkin on niin, ettei noin epävarman ihmisen seurassa ole mukava olla.

Koitas myöntää, että olet ihana ihan itsenäsi.
      Et ole ainoa, joka ei puheenlahjoja ole saannut, joten so what.
      Ei kannata ottaa joka asiaa stressinaiheeksi. Elämästä ei kuitenkaan hengissä selviä :)

Ja ihan varmasti puhetaidot paranevat puhumalla (harjoitus tekee mestarin).
      Koitas jaksella!

• maan hiljainen

Niinpä, työporukassa on yksi nainen, joka käyttää hyväkseen kaikki taukopuheenvuorot. Hänen äänensä kuulu ylitse muiden, ei taukoa hetkeksikään, ei anna muille puheenvuoroa. Ja sisältö on nonsense, mihin ei ole mitään kommentoitavaakaan. Henkilö haluaa/kuvittelee hallitsevansa muidenkin mielipiteet ja useimmat myötäilevät tätä "loistavaa" persoonaa.

Itse puhun työporukassa vain, mikäli on asiaa. Joutavanpäiväisiin smalltalkeihin en viitsi ottaa osaa, enkä katso mitään menettäväni, eikä huolestuta ollenkaan, ettei ole tyhjänpuhujalle vastineita varalla :)

Ystävien kanssa on mukava ja luontevaa jutustella mistä tahansa, ystävä jättää myöskin aikaansa kuunteluun.

• asennetta vailla

On kyllä hauska lukea näitä palstoja kun ihmiset valittaa aina jostain.
      "Siis mä en kestä niitä turhan puhujia mun mielestä puheen pitäis olla pelkkää asiaa." "mä en keksi mitään puhuttavaa musta se on tosi ärsyttävää".
      Parasta mun mielestäni puhumisessa on paskan puhuminen eli jauhaa turhan päiväistä rentoa läppää, vitsailla, kertoa tyhmiä tarinoita, nauraa porukalla omille ja toisten mokille jne... Rakentava keskustelukin on ihan ok, mut ei mielstäni oikein sovi rentoon ajan viettoon, kun useasti se menee vähän pätemisen puolelle. Niitä kaikki tietäviä joka alan taitajia löytyy aina.
      Viestiketjun aloittaja voi miettiä et pitäiskö kaikkien olla hölöttäjiä tai tuppisuita. Eikö ole hyvä et meitä on joka lähtöön? Ei ole ihan niin tylsä paikka tämä maailma.
      Mikäli itse haluaa juttuihin mukaan eikä vaan seurailla vierestä kun muut puhuu niin mun mielestä aluksi on hyvä vähän seurata keskustelua ja keskustelijoita ja siirtyä sit mukaan itse siihen keskusteluun. Tällain yleensä itse toimin jos porukka ei ole mulle kauhean tuttu. Itselleen jos pystyy nauramaan niin on paljon helpompaa nauraa myös toisille ja toisten jutuille. Se et jos pelkää niitä mokia tai sammakoita niin miksi ihmeessä kun niitä mokia sattuu kaikille! Eikä kukaan niitä muista paitsi ne parhaimmat ja niillehän tietysti nauretaan monet kerrat.

Lopettakaa se valittaminen ja tehkää asialle jotain!!!

• vähän mutta asiaa

Ajan kanssa oppii puhumaan sujuvasti. Itse olen ollut todella harvasanainen mutta iän myötä oppinut "sutkauttelemaan" jopa vitsejä..Se että uskaltaa avata suunsa on itseluottamuksesta kiinni. Eli lyhyesti, kaikkeen oppii kun haluaa ja uskaltaa!!

• Sanavalmis ukkeli

Kiitä luojaasi, että olet nainen! Jos muuten olet kohtuullisen näköinen, ei hätää, itsetuntoa vaan lisää. En tiedä missä haluaisit tutustua miespuoliseen otukseen, kun ajattelen, että sulla ei vielä ole kaveria? Nuorihan sinä olet, jos tuo 21 pitää paikkaansa. Mutta asian ydin on minun mielestäni se, että mikset anna MIEHEN hoitaa puhepuolta... me yleensä kaikki tykätään puhua itsestämme... kun vaan on joku, joka kuuntelee... Se on kuulemma mieheltä itsensä myymistä naiselle:)
      Mies kun aikansa kertoo sulle elämästään ja murheistaan, koita vaan kestää, lopulta se alkaa kuitenkin haluta, että sinäkin sanot jotain. Siihen kannattaa sanoa, että "kun sulla ollut niin mielenkiintoinen elämä, ja kun sulla on noita kaikenlaisia vastoinkäymisiäkin ollut" "Niin että puhu vaan, minä kuuntelen"
      Kun koitat kuunnella tarkasti ja sinulla on tavoite selvillä, mitä haluut, niin olen varma, että siitä se lähtee. Pientä kommenttia ensin silloin tällöin ja sitten voit jo alkaa puhumaan omistakin asioistasi. Mies ihastuu suhun ihan takuulla, kun huomaa kuinka kiinostunut olet hänestä ja hänen erinomaisuudestaan ja mielenkiintoisuudestaan. Ja- tätä kautta se omakin itsetuntosi kohenee... muussakin porukassa... voit myöhemmin jutella senkin mieskokemuksesi vaikka huumorilla eteenpäin. Olen niin paljon jutellut juuri kaltaistesi ihmisten kanssa, että tiedän miltä sinusta tuntuu, kun nuorempana olin itsekin samanlainen. Itsekritiikki oli kova, pelkäsin sanoa mitä ajattelin etten mokaa muitten silmissä itseäni,. Nyt minua lähes kunnioitetaan, kun uskallan avata suuni vaikka olisi tuhat henkeä kuulemassa! Joku kuitenkin aina arvostelee, ja sanon vaan silloin, että "tule tänne kaikkien eteen sanomaan sama, mitä sieltä yleisöstä huutelet"

Pääasia, että on omia mielipiteitä!!! Olisi kyllä mielenkiintoista päästä juttelemaan kanssasi ! Tässä ainakin jotain minun omia mielipiteitäni!! Jatketaan juttua- toivottavasti!!

• Bella.

Minä juttelen vain sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa keksin puhuttavaa, muuten olen hiljaa ja ihmiset pelkää minua.

• sanotaan,,,

että "sydämen kyllyydestä suu puhuu" ... Suurin osa näistä räpättäjistä harrastaa paskan jauhamista ja moni ei edes ajattele, jos sanoo, mitä "sylki suuhun tuo"...
      Ootko huomannut, että viettäisit aikaasi täällä netissä tavallista enemmän..mulla on nimittäin samaa ongelmaa tuon puhumisen kanssa ja oon miettinyt, josko se johtuisi siitä että oon ollu liikaa koneen äärellä..voi viedä luovuuden...
      Sit sellaiset, jotka harrastaa tuota räpättämistä, eivät tahdo antaa toiselle suunvuoroa - siinäkin voi olla ongelma - ei ole aikaa avata suutaan?
      Joskus puhumattomuus alkaa ahdistaa ja joskus taas ei huvita puhua lainkaan, mutta jos löytää hyvän kuuntelijan, ajatukset kirkastuu.. Tsemppiä sulle ja ehdotuksena vaan, että hakeutuisit johonkin kurssille, jossa harrastetaan jotain kirjoittamista ja esiintymistä :)

• ghännäbizz

lopeta se hiisailu niin loppuu jumitukset ja hiljaiset hetket äkkiä 8DD hahaaa..

• ganjaganja

Kannabis ei aiheuta puheen loppumista eikä jumitusta. Hiljaisuus tulee, kun on hiljaa, ei ole mitään väliä onko ottanut jotain vai ei.

• carmel72

Itse olen ollut äärimmäisen ujo aikaisemmin, mutta hakeutunut vartavasten työhön, harrastuksiin ja tilanteisiin joissa on pakko olla sosiaalinen. Oma mielipiteeni on, että kuntelemisen taito on oleellisempaa kuin puhuminen vain puhumisen takia eli että osaa oikeasti ja aidosti kuunnella toista....Yleensä ihmiset ovat mielissään, jos on kiinnostunut toisen asioista joista haluaa kertoa tai jotka ovat tärkeitä...Ja silloinhan juttu soljuu luonnostaan eteenpäin ;)

• ITC-Jami

ite olen samaa kärsinyt ku kaveri mottas leukaluun palasiks ni sen jälkeen ei puhe ei oikeen suju. Haluun et joku juttelis samalla aaltotaajuudella ni hokais et miten se puheen tuottaminen on vaikeeta,

-Jami-

• itsees vaan mieti

ennemmin niinpäin että ei tuolla niin helkkarin viisaita oikein kukaan puhu.
      Täytyy vaan osata nauraa ittelleen jos vähän mokaileekin. Niin tekee muutkin.
      ;-D

• ssssannni

en itsekkään keksi koskaan mitään puhuttavaa. ;s
      Puhelimessakin tulee välilä ajatuskatoksia ja saatan olla ihan hiljaa
      tai sitten sönkkään jtn omaa :D

• ITC-Jami

ite olen samaa kärsinyt ku kaveri mottas leukaluun palasiks ni sen jälkeen ei puhe ei oikeen suju. Haluun et joku juttelis samalla aaltotaajuudella ni hokais et miten se puheen tuottaminen on vaikeeta,

-Jami-

• N21...

Olen kyllä etsiskellyt jo aiemmin jotain itseilmaisun- tai esiintymistaidon kurssia, mutta sellaisia ei tahdo löytyä muuta kuin lukion opinto-ohjelmista ja jostain Helsingistä. Kävin tuossa vuosi sitten avoimen yliopiston englanninkielen kurssin jossa joutui pitämään esitelmän englanniksi, mutta eipä siinä nyt ehtinyt sen kummemmin kehittyä, tosin pahimmasta esiintymiskammosta olen päässyt hyvin eroon mutta vielä parempi pitäisi kuulemma olla. Koulussani psykologi ehdotti "jännittäjäryhmän" kokoontumista ja minä innokkaana laitoin sähköpostia halukkuudestani osallistumaan mutta sekin meni mönkään kun kurssille ei ollut tarpeeksi muita halukkaita. Eli aika nihkeästi on tälläisiä kursseja tarjolla.

• Mikäs siinäkään

Minua kovasti kummastuttaa, miksi jok'ikiseen asiaan täytyy olla ohjekirja, kurssitus yms.

Jos puhututtaa ja haluaa yhteyksiä, sen kun juttelee. Omana itsenään ja ennen kaikkea muita kuunnellen.

Jos itsetunnossa on jokin niin pahasti pielessä, että esim. mokaamisen pelossa ei uskalla avata suutaan, se "kurssitus" saattaa ehkä olla kalliin puoleinen psykoterapia. Tai sitten ei.

Eivät kaikki terapiaa tarvitse, mutta itsetunnon kyllä. Ja varsinaiset puhevammat ovat totta ihmeessä asia erikseen. - Sitä paitsi, ujous ei ole mikään synti vaan osin ihan temperamenttikysymyskin. Joissain ympäristöissä meikäläisittäin avoin ihminen on karkea hölmö.

- Yksityiskohta: eiköhän täälläkin, ihan asiallisen keskustelun lomassa, ole jokin mukava "setä", innokkaana neuvomaan "kohtuullisen näköistä naista 21 vee..." Just.

Onneksi tuli täytetyksi 22.

• ovat siksi
        Mikäs siinäkään kirjoitti:

Minua kovasti kummastuttaa, miksi jok'ikiseen asiaan täytyy olla ohjekirja, kurssitus yms.

Jos puhututtaa ja haluaa yhteyksiä, sen kun juttelee. Omana itsenään ja ennen kaikkea muita kuunnellen.

Jos itsetunnossa on jokin niin pahasti pielessä, että esim. mokaamisen pelossa ei uskalla avata suutaan, se "kurssitus" saattaa ehkä olla kalliin puoleinen psykoterapia. Tai sitten ei.

Eivät kaikki terapiaa tarvitse, mutta itsetunnon kyllä. Ja varsinaiset puhevammat ovat totta ihmeessä asia erikseen. - Sitä paitsi, ujous ei ole mikään synti vaan osin ihan temperamenttikysymyskin. Joissain ympäristöissä meikäläisittäin avoin ihminen on karkea hölmö.

- Yksityiskohta: eiköhän täälläkin, ihan asiallisen keskustelun lomassa, ole jokin mukava "setä", innokkaana neuvomaan "kohtuullisen näköistä naista 21 vee..." Just.

Onneksi tuli täytetyksi 22.

suosittuja koska on olemassa ihmisiä jotka pelkäävät nimenomaan mokaavansa.

Se tarkoittaa siis sitä että "vaikka puhuisi", niin jos ihminen kokee että hän mokasi, hän lopettaa puhumisen eikä puhu enää seuraavalla kerralla.

Se on totta että jännitys lähtee helpottamaan puhumalla, mutta jos siihen saa neuvoja mistä puhua ja miten puhua, niin se alkaa helpottamaan ihan samalla tavalla kuin kurssittaisit itsesi johonkin työtehtävään. Jos menet sinne ihan ns. pystymetsästä niin melko hukassa olet.

Tässä maassa ei enää sosiaalisia taitoja opi niin hyvin kuin aikaisemmin kun tästä on tullut yksittäissuorittajien yhteiskunta, yhteiskunnan ollessa aiemmin paljon enemmän perhekeskeinen jopa työpaikkoja myöten. Eli ne jotka pystyvät helposti tekemään ystäviä ovat yleensä myös oppineet hyvät sosiaaliset taidot ulkopuolisilta.

Ne taas jotka ovat toisella tapaa hyviä ja taitavia ihmisiä voivat kuitenkin olla avuttomia sosiaalisten taitojensa osalta koska ei ole perhettä tai työyhteisöä joka opettaisi taidot lähes puoliväkisin.

Olen itse kouluttanut lukuisia ihmisiä esiintymään eri tilanteissa lähtien ihan ujouden poistosta aina asiakkaiden kanssa neuvotteluun tai viettelemään haluamansa nainen tai mies. Kurssit auttavat hahmottamaan mahdolliset ongelmakohdat ja antavat neuvoja missä viitekehyksessä toimia, se antaa tietyn määrän rohkeutta, mutta kurssilaisista jokainen joutuu ottamaan sen ensimmäisen askeleen. Se voi olla joko tuntemattoman kanssa keskusteleminen tai sitten kurssilaisten kanssa tehdyt harjoitukset.

• blondeistablondein72hki

ihmettelen itsekin.

On tilanteita jolloin en osaa puhua mitään ja se noloa...

Tutustun kyllä ihmisiin ja saanut paljon uusia frendejä,puhun kun mulle puhutaan mutta itse en välttämättä osaa sanoa mitään..

• sosiaalinen eläin

...äläkä koko ajan mieti, mitä itsestäsi puhuisit. Harva voi vastustaa sitä, että jotakuta kiinnostaa sinun ajatuksesi. Itsekeskeisiä riittää kyllä.

• osaavat

kaiken paremmin.

• frm

Matkailualan ammattilaisena - yhtä tärkeää kun on saada suunsa auki, on myös kuunnella toista, eikö? Rohkeasti vaan puhumaan, mutta yhtä rohkeasti valmiina kuuntelemaan. Se että yksilö vain lörpöttelee eikä osaa kuunnella, monesti vain aiheuttaa ongelmia. On rikkautta jos sosiaalisessa verkostossa on eri taustaisia ihmisiä - siinä sitä oppii spontaaniksi ja samalla hienotunteiseksi.
      Kaikkien ei tarvitse olla runebergejä etc., mutta monesti juttua alkaa spontaanisti tulemaan jos luottaa itseensä eikä "ota ennakkopaineita" - mitä sitten jos sitä ei tule juuri sillä hetkellä. Jos joku loukkaantuu siitä, eihän ainakaan mikään todellinen ystävä ole! Itselleen voi ja pitää nauraa; elämää ei ole vakavaksi tarkoitettu :-)

• n24

Samaa ongelmaa. En edes muista koska olisin keskustellut oikein kunnolla kenekään kanssa. En muuten oikeastaan puhu, jos ei jotain sitten kysytä. Ja silloinkin vain lyhyesti vastaan. Jos yritän kertoa jotain tarinaa tms. sanat todellakin menee sekaisin ja ei muutenkaan ole yhtään sujuvaa. Ehkä sen takia sitten pysynkin hiljaisena. Ja sen takia, mihin juttu voisi kääntyä, koska olen epävarma ja tietyistä asioista en halua puhua. Ja itsestäni mulla ei ole mitään kerrottavaa..kun yksin asun..ja tvtä katon.Siinäpä se.

• lare78

Sun suurin ongelmas on mokaamisen pelko. Jos puhelimessa, tai kommunikoinnissa teet yhdenkin "virheen" , häpeät sitä, ja suomit itseäsi vielä paljon jälkeenpäinkin. Eikö niin? Opettele luottamaan itseesi, ja ajattele vieraiden ihmisten läsnäollessa, että sinulla on oikeus olla hiljaa, eikä tartte yrittää keskustella, jos ei ole asiaa. Kun olet hämmentävässä tilanteessa, ja tunnet itsesi vaivautuneeksi, ajattele olevasi parempi kuin muut, ylempänä, ja älykkäämpänä. Saattaa auttaa. Osallistu keskusteluun suunnittelematta, jos tuntuu, että on sanottavaa. Usein varmaan haluisit sanoa jotain, mutta et uskalla, kun et tiedä miten sanoisit. Sanot vaan prkle, ja annat sanojen seota, jos niin on käydäkseen. Ja lopetat puhelujen suunnittelun täysin. Soitat vaan, etkä ajattelekaan edes miten puhelun aloitat. Kyllä se asia tulee hoidettua, vaikka muutama öö joukkoon tuleekin. Ajattele sen olevan osa persoonaasi, niinkuin onkin. Niin muutkin sen ajattelee, ilman että nauravat selkäsi takana.

• LaLeona27

Vielä muutama vuosi sitte olin oikein pelokas puhumaan, jännitin kaiken aikaa, että onko se tilanteeseen sopivaa se asia mitä pyörittelin mielessä.. onko se toisten mielestä hauska ja osaanko kertoa sen tarpeeksi nopeaa... Kiinnostaako se toisia... pitävätkö edes minusta.. saanko olla siinä seurassa toisten mielestä.. HERRAjumala! Aivan valtava oravanpyörä omista hämäristä peloista! Joskus sanoin sanottavani vaikka pelotti, joskus nolotti jos se ei ollu toisten mielestä kovin kaksinen juttu.. Ja joitakin kertoja olen hävennyt ihan suunnattomasti, kun minun suustani ei joka kerta irronnut edes ääntä ku olin niin kovasti jännittänyt ja miettinyt sanonko vai en, toisinaan olen ollut vaan hiljaa ja sekään ei ole tuntunu hyvältä ku olen lapsesta asti ollut sielultani puhelias. Nyt lähes kolmikymppisenä jo uskallan puhua aika reippaasti. Tehin 2-3vuotta itsetunto remonttia. Mä vaan puhuin jokapaikassa ja varsinkin silloin kun tuntu että nyt vähän jumittaa. Välillä nolotti ja hävettikin ehkä joskus, mutta silti. Ajattelin että ei mulla ole mitään menettävääkään.. Eikä siihen kuollutkaan vaikka toiset ei välttämättä aina tykänny minun jutuista, mutta en voinu itseänikään pidätellä.
      Hauskoja juttuja löytyy kyllä, täytyy vaan itse ensin rentoutua ja osottaa kuulijoille, että ensin itse pitää siitä ja tahtoo välittää sen toisille. Zemppiä! Kyllä sä pääset tosta vielä yli. Rentoudut ja opettelet luottamaan siihen, että sieltä suusta tulee ihan sanoja ja luotat siihen omaan asiaan, näkemykseen ja mielipiteeseen, sinun ystävät varmasti olisi kiinnostuneita kuulemaan ajatuksiasi. Toi muutostyö on vaikeata, mutta harjoittele läheistesi seurassa. Et sinä ketään ystäviä menetä! Älä sitä pelkää!(: Rohkeasti vaan,kyllä sesiittä ;)

• Kysyisin sinulta ihan ensimmäiseksi, miksi sinä tunnet olevasi vastuussa siitä jutustelun luistamisesta??? Eiköhän ole niin, että kaikki ringissä ovat yhtä paljon vastuussa tuosta jutustelun etenemisestä ja aiheiden keksimisestä. Vain opettaja on vastuussa oppitunnilla, että jutustelu luistaa oikein.
      Jutustelun ei tarvitse olla yhtä pälätystä koko ajan. Siinä saa olla ja siinä täytyy olla taukoja. Silloin jokainen voi mitettiä viimeksi sanottua ja samalla miettiä, mitä seuraavaksi sanoisi siitä. Tauon aikana voit katsella muiden ilmeitä, miten he suhtautuvat sanomaasi, onko heillä kenties jotain kommentoitavaa asiaan jne. tai ottaa siemauksen kahvikupista. Jos kenelläkään ei ole kommentoitavaa, voit itsekin vaihtaa aihetta sujuvasti tai jatkaa edellistä juttua, jos vielä tulee jotain mieleen.

Jos olet työpaikalla, voit ihan hyvin aloittaa siitä, kuinka olet tyytyväinen aikaansaannoksiisi. Mitä vaikeuksia sinulla oli, mikä tuntui helpolta, miten voisit ensi kerralla tehdä nopeammin tai fiksummin, kenen kanssa teit työtä ja mikä oli sinun osuutesi jne. Tai voit kysyä neuvoa johonkin työasiaan ja millä tavoin jokin työtehtävä yleensä on ennen tehty ja onko sille olemassa vaihtoehtoja jne. Jos siis haluat jutella työasioista tai -kavereista. Jos taas olet menossa tapaamaan jotakuta tai tapaat sattumalta kadulla, baarissa, postissa jne, voit ihan hyvin aloittaa, että onpa siitä edellisestä tapaamisesta jo aikaa ja voit kertoa toiselle, mitä sen jälkeen on sattunut sinulle. Mutta anna toisenkin välillä kertoa omista tapahtumistaan.

Jos sinulla on työpuhelu, eikä ajatuksesi tahdo pysyä kasassa puhelun aikana ja pelkäät unohtavasi asioita ja siksi pitäväsi taukoja, kirjoita ranskalaisilla viivoilla tärkeät kohdat ylös. Silloin voit seurata niitä ja kaikki tärkeä tulee sanotuksi. Puheesi ei kuitenkaan ole sellaista kuin jos lukisit tekstin jostain paperista. Ja siinäkin on jokaisen kohdan jälkeen hyvä pitää taukoa, jolloin varmistut siitä, että kuulija on ymmärtänyt sanomasi oikein. Voit vaikka kysellä, että mitä hän ajattelee siitä kohdasta! Silloin toinen joutuu puhumaan, ja sinä saat koottua ajatuksia. Mutta tärkeää on myös kuunnella toista!

Joskus voi olla vaikea keksiä, mitä sanoisit aloitukseksi. Voit mainiosti kysyä toiselta, näkikö hän aamun televisiouutisista, että taas oli sattunut junien myöhästyminen, että ne ovatkin epävarmoja kulkuneuvoja esim. pitemmälle matkalle lähtiessä, tai lento-onnettomuus sattu taas meren yllä, onkohan vesi jo lämmennyt... tai että helleaalto on mennyttä tältä kesältä. Pitää kai miettiä, menisikö jonnekin ulkomaille. Onko sinulla hyviä ehdotuksia? Nämä ovat vain esimerkkejä. Ja näistä on helppo jatkaa! Ei tarvitse niitä analysoida sen enpää, voit sanoa vain oma mielipiteesi. Myös kestojutut "Tukiaisen" viimeiset..., Matti Vanhasen kirjoitukset milloin milläkin.... , Matti ja Mervi taas jne. Ihan hyvin voit aloittaa vaikka tekstaria kirjoittaessa heittämään jollekin, että olisitpa tässä puuhassa yhtä nopea kuin Matti Vanhanen! Siitä voi taas irrota joksikin aikaa sananvaihtoa!

Joten, älä pelkää puhumista tai taukoja.... nekin ovat vain hyväksi! Joten reippaasti juttelemaan ihmisten kanssa!

• Harkitseva keskustelija

Luota itseesi, sinä osaat, kiinnitä huomiota vapaa-ajan keskusteluissa asioihin ja sanoihin, jotka ovat Sinulle tuttuja ja niiden mukaan osaat ottaa osaa keskusteluun, vaikka aiheesta poiketenkin, esim vitsikin voisi olla kohdallaan, jos joku aihe juttelussa tuo mieleen. Kyllä "sylki sanat suuhun tuo" on vanha sanonta ja pitää paikkansa.

Mitä työasioihin tulee, niin suoraan vastaat asiakkaalle, miten hänen tulee toimia, Sinähän tiedät sen. Niissäkin keskusteluissa jokin sana voi avata mielikuvítuksesi arkun ja keskustelut sujuvat . Vain mielleyhtynä johonkin sanaan/asiaan, niin kyllä siitä keskustelu kehkeytyy.

• Itehän oon tällanen, joka keskustelee ihan mitä vaan, heittelee pientä juttua ja vitsejä. Mutta ongelma on vaan se, että myöhemmin sitten kadun sitä että mitä olen mennyt sanomaan.

• oigjrg

Mukava kuulla, että on samanlaisiakin henkilöitä olemassa ja varsinkin naisia. Tai eihän se mukavaa ole. Sosiaalisuus on nykyään "in", jonka olen itse saanut kokea kantapään kautta. Itse olen akateemisen ja vähän päälle (AMK) käynyt nuorimies. Ongelmaksi on tullut se, etten meinaa saada vakituista työpaikkaa, koska olen kuulemma akateemiseen paikkaan liian hiljainen ja syrjäänvetäytyvä. Suorittavaan työpaikkaan olen taas saanut kommentteja, että olen liian ylikoulutettu henkilö. Ehkäpä sitten tämä työttömyys on sitten minulle ihan oikea paikka, ei haittaa koulutuksen taso!!! Eletään vaan toisten varoilla!!!

• semmostaettätämmöstä

Minulla on myöskin sama ongelma. Itse olen ollut aina ujo. Lapsena kumminkin puhuin sen verran että sain kavereita pari mutta sen koommin en ole oikeita kavereita saanut ja kohta jo lukio käytynä. Puhuttavaa on vain niin helvetin vaikea keksiä ja kun tutustun edes vähän johonkin ihmiseen niin se on sitten siinä, kaikki kaikkoaa luotani. Ilmeisesti luulevat että minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden seura. Yleensä jos joudun keskustelutilanteeseen vaikka luokkatoverin kanssa niin se silti ahdistaa kun en yksinkertaisesti keksi mitään sanottavaa. Lähisukulaisille ja kauan sitten hankituille kavereille on helppo puhua mutta heitä ei lasketa tähän. Kaikki muu on vaikeaa. Pariin tyyppiin edes vähän jotenkin tutustuin lukiossa mutta eihän siitä loppujen lopuksi tullut mitään kun en ole ollut enenpää aktiivisempi.

Olisihan se kivaa olla semmoinen moottoriturpa edes joskus mutta silti en vaihtaisi hiljaisuuttani mihinkään, vähän kumminki pitäisi saada puhetta tulemaan. tässä minä yritän etsiä itseäni. Sen olen huomannut että itsetuntoni on päin helvettiä ja alemmuutta tunnen myös. Minulla taitaa olla myös jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden pelko ja pientä sitoutumiskammoa. Puhelimella soittaminen on yhtä helvettiä ja sitä en mielelläni tee, oli langan toisessa päässä kuka tahansa. Muiden jutut tuntuvat paremmilta kuin omani. Olen vetäytynyt liikaa oman kuoreni sisään. Istun koulussa mieluummin yksin hiljaa kuin pällistelen muiden luona väkisin ja yritän keksiä puhumistä jota en saa suustani ulos. Tykkään kuunnella muita ja nauraa muiden jutuille. Ryhmätehtävissä muut kerkeävät sanoa jo kaikki asiat ennenkö olen saanut mitään päähäni. Minä yleensä puhun jos on täyspakko mutta vain silloinkin vähän ja harkitusti.

Nykyään en ole kauheasti edes jaksanut yrittää olla puheliaampi. Toivon että tulevaisuudessa saisin rohkeuden puhua paremmin. Olisihan se kiva että saisi ihmiset pysymään vähän lähempänä eikä heidän tarvitsisi lähteä karkuun minun tylsyyttäni ja hiljaisuuttani. Joskus kun sais puolisokseen yhtä hiljaisen ja ujon ihmisen kuin itse olen. Siinä oli paskaa suun täydeltä.

• maija mehiläinen

Oli kuin mun tarina. Itse en kanssa keksi sanottavaa ja tuntuu, että muut pitävät mua ihan tylsänä ihmisenä. Kai itsensä sivistäminen vois auttaa. Oon joskus miettinyt et vois tilata paikallista sanomalehtee, et tietäis edes paikalliset asiat. :D

• *N27*

Viestiketjussa on käsitelty aika monisäikeisesti puhumista, puhumattomuutta, small talkia, asiakeskustelua ym. sekä persoonallisten luonteenpiirteiden vaikutusta siihen mihin "lokeroon" ihminen sijoittuu. Nykyhetkeen kuuluu se, että monipuolisia sosiaalisia taitoja arvostetaan ja tälläiseksi taidoksi tämä turhan höpöttelykin voitaneen ajatella. Kaikkina aikakausina näin ei kuitenkaan ole ollut, eikä kaikissa kulttuureissa tälläkään hetkellä varmaan katsota hyvällä pölöttäjiä. Eli tarkoitus kai oli sanoa, että puheenlahjat tai niiden puute ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa eikä näillä asioilla välttämättä ole mitään tekemistä itsetunnon tai -varmuuden kanssa. Tietysti jos jonkin asian kokee itselleen ongelmalliseksi, voi itseään pyrkiä muokkaamaan sellaiseen suuntaa, jossa tuntisi olonsa kotoisammaksi.

Itse en puolituttujen tai vieraiden ihmisten seurassa ole small talkin ystävä enkä juuri olennaisen lisäksi turhia puhele. Osaksi varmasti siitä syystä etten kyllä keksikään puheenaiheita, mutta osin myös siksi, että yksinkertaisesti asiat joista puhutaan ei useinkaan ole millään tavalla kiinnostavia tai puhumisen arvoisia. Mutta tärkeintä on se, että en koe hiljaisuuttani millään tavalla ongelmaksi. Monesti on jopa hauskaa seurata toisten keskusteluja ns. ulkopuolisena tarkkailija. Muutenkin ajattelen ja mietiskelen asioita itseskseni, enkä koe tarvetta tuoda julki omia mielipiteitäni. Riittää että tiedän ja tiedostan ne itse.

Läheisimpien ystävien, joiden kanssa toki lörpötelläänkin, mielestä saatan vaikuttaa ovelalta ketulta tai salamyhkäiseltä ulkopuolisten mielestä. Mielikuvaan varmasti vaikuttaa se, että aika aktiivisesti tarkkailen ja havainnoin mitä ihmiset ympärillä puhuvat tai tekevät. Varmaan mielikuva pitää omalta osalta paikkansa ja minun puolesta se on täysin ok juttu.

Antaa kaikkien kukkien kukkia!

• ihmisiin vittuuntunut

Vihaan sitä kun ihmiset luokitellaan onko ne hyviä vai tylsiä tyyppejä sen perusteella kuinka sosiaalinen se on esmes koulussa tai jossai isommassa lössissä... (tässä tapauksessa laumassa paskanjauhamisessa)

kaveripiirissähän tätä ei pitäisi edes tapahtua jos joku on hiljainen koska silloin he eivät enää ole kavereitasi

• ihmisiin vittuuntunut

Vielä lisään että kun ekaa kertaa tähän keskustelualueeseen eksyin, vaikka se ei minulle oikeastaan edes kuulu, niin erittäin positiivisesti yllätti tämä aihe minut ja sen keskustelu ! :)

• N17
        ihmisiin vittuuntunut kirjoitti:

Vielä lisään että kun ekaa kertaa tähän keskustelualueeseen eksyin, vaikka se ei minulle oikeastaan edes kuulu, niin erittäin positiivisesti yllätti tämä aihe minut ja sen keskustelu ! :)

Keksisin paljonkin sanottavaa, mutta pidän eri asioita sanomisen arvoisena kuin muut ihmiset. Ihmiset nauravat eri asioille kuin minä ja olenkin usein aivan ulalla siitä, mitä hauskaa he näkevät jossain tietyssä kommentissa. Muut eivät pidä hauskoina samoja asioita kuin minä!

• tusta...

Öö...Öö Ö.
      ÖÖ..ÖÖ..ÖÖ..Ö..

JUmiTusTa :=0

• hedelmäpeliautomaatti

mua alko naurattaa toi viesti, siis toi ihan alkuperänen :D:D:D siis se vaan kuulostaa koomiselta, että jumittaa, AIVOISSA VAAN JUMITTAA koko aika. Ajatukset jumittaa.

Siis on tuo mullekin tuttua. Ei keksi mitään sanottavaa. Aivot lyö tyhjää. Tuttua on.. En tajuu, kai ihmiset vaan on erialisia, toisilla ei tunnu jumittavan koskaan, juttu luistaa. Mutta kai siinä ihminen voi kehittyä. Varsinki sopivassa ilmapiirissä. Joku vaik teatteri ja improvisaatiokurssit vois auttaa. Ja yleisesti, ottaa asenteekseen improvisaation. IMPROVISOI.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4890
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1374
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1356
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      135
      1165
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      266
      993
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe