Pohjois-Koreaan matkaaville

T.A.

Eilen 5.7. tuli FST5-kanavalta ohjelma "Älä kerro äidille, että olen Pohjois-Koreassa. Ohjelma oli hyvin tehty ja kiinnostava. Ohjelman loputtua olin järkyttyneessä milentilassa. Eniten minua järkytti maanviljelijöiden, tai oikeammin maaorjien kohtalo. Ilmeisesti suurin osa kansasta on maaorjia, jotka tekevät töitä pelloilla käsin, ilman kunnollisia työkaluaja. Koneita ei ollut, mutta ilmeisesti kuvaajia varten oli tuotu yksi traktori. Nämä maaorjat eivät saa ollenkaan palkkaa! Vuoden lopussa maaorjat saavat elintarvikkeita, kuten riisiä tai maissia, joilla pitää pärjätä hengissä seuraava vuosi. Jos tulee katovuosi, niin sitten syödään puiden kuoria tms.

Kaupungeissa asuu eliitti, eli käytännössä kommunistisen puolueen jäsenet. Ohjelman alussa tuli selväksi, että jäsenyys peritään. Jos isäsi tai isoisäsi oli sotilassankari, niin sinäkin olet etuoikeutetty.

Miljoonat näkevät nälkää, mutta eliitti voi ostaa amerikkalaisia tuotteita erikoiskaupoista.

Pohjois-Korean systeemi näytti kamalammalta kuin Hitlerin Saksa v.1938. Isoisäni kävi tuona vuonna kuuntelemassa Hitlerin puheita Berliinissä ja oli ilmeisen vaikuttunut, koska minullakin on tuolta reissulta natsirintamerkkejä tallessa. Isoisäni Saksan matka on sukuni häpeätahra, josta ei suvun nuoremmille jäsenille edes puhuta.

Pohjois-Koreaan matkustavat saavat ehkä selitellä lapsenlapsilleen, että miksi kävivät kumartamassa Kim-Il Sungin patsasta ja Kim Jong-il:n kuvia, vaikka tiesivät heidän olevan Hitleriin verrattavia orjuuttajia ja murhaajia.

1

1016

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • egergr

Pohjoiskoreaa ja Saksaa ei voida verrata ihan täysin toisiinsa. Ymmärrän melkein, että joku menee kumartelemaan Hitleriä Saksaan jostakin euroopan maasta, esim Suomesta, mutta on aika epätodennäköistä, että kukaan eurooppalainen menisi kumartelemaan pohjoiskorean eliittiä. Eroavaisuuksia meidän kulttuuriin on liikaa.
      Natsismi taas oli meidän oman kulttuurimme tuotoksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6524
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6003
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2770
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2604
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2278
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1986
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1829
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1757
    Aihe