Autona on automaattivaihteinen 2.0 SLX Primera, 16 vuoden ikään ehtinyt.
Viimeaikoina moottorista on alkanut kuulua pientä nakutukseen viittaavaa. Minua neuvottiin, että lievän nakutuksen hoitoon käy öljyn sekaan kaadettava "hoitoaine", ja käsittelyn jälkeen vaihdetaan uudet öljyt.
Ihmeaine on nimeltään Forté Motor Flush, kuulemma korjaamoiden nakutuksenhoitoon suosima tökötti.
Jos olen ymmärtänyt oikein, homma menee näin:
1. Mömmö moottoriin ja sen jälkeen moottori käyntiin.
2. Autoa käytetään paikallaan vapaalla (N vai P?) 15-30 minuuttia
3. Käsittelyn jälkeen moottori seis, öljyt ja öljynsuodatin vaihtoon ja uudet tilalle. Tämän jälkeen pitäisi olla ok?
Motor Flush -käsittelyn pitäisi poistaa moottorista sinne jääneet mömmeröt sun muu öljynkiertoa haittaava tauhka.
Aine kuulemma heikentää öljyn voiteluominaisuuksia, siksi moottoria ei saa rasittaa ajamalla, ettei paikat hajoa. Hieman epäilyttää tuo öljyn voitelukyvyn huonontuminen...
Entäpä tulisiko jotain ottaa huomioon automaattivaihteiden suhteen? Haittaako P10 Primeran automaattia, jos autoa tyhjäkäyttää puolisen tuntia? Jostain muistui mieleen, että jotkin automaatit eivät pidä liiasta tyhjäkäynnistä. Tuo tomaatti on varmaan melko läheistä sukua samanikäisten Maximoiden tomaateille. Niitähän kai pidetään aika lujatekoisina?
Autolla on ajettu noin 363 000 km.
Olenkohan ymmärtänyt nyt kaikein oikein? Vai kannattaisiko varmuuden vuoksi viedä korjaamolle käsittelyyn? Tavallinen öljynvaihto tms ei kyllä tuota ongelmia. :)
Kiitos avusta.
Moottorin "huuhtelu" Forte Motor Flush
12
20906
Vastaukset
- nipponisti
juuri noin se menee, mutta on ilmeisesti vain varotoimi ettei autolla ajettaisi kun forte on siellä koneessa, Jos pelkäät laatikon puolesta, uskoisin että voit antaa auton ryömiä kaasua painamatta välillä vähän matkaa, mutta tuskin tulee ongelmia pelkästään paikallaan käytöstä. Voi tosin olla että tuo käsittely ei auta mitään, koska noilla kilometreillä saattaa olla venttiilikoneistossa jo pientä kulumaa, ja äänet johtuukin siitä.
- puhdistaa
Ehkä liiankin tehokkaasti, kaveri laittoi koneeseen niin pamahti koko kone heti kohta,puhdistaa tehokkaasti laakeripinnat sun muut,
Mulla ajettu kohta 400 000 ,kait sitä ajokilometrien myötä rupeaa pieniä kolinoita kuulumaan,ei ole menoa haitannut, pistä vaan radiota isommalle äläkä murehdi turhia, nissan kestää... - kikka333
Saman asian ajaa litra dieseliä. Fortessa on puolet kerosiinia, se ei ole hintansa väärtti.
- jfjfhjfhhjfdg
Mitään pesuaineita vanhaan moottoriin kun karstat ja metalli hilut irtoaa ja tuhoaa moottoria on asentaja nähnyt.
- Tietoniekka
Forte kyllä poistaa moottorista palojäämät, jotka voivat aiheuttaa jälkisytytystä ja nakutusta. Ongelmana on vain se, että kuluneessa koneessa voi öljyrenkaiden katkosraot muuttaa paikkaansa ja öljyrengas katkeaa ja aiheuttaa moottorin laukeamisen. Ehkä ongelma on teoreettinen, mutta näinkin on tapahtunut.
- teeseitse
Ensinnäkin kannattaa varmistaa, että se laatikko kestää muistaakseen joku bemarin automaattiloota oli ainakin semmonen että ei kestä pitkää pyörittelyä paikallaan. Yksi vaihtehto, että tunkkaa perän ylös esim. peräkoukusta ja pyörittelee sitten D:llä.
Nii ja öljyä joutuu yleensä laskemaan ensin pois ettei nouse öljymäärä yli maksimin ja jos helteellä tuon operaation tekee niin kannattaa seurailla myös lämpöjä.
Itsellä hävis mersusta nakutukset vastaavanlaisella aineella. muistaakseni sonax merkkistä oli.
Ajan nykyään aina öljyn vaihdon yhteydessä tuommosen puhdistus systeemin läpi.
Tosin teen sen puhdistus litkun nykyään itse.
Jos hakee netistä esim. forten käyttöturvatiedotteen. Voi havaita tuon jo aiemmin mainitun asian, että aineesta lähes 90% on polttoöljyä(diiseliä) ja loput käytännössä liotinbensiiniä.
Eli litran valmistus maksaa noin euron tai kaks :) Forte maksaa lähes 30€ 0,5 litraa.
Tuossa sonaxin litkussa oli liuotinbensiinin tilalla 10% xyleeniä, mutta se lienee huonompi vaihtoehto, koska xyleeni liuottaa muoveja/kumeja aika tehokkaasti, joten voi tiivisteet huutaa hoosiannaa.(jos usein käyttää)
Olen käyttänyt 90% polttoöljyä(diiseliä) 10% liotinbensiiniä.
Kaikken hurjimmat ajavat tommosen puhdistuksen jälkeen vielä jotkut halpis öljyt koneesta läpi ettei jää puhdistusaineesta jäämiä. Mut on kyl niin notkeeta kamaa tuon käsittelyn jälkeen että ei sinne koneeseen juuri niitä jäämiä jää.
että semmosta. - buahhaa
Hahahhaaa! Kylläpä on taas forttauksia tehty epäammattimaisesti. Kannattaisi suosiolla jättää asiat ammattilaisille. Kyllä ihmiset säästää väärässä kohdassa ja pahasti.. Lopputuloksena ei voi odottaakaan saavansa muuta kuin rikki menneen moottorin..
- Ming Na
Vielä -80 luvulla ollessani ammattikoulussa dieselmoottori pestiin polttoöljyllä,tuntui kyllä hurjalta käyttää sitä edes muutama sekunti ja puhdasta tuli.Tais olla opelin kone.
- dbdfhbd
Nissaneiden kohdalla tuskin auttaa ääntelyihin mitkään motor flushit koska äänen lähde on usein jakopää.
- Rimeramies
Epäilisin, että ääni saattaa tulla venyneestä jakopään ketjusta, jollei ole jo vaihdettu.
- perinteiset_huoltovälit
Vanha ketju, mutta lähtökohta on se ettei tuotteen käyttöohjeista poiketaa piiruakaan. Vastaavissa eri tuotteissa on erilaiset ohjeet, joissakin lyhyempi ja joissakain pidempi tyhjäkäynnin kesto.
Konehan tulee ensin ajaa öljyineen normaaliin lämpötilaan ja vasta sitten laittaa pesuaine öljyn joukkoon ja noudattaa myös tyhjäkäynnin kierroslukualuetta ja käytön keston aikaa, ei alle, ei yli. Ja autolla ei sitten ajeta pesuaineet koneessa.
***
Huuhtelu-öljynvaihto. Varovaiset tekevät vastaavan "moottoripesun" vanhaan paljon ajettuun autoon (jossa paksut liat saattavat joskus lähteä liikkeelle ja tukkia paikkoja) pelkkänä peräkkäisinä öljynvaihtoina vaikka joka toinen vuosi.
Vanhat ölyt alas ja uudet autovalmistajan luokituksien haarukassa olevat ölyt sisälle ja sitten tunniksi pariksi baanalle ja heti perään uudet öljyt ja laadukas suodatin. Perfeksionistit vaihatvat myös suodattimen kahteen kertaan ja sitä ennen koettavat öljyimurilla imeä vanhaa kamaa myös suodattimen öljykanavista pois.
Yksi paras ennakoiva tapa on pidättäytyä niissä vanhoissa lyhyissä öljynvaihtoväleissä ja käyttää kunnon öljyä ja ladukkaita suotimia, ei niitä marketin halvimpia. Väärä paikka pihistellä. LongLife riskeeraa olla todellisuudessa ShortLife pidemmän päälle.
Itse vaihdan / vaihdatan ölyt myös manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja perään jos takavetoinen, noin 80-100 tkm välein tai max viisi vuotta. - Kjhdjdkfjfk
Aivan ehdoton toimenpide on avata öljypohja ja puhdistaa se ja samoin öljysihti. Toi litku liuottaa moottorista kaiken lian pois ja jos on paljon ajettu auto ja ei avaa öljypohjaa ja pese kunnolla niin voi helposti tukkia öljyn imuputken sihdin ja kun moottori ei saa öljyö niin peli on selvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748