Yksi vanhan auton ongelma on kuluneet virranjakajan akselin laakerit. Tämä aiheuttaa sytytysajan heittelyä ja vaikeuttaa varsinkin katkojan kärkivälin säätöä oikeaksi.
Keksin konstin Fiesta v.85:lle. Siinä on virranjakajalla oma akseli ja hiililaakerit.
Ota jakajan kansi pois, ei tulpanjohtoja irti. Merkkaa virranjakajan asento ja pyörijän asento, jotta saat ajoituksen suunnilleen kohdalleen koottaessa. Irrota kiristin ja vedä virranjakaja irti. Pura virranjakajan sisäosat (merkkaa, miten koottava). Lyö sokka pois ja irrota hammaspyörä. Työnnä akseli pois. Nyt jakajassa on vain laakerit.
Lyö hiililaakerit ulos: tee puutappi ja työnnä se yläpään laakerin läpi alapäänlaakerin taakse. Koputa vasaralla tappia kiertäen laakeri pois, samoin toinen laakeri. Tee ohuesta alumiinifoliosta (maksalaatikko tms.) (varo, ettei tule haavoja) vähän laakerin pituutta leveämpi liuska. Kääri foliota laakerin ulkopinnalle kierros tai pari (Riippuen montako folionpaksuutta väljä on. Olis voinut mitata väljyyden. Laitoin alle 2 kierrosta ja välys poistui täysin. Koputa laakerit folioineen varovasti paikalleen, lauta väliin, älä lyö vasaralla suoraan hiililalaakeriin, murtuu. Laakeri puristuu pienemmäksi. Poista yli pursuava folio taltalla tai meisselinkärjellä. Pikkuisen öljyä laakeriin ja työnnä akseli takaisin. Voi olla niin tiukka, että joudut vähän pyörittelemään. Kokoa jakaja. Jos sulla ei ole ajoituslamppua, ajoita kärkisytytys 12V lampulla. Toinen johto virranjakajasta kärkiin tulevaan ja toinen runkoon. Kierrä kampiakseli sytytyshetken kohtaan. Virta-avaimesta virta päälle. Käännä jakajaa, kunnes lamppu syttyy. Kiristä jakajan kiinnitys. Tarkista kääntämällä kampiakselin päästä käyntisuuntaan, että lamppu syttyy merkin kohdalla ja sammuu myöhemmin. Nyt pitäis lähteä käyntiin ja vetää hyvin. Tarkista ajoitus ja alipainesäätimen ja keskipakosäätimen toiminta myöhemmin ajoituslampulla.
Virranjakajan akselin väljyys pois
5
3684
Vastaukset
- Kari
Käy ostamassa uudet laakerit. Vaikka alumiini on pehmeää, se ei voideltunakaan luista samoin kuin hiili rautaa vasten. Saattaa kohta olla myös akseli entinen.
- koko ideaa
Kaverihan sanoi, että folio laitetaan puslan ULKOPINTAAN ja se supistaa puslan taas tiukaksi!
Lukiessa on tärkeää myös YMMÄRTÄÄ lukemansa!
Sitä en tiedä, kannattaako homma? Luulisi uusienkin olevan sähkökorjaamossa aika halpoja? - teeseitse-di
koko ideaa kirjoitti:
Kaverihan sanoi, että folio laitetaan puslan ULKOPINTAAN ja se supistaa puslan taas tiukaksi!
Lukiessa on tärkeää myös YMMÄRTÄÄ lukemansa!
Sitä en tiedä, kannattaako homma? Luulisi uusienkin olevan sähkökorjaamossa aika halpoja?- Sinä ymmärsit - ulkopintaan, edellinen ei.
- Saahan ne uudetkin laakerit ostaa, jos löytää samanlaiset. Mutta neuvomani keino on halvempi, koska on ilmainen.
- Ja kestänyt on vuosia, koska toimii kuin uusi tiukka laakeri.
- En kehtaisi
En viittis.
- Anonyymi
Datsunista katkesi virranjakajan akseli. Laakeria ei ollut siinä. Hitsaamalla ja lisäprikalla tuli kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337004- 386434
- 293514
- 453010
- 342714
- 152408
- 372198
- 162076
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481947En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191807