suuhygienistin aika ?
Kun kaupungilla ei ole varaa näköjään (osapuilleen vuoden odottanut hammaslääkärin aikaa) hoitaa omilla lääkäreillä tuota haljennutta hammasta niin mikä ihme on suuhygienisti ? Sama kuin hamamslääkäri ?
Luulin että minulle on taattu hammaslääkärin aika näillä 30v maksamillani veroilla. Vai onko hammaslääkäri nykyään nimeltään suuhygienisti ?
Kun en näistä tiedä eikä googlella löytynyt nopeasti, onko jollakin selvitystä mitä ihmettä tuo tekee ? Onko normaali hammaslääkäri että saan hajonneen hampaan kuntoon, vai sitoudunko hyväksymään jonkun sairaanhoitaja-tasoisen hoidon "kirurgihoidon" sijaan menemällä tuonne ?
Kirjeestä suoraan: "Olet ollut hammashoito jonossa" (huomaa yhdys sana virhe)
"Nyt tarjoamme suuhygienistin hoitoaikaa.".
Eli onko tämä kusetusta vai onko tuo hammaslääkäri (yksityinen firma osoite yms kertoo) ja hoitaa hampaani kuntoon ? Lakisääteinen vuosi (vai oliko yli?) että pääsen hoitoon on jo täynnä, hyväksynkö jotakin mitä en tiedä menemällä tuonne hygienistille ?
Hammashoito... mitä' tarkoittaa. Tietääkö kukaan ?
10
969
Vastaukset
- suuhygienisti
Suuhygienistin työtä on ihmisten suun terveydenhoito ja terveyden edistäminen sekä hammas- ja suusairauksien ehkäisy ja varhaishoito. itse menisin hammaslääkärille.
- HLL; SHG; HH
Hammaslääketieteen alalla on useantasoista toimijaa. Hammaslääkäri on yliopistotasoinen tutkinto (lisensiaatti), erikoishammaslääkäri on erikoistunut tiettyyn hammaslääketieteen osa-alueeseen esim. oikomishoitoon tai kliiniseen hammashoitoon. Hammaslääkäriti suorittavat kaikenlaisia hammaslääketieteellisiä tutkimuksia ja hoitoja, johon itse katsovansa omaavansa valmiudet. Vain hammaslääkäri voi tehdä diagnoosin ja määrätä esim. röntgentutkimuksia tai lääkkeitä.
Suuhygienisti on nykyään ammattikorkeakoulututkinto. Entisiä nimityksiä ovat erikoishammashoitaja ja hammashuoltaja. Suuhygienistin toimenkuvaan kuuluu terveyskasvatus ja ennaltaehkäisevä hammashoitotyö. Tämä käsittää esim. tavanomaisen hammaskiven poiston, kotihoidon opetuksen, lasten hampaiden pinnoitukse, fluoraukset, esijäljennösten otto, röntgenkuvaus yms. Yksityispuolella tekevät myös hampaan valkaisuja ja pieniä kosmeettisia hoitoja (hammaskorun kiinnitys). Monissa kunnissa suuhygienistit tekevät ns. seulontatarkastuksia, eli katsastavat potilaat ensin, ja jos tarvetta heidän mielestään on, ohjaavat hammaslääkärille. Suuhygienistit voivat hioa ja kiillottaa paikkoja, mutta eivät tee niitä itse. Eli hajonneen hampaan vuoksi pitää mennä hammaslääkärin hoitoon. Väliaikaisen paikan voi toki laittaa ensiavuksi.
Hammaslääkäri ja suuhygienisti ovat suojattuja ammattinimikkeitä, eli kuka tahansa ei voi ryhtyä toimeen ja väittää olevansa hammaslääkäri, vaan tarvitaan tutkinto.
Hammashoitaja on nykyisin lähihoitaja, joka on suuntautunut suun terveydenhoitoon. Hoitotyössä he pääsääntöisesti avustavat hammaslääkäriä potilaitten hoidossa. Lisäksi he usein huolehtivat instrumenteista ja vastaanoton yleisestä järjestyksestä.
Ilmeisesti kaupungilla ei ole tarjota sinulle hammaslääkärille aikaa, joten sinut on ohjattu suuhygienistille. Hoitotakuu saataneen täyttymään näinkin. En tiedä onko näin, mutta voi olla, että jos et tarjottua aikaa hyväksy, niin hoitotakuun voidaan katsoa kohdallasi rauenneen ja joudut odottamaan vielä pitempään. Hoitotakuu on muuten 6 kk, eli siinä ajassa tulisi päästä ensikäynnille. Jatkohoito on sitten asia erikseen, siinä ei ole takuuta, että koska pitää saada hoito päätökseen.- Taas yksi joka huomasi että verot menevät hyväveli-järjestöi
Alkuperäinen postaaja tässä.
Kävin tuolla suuhygienistillä, ja vaikka minulla on jatkuvaa särkyä etuhampaassa (joka on todella halki, myös hygienisti totesi tämän) en saa näköjään aikaa hammaslääkärille järkevän ajan sisällä.
Vaikka en mikään missi olekaan on silti mielestäni oleelllista että kykenisin hymyilemään ilman että etuhammas on yksi kolmasosa toisesta etuhampaasta (halki, reilu puolet hampaasta katosi).
Olen onneksi töissä joten voin mennä minne tahansa hammaslääkäriin, luulin vain että näistä 30 vuotta maksamistani veroista yms. voisin saada julkisella puolella hammashuoltoa (sain sitä 90-luvulla kun tarvitsin). Tilanteeni on tällä hetkellä sen verran erikoinen - minulla on katkenneessa jalassa sellaiset kivut että syön maksimimäärän tramalia sekä välillä opiaatteja, joten ei pienet hammaskivut tunnu. Tuon jalan saa kuntoon kunhan saadaan se pieni leikaus (olen jonossa 4kk ollut), jonka jälkeen taas joudun ongelmoimaan milloin saan järkevän ajankohdan hammaslääkäriin (tiedän kyllä että siitä saa vapaata töistä mutta tuo liittyy lähinnä byrokraattien tai toimistotyöntekijöiden mahdollisuuksiin, meillä tietyissä 15 hengen yrityksissä hiukan hankalaa).
Töihin pääsen takaisin kun saan jalkaleikkauksen kuntoon. Jotenkin tuntuu huijaukselta tämä että en voi hymyillä kaveriporukassa (kun hymyilin niin tämän nähneelle kaverille tuli karmea ilme päälle ja kysyi minne olen hampaani hävittänyt). Nyt hampaan tilalla on mustunut tynkä (etuhammas). Enpä ole sitten ole kehdannut käydä missään viikkokausiin, istun kotona katson tv'tä yksin.
Eli menen kai yksityiselle ja käytän lomarahani kai... Luulin vain että meillä Suomessa olisi jokseenkin järkevä hammashuolto. No kaikkea sitä oppii, nyt pitää vain ihmetellä miksi maksan näitä suuria veroja tänne joilla pitäisi saada säryt/kivut/järjettömät ulkonäköä pilaavat asiat korjattua. - yksityisellä käyn minäkin
Taas yksi joka huomasi että verot menevät hyväveli-järjestöi kirjoitti:
Alkuperäinen postaaja tässä.
Kävin tuolla suuhygienistillä, ja vaikka minulla on jatkuvaa särkyä etuhampaassa (joka on todella halki, myös hygienisti totesi tämän) en saa näköjään aikaa hammaslääkärille järkevän ajan sisällä.
Vaikka en mikään missi olekaan on silti mielestäni oleelllista että kykenisin hymyilemään ilman että etuhammas on yksi kolmasosa toisesta etuhampaasta (halki, reilu puolet hampaasta katosi).
Olen onneksi töissä joten voin mennä minne tahansa hammaslääkäriin, luulin vain että näistä 30 vuotta maksamistani veroista yms. voisin saada julkisella puolella hammashuoltoa (sain sitä 90-luvulla kun tarvitsin). Tilanteeni on tällä hetkellä sen verran erikoinen - minulla on katkenneessa jalassa sellaiset kivut että syön maksimimäärän tramalia sekä välillä opiaatteja, joten ei pienet hammaskivut tunnu. Tuon jalan saa kuntoon kunhan saadaan se pieni leikaus (olen jonossa 4kk ollut), jonka jälkeen taas joudun ongelmoimaan milloin saan järkevän ajankohdan hammaslääkäriin (tiedän kyllä että siitä saa vapaata töistä mutta tuo liittyy lähinnä byrokraattien tai toimistotyöntekijöiden mahdollisuuksiin, meillä tietyissä 15 hengen yrityksissä hiukan hankalaa).
Töihin pääsen takaisin kun saan jalkaleikkauksen kuntoon. Jotenkin tuntuu huijaukselta tämä että en voi hymyillä kaveriporukassa (kun hymyilin niin tämän nähneelle kaverille tuli karmea ilme päälle ja kysyi minne olen hampaani hävittänyt). Nyt hampaan tilalla on mustunut tynkä (etuhammas). Enpä ole sitten ole kehdannut käydä missään viikkokausiin, istun kotona katson tv'tä yksin.
Eli menen kai yksityiselle ja käytän lomarahani kai... Luulin vain että meillä Suomessa olisi jokseenkin järkevä hammashuolto. No kaikkea sitä oppii, nyt pitää vain ihmetellä miksi maksan näitä suuria veroja tänne joilla pitäisi saada säryt/kivut/järjettömät ulkonäköä pilaavat asiat korjattua.niin riippuu jalkaleikkauksesi laadusta, voidaanko sitä suorittaa, ennen kuin hampaat ovat kunnossa, ainakaan keinonivelleikkaukseen ei pääse ennen kuin kaikki suun mahdolliset tulehdukset on hoidettu ja siitä saatu hammaslääkäriltä todistus Särky hampaassasi viittaa tulehdukseen!
Mutta ei se hammashoito silti ole ilmaista. itse käyn yksityisellä, jossa halvemmat hinnat kuin kunnallisella. Samat hinnat, mutta kela maksaa 40% loppusummasta. Eli suosittelen muillekkin. Miksi jonottaa kuukausi tolkulla puhdistus aikaa, jos on paikkauksen tarvetta. Itse pääsen hoitoon silloin, kun tahdon, eikä tarvitse jonotella.
- näinkin voi olla nykypäivänä
Asun paikkakunnalla, missä julkinen hammashoito on ollut jo 90-luvulta lähtien kuralla, ja tämä valtion päätös, joka sallii kaikkien päästä hoitoon kunnalliseen, sai aikaan katastrofin. Ongelman pitkäaikaisuus on aiheuttanut sen, etteivät paikalliset yksityiset hammaslääkäärit pysty (tai halua) ottaa uusia asiakkaita ja kaikenlisäksi jättäytyivät pois päivystyksestäkin. Vaikka työssä olisikin ja maksaisi veroja, ei pääse minnekkään hoitoon kohtuullisessa ajassa. Hoitotakuun 6 kk paukkuu yli auttamatta tuhansien jonottaessa hoitoonpääsyä.
- väittämä!
Eikä edes uskottava! Jos jossain olisi tuollainen hammaslääkäri joka käyttäisi Kelan taksojen mukaista perushintaa ja varsinkin halvempia kuin kunnallinen puoli, asiakkaita olisi turvoksiin asti eikä uusia otettaisi.
Tarkistapa tuo väittämäsi jonkin vertailukelpoisen hammastyön perusteella. Tottahan kunnallisella puolella tehty kolmen pinnan paikkaus on kalliimpi kuin yksityisellä yhden pinnan paikkaus. väittämä! kirjoitti:
Eikä edes uskottava! Jos jossain olisi tuollainen hammaslääkäri joka käyttäisi Kelan taksojen mukaista perushintaa ja varsinkin halvempia kuin kunnallinen puoli, asiakkaita olisi turvoksiin asti eikä uusia otettaisi.
Tarkistapa tuo väittämäsi jonkin vertailukelpoisen hammastyön perusteella. Tottahan kunnallisella puolella tehty kolmen pinnan paikkaus on kalliimpi kuin yksityisellä yhden pinnan paikkaus.Vielä tuosta suuhygienisti ajasta, useissa kaupungeissa joutuu automaattisesti ensin suuhygienistille mikä myös arvioi vaaditaanko aikaa hammaslääkäriin. Johtuu juurikin hammaslääkäri jonojen säännöstelystä.
- ..........
Huhhuh, missäs yksityisellä käyt?? Itse olen käynyt sekä yksityisellä että kunnallisella ja hinnat ihan eri luokkaa vaikka sais kelakorvauksia.
- ............
Ainakin Lahdessa kun varaat ajan hammaslääkärille niin passitetaan ensin suuhygienistille. Tässä menee reilu puoli vuotta. Suuhygienisti puhistaa hampaita ja poistaa plakkia. Sitten olet valmis hammaslääkärille ja tähän menee toiset puoli vuotta. Eli kun vaikka huomaat reiän hampaassa ja varaat ajan hammaslääkärille, pääset vuoden päästä lääkärille. Mukavaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967271Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695294Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1112726- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831736Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311510