Squeeze takkuilee

VeikkA.

Squeeze takkuilee

Toukokuulla asensin Squeezen uteliaisuuttani. Muistutti Lennyä, sama ydinkin oli silloin käytössä. Päivityksiä on tullut päivittäin. Se on toiminut tyydyttävästi, tosin pieniä ongelmiakin on esiintynyt. Muutaman viikon ajan on Gnomen asetusdemoni ilmoittanut käynnistyksen yhteydessä toimimattomuudesta, äänet on mykistetty.

Pari päivää sitten Gnome ei käynnistynyt, ei löytynyt /usr/bin/xorg. Kun xserver-xorg-coren asennuksella vika ei korjaantunut, päädyin Squeezen uudelleen asennukseen.

Nyt on uusi asennus käytössä, ydin on 2.6.30-1-686. Grub on beta-versio, numero ei jäänyt muistiin. Muita käyttöjärjestelmiä ei grubin listalla ollut. /boot/grub-hakemistossa on runsaasti nuotin kuvakkeita, nimessä mod-pääte. On siellä seassa muitakin tiedostoja, esim. boot.img, jota ei voi näyttää ja sitten esim. command.lst, joka aukeaa Geditiin. Menu.lst tai grub,conf -tiedostoa sieltä ei löydy.

/etc/X11 -hakemistossa ei ollut xorg.conf -tiedostoa. Kopioin sen sinne Lennystä ja sain näytön asetukset köhdalleen. Netwok manager on aina "ei verkkoyhteyttä" mallissa, vaikka "ota verkkoyhteys käyttöön" on ruksattu. Verkkoyhteys kuitenkin toimii. Päivityksen oranssi kuvake on aina paneelissa. Hiiren oikean napsautus ei reagoi mitenkään työpöydällä. Äänetkään ei kuulu.

Jos vikojen korjaaminen ei kiinnosta (ei kaikkia varmaan tässä vaiheessa voikaan korjata), vielä kannattaa odotella Squeezen kehittymistä.

5

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oobetimer

Jos kone menee jotenkin solmuun, niin ainakin minun mielestä vanha grub toimii paremmin. Tässä uudessa grubissa on sellaisia ikäviä latentauteja, että jos olet asentanut useita eri distroja ja käyttäreitä samalle levylle, niin kaikki eivät välttämättä käynnisty.

Ei kuitenkaan mitään suurempaa ongelmaa, mutta saattaa joutua sitten itse conffailemaan käynnistysjuttuja..

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=107

• VeikkA.

Niin, asensinkin heti vanhan Grubin takaisin, kun kerran käynnistin Squeezen uudella. Kuitenkin kiinnostaa tutustua uuteenkin ja jossain vaiheessa otan sen käyttöön. Sitten näkee, onko menty eteen-, vai taaksepäin. Tässä vaiheessa näyttää, että muut käyttöjärjestelmät pitää lisätä käsipelillä.

• oobetimer
        VeikkA. kirjoitti:

Niin, asensinkin heti vanhan Grubin takaisin, kun kerran käynnistin Squeezen uudella. Kuitenkin kiinnostaa tutustua uuteenkin ja jossain vaiheessa otan sen käyttöön. Sitten näkee, onko menty eteen-, vai taaksepäin. Tässä vaiheessa näyttää, että muut käyttöjärjestelmät pitää lisätä käsipelillä.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29377.0

• VeikkA.
        VeikkA. kirjoitti:

Ohjeita olen hakenut tämän uuden Grub-version käyttöön, huonohkolla tuloksella. Jossakin mainittiin Startup manager, asensin sen uuden Grubin lisäksi. Nyt käynnistysvalikossa näkyy kaikki järestelmät ja ytimet.

• VeikkA.
        VeikkA. kirjoitti:

Ohjeita olen hakenut tämän uuden Grub-version käyttöön, huonohkolla tuloksella. Jossakin mainittiin Startup manager, asensin sen uuden Grubin lisäksi. Nyt käynnistysvalikossa näkyy kaikki järestelmät ja ytimet.

Korjaan edellistä viestiä. Aivan kaikki ytimet eivät näykään listassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5840
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5343
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3034
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2088
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      38
      2043
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1656
    Aihe