Meinaisin ostaa hyvinpidetyn -89 Escon jossa vain vähän reilut 150tkm mittarissa. Mitä kannattaa pelätä / tarkistaa erityisen huolella?
Escort -89 1.4 CL tyyppiviat?
9
4079
Vastaukset
- MOK
CVH-kone, niin venttiilivarren kumit ovat kulutustavaraa (kuluneisuus ilmenee öljynkulutuksena ja öljyntuoksuisina pakokaasuina). CVH-moottorissa niinikään jakohihnan vaihto on 40.000 km:n välein joten kannattaa tarkistaa, että se on vaihdettu. Korin ja alustan ruostehommat kannattaa tutkia. Takaikkuna on ilmeisesti vanhanmallinen kumitiivisteellä kiinnioleva, ja se herkästi vuotaa vettä peräkonttiin (= peräkontin tilanne kannattaa katsoa).
Vaihdelaatikon ääniä voi kuunnella. Sinne ei öljyjä periaatteessa voi vaihtaa (eikä varmasti ole vaihdettukaan, koska siinä ei ole pohjaproppua), mutta ne saa vaihdettua ja kannattaa vaihtaa esim. imemällä vanhat öljyt pois täyttöaukosta (ja synteettistä vaihteistoöljyä tilalle) - ecu
Ford Escort/Orion
- Virtalukko lukkiutuu avaimen ollessa paikallaan.
- Sulakerasian pohja rikki vuosimalleissa -91-94.
- Varsinkin vanhemmissa autoissa on käyntihäiriöitä. Ne johtuvat erityisesti muuttuvakurkkuisen kaasuttimen toimintahäiriöistä.
- Vetopyörästön laakerit ovat heikot. Ne voivat olla kuluneet jo alle 100 000 kilometriä ajetuissa autoissa. Vika ilmenee ensin nopeusmittarin näyttämän vaeltamisena.
- Venttiilivarsien tiivisteet kuluvat nopeasti. Ne voivat olla vaihtokunnossa jo vähän ajetuissa autoissa.
- Jakohihna ei kestä. Se on vaihdettava 40 000 km:n välein, eräissä esimerkeissä kestoikä on ollut vain 20 000 kilometrin luokkaa. Varmista, että hihna on vaihdettu.
- Sylinterikansi- ja kannentiivistevikoja.
- Käynnistysmoottorivikoja.
- Vaihteiston öljyvuotoja.
- Vaihteiston synkronointivikoja.
- Etuakseliston tuennassa väljää.
- Kallistuksenvakaajatangon ja tukivarren välinen hela löystyy.
- Raidetangon päät voivat olla väljät.
- Jouset katkeavat.
- Etujousien lautaset ruostuvat.
- Jarruongelmia. Takajarrut jumittuvat, etujarrulevyt kuluvat, ruostuvat tai ovat kierot.
- Jarruputket ruostuvat ja jarruletkut murtuvat.
- Pakoputkistovuotoja.
- Takaäänenvaimennin ruostuu puhki nopeasti.
- Ruostuminen alkaa ovien alareunoista, kynnyskoteloista ja lokasuojien reunoista.
- Polttoainesäiliö voi vuotaa, koska sekin ruostuu.
- Polttoainepumppuvikoja.
- Sytytyselektroniikkavikoja vuosimalleissa -90 ja -91.
- Virranjakajan kannessa vikoja.
- Laturivikoja. Laturin rakennetta parannettu v. -93.
- Sytytysjohtimien liitokset hapettuneet.
- Nokka-akselin kulumisongelmia. Rakennetta ja materiaalia parannettu v. -92.
- Epätasainen joutokäynti.
- Happianturivikoja.
- Termostaattivikoja.
- Alatukivarren sisäpää väljä vuosimalleissa -86-90. Ajan mittaan Escortin laatu on parantunut, erityisesti vuosimallista -95 lähtien.- Voortisti
Meillä kakosena -92 esko, ajettu vajaa 250tkm, ei kyllä nuita vikoja ole vielä löytynyt, tuleeko ne joskus myöhemmin, vaikka 20v tai 500tkm?
- Tyytyväinen fordisti
Mulla on ollu 2kappaletta eskoja vm82 1,3cvh koneella ja yksi orion vm87 1,6 cvh koneella ja ei yhdessäkkään ollu edellämainittuja vikoja.Kyllä jokaisessa autossa on varmaan vikoja mut paljon voi vaikuttaa niiden kestoon itse.
- J_K
Itse olen ajellut 88 1.6:lla nyt 170 tkm, mittarissa 230tkm, joten siihen perustuen.
-alatukivarret edessä, kulutustavaraa, halvat, helppo vaihtaa
-jouset katkeilee, kerran edestä ja takaa
-venttilivarrenkumit, mutta luulen, että vaihdettu, joten ei ongelmaa enää, alkuperäisissä ollut ongelma
-nokkaakselihinha kiristin 60000tkm välein, ei paha vaihtaa, jos avain jolla saa laturin kiilahihnapyörän k-akselin päästä irti
-takajarrut jumittaa, ei toimi katsastussetä tykkää
-pieni kulutus, ei meinaa viedä yli 7 litraa sadalla - EFOU
Mulla on ollu kasikasi vuoden escortti neljä vuotta ja vikoja tähän mennessä:
-koko pakoputki vaihdettu
-termostaatti vaihdettu
-öljynpaineanturi vaihdettu
-vaihteenvalitsimen vaijeri vaihdettu (automaatti)
-takajarrut jumittanu
-etujarrulevyt vaihdettu
-raidetangonpäät vaihdettu
-kannentiiviste vaihdettu
-korjailtu alkavaa ruostetta helmoista ja kynnyskoteloista
- ja ilmeisesti venttiilinvarrenkumit alkaa olla vaihtokunnossa
Vaikka toi vikalista nyt aika pitkältä näyttääkin, niin oon kuitenkin ollu ihan tyytyväinen autoon. Ei oo ikinä jättäny tielle, mikä on kuitenkin se tärkein asia.- EFOU
Eli onhan siihen jakohihnakin vaihdettu.
- esko mk II/III/IV/VI
Elikkä tarkista takapyörien laakerit, niissä on usein väljää.
Takajarrut saattaa jumittaa, ainakin mulla -83 1.3cvh oli varsinainen riesa niistä tosin -89 1.6 ei ollu ongelmia.
Takavalojen maadotus häikkää.
etualatukivarret kuluu helposti sekä raidetangon päät.
vaihdelaatikon "poskilaakerit" väljistyy... tyyppivika ko. vaihteistossa, ilmenee nopeus mittarin vaeltamisesta /-10km/h tai enempi...
käytin mobilin super FE öljyä, se tuntui pysyvän parhaiten koneessa ja sillä on fordin hyväksyntä.
venttiilit kalistaa joskus = vaihdappa ne öljyt välillä.
muuttuvakurkkunen kaasari tai "juuttuva" sillä saa viskata vesilintua... ainakin mulla 1.3 vei noin 3l enempi löpöö satkulla et sillee.
mutta ei mulla sen ihmeellisempiä vikoja ko. vehkeissä koskaa ollu, ajoin niillä yhteensä varmaa jonku 300 000km. - Anonyymi
-94 escort.lämmityslaitteen säädin,ei puhalla ylös eikä alas.missä vika,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337084- 386514
- 293564
- 453110
- 342764
- 162522
- 372198
- 162086
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481967- 341820