onko kellään tietoa mitä lukee kyseisessä sormuksessa jota frodo kantaa, suomenkieleksi käännettynä ja myös englanniksi?
näin verkkokaupassa kyseisen sormuksen haltija kirjoituksineen ja on aikas makee joten olisi kiva tietää ensin mitä siinä mahtoi lukea meitin kielellä käännettynä :)
kiitos
sormus
7
2375
Vastaukset
- Yavanna
Kannattaskos lukea kirja huolellisesti ja jos et jaksa, niin seuraa elokuvaa. Siellä se mainitaan useammankin kerran.
Oleppa hyvä. Suomeksi, englanniksi ja Mordorin mustalla kielellä:
Yksi Sormus heidät löytää, se yksi heitä hallitsee, se yksi heidät yöhön syöksee ja pimeyteen kahlitsee.
One Ring to rule them all, one Ring to find them, one Ring to bring them all and then the darknes bind them
Azg durbatuluk, Ash nasg gimbatul, Ash nazg thrakatuluk, Agh burzum-ishi krimbatul
Sormuksessa olevat kirjaimet ovat haltiakirjaimia, Tengwaria tai Quenyaa
Nyt jos haluat tietää enemmän, suosittelen todellakin lukemaan koko trilogian, joka saa onneksi sellasenakin laitoksena missä on kaikki kolme kirjaa samassa.
Jos et jaksa kirjaa lukea, katso edes leffa, mutta vähän tarkemmin sitten. Kirjaa suosittelen silti, sillä se kertoo paljon sellaista, mitä leffasta on jääny pois.- Smaug3
Tuosta oli paljon apua kiitos. Omistan itse sormuksen
Quenyaa se ei ole, sillä Quenyaa on suurhaltiakieli ja teksti on Mustaksi Kieleksi, mikä on quenyan täysi vastakohta.
Se on tosin tengwarilla, haltiakirjaimilla, kirjoitettu.- Meoiwe
Niin, tengwarit ovat kirjoitusjärjestelmä, ei kieli. Tolkien kirjoitti englannikielisiä kirjeitä faneilleen niillä. Suomikin taipuu niillä oikein hyvin.
http://www.sci.fi/~alboin/suomitengwar.htm
- Lotr
Hmm "tarujenfani" mutta ei silti tiedä, mitä sormuksessa lukee?
- vattumarjakiisseli
No itsekin olen ja omistan sormuksen mutta en tiennyt mitä siinä lukee ja nyt tiedän
En kyllä itse fanina kantaisi juuri tuota sormusta ei Herrasormusta, se on petoksen symboli ja siinä oleva teksti kuvailee pahuutta. Siksi en ottaisi myöskään sen tekstistä tatuointia.
Mieluummin ottaisin jäljennöksen joko:
- Kolmesta haltiasormuksesta. Nuo ovat tietenkin Vilya eli ilman sormus (kantaja Elrond), Nenya eli veden sormus (kantaja Galadriel) tai Narya eli tulen sormus (kantaja Gandalf).
- Barahirin sormus, eli Aragornin sormus. Sitä on kantanut myös Beren, kuningas Finrod eli Galadrielin veli ja kuningas Finarfin eli Galadrielin isä. Se on hyvin vanha haltiasormus ja sillä on mielenkiintoinen ja monimutkainen historia.
Ne ovat sitä paitsi yksityiskohtaisempia.
http://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/de/9f/d3/de9fd38d73d9eae38cf64fe1a2b2b4ea.jpg
1 - Nenya
3 - Narya
5 - Vilya
8 - Barahirin sormus
Ottakaa tosin huomioon, että nuo ovat elokuvaversioita, ja muut voivat tehdä ne taiteellisen näkemyksen mukaan eri tavalla, ja näin ollen ehkä jopa paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253584- 2553532
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3881247Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007