Onko kenelläkään kokemuksia sähköskoottereista? Paljonko esim. Keewaylla pääsee yhdellä latauksella? Saako ajaa 2 päällä? Hyytykö mäessä?
Sähköskootteri
26
11410
Vastaukset
- sähkötyöläinen
Jos valmistajan lupaus pitäisi, niin 92km. Laskin kulutuksista.
50km lienee lähempänä totuutta.
"Talavella pakkasella voi päästä pihasta tielle."
Saa ajaa 2 päällä. On yli 300kg rekalla painoa.
Takuulla hyytyy mäessä sillä teholla ja painolla,
Mutta eipä olekaan tyhymä variaattori viemässä vetoja,
eli vanhemmiten ei hyydykään niinkuin kuminauhapelit.
(Variaattorin rullia pitäisi keventää usein kilometrien myötä.
Sähkömoottorin tehokäyrä säilyy.)
Akkujen kuluminen voi tulla yhtä kalliiksi kuin bensan osto.
Latausväli lyhenee lyhenemistään.
Tyhjä akku tuhoutuu nopeasti lataamattomana.
Siitä huolimatta sopivaan ympäristöön siistein cruiseri.
Näin ennakkokäsityksenä.- dss
e-max kirjoitti:
http://www.aas.fi/e-max/index.html
Hintaa on jos tehojakin.Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
dss kirjoitti:
Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)- e-max
PappaSkootteri kirjoitti:
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)E-maxin 110s mallilla ajaa normaalikokoinen mies (90kg) 150 kilometriä. Tuohon lukemaan pääsee kun ei käytä boostia jatkuvasti ja lähtee liikkeelle siten ettei heti laita hanaa tappiinsa.
- gbgbb
e-max kirjoitti:
E-maxin 110s mallilla ajaa normaalikokoinen mies (90kg) 150 kilometriä. Tuohon lukemaan pääsee kun ei käytä boostia jatkuvasti ja lähtee liikkeelle siten ettei heti laita hanaa tappiinsa.
Lienee jotain litiumpiiakku-tyyppiä?Litiumakuille huono piirre on kun ne vanhenevat joka tapauksessa viidessä vuodessa.Käytti niitä tai ei.Eri juttu on jos akut uutta LiFePo4 tyyppiä.Uusien akkujen hinta on helposti puolet koko skootterin hinnasta.Sitä vaan ei mainoksissa muiusteta aina mainita.Ei ole halpaa lystiä vielä tuo sähkömopoilukaan?
- ksootteri
PappaSkootteri kirjoitti:
Oikeasti itsekkin voisin harkita sähköllä toimivaa moposkootteria... ongelmaksi koen kuitenkin sen että toimintasäde on kovin pieni ja latausaika vastaavasti liian pitkä!
Jos/kun akkujen kapasiteetti tai sähkömoottorien hyötysuhde saadaan paremmaksi niin vaihdan heti :)
hyvänä esimerkkinä akkujen toiminnan parantamisesta voisi ottaa esimerkin kännykkä teollisuudesta... ennen vanhaan niitä piti kokoajan latailla ja toisaalta ne ei kestänyt juurikaan pitkiä puheluja elleivät olleet laturissa kokoajan kiinni mutta kuinka onkaan nyt... tunteja saat puhua ja valmiusaikaakin on toista viikkoa... siinä esimerkkiä skootteriakuille :)Prototyypit liikkuu jo paineilma-ajoneuvoista.
Akku ei pilaannu, toimintasäde on pitkä.
Allaolevan osoitteen seuraava suurempi kehitysmaalaite lupaa paljon,
kun katsotte teknisiä tietoja.
Paino kuin mopoautolla, 6 henkilöä, litra sadalla, 5000€.
Lataus käy sähköllä, tuulivoimalla tai kulkee hybridinä vaikka kalanmaksaöljyllä.
Tässä "moposkotteri", lataus sähköllä:
http://www.mdi.lu/english/airpod.php - gbgbb
ksootteri kirjoitti:
Prototyypit liikkuu jo paineilma-ajoneuvoista.
Akku ei pilaannu, toimintasäde on pitkä.
Allaolevan osoitteen seuraava suurempi kehitysmaalaite lupaa paljon,
kun katsotte teknisiä tietoja.
Paino kuin mopoautolla, 6 henkilöä, litra sadalla, 5000€.
Lataus käy sähköllä, tuulivoimalla tai kulkee hybridinä vaikka kalanmaksaöljyllä.
Tässä "moposkotteri", lataus sähköllä:
http://www.mdi.lu/english/airpod.phpTässä skootteri pitkäikäisillä akuilla.LiFePO4- eli LiFe-akut on valmistettu litium-rauta-fosfaatista, ja vasta äskettäin niiden hinta on pudonnut kohtuulliseksi. Nämä maksavat neljä kertaa niin paljon kuin lyijy-happo-akut, mutta ovat puolet kevyempiä, kestävät 10 kertaa yhtä kauan ja takaavat kolme kertaa yhtä pitkän toimintasäteen yhdellä latauksella.
http://www.tawi.fi/~cebotec/gemoto/cem510.htm - Labradori-isäntä
gbgbb kirjoitti:
Lienee jotain litiumpiiakku-tyyppiä?Litiumakuille huono piirre on kun ne vanhenevat joka tapauksessa viidessä vuodessa.Käytti niitä tai ei.Eri juttu on jos akut uutta LiFePo4 tyyppiä.Uusien akkujen hinta on helposti puolet koko skootterin hinnasta.Sitä vaan ei mainoksissa muiusteta aina mainita.Ei ole halpaa lystiä vielä tuo sähkömopoilukaan?
Käytetyistä akuista saa käypää fyrkkaa, esim Kuusakoski Oy ostaa lyijy, silikaatti ja litium akkuja. Ajoneuvokäytöstä poistetut muutkin akut käyvät vielä pitkään esim starttiakkuna normiautoihin, veneeseen, mökeillä aurinkosähkökäytössä yms...
- Jäykkät akut
dss kirjoitti:
Sähköskootterit yleistyy lähi vuosina aivan huomattavasti. Syynä huolettomampi ja vähemmän saastuttava ajopeli. Käyttökulut myös paljon halvemmat. HInnat laskee varmasti alle 2000e 2. vuoden sisällä.
Raskaat akut sähköskoduis ja tönkkö ladata?
Pitää ladata ulkona, tai jossai ulkorakennukses? - gbgbb
Jäykkät akut kirjoitti:
Raskaat akut sähköskoduis ja tönkkö ladata?
Pitää ladata ulkona, tai jossai ulkorakennukses?Litium tyypin akut evät ilmeisestii siedä pakkasta.Talviajosta tulisi aikas työläs.Koska akku lämpiää ajossa,voisi sillä kyllä ajaa talvelle lämpimästä lämpimään...kai
- neubie
gbgbb kirjoitti:
Litium tyypin akut evät ilmeisestii siedä pakkasta.Talviajosta tulisi aikas työläs.Koska akku lämpiää ajossa,voisi sillä kyllä ajaa talvelle lämpimästä lämpimään...kai
Voisiko joku vastata tähän esim. jos on parempaa tietoa? Yo. kommentille kun on kumminkin annettu miinusääniä niin kiinnostaisi tietää että mikä kohta tuossa ei pidä paikkaansa...
- Marko1972
Olen ajellut nyt noin 400 km työmatkaa Helsingissä Cemoto City Cruiserilla. Skootterissa on 3 kW sähkömoottori. Olen itse 93 kg /186 cm ja turvaistuimessa vielä 3 v 12 kg poika. Ihan hyvin ollaan liikenteen mukana pysytty ja vaimokin on pari kertaa ongelmitta kyydissä ollut.
Mulla on työmatkalla yksi jyrkähkö nousu ja alle 35 km/h ei ole nopeus tippunut, jos on saanut pidettyä vauhtia mäen alla. Työmatkat menevät tuolla nopeammin kuin autolla kun voi jonokohdissa siirtyä pyörätielle (siis jos on sallittu). Autolla menee täällä hermot muutenkin, mutta tuolla on ihan leippoisaa kruisailla. Mittari näyttää sellaiset 47 - 48 km/h suorilla, loivassa alamäessä ehkä 52 km/h. Päivämatkaa mulla tulee maksimissaan noin 35 km ja sen menee kevyesti. Säästävällä ajolla uskoisin menevän sen luvatun 45-50 km kertalatauksella.- neubie
Mites talvella?
- Anonyymi
Talvella viimassa ja pakkasessa on mukava sähkömopolla kruisailla sormet, varpaat ja nokka jäässä. Oikein vitun mukava kulkupeli sohjoisilla kujilla on pieni pyöräinen sähkömopo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvella viimassa ja pakkasessa on mukava sähkömopolla kruisailla sormet, varpaat ja nokka jäässä. Oikein vitun mukava kulkupeli sohjoisilla kujilla on pieni pyöräinen sähkömopo.
Ei millään mopolla ajeta pakkasessa vitun idiootti :D
- alijori
Jep. Sama Cemoto CC ja painoa päällä pitkälti toistasataa kiloa. Edestakaisin duuniin yhteensä 40 km menee kevyesti yhdellä latauksella (375km mittarissa). Ja sallituilla pyöräteillä on somaa ohittaa Kehän ruuhkat. Salittujen pyöräteiden jatkuvuus kyllä välillä panee kypärän pyörälle. Sähköskode rules!
- 23493333
pääset pihasta tielle ja ehkä viellä tuurilla vähäsen matkaa niin akku tyhjänä ja saat taluttaa loppu matkan.
- snsxdnxn
Sähköskootterin huono puoli on laturi! Eli laitteen antaessa toimintasavut on edessä ongelma. Lähin toimiva uusi laturi on yleensä kiinassa, ja sieltäkin pitää löytyä se juuri oikeanlainen ja juuri sinun skootterisi akkupaketin varaamiseen sopiva laite. Näitähän ei myydä Biltemassa...
Omassa puolivuotiaassa sähköskodessa on kilometrejä parisen tuhatta ja kolmas laturi menossa. Takuuseen menee onneksi.
Talviajossa sähköskode toimii, mutta akkua ei voi ladata kylmässä ja kosteassa tilassa - mitäjärkeetonlevee
https://www.tuontitukku.fi/tuote/sahkoskootteri-fatscooter-1000w-60v-laskiskootteri-hieno/997700167020/?keywords=fatscooter
meniskö kovempaa sääteliäämin kapeammilla renkailla - Anonyymi
Keewayn e-...jotain oli itsellä ehkä 4 vuotta, yhdet akut ja laturin jouduin uusimaan. Bensakuluihin suhteutettuna -0 eikä kovin pitkää lenkkiä uskaltanut tehdä, jotain 40km ehkä maksimi uusilla akuilla, jotka muuten pirullista vaihtaa ei onnistu ainakaan tumpelolta talvipakkasessa. Muuten ei bensaversiosta poikkea oikeastaan mitenkään.
- Anonyymi
Nyt on NIU aika kova sana:
https://www.bikeworld.fi/sahkomoottoripyorat/niu-sahkoskootterit
Hirveästi joka testissä kehuttu.- Anonyymi
Niulla kävin koeajolla. kulki nätisti ja vaikutti laadukkalta (panasonic akku ja bosch moottri). Sellasen voisi laittaa tähän talouteen keväämmällä
- Anonyymi
NIU on paras tällä hetkellä.
- Anonyymi
Mäkin hommasin Niu m sportin, on kyllä mahtava laite!!! erillainen kuin vanha peugeutin skootteri mutta yllätti hyvällä tavalla koeajolulla!!
- Anonyymi
Mullapa on 86cc derbi, ei paljoo mäkiin hyydy, ei ole semmonen laiska luumu josta ei tiedä että liikkuko edes huomenna. Tehot pysyvät samoina, toimintasäde on kolme kertaa isompi, hauskempi ajaa
Laadukkaammat:
- Renkaat
- Jarrut
- Jousitus
- Runko
- Ja miksei kaikki muukin
Derbi on sentään espanialainen ja niu joku vinkuintialainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395100Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5111660Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53911- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738