Tyhmiä kysymyksiä lääkkeen ottamisesta

Ihan ulalla

Eli miksi neuvotaan, että hengitetään nenän kautta ulos, siis sen jälkeen kun on ottanut lääkkeen ja pidättää hengitystä? Mitä merkitystä sillä on, hengittääkö nenän vai suun kautta ulos?

Entä jos on kipeänä, niin lähteekö yskiessä lääkettä ulos keuhkoista? Eli jos yskii melkein heti hoitavan lääkkeen oton jälkeen, niin menikö lääke täysin hukkaan? Entä poistuuko lääkettä ulos liman mukana?

4

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yölintuxxL

Ai missä neuvotaan, ketä ja milloin? Tällä palstallako, kun täältä kysyt? Tee niiinkuin viisaammaksi katsot. Kunhan aikasi käytät lääkettä ja puhaltelet testituloksia, voit päätellä itse ja toimia sen mukaan. Hoitohenkilökunnalta voit kysyä kun seuraavan kerran tapaat. Itse toimin mutu-tuntumalla epäselvissä lääkkeen vetämis-sessioissa.

• .,-.,-,-.,-.,-.,-,

Kyllä niin on neuvottu tekemään. Lääkkeen jälkeen hidas puhallus nenän kautta, jotta se hienonhieno lääke"pöly" ei sieltä tule samantien ulos. Nenähengitys lienee pitää sen paremmin keuhkoissa. Jos se roppi olis isompaa "raetta", niin siihenhän tukehtuisi...heheee.. Ja saattaa joskus vähän yököttää muutenkin kun pari kertaa imee peräjälkeen.. että sillee. Mikäs hankaluus sitä on tehdä siten kuin oikein on ??
        Tottahan toki yskiessä heti perään se osa sieltä takaisin tulee. Katso jauhoa silmilläsi jos näet, kun laitat sitä vaikka käteesi. Ei paljoa taida silmällä erottaa.? Eli, lentääkö se sitten sinne tänne, kyllä varmaan. Eli kun ei ole ihan liimaa, mikä sinne keuhkoon jämähtäisi.. Hieman maalaisjärkeä mukaan, ystävä hyvä.

• hömtsky
        .,-.,-,-.,-.,-.,-, kirjoitti:

Kyllä niin on neuvottu tekemään. Lääkkeen jälkeen hidas puhallus nenän kautta, jotta se hienonhieno lääke"pöly" ei sieltä tule samantien ulos. Nenähengitys lienee pitää sen paremmin keuhkoissa. Jos se roppi olis isompaa "raetta", niin siihenhän tukehtuisi...heheee.. Ja saattaa joskus vähän yököttää muutenkin kun pari kertaa imee peräjälkeen.. että sillee. Mikäs hankaluus sitä on tehdä siten kuin oikein on ??
        Tottahan toki yskiessä heti perään se osa sieltä takaisin tulee. Katso jauhoa silmilläsi jos näet, kun laitat sitä vaikka käteesi. Ei paljoa taida silmällä erottaa.? Eli, lentääkö se sitten sinne tänne, kyllä varmaan. Eli kun ei ole ihan liimaa, mikä sinne keuhkoon jämähtäisi.. Hieman maalaisjärkeä mukaan, ystävä hyvä.

Minua alkaa yskittää heti kun alan vetää sitä jauhetta keuhkoihin ja vetäminen jää kesken. Olen maininnut tästä ongelmasta useamman kerran hoitohenkilökunnalle, mutta he eivät reagoi siihen mitenkään. Minusta se jauhe ei ole mitenkään näkymätöntä ja ainakin tuntuu hyvin selvästi. Yksi hoitsu testasi jollain laitteella osaanko minä vetää oikein ja saanko sitä ainetta kunnolla. Helppoahan siitä oli vetää pelkkää ilmaa, mutta kun siinä on jauhe, niin tilanne on toinen. Sama juttu niin hoitavalla kuin avaavallakin. Miksi sen pitää olla jauhe, miksi ei voisi olla sumutettava.

• tuleva hoitsu
        hömtsky kirjoitti:

Minua alkaa yskittää heti kun alan vetää sitä jauhetta keuhkoihin ja vetäminen jää kesken. Olen maininnut tästä ongelmasta useamman kerran hoitohenkilökunnalle, mutta he eivät reagoi siihen mitenkään. Minusta se jauhe ei ole mitenkään näkymätöntä ja ainakin tuntuu hyvin selvästi. Yksi hoitsu testasi jollain laitteella osaanko minä vetää oikein ja saanko sitä ainetta kunnolla. Helppoahan siitä oli vetää pelkkää ilmaa, mutta kun siinä on jauhe, niin tilanne on toinen. Sama juttu niin hoitavalla kuin avaavallakin. Miksi sen pitää olla jauhe, miksi ei voisi olla sumutettava.

Kyllä mielestäni hoitohenkilökunnan tulisi ottaa ongelmasi vakavasti. Useimpia inaloitavia kortikosterodeita on saatavana sekä jauheena, että nestemäisinä sumutteina. Lääkkeen tarkoitushan on hoitaa vaivaa, mutta jos et pysty sitä ottamaan kunnolla, niin silloinhan ei lääkkeestä ei ole vastaavaa hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      257
      6977
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4564
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      140
      3286
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      159
      2364
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1890
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      173
      1641
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1518
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1514
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1415
    10. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      35
      1229
    Aihe