Ihme ajattelua työk. eläkeläisistä!

Kokenut...

Poliittisessa keskustelussa liittyen eläkeiän nostamiseen on tuotu ilmi, että nuoria työkyvyttömyyseläkeläisiä olisi liikaa, ja että heidän määräänsä tulisi saada vähennettyä, jottei tarvitsisi nostaa eläkeikää. Itse olen saanut täysin päinvastaisen käsityksen. Nuorten on käsitykseni mukaan erittäin hankalaa saada työkyvyttömyyseläke toistaiseksi, vaikka olisi hyvin pahasti työkyvytön. Jo määräaikaisen työk. eläkkeen saamiseen on hyvin tiukat kriteerit. Minulla on omakohtaista kokemusta tästä, nimittäin minulta itseltäni on hylätty kuntoutustukihakemus. En tässä tarkemmin ala tilannettani kuvailemaan, mutta kyse on mt-omgelmista. Sairauspäivärahan sain kyllä enimmäisaikaan asti, mutta kuntoutustukea minulle ei myönnetty edes kuukaudeksi. Ei, vaikka olin niihin aikoihin sairaalahoidossa, ja senhetkinen terveydentilani oli sellainen, että jo peruspäivittäistoiminnot, kuten roskapussin vieminen, olivat ylitsepääsemättömiä. Tällä hetkellä olen ammatillisessa kuntoutuksessa (koulutus), mutta vielä kuntoutustuen hakemisen aikoihin ja jonkin aikaa sen jälkeen en mitenkään voinut olla työkykyinen, kun yleinen toimintakykykin jo niin heikko.

Miten sitten saataisiin nuorten työkyvyttömyyseläkeläisten määrää vähennettyä sairauksia parantamalla, niin se kyllä vaatisi mielenterveyspalveluiden paljon korkeatasoisempaa laatua. Koska käsittääkseni juuri mielenterveysongelmat ovat tärkein syy nuorten työkyvyttömyyseläkkeisiin. Itse en yhtään ihmettele tätä, koska mielenterveysplaveluiden laatu on todella huono.

2

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syvältä

Itse en ole enää niin nuorikaan, mutta eläkeläiseksi tietysti nuori kun vanhuuseläkeikään on yli 20 vuotta. Sain myös hylyn tk-eläkehakemukseen, ja jopa sairauspäivärahahakemukseen sitä ennen. Kela on aivan vakuuttunut siitä että olen täysin työkuntoinen.

Hylkypäätöksessä mainitaan että hoidolla voidaan toimintakykyäni parantaa ja ongelmani ovat hoidettavissa olevia. Ei se ainakaan potilaan vika ole että hoito on ollut tehotonta sillä olen edelleen kutakuinkin samassa jamassa kuin neljä vuotta sitten jolloin säännöllinen hoitoni psykiatrian polilla aloitettiin. Aika vaikea se on siellä polilla alkaa tiukkaamaan että hoitakaa mua paremmin.

• Admwtp

Et pienistä puroista saadaan aikaan iso puro jolla kustannetaan herrojen isot eläkkeet. Kusetus jatkuu ikuiseen tappiinsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6364
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5863
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3284
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2690
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2258
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1956
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1799
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe