Kiroillen eteenpäin

Katselin 55 ohjelman.
Esko Roine sanoi, että ihmisen pitäisi nauraa joka päivä tietty aika ollakseen hyvinvoiva,
Minä en osaa sanoa, kuinka paljon nauran päivittäin, mutta kiroilen ja haukun itseäni tekemistäni mokista jatkuvasti yksin ollessani ja voin ihan hyvin.
Ovatkohan nauru ja kiroilu tuossa mielessä synonyymejä toisilleen?

Toisaalta, yksinpuhujaa joskus ihmetellään, mutta yksinnauraja se vasta huvittava on.

22

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukijaxyz

kiroilehan sinä vain, viestisi ovat hyviä ilman voimasanojakin.

• mörkkiörkki

hihittäen

• Aivotutkijoiden mukaan kunnon 'sydämenpohjasta' lähtetenyt pärrytys kuulemma vapauttaa energiaa. Sitten on jotenkin helpottuneempi olo.

• Maalaismies*

Minulla on myös tapana manailla omaa typeryyttäni. Yksinhän sitä harrastan, mutta joskus vaimoni kysyy, mitä nyt. Hänellä on häiritsevän hyvä kuulo.

Manailuni kohteina ovat tavallisesti jotkut ikivanhat, mitättömät möhlät, joihin tuskin kukaan muu on kiinnittänyt huomiotaan. Pitikö nyt mennä sanomaan siitäkin asiasta sitä ja sitä, ähisen itselleni.

Sitten jatkan hyvillä mielin niin kuin jonkin hyvänkin havainnon jälkeen.

• kat,,leija

Olen huomannut että aika paljon näkee yksinpuhujia tuolla kaupungilla liikkuessa. Eilen Citymarketissa luulin, että joku sanoi minulle jotain siinä bataattilaatikon vierellä. Eipä tullutkaan juttukumppaniksi kärryään työntelevä parrakas mies, itsekseen jutteli koko ajan. Satuin vielä leipäosastolla miehen lähettyville, niin juttu jatkui edelleen. Oli puheen sävyssä hieman kireä sävy, kaikki ei ollut ihan reilassa. Mahtaako ihminen itse huomata puhuvansa itsekseen.

• Hintriika*

Eihän nykyisin erota kylähullua hands-free-laitteella kännykkään puhuvista! Elämme siinä suhteessa tasa-arvon aikaa...

• katl,,eija
        Hintriika* kirjoitti:

Eihän nykyisin erota kylähullua hands-free-laitteella kännykkään puhuvista! Elämme siinä suhteessa tasa-arvon aikaa...

Onko niitä hands-free-laitteita myös johdottomia ja huomaamattomia.

• susmor
        katl,,eija kirjoitti:

Onko niitä hands-free-laitteita myös johdottomia ja huomaamattomia.

pärskäytän yksinollessani, mutta kaikista höperöintä lie, kun heti perrään sanon,että anteeks ja huokasen syvvään. Kaipa se hyvvää tekkee se pärskäyttely.
        Oonkohan kuullu oikein, mutta tuntuu siltä,että nuorten kiroilu on vähentynyt. Vaikka kuinka tasa-arvon asialla ovat,niin kyllä niin vanhanaikainen olen,että nuorten tyttöjen jutuissa alituiseen vilahtava v-alkuinen sana ei tunnu mukavalta.

• susmor kirjoitti:

pärskäytän yksinollessani, mutta kaikista höperöintä lie, kun heti perrään sanon,että anteeks ja huokasen syvvään. Kaipa se hyvvää tekkee se pärskäyttely.
        Oonkohan kuullu oikein, mutta tuntuu siltä,että nuorten kiroilu on vähentynyt. Vaikka kuinka tasa-arvon asialla ovat,niin kyllä niin vanhanaikainen olen,että nuorten tyttöjen jutuissa alituiseen vilahtava v-alkuinen sana ei tunnu mukavalta.

Minä täräyttelen yksinäni useinkin.
        Muistui mieleeni,kun aikoinaan kuljin samalla bussilla ammattikoululaisten kanssa aamuisin,nehän viljeli sitä v-alkuista ihan työkseen,kerran sitten hermostuin ja kysyin ettekö tiedä että sehän on riemurasia,siihen loppui niiden kiroilu ja minulla oli itsekseni hauskaa,kun katsoin niiden ilmeitä.

• Toisilla on puhelin korvassaan ja juttelu käy siinä samalla kun tekee ostoksia ja maksaa kassalla.
        Minulle kävi samanlainen tapaus eräänä päivänä bussissa, kun joku jupisi kaiken aikaa lähelläni, ja kun poistuimme bussista mutina jatkui. Sitten huomasin sen korvakuulokkeen.

Nykyisin itsekseen jaarittelevia ihmisiä on joka paikassa. Emme enää vaikene kahdella kielellä!

• 1+15

mutta meidän seuraava polvi ei ole käyttänyt sitä eikä muitakaan,
      kerran kuulin pojan sanovan akkua minun pian teini-ikäiseen autooni vaihtaessaan hankalassa
      tilanteessa jonkin - en kuullut tarkasti - tsiiisus! -tyyppisen ilmaisun.
      Tytär ei käyttäisi sellaisia, no nyt en voi laittaa nikkiäni, tää meni kehumiseksi. Mutta on totta.

• .ukkeli 72..--.-.

tarina. Olin joskus 1959 pohjois-Hämeessä työttömyystöissä tietä rakentamassa. Siellä oli mies joka oli kova kiroilemaan. Hän oli jo niin vanha, että oli ollut kansalaissodassa punaisten puolella. Oli joutunut vangiksi johonkin leirille ja kertoi, että joka aamu vietiin vangit ulos riviin ja joka toinen ammuttiin. Hän kertoi, että hoki koko menomatkan mielessään -kele, -tana ja aina kun joutui riviin niin joku vierestä meni ja hän jäi henkiin. Sen jälkeen mies oli kiroillut jatkuvasti sieltä pois selviytymisen jälkeen. Kova tarina, mutta totta.

• 16+2
        .ukkeli 72..--.-. kirjoitti:

tarina. Olin joskus 1959 pohjois-Hämeessä työttömyystöissä tietä rakentamassa. Siellä oli mies joka oli kova kiroilemaan. Hän oli jo niin vanha, että oli ollut kansalaissodassa punaisten puolella. Oli joutunut vangiksi johonkin leirille ja kertoi, että joka aamu vietiin vangit ulos riviin ja joka toinen ammuttiin. Hän kertoi, että hoki koko menomatkan mielessään -kele, -tana ja aina kun joutui riviin niin joku vierestä meni ja hän jäi henkiin. Sen jälkeen mies oli kiroillut jatkuvasti sieltä pois selviytymisen jälkeen. Kova tarina, mutta totta.

Kuitenkin:

JOKA miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu!

Ehkä miekan sijaan pitää TÄSSÄ tarinassa panna pyssy.

Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajamisessakin pitäisi käyttää oikeita keinoja.

JA saadaanko sitä sittenkään ikinä!
        _______________________________-

• rupikonnainen
        .ukkeli 72..--.-. kirjoitti:

mutta tosi raivoon suuttuminen pidentää ikää, niin tiedän yhden vanhan miehen, joka kiukkuili
        aika usein ja eli 102 vuotta ihan hyväkuntoisen melkein loppuvaiheille asti.
        Siis, kun kiukuttaa niin rähinäksi vain ihan reilusti kuitenkaan ketään loukkaamatta.
        Sanotaan vanhassa sananlaskussa, että nauru pidentää ikää.
        Onko niin, että molemat ääripäät ovat hyväksi.

• ========
        rupikonnainen kirjoitti:

mutta tosi raivoon suuttuminen pidentää ikää, niin tiedän yhden vanhan miehen, joka kiukkuili
        aika usein ja eli 102 vuotta ihan hyväkuntoisen melkein loppuvaiheille asti.
        Siis, kun kiukuttaa niin rähinäksi vain ihan reilusti kuitenkaan ketään loukkaamatta.
        Sanotaan vanhassa sananlaskussa, että nauru pidentää ikää.
        Onko niin, että molemat ääripäät ovat hyväksi.

joka nostaa adrealiiniä on puretteva ulos. Vahingoittaisi muuten lujasti, mutta nauru hieroo hykerryttävästi sisäelimiä ja on tieteellisesti todettu hyväksi.

• ..ukkeli 72 ,.,.-.,
        ======== kirjoitti:

joka nostaa adrealiiniä on puretteva ulos. Vahingoittaisi muuten lujasti, mutta nauru hieroo hykerryttävästi sisäelimiä ja on tieteellisesti todettu hyväksi.

käsitetty väärin. Jos kiroaa j---auta niin sehän on yläkerran isännälle avunhuuto. Jos taas huutaa kelettä niin sehän on paholaisen syyttämistä omasta epäonnesta eikä siltä apua huuda. Se on vaan tullut tavaksi, että kiroaminen on pahasta. Kyllähän pappikin joskus paholaisen nimen mainitsee saarnastuolissakin.

• JoBel
        ..ukkeli 72 ,.,.-., kirjoitti:

käsitetty väärin. Jos kiroaa j---auta niin sehän on yläkerran isännälle avunhuuto. Jos taas huutaa kelettä niin sehän on paholaisen syyttämistä omasta epäonnesta eikä siltä apua huuda. Se on vaan tullut tavaksi, että kiroaminen on pahasta. Kyllähän pappikin joskus paholaisen nimen mainitsee saarnastuolissakin.

sanotaan, että "älä turhaa lausu herrasi nimeä sillä..................................................."

• 15+13
        JoBel kirjoitti:

sanotaan, että "älä turhaa lausu herrasi nimeä sillä..................................................."

Kuin tosi tiukassa paikassa, jolloin en pärjää....on muuten auttanut:)

• kiroilua
        15+13 kirjoitti:

Kuin tosi tiukassa paikassa, jolloin en pärjää....on muuten auttanut:)

kolmea nuorta tyttöä jonossa. Joka toinen sana oli joko s----- tai v----

Siinä ei suomen kieltä kunnioitettu.

• muinaisuuksia===
        kiroilua kirjoitti:

kolmea nuorta tyttöä jonossa. Joka toinen sana oli joko s----- tai v----

Siinä ei suomen kieltä kunnioitettu.

enkä koskaan ole kuullut, että pelkkä kiroilu ikää lisäisi tai muutenkaan mitään tekisi, muuta
        kuin pahaa mieltä ja ilmapiiriä.
        Kiroiluhan on vain yritystä huomioon tai vahvistusta huonolle itsetunnolle.
        Voimasanoja voi olla monenkin laisia, muistan nuorena oli pirskatti monien voimasana.
        Nyt nekin ovat saaneet alapään sanoja vastineekseen.
        Ihmiset ovat tulleet niin lojaleiksi.

• Tähtisilmä **
        muinaisuuksia=== kirjoitti:

enkä koskaan ole kuullut, että pelkkä kiroilu ikää lisäisi tai muutenkaan mitään tekisi, muuta
        kuin pahaa mieltä ja ilmapiiriä.
        Kiroiluhan on vain yritystä huomioon tai vahvistusta huonolle itsetunnolle.
        Voimasanoja voi olla monenkin laisia, muistan nuorena oli pirskatti monien voimasana.
        Nyt nekin ovat saaneet alapään sanoja vastineekseen.
        Ihmiset ovat tulleet niin lojaleiksi.

kiroili ihan normaalissa puheessakin, ja ihan turhaan, En koskaan tottunut siihen, vaikka tajusin sen olevan vain siivoton tapa. En siitä silti traumoja ottanut tottunut kun olin, mutta oli mikä tahansa, joka ei ollut hänen näkökantansa asioihin vieraidenkin ihmisten kanssa niin kirosanan pisti a i n a .

Paljon mieluimmin kuuntelen ihmisiä, joiden kieli on kaunista suomenkieltä, vaikuttaa voi kauniimmallakin tavalla.Saatan itsekin joskus käyttää voimasanoja, kun ärsyynnyn tarpeeksi, mutta en koskaan ole käyttänyt s....tana, tai p....le sanoja. Ne ovat liikaa minun suuhuni, ja kuulin kai niitä tarpeeksi sen 27 v. kestävän avioliiton aikana. Joka itsessään oli ihan normaalin hyvä liitto, missä lapset saivat kasvaa aikuisiksi asti ehjässä kodissa. Lapset eivät omaksuneet sitä tapaa onneksi, kun ajattelen, en ole koskaan kuullut poikani kiroilevan.

Ehkä he näkivät minusta etten pitänyt siitä, enpä tiedä, mutta hyvä etteivät ottaneet sitä tapaa "perintönä"

• Atolfia
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

kiroili ihan normaalissa puheessakin, ja ihan turhaan, En koskaan tottunut siihen, vaikka tajusin sen olevan vain siivoton tapa. En siitä silti traumoja ottanut tottunut kun olin, mutta oli mikä tahansa, joka ei ollut hänen näkökantansa asioihin vieraidenkin ihmisten kanssa niin kirosanan pisti a i n a .

Paljon mieluimmin kuuntelen ihmisiä, joiden kieli on kaunista suomenkieltä, vaikuttaa voi kauniimmallakin tavalla.Saatan itsekin joskus käyttää voimasanoja, kun ärsyynnyn tarpeeksi, mutta en koskaan ole käyttänyt s....tana, tai p....le sanoja. Ne ovat liikaa minun suuhuni, ja kuulin kai niitä tarpeeksi sen 27 v. kestävän avioliiton aikana. Joka itsessään oli ihan normaalin hyvä liitto, missä lapset saivat kasvaa aikuisiksi asti ehjässä kodissa. Lapset eivät omaksuneet sitä tapaa onneksi, kun ajattelen, en ole koskaan kuullut poikani kiroilevan.

Ehkä he näkivät minusta etten pitänyt siitä, enpä tiedä, mutta hyvä etteivät ottaneet sitä tapaa "perintönä"

Että kirosana tulee herkästi, mutta yleensä hyvin hiljaa. Sitä ei kukaan kuule, paitsi tuo yläkerran Isäntä. Niinpä on minullekin tullut tavaksi kuten Susmorsiamelle, pyytää nopeasti anteeksi yhtä hiljaa. Sen jälkeen ei ole niin syyllinen olo.

Muistan, kun kerran isälläni oli pari miesvierasta ja he keskustelivat kovaäänisesti, yksi miehistä näytti käsillään n. 1/2 metrin verran ja sanoi, että näin iso se p----le oli,
        johon äiti sivusta virkkoi, että jos tuo ei tuon isompi ole, niin eipä tuosta ole vaaraa.
        Miehet menivät hetkeksi hiljaisiksi. Panivat sitten hörönauruksi.

Lienevät keskustelleet kalasaaliistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe