GPS pyöräilyssä

noviisi2

Millaisia kokemuksia on GPS:n käytöstä moottoripyöräilyssä.
Pystyykö sitä hyödyntämään ajaessa?
Mihin se pitäisi kiinnittää (BMW R1100RT).
Laite pitäisi olla helppo siirtää henkilöautoonkin.
Käyttökokemuksia?

5

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpotopielias

      moottoripyörä. org. voorumilta bimmeri osiosta löytyy kuvien kaa

    • Phineas

      Mulla on RT:ssä Tompan Rideri ihan paketissa tulevilla normirensseleillä stongassa kiinni, u-lenkillä.
      Autoon ostin PC-Storesta autojalustan. Se on yllättävän kallis lisälaite, mutta kyllä hintansa väärti.
      Jalan saa pyörässä akkuun kytkettyä, mutta itse latailen päivän päätteeksi vermeet verkkolaturilla.
      Kaikki vehkeet toimii hyvin. Baltian reissulla tosin netistä imuroitu vanha karttapohja joskus hämäili,
      välillä mentiin niiden mukaan pitkin peltoja :-). Äänet tulee korvanappiin selkeästi ja näytöstä voi
      hanska kädessä ihan hyvin ajon aikanakin muuttaa asetuksia jne.

      Miinusta on mikrofonin kiinnitys kypärään. Jouduin ratkomaan pehmustetta, jotta sain kiinnitys-
      klipsin ruuvattua paikalleen. Korvanappi saattaa myös huonnolla sijoittelulla painaa korvaa.
      Ajossa on turha puhelimeen puhua, mulla kypärä ainakin suhisee sen verran, mutta tien poskessa
      potta päässä jutustelu onnistuu oikein hyvin.

      Kaikenkaikkiaan ihan kelpo kapine ainakin ulkomailla, varsinkin kaupunkin kadunkulmissa kääntyillessä.

      • Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.


      • Funduro
        Jepman kirjoitti:

        Tein ITalia/Kroatia/Itävalta kiertueen TomTomilla ja hieno laite ja tuttu entuudestaan autossa. Minä ainakin ajan ihan väärin, jos ajatellaan sitä, että pitäisi katsella GPSää välillä ja ajaa jossakin vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Se on välillä vaarallisen oloista ja suosittelen turvavälin nostamista ainakin tuplaan nykyisestä. Olen myös tehnyt puhelin-GPSllä ja pelkällä korvanapilla matkoja, joka on siinä mielessä turvallisempi, ettei tule turhaan vilkuiltua muuta kuin liikennettä. Haittapuolena tietenkin isommat risteykset ja rajallinen kuuluvuus. Yksi tapa on tehdä niin kuin ennenkin: ajetaan niin kauan kuin huvittaa ja sitten suuntimavehkeillä pois, ellei päätetä jäädä sinne...
        Joskus tuli vedettyä "lyhemmän reitin" ohjeiden mukaan ja niissä voi olla hyviä ylläreitä. Mutta kaikenkaikkiaan niissä oppii laueista ihan eri asioita, kuin nopeammilla baanoilla. Ainoa, että matka ei etene totutulla tahdilla.

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.


      • Zumoilija
        Funduro kirjoitti:

        Mulla on "maastokäytössä" vanha Packard Bellin GP-400 ja siinä Oziexplorer karttaplotterina. Navigoidahan tuo ei osaa, mutta maastokäytössä se on ihan toimiva. Karttoina käytän GT-karttoja ja kansalaisen karttapaikasta ladattuja maastokarttoja. Tein itse tärinävaimennetun ja sateenkestävän telineen stongaan eväsboksista. Virran otin parkkilampun maajohdosta ja jännitteen rajoitin 5,6 V zenerillä. Parkkilamppu toimii siis etuvastuksena, joten kytkentä on erittäin yksinkertainen ja kestävä, siis vain yksi ylimääräinen komponentti. Maantieajoa varten vaihdan tilalle Tomtomin ja laitan napin korvaan, niin ei tarvi tuijotella ruutua.

        Vaihtoehtoja navigaattoriksi on pilvin pimein, kun rakentaa säänkestävän ja tärinävaimennetun kotelon ja virtakaapelin. Eli silloin voi käyttää samaa laitetta kuin autossa. Noissa autonavigaattoreissa on vaan se vika, että ne ohjaavat turhan isoille teille. Genimapin GT-Suomi PC-kartasto osaa tehdä mukavaa reittiä, kun määrittelee moottoriteille nopeudeksi 20 km/h ja pikkuteille suuremman. Kun pistää softan laskemaan näillä asetuksilla nopeimman reitin, niin johan tulee mukaavaa reittiä. Harmi vaan, että sitä ei saa helposti exportattua kaikille navigaattoreille.

        Moottoripyöräköyttöön on montakin vesitiivistä ja tärinänänkestävää navia.
        Itselläni on Zumo 550 Eurooppakartoilla. Mahtava peli. Pluituutilla saa ajo-ohjeet
        suoraan kypäräpuhelimeen. Toimii varmasti ja nopeasti kuin junan vessa.
        Muitakin merkkejä varmasti on mutta Zumosta on kokemuksia neljältä Euroopan matkalta:
        Uskallan suositella - uusin malli taitaa olla 660 mutta siinä ei ole merkittäviä "uutuuksia"!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7174
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6685
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3644
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3150
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2794
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2592
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2126
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1997
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1910
    Aihe