Kuinka saadaan tiedosto avautumaan div:issä?

PPietari

Hei!

Olen opettelemassa php:tä.

Katsoin youtubesta viden, jossa neuvottiin, kuinka tehdään yksinkertainen CMS (Content Management System) http://www.youtube.com/watch?v=UUMq-yBVlrM&feature=channel.

Systeemi oli kuitenkin aivan liian yksinkertainen. Jos minulla on sanotaan vaikka 500 tekstiä, niin valikkoon on laitettava oma linkki jokaiseen, eli valikossa on silloin 500 linkkiä. Muutin systeemiä siten, että tekstit voi varastoida kategorioihin (tai oikeastaan jokaisella artikkelilla on oma kategorianumero. Valikkolinkin voi tehdä kategoriaan ja kaikki sen kategorian tekstit näkyvät allekkain.

Etusivun tekeminen ei ollut sinänsä vaikeaa. Haasteellinen on ollut admin puolen tekeminen. Haluan, että sielläkin, niin kuin etusivulla, on sivupohja (index.php) ja kun klikkailee juttuja, kaikki php-tiedostot näkyvät div:issä (div id="content"> ) . Esim. lisääSivu.php ei ole tietokannassa vaan tiedosto. Kuinka saadaan tiedosto avautumaan div:issä? Keksin virityksen tehdä kaikista tiedostoista funktioita ja ladata sitten funktio div:issä. $_GET-funktion ja if-lauseen avulla sitten avautuu oikea funktio.

Homma toimii, mutta olen alkanut miettiä, voisiko asian tehdä niin, että div:issä avautuu sittenkin tiedosto? Vai kunka proffa tekisi asian? Googlasin asiasta ja siellä puhuttiin jotain iframe:sta.

Kiitollinen vastauksesta.

3

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PPietari

Ongelma ratkesi! include() funktiolla tiedostot saa ladattua div:iin. Kokeilin eilen sitä, mutta ajattelemattomuudessani ohjasin suoraan tiedostoihin enkä index.php:n kautta. Eihän se tietysti toiminut. Näin se pitää tehdä: "include("index.php?admin="). Jos $_GET() on esim. admin, silloin $contentDisplay = include(pagesAdmin.php).

Menee aivot välillä solmuun tässä.

• keksa1

• PPietari
        keksa1 kirjoitti:

$_GET on tietääkseni Array, johon viitataan alkion nimellä esim.

$_GET['admin']

http://php.net/manual/en/reserved.variables.get.php

pitää sulla olla muitakin tarkastuksia kuin että onko admin=1 URLissa. Muuten admin-sivuille pääsee kuka tahansa

Hei!

Opettelen php:tä samalla kun teen tätä.

Admin puolellehan on estettävä suoraan pääsy tekemällä sisäänkirjautumissivu. Ja sitten coocien tai sessionin avulla käsittääkseni estetään sisäänkijautumattomien pääsy asminin puolelle. Voivat kirjoitella mitä tahansa sinne url:iin mutta kohtaavat sisäänkirjautumissivun. Sitten kun on kirjautunut sisään, voivat kirjoitella sinne url:iin päästäkseen eri sivuille, mutta saman voivat tehdä linkkejä painamalla helpommin.

Eikö se näin toimi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6924
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6354
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3494
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2960
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2694
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2066
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1927
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1797
    Aihe