Onneksemme vakio sienipaikallamme kerääjät ovat keskittyneet vain kanttarelleihin joita siellä esiintyy ja jättävät voitatit koskematta. Suorastaan kompastumme moisiin herkkuihin joka käynnillä. MIkä siinä on? Se niiden nylkeminenkö on niin vaivalloista?
Voihan Tatti!
2
595
Vastaukset
- herkkusuunlautasella
mulla ainakin menee koriin kaikki tuntemani sienet, kangassienet tms, rouskut, tatit, vahverot, käävät jne. kanttarellit ovat mielestäni yli mainostettuja, samoin suppilovahverotkin.
- tyttötatti
Muistan alakoulusta, että kanttarelli ja punainen kärpässieni opittiin ekana, koska ne olivat värikkäitä ja näin jäivät mieleen.
Jos ihmisellä ei ole sienikokemusta, kanttarelli taitaa olla helpoin sieni poimia ilman myrkytyksen pelkoa. Valekanttarellit eli keltavahveroiden matkijat tuskin ovat hyviä, mutta ei niiden syömisestä henki lähde. Lisäksi niiden satokausi taitaa olla hieman eri aikana, ainakin tänä syksynä. Ja sen lisäksi , että se on helppo se on myös maukas( siis perinteinen kanttarelli). Etenkin, jos ei ole syönyt muita sieniä.
Itse olen poiminut ja syönyt tavallisimpien lisäksi osterivinokasta, kurttusientä, ukonsientä, kehnäsientä, nokirouskua, erilaisia herkkusieniä- erotan ne kyllä valkoisesta kärpässienestä- mustesieniä jne.
Juuri nyt on kuivuri täynnä herkkutatteja.
Kerätköön siis kukin mitä tahtoo.
Toivon vain parempia kesiä, jotta syksynä löytyisi koko lajien kirjo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336544- 356023
- 293324
- 452770
- 342604
- 152288
- 372158
- 161996
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401839En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757