vanhus jo 65

omitusta

vuotiaana?,näin luin otsikon jossa kerrottiin jätevesijutusta.Siinä oli,että noin 65 vuotiaat vanhukset vapautetaan jätevesipuhdistamon laitosta.
Jokin ristiriita,kun samalla toitotetaan,että pitäs olla työssä 68vuotiaaksi.

Kuka on vanhus?

142

5399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvien välissä

Sama mitä kirjoitellaan. Itse tietää..

• 1943

jossain runossa sanota "nuori mies on hautaan valmis jo"? Eli jotkut ovat vanhuksia jo nuorena. Liittyy lähinnä päihteiden käyttöön. Itseäni en pidä vanhuksena. Jos on fyysisesti ja henkisesti virkeä, ei ole vanhus. Mieheni kuolemasta kertoneessa lehtijutussa käytettiin ilmaisua "iäkäs mies". Hän oli 69-vuotias ja virkeä. Nuorilla voi olla meidän ikäluokastamme eri käsitys.

• omituista

lähinnä sitä ihmetellä,kun vaaditaan työssäolemista 68v asti ja kuitenkin pidetään vanhuksena.Pitäs jaksaa,vaikka ei jaksakkaan ja kuka edes palkkaa enää 65v "vanhusta" töihin.
        Kyllä itsekkin olen sitä mieltä,että korvien välissä on miksi tuntee itsensä,mutta kun pitäs vaan olla työmarkkinoilla käytettävissä eikä kukaan ota enää,se nöyryyttää jotenkin.

• 1943
        omituista kirjoitti:

lähinnä sitä ihmetellä,kun vaaditaan työssäolemista 68v asti ja kuitenkin pidetään vanhuksena.Pitäs jaksaa,vaikka ei jaksakkaan ja kuka edes palkkaa enää 65v "vanhusta" töihin.
        Kyllä itsekkin olen sitä mieltä,että korvien välissä on miksi tuntee itsensä,mutta kun pitäs vaan olla työmarkkinoilla käytettävissä eikä kukaan ota enää,se nöyryyttää jotenkin.

vaadita, sillä maassamme elää melko hyvin tekemättä lainkaan työtä. Meidän ikäluokkamme pitää yleensä kunnia-asiana työn tekemistä. Keskustelujen perusteella moni nuorempi tykkää, että on OK elää sosiaalipummina.

• omituista
        1943 kirjoitti:

vaadita, sillä maassamme elää melko hyvin tekemättä lainkaan työtä. Meidän ikäluokkamme pitää yleensä kunnia-asiana työn tekemistä. Keskustelujen perusteella moni nuorempi tykkää, että on OK elää sosiaalipummina.

minä myös,tunnen olevani jotenkin luuseri kun ei oteta töihin,vaikka vielä pitäs olla.Koko ikäni ole töissä käynyt ja vasta nyt jäin ilman omaa syytä työttömäksi.

• vilmaska
        1943 kirjoitti:

No niin, vaan mitä jäikään puuttumaan vastauksestasi? Unohdit mainaita, että nämä mielestäsi sosiaalipummit vaan polttaa tupakkaa ja juo viinaa, kenties vielä seksiäkin harrastavat.

Ahdasmielinen, omaan napaansa tuijottava ihminen on vanhus. Olet kirjoittanut olevasi koulutettu ihminen, vaan et näytä ymmärtävän tätä työttömyyttä, joka ei ole vain meidän maamme ongelma.

• 1943
        vilmaska kirjoitti:

No niin, vaan mitä jäikään puuttumaan vastauksestasi? Unohdit mainaita, että nämä mielestäsi sosiaalipummit vaan polttaa tupakkaa ja juo viinaa, kenties vielä seksiäkin harrastavat.

Ahdasmielinen, omaan napaansa tuijottava ihminen on vanhus. Olet kirjoittanut olevasi koulutettu ihminen, vaan et näytä ymmärtävän tätä työttömyyttä, joka ei ole vain meidän maamme ongelma.

saanut syntyä terveenä ja sisareni on kehitysvammainen, en todellakaan ymmärrä, miksi pitää pilata terveytensä tupakalla ja viinalla olkoon sitten työssä tai työtön. Ellei ole työssä, on aikaa liikkua ja pitää huolta itsestään mielin määrin. Ja nuo mielipiteeni sosiaalipummeista perustuvat ihan faktoihin, osa työttömistä on työtä vieroksuvia, se on totuus. Hiljattain yhdessä radio-ohjelmassa puhuttiin siitä, että esim. pätkätyöt ovat nuorille ihan OK. Olen kouluttautunut, se on totuus. Jos pidät minua ahdasmielisenä, Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

• vilmaska
        1943 kirjoitti:

saanut syntyä terveenä ja sisareni on kehitysvammainen, en todellakaan ymmärrä, miksi pitää pilata terveytensä tupakalla ja viinalla olkoon sitten työssä tai työtön. Ellei ole työssä, on aikaa liikkua ja pitää huolta itsestään mielin määrin. Ja nuo mielipiteeni sosiaalipummeista perustuvat ihan faktoihin, osa työttömistä on työtä vieroksuvia, se on totuus. Hiljattain yhdessä radio-ohjelmassa puhuttiin siitä, että esim. pätkätyöt ovat nuorille ihan OK. Olen kouluttautunut, se on totuus. Jos pidät minua ahdasmielisenä, Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Mitä mieltä itse olet pätkätöistä?

• 1943
        vilmaska kirjoitti:

elämänvaiheessa ihan joustavaa. Esim. nuorilleni ajankohtaista. Asia ei ole ajankohtainen, mutta luultavasti olisin sopeutunut siihenkin vaihtoehtoon. Työttömäksi jäämisen uhka oli minullakin työelämässä, mutta varmoja työpaikkoja ei ole. Se on totuus. Asuin vuokralla, joten muutto olisi ollut helppo. Epämukavampaa elämä olisi ollut, mutta pakko olisi ollut terästäytyä.

• vilmaska
        1943 kirjoitti:

elämänvaiheessa ihan joustavaa. Esim. nuorilleni ajankohtaista. Asia ei ole ajankohtainen, mutta luultavasti olisin sopeutunut siihenkin vaihtoehtoon. Työttömäksi jäämisen uhka oli minullakin työelämässä, mutta varmoja työpaikkoja ei ole. Se on totuus. Asuin vuokralla, joten muutto olisi ollut helppo. Epämukavampaa elämä olisi ollut, mutta pakko olisi ollut terästäytyä.

Minun mieleeni ei tulisi verrata, omaa työssäoloaikaani, tähän päivään. En myöskääm arvostele tämän päivän työttömiä negatiivisesti, sillä en voi koskaan olla varma, etteikö omatkin lapseni joutuisi työttömyyden uhriksi.

Tunnen myös monta 40-luvulla syntynyttä, jotka ei pahemmin ole töitä tehneet, joten oli niitä Sinun määrittelemiäsi "sosiaalipummeja" jo ennenkin.

Mitä taas tulee vuokralla asumiseen, niin vaikeaa on esim. pääkaupunkiseudulla saada vuokra-asuntoja.
        Pätkätyöläinen ei taas pysty ostamaan asuntoa, koska pankit ei anna lainaa, jos ei ole vakituista työtä.

• 1943
        vilmaska kirjoitti:

Minun mieleeni ei tulisi verrata, omaa työssäoloaikaani, tähän päivään. En myöskääm arvostele tämän päivän työttömiä negatiivisesti, sillä en voi koskaan olla varma, etteikö omatkin lapseni joutuisi työttömyyden uhriksi.

Tunnen myös monta 40-luvulla syntynyttä, jotka ei pahemmin ole töitä tehneet, joten oli niitä Sinun määrittelemiäsi "sosiaalipummeja" jo ennenkin.

Mitä taas tulee vuokralla asumiseen, niin vaikeaa on esim. pääkaupunkiseudulla saada vuokra-asuntoja.
        Pätkätyöläinen ei taas pysty ostamaan asuntoa, koska pankit ei anna lainaa, jos ei ole vakituista työtä.

asua pääkaupunkiseudulla? Sehän on kalleinta osaa maastamme. En tiedä, miten olisi ollut, jos ei olisi miehen jäljiltä tätä asuntoa. Olisin varmaan eläkkeelle jäätyäni muuttanut ties minne. Ystävät ovat jo hajallaan siellä sun täällä. Ja uusia tulee. Onhan noita pummeja aina ollut, oma ikäluokkamme suhtautuu eri tavalla kuin nuoremmat. Nuoret voivat joutua työttömiksi, mutta elävät omaa elämäänsä ja luotan, että tekevät ratkaisuja, jotka tyydyttävät heitä.

• vilmaska
        1943 kirjoitti:

asua pääkaupunkiseudulla? Sehän on kalleinta osaa maastamme. En tiedä, miten olisi ollut, jos ei olisi miehen jäljiltä tätä asuntoa. Olisin varmaan eläkkeelle jäätyäni muuttanut ties minne. Ystävät ovat jo hajallaan siellä sun täällä. Ja uusia tulee. Onhan noita pummeja aina ollut, oma ikäluokkamme suhtautuu eri tavalla kuin nuoremmat. Nuoret voivat joutua työttömiksi, mutta elävät omaa elämäänsä ja luotan, että tekevät ratkaisuja, jotka tyydyttävät heitä.

Miksi pitää? Kysyppä sitä heiltä, jotka esim. Kainuun perukoilta ovat tulleet pääkaupunkiseudulle? Miksi he eivät jääneet synnyinseudulleen?
        Olisikohan työn perässä tulleita eli kysymyksesi, miksi pitää asua pääkaupunkiseudulla oli hyvin naivi.

• muoriska,satunnainen
        vilmaska kirjoitti:

Miksi pitää? Kysyppä sitä heiltä, jotka esim. Kainuun perukoilta ovat tulleet pääkaupunkiseudulle? Miksi he eivät jääneet synnyinseudulleen?
        Olisikohan työn perässä tulleita eli kysymyksesi, miksi pitää asua pääkaupunkiseudulla oli hyvin naivi.

vähän samoin. Kysyjältä oli mielestäni hiukan ajattelematon lausahdus tuo "Miksi pitää asua pääkaupunkiseudulla." Kaikille se ei ole vapaaehtoista, joillakin on elämä ja työ juuri siellä. Ei voi noin vain muuttaa pois. Sanoisinko, että olipa hiukan omahyväistä ja itsekästä juttua. On ollut jokin muukin nykyään tällä kirjoittajalla itsensä ja olojensa ylistämistä. En ennen ole sitä huomannut, nyt on sattunut silmääni tuo.

• 1943
        vilmaska kirjoitti:

on myöskin monia. Itse lähdin pääkaupungista, joskin melko lähelle, kun oli liian kallis paikka minulle. Jos työ sitoo Sinua, niin ymmärrän.

• 1943
        muoriska,satunnainen kirjoitti:

vähän samoin. Kysyjältä oli mielestäni hiukan ajattelematon lausahdus tuo "Miksi pitää asua pääkaupunkiseudulla." Kaikille se ei ole vapaaehtoista, joillakin on elämä ja työ juuri siellä. Ei voi noin vain muuttaa pois. Sanoisinko, että olipa hiukan omahyväistä ja itsekästä juttua. On ollut jokin muukin nykyään tällä kirjoittajalla itsensä ja olojensa ylistämistä. En ennen ole sitä huomannut, nyt on sattunut silmääni tuo.

elämää, jos työ sitoo, niin asia on toisin. Elämä sinänsä voi kuljettaa minne vain. Yksi omista mahdollisuuksistani oli senioriaupairina tutustua maailmaan, kun olen eläkkeellä. En ole ehtinyt muilta kiireiltäni. Lienen omahyväinen ja itsekäs. Siksi selviän. Mutta toisten mielipiteitä en ole kärkäs arvostelemaan kuten jotkut muut täällä.

• wilmaska
        1943 kirjoitti:

on myöskin monia. Itse lähdin pääkaupungista, joskin melko lähelle, kun oli liian kallis paikka minulle. Jos työ sitoo Sinua, niin ymmärrän.

Haloo...minä kirjoittelen nyt yleisesti asioista, en itsestäni.

• wilmaska
        muoriska,satunnainen kirjoitti:

Niinpä niin, valitettavasti on ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa mielipidettään muuten, kuin tuomalla oman itsensä ja elämänsä esiin, kertomalla, kuinka hyvin minä jne....

• 1943
        wilmaska kirjoitti:

Niinpä niin, valitettavasti on ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa mielipidettään muuten, kuin tuomalla oman itsensä ja elämänsä esiin, kertomalla, kuinka hyvin minä jne....

ei livenä tarvitse olla kanssani tekemisissä, yksi ilonaihe lisää sinnepäin. Luulin, että tämä luonneanalyysien teko olemattomien faktojen perusteella oli ohi tällä palstalla. Palsta sinänsä piristyy, kun saa oikein kunnolla epäsuorasti osoittaa hyvyyttään.

• 1943
        wilmaska kirjoitti:

asiat tulisivat, jos vähän värittäisit omalla persoonallisuudellasi. Olen yleisesti sitä mieltä, että ihmisen pitää iästä riippumatta olla valmis muutoksiin, jos tarve vaatii, varsinkin, jos on aina tyytymätön.

• Suloinensilmu
        wilmaska kirjoitti:

se siellä?

• siv.seurannut
        1943 kirjoitti:

ei livenä tarvitse olla kanssani tekemisissä, yksi ilonaihe lisää sinnepäin. Luulin, että tämä luonneanalyysien teko olemattomien faktojen perusteella oli ohi tällä palstalla. Palsta sinänsä piristyy, kun saa oikein kunnolla epäsuorasti osoittaa hyvyyttään.

Missä sä nyt näet luonneanalyysia?

Oot siis palstan piristäjä?

• 1943
        siv.seurannut kirjoitti:

Missä sä nyt näet luonneanalyysia?

Oot siis palstan piristäjä?

tuollaisia johtopäätöksiä vetele. Annan aihetta purkaa paineita (ei tositarkoituksella). Kunnian palstan piristämisestä voit Sinä ottaa. Yksin tai jaettuna, kun näistä nikeistä ei ota selvää. Jonkinlaista luonneanalyysiä on, kun itsekkääksi kutsutaan. Jos vaikka lähipiiri olisi sitä mieltä, niin asia olisi vakava.

• Pirre*
        Suloinensilmu kirjoitti:

se siellä?

en leiki sokkosta :)

• wilmaska
        1943 kirjoitti:

tuollaisia johtopäätöksiä vetele. Annan aihetta purkaa paineita (ei tositarkoituksella). Kunnian palstan piristämisestä voit Sinä ottaa. Yksin tai jaettuna, kun näistä nikeistä ei ota selvää. Jonkinlaista luonneanalyysiä on, kun itsekkääksi kutsutaan. Jos vaikka lähipiiri olisi sitä mieltä, niin asia olisi vakava.

Vaikka miten päin lukisin tekstini, en näe siinä sanaa itsekäs.

• 1943
        wilmaska kirjoitti:

Vaikka miten päin lukisin tekstini, en näe siinä sanaa itsekäs.

menevät nuo samaa mieltä olevat naisimmeiset sekaisin.

• vilmaska kirjoitti:

sosiaalipummi

• vilmaska
        kålmorden kirjoitti:

sosiaalipummi

Totta, siltä minustakin tuntuu.

Olin työssä, josta pääsi eläkkeelle jo 60 vuotiaana. Maksan eläkkeestäni huomattavasti vähemmän veroa, kuin palkkatulostani.

Kohtuullisen ison asuntoni yhtiövastike on todella pieni, koska taloyhtiömme ns, kivijalassa on liikeyrityksiä, joiden vuokratuloilla vähenee osuuteni taloyhtiön kuluista.

Elo sosiaaliåpummina on kivaa.

• 19000000000000
        1943 kirjoitti:

nimimerkkisi on syntymävuotesi.
        No onneksi en tunne sinua henkilökohtaisesti.

• 1943
        19000000000000 kirjoitti:

nimimerkkisi on syntymävuotesi.
        No onneksi en tunne sinua henkilökohtaisesti.

minua enää muistaisi. Onneksi ei ole niin, vaan muistit taas kauniilla sanoillasi ja nimimerkkisi on varmaan talletuksiesi määrä. Onnittelen, en ole kateellinen, asiani ovat hyvin. Jos olet nuorempi, voit olla onnekkaampi tai sitten et. Mikset muuten käytä vakinikkiäsi, luulen tietäväni sen?

• konzaales
        vilmaska kirjoitti:

Kauko Röyhkän sanoin. Mieluummin vanha kuin aikuinen.!

• suomi synnyinmaani
        vilmaska kirjoitti:

Ei voi kovin pitkälle suunnitella omaa elämää kun pätkätöistä ei ole turvaa. Mikäli Suomi ottais
        vähemmän maahanmuuttajia ja laitettaisiin maan asiat kuntoon. Töitä kaikille ja eläkeläisille tuntuvat korotukset ym sotaveteraanit.Sairaanhoito paremmaksi ja vaikka mitä.Sitten vasta avustuksia maailmalle ja maahanmuuttjia maahan. KIITOS

• X
        suomi synnyinmaani kirjoitti:

Ei voi kovin pitkälle suunnitella omaa elämää kun pätkätöistä ei ole turvaa. Mikäli Suomi ottais
        vähemmän maahanmuuttajia ja laitettaisiin maan asiat kuntoon. Töitä kaikille ja eläkeläisille tuntuvat korotukset ym sotaveteraanit.Sairaanhoito paremmaksi ja vaikka mitä.Sitten vasta avustuksia maailmalle ja maahanmuuttjia maahan. KIITOS

nii, suomalaisethan ei muuttaneet ympäri maailmaa? Suomeahan ei autettu sodan jälkeen? Suomalaisethan ovat niin rehellisiä, ja täydellisiä? Ei murhia, tappoja, varkauksia, raiskauksia, kidnappauksia, veronkiertoa, korruptiota, pimeetä työtä, pedofiliaa, juoppoutta, huumeita, varkauksia, ryöstöjä ynm,,,

pätkätyöt tuli edellisen laman jälkeen, montako maahanmuuttajaa oli silloin?

• 21
        omituista kirjoitti:

minä myös,tunnen olevani jotenkin luuseri kun ei oteta töihin,vaikka vielä pitäs olla.Koko ikäni ole töissä käynyt ja vasta nyt jäin ilman omaa syytä työttömäksi.

Älä välitä, sinä olet rahasi ansainnut. Rinta rottingille vaan, me ollaan arvokkaita kaikki.

• 1945
        1943 kirjoitti:

on luonnollista vielä tässä iässä, en voisi kuvitella olevani ihan vailla mitään velvoitteita. Toisaalta ihan vapaa olotila olisi ihanaa, jos vielä olisi tarpeeksi suuri eläke että voisi matkustella ja nauttia elämästä. Toisaalta olen todennut että mitä vanhemmaksi tulee sitä raskaammalta matkustaminen tuntuu, samoin jokaviikonloppuiset mökkireissut.
        Vapaa aika alkaakin täyttyä itsensä hoitamisesta, lääkärikäynneistä, fysioterapiasta, ymym. Mihin jäi huoleton eläkeikä? Lisäksi jokapäiväiset toiminnat vievät enemmän aikaa, silmälasien etsimiseen menee suuri osa päivästä ja askel on hitaampi kuin ennen.
        Lääke tähän olisi varmaan jokin uusi harrastus tai uusi miesystävä.

• työläinen....

mielestä työväestö ei vanhene yhtä nopeasti kuin johtavassa asemassa olevat henkilöt kun katsoo johtajien eläköitymisikää.
      Hallituksen mielestä työväestö ilmeisesti elääkin vanhemmaksi kuin herrat!

• 65v vanhus

Yli 65v on vanhus.
      Lapsuus
      Nuoruus
      Aikuisuus
      Keski-ikä
      Vanhuus
      Kyllähän me 65v jo elämämme viimeistä vaihetta elämme.
      Ei millään voi olla keski-ikäinen enää. Omat lapset ovat keski-ikäisiä, en minä.
      Saan vanhuuseläkettäkin. Hieno nimitys, elämän ehtoopuolella eläville.

• 1943

on turha luokitella ihmisiä. Useimmissa yhteyksissä voi ilmoittaa biologisen iän ja lukija mieltää kohteen käsityksensä mukaan.

• yx reipas

liikun ja harrastan kaikenlaista. Olen vanhuuseläkkeellä, mutta hoidan silloin tällöin lastenlapsiani. Se jos mikä pitää mielen ja jäsenet virkeinä, samoin nuo käden taitojen ylläpitäminen ja kuntosalilla käynti. Ja minulla on hyvät välit läheisiini ja lapsiini. Mutta silti pidän monessa asiassa itseäni jo vanhuksena. sillä tämä yhteiskunnan kehitys ja tekniikka sekä kaikki tieto on mennyt niin huimaavaa vauhtia eteenpäin. Joissakin asioissa ihailen nuorisoani heidän osaavassa ja itsenäisessä ajattelutavassaan ja joissakin asioissa taas ajattelen, että kyllä meillä oli sentään hyvä lapsuus lintukodossamme turvallisesti kotipiirissä - kun kaikkea ei ollut tarjolla näin globaalisti kuin tänään. - Kunto voi olle hyvä ja olemus nuorekas, mutta henkilötodistus ei valehtele ikävuosista.

• 65v vanhus
        yx reipas kirjoitti:

liikun ja harrastan kaikenlaista. Olen vanhuuseläkkeellä, mutta hoidan silloin tällöin lastenlapsiani. Se jos mikä pitää mielen ja jäsenet virkeinä, samoin nuo käden taitojen ylläpitäminen ja kuntosalilla käynti. Ja minulla on hyvät välit läheisiini ja lapsiini. Mutta silti pidän monessa asiassa itseäni jo vanhuksena. sillä tämä yhteiskunnan kehitys ja tekniikka sekä kaikki tieto on mennyt niin huimaavaa vauhtia eteenpäin. Joissakin asioissa ihailen nuorisoani heidän osaavassa ja itsenäisessä ajattelutavassaan ja joissakin asioissa taas ajattelen, että kyllä meillä oli sentään hyvä lapsuus lintukodossamme turvallisesti kotipiirissä - kun kaikkea ei ollut tarjolla näin globaalisti kuin tänään. - Kunto voi olle hyvä ja olemus nuorekas, mutta henkilötodistus ei valehtele ikävuosista.

Hienoa, löytyi toinen rehellinen! Mulla on kyllä jo jonkinlaisia vaivoja, osa ollut nuoresta asti.
        Välillä tuntuu "järki" hukkuvan, kun ollaan niin nuoria, ja nuorekkaita ;))
        Miksi on toisilla vaikea hyväksyä ikäänsä, ja vanhus sanaa. En ymmärrä, mutta onneksi ei ole päänsärkyni.
        Sukuni vanhimpana, koen kunnianimitykseksi tuon. Ikää tulee kaikille, pikkuhiljaa askelkin alkaa hitaantua.
        Lapsenlapset, ja lapsenlapsen lapsi, pitävät yllä jatkuvuutta, ja nivelet vetreinä, itsellänikin. Sain tittelin olla "iso" koska oli jo mummo, mummi, ja minä sitten isomummi. Lapsi lyhensi isoksi. Hauska nimitys, minusta. Huutaa jo tullessaan isooo!

• 1943
        65v vanhus kirjoitti:

Hienoa, löytyi toinen rehellinen! Mulla on kyllä jo jonkinlaisia vaivoja, osa ollut nuoresta asti.
        Välillä tuntuu "järki" hukkuvan, kun ollaan niin nuoria, ja nuorekkaita ;))
        Miksi on toisilla vaikea hyväksyä ikäänsä, ja vanhus sanaa. En ymmärrä, mutta onneksi ei ole päänsärkyni.
        Sukuni vanhimpana, koen kunnianimitykseksi tuon. Ikää tulee kaikille, pikkuhiljaa askelkin alkaa hitaantua.
        Lapsenlapset, ja lapsenlapsen lapsi, pitävät yllä jatkuvuutta, ja nivelet vetreinä, itsellänikin. Sain tittelin olla "iso" koska oli jo mummo, mummi, ja minä sitten isomummi. Lapsi lyhensi isoksi. Hauska nimitys, minusta. Huutaa jo tullessaan isooo!

voi pakottaa tuntemaan itseään vanhukseksi. Rehellinen olen minäkin, kun en tunne. En halua olla mitenkään erityisen nuorekaskaan, vaan ihan oma itseni. En ole sukuni vanhinkaan, edellistä sukupolvea elää vielä ja vanhempia serkkuja on kokonainen liuta.

• oppia ikä kaikki

on liukuva käsite ja lukuisat luennoitsijat ja opettajat sanoivat jo yli 20v sitten, että vanhukseksi nimittäminen pitää harkita tarkoin.

Me ikäännymme eri tavoin. Toinen pysyy kaikin puolin vireänä ja toimintakykyisenä esim 70-85v saakka, kun taas toinen on menettänyt toiminta-ja työkykynsä j 50v. Verrattavat voivat olla myös ulkoisesti kuin eri maailmasta.

Jokainen tiedämme ympäriltämme esimerkkejä. Ja nykyaikana yhä iäkkäämpi pysyy kunnossa yhä pitempään. Kun n 40- 50 v vuotta sitten annettiin 50v täyttäneelle kiikkustuoli, niin tänä päivänä se olisi jopa loukkaus, jos tarkoiteta huumoriksi.

Meidän "vanhuutemme" ja ikämme luokitellaan näin. On psyykkinen, sosiaalinen ja kronologinen ikä. Kronologisen iän mukaan vanhuus alkaa 65v, mutta se ei tarkoita että ihminen on vanhus ja näyttää vanhukselta. Eikä tarvitsekaan.

• 65v vanhus
        1943 kirjoitti:

voi pakottaa tuntemaan itseään vanhukseksi. Rehellinen olen minäkin, kun en tunne. En halua olla mitenkään erityisen nuorekaskaan, vaan ihan oma itseni. En ole sukuni vanhinkaan, edellistä sukupolvea elää vielä ja vanhempia serkkuja on kokonainen liuta.

ole sinä vaan, ei kuulu mulle. Silti tansseissa käyviä senioreja nuoret hymyillen nimittelee. Ja vanhus on siinä aika lievä ilmaisu. Eli, muiden mielestä saatat olla, vaikket itsesi.
        Hienoa että sukusi on pitkäikäistä, 87v ja sitä vanhempia sukulaisia minulla ei ole ollut koskaan.

• tämä päivä
        1943 kirjoitti:

on turha luokitella ihmisiä. Useimmissa yhteyksissä voi ilmoittaa biologisen iän ja lukija mieltää kohteen käsityksensä mukaan.

Lukijana, minä miellän tämän palstan kirjoittajien nuorekkuuden tai vanhuuden, heidän mielipiteidensä mukaan. Ei se, että jaksaa käydä tanssimassa, lenkillä tms. takaa sitä, että ihminen on nuorekas.

• 1943
        65v vanhus kirjoitti:

ole sinä vaan, ei kuulu mulle. Silti tansseissa käyviä senioreja nuoret hymyillen nimittelee. Ja vanhus on siinä aika lievä ilmaisu. Eli, muiden mielestä saatat olla, vaikket itsesi.
        Hienoa että sukusi on pitkäikäistä, 87v ja sitä vanhempia sukulaisia minulla ei ole ollut koskaan.

nuorten kanssa tekemisissä. Eivät kyllä nimittele meitä tansseissa käyviä senioreja mitenkään, pitävät hyvänä, että on toimintaa. Mutta esim. omila nuorillani oli monta vanhempaa ihmistä lähipiirissään, vaikka mummot kuolivat nuorina. Tottuivat pitämään vanhoja ihmisiä ihan normaaleina. Toinen ukki kuoli 92-vuotiaana ollessaan menossa tansseihin. Ja viis noista muiden mielipiteistä, ei kun mukaan vaan, Sinäkin.

• 1943
        tämä päivä kirjoitti:

Lukijana, minä miellän tämän palstan kirjoittajien nuorekkuuden tai vanhuuden, heidän mielipiteidensä mukaan. Ei se, että jaksaa käydä tanssimassa, lenkillä tms. takaa sitä, että ihminen on nuorekas.

yks hailee onko joku nuorekas tai vanhakas, olkoon vaikka vahakas näin sieniaikaan. Mitä merkitystä sillä on?

• tämä päivä
        1943 kirjoitti:

yks hailee onko joku nuorekas tai vanhakas, olkoon vaikka vahakas näin sieniaikaan. Mitä merkitystä sillä on?

On sillä, jos tämä "vanhakas" vielä vaikuttaa esim. äänestämällä.

• Fyysiseltä puolelta on pakko todeta räjähtävyyden ja kimmoisuuden olevan vain kaukainen muisto.

Motoriikka on kärsinyt.
        Vaimo kuulee kolinasta missä päin liikun.

Vastaavasti, liikuntaharrastukseni puolella, nuoremmat heput eivät ota kymmenien vuosien ikäeroa huomioon. Ehkä hyväkin?

Toisaalta ystävälliset, nuoret, fitnessnaiset pitänevät minua "vaarattomana".

Kehoni ja leikatut silmäni toimivat paremmin ja tehokkaammin kuin viimeisinä työvuosinani.

Ikääntymisen myötä tullut ajankäytön vapaus on antanut energiaa kaiken tyypin toimintaan.
        Sellaiseenkin jota mm. siirtotyöläisyys aikanaan haittasi.

Vastassa on väistämättömiä asoita. Täytyy vain yrittää hidastaa niiden voimistumista.

• aamu virkku
        1943 kirjoitti:

Ikä on vain pelkkiä numeroita.Jonkun mielestä voi olla joku 30 v vanha.Riippuu omasta mielestä ja pukeutumistyylistäkin.

Vanhus taas ehkä 80 v -100 v

• piipiilo

Jotakin samaa aattelin minäkin. Ei olla enää keski-ikäisiä.
        Vanhukseksi luokitellaan 75 täyttäneet. Sen jälkeen saa postin talon viereen ja kotihoidon palveluja tarpeen mukaan. Saahan niitä aiemminkin, jos tarve on.

Muuten en vanhus sanaa säikähdä. Muistuttaahan se osittain lähestyvästä ajan loppumisesta. Sekin kannattaa ottaa huomioon, ettei vallan katumattomana lähde.
        Mielestäni vanhus sanana on reilu suomalainen. Parempi senioria tms. ikääntynyttä. Ne on jotensakin keinotekoisia. Makuja on monia silti.

• ei kitää järkeä

Vesi laki on kokonaisuudssaan fiasko , olis pitäny tehdä tutkimus peruustellisimmin, Väyrynen vaatiikin sen avaamista uudelleen harkintaa, onkin syytä miettiä ensin mikä on järkevää, tehdä vasta sitten !

• 1943

kanssasi olen. Esim. täällä pumppuasema suoltaa taajaman jätevedet suoraan vesistöön sähkökatkoksen aikana. Tuutin täydeltä täyttä tavaraa. On toisenlaisia määriä kuin yksittäisten talojen jätevedet. Kun tarpeeksi harvassa asutaan, luonto hoitaa biologiset jätteet lähiympäristössä. Tietenkin pitää huolehtia hygieniasta, mutta turha on kuljettaa isoilla autoilla pois maaseudulta.

• vanhuus...

ihmettelen minä. Taisi olla Lehtomäki kun puhui A-talk ohjelmassa ettei 68 vuotiaiden tarvitse hankkia tätä "puhdistamoa" koska he eivät sitä todennäköisesti kauan tarvitse.
      Eli 68 vuotiaat eivät ole kykeneviä asumaan omakotitaloissa mutta ovat kykeneviä työelämään.
      Ei oikein täsmää!
      Eläkeiän korotuksessa ei ajatella ihmisiä ja heidän jaksamistaan vaan sitä ettei heille tarvitsisi maksaa eläkkeitä ollenkaan.
      Kummallista että monet johtajat jäävät eläkkeelle jo 60 v.

• 1947.-.---

Aloikoituntua 40 vuotiaana.

• Pirre*

ei ole.., iän kokeminen riippuu esim. terveydentilasta, jos on kipeä ja raihnainen, on vanhus jo nuorempanakin, mutta ei minusta pitäisi yleistää että 65 vuotias on jo vanhus, ei ainakaan ottaa viralliseksi ilmaukseksi, niinkuin nyt tässäkin kys. lehtijutussa, Lehtomäen sanomana.

Miusta terve ja pirteä 80 vuotiaskin on vielä "nuori"..

ja taas mitä tuohon työssäoloon 68 vuotiaaksi tulee, niin ei siinä mitään jos työssäolo perustuu vapaaehtoisuuteen, pakottamaan ketään ei pie ruveta, silloin tulee ainakin paljon työkyvyttömyyseläkeläisiä Työssäjaksamiseenkin vaikuttaa monet asiat, terveys, työn rasittavuus jne..ei nämä ole yksiselitteisiä asioita, vaikka Kataiset sun muut niin tuntuu luulevan...,

• 65v vanhus

Niin, emmehän me ole harmaa mekko lattiaa hipoen huivipäisiä mummoja. Siitä huolimatta, vanhuksia kyllä. Katselepas kuvaasi 50v, ja nyt. Niin, sinähän et olekaan vielä 65, muistin juuri ;D .
        Kerran ainoastaan olen erehtynyt ihmisen iästä, naapurini vietti synttäreitä, ja oikeasti luulin 60v, ja olikin 70v. Olin silloin itse 50v. Viiden vuoden päästä tuosta, ajeli vieläkin autolla, oli pirteä, omatoiminen, ja,,, näytti 85vuotiaalta. ;D lapseton, suuremmilta suruilta, sairauksilta välttynyt, mukava nainen. Nyt jo hoitolaitoksessa dementoituneena.
        Kyllä pidin häntä vanhuksena jo luullessani kymmenen vuotta nuoremmaksi, kuten useimmat nuoremmat ihmiset.
        Arvostelemme monesti, ompa tullut vanhan näköiseksi, ajattelematta, itsessäkin iän näkyvän. Emme huomaa, kun joka päivä siihen peiliin katsomme, ja muutoksiin totumme.

Olen nuoremman näköinen, kun äitini, 65v, kuviakin vertasin ;D mutta pukeudumme erilailla, elämme aivan erilaista aikaa, kun he aikoinaan. Silti, koen olevani vanhus, kun ei ole tarvetta pettää itseään. Nuorien mielestä, taidamme jo ikäloppuja olla ;D

• vanhusko?
        65v vanhus kirjoitti:

Niin, emmehän me ole harmaa mekko lattiaa hipoen huivipäisiä mummoja. Siitä huolimatta, vanhuksia kyllä. Katselepas kuvaasi 50v, ja nyt. Niin, sinähän et olekaan vielä 65, muistin juuri ;D .
        Kerran ainoastaan olen erehtynyt ihmisen iästä, naapurini vietti synttäreitä, ja oikeasti luulin 60v, ja olikin 70v. Olin silloin itse 50v. Viiden vuoden päästä tuosta, ajeli vieläkin autolla, oli pirteä, omatoiminen, ja,,, näytti 85vuotiaalta. ;D lapseton, suuremmilta suruilta, sairauksilta välttynyt, mukava nainen. Nyt jo hoitolaitoksessa dementoituneena.
        Kyllä pidin häntä vanhuksena jo luullessani kymmenen vuotta nuoremmaksi, kuten useimmat nuoremmat ihmiset.
        Arvostelemme monesti, ompa tullut vanhan näköiseksi, ajattelematta, itsessäkin iän näkyvän. Emme huomaa, kun joka päivä siihen peiliin katsomme, ja muutoksiin totumme.

Olen nuoremman näköinen, kun äitini, 65v, kuviakin vertasin ;D mutta pukeudumme erilailla, elämme aivan erilaista aikaa, kun he aikoinaan. Silti, koen olevani vanhus, kun ei ole tarvetta pettää itseään. Nuorien mielestä, taidamme jo ikäloppuja olla ;D

Ensi keväänä tulee mittariini 60 vuotta. Tunnen itseni monesti vanhaksi kaikkien kipujeni ja vaivojeni takia. Vaikka kuinka koetan lohduttaa itseäni sanomalla, että täytän seuraavaksi vasta 60 vuotta, niin ei se aina onnistu. Tunnen vuodet harteillani. Ihmettelen ja ihailen henkilöitä, joilla ei ole juuri mitään kipuja edes vanhempana kuin mitä itse olen. Kyllä se on hyvin henkilökohtaista kuka milloinkin tuntee itsensä vanhukseksi. Tasan ei mene nuokaan punnukset.
        Joskus sentään on hyviäkin päiviä minulla, mutta aika harvoin.

• Mistähän lienee kysymys?

Harva voi varman päälle valita työnteon. Sen sijaan kukin voi valita ainakin työttömyysvaihtoehdon.
        Elämisen aineelliset puitteet määräytyvät valinnan mukaan.

• oma valinta aina
        laiska-lasse kirjoitti:

Mistähän lienee kysymys?

Harva voi varman päälle valita työnteon. Sen sijaan kukin voi valita ainakin työttömyysvaihtoehdon.
        Elämisen aineelliset puitteet määräytyvät valinnan mukaan.

se näin on,ketään ei voi pakottaa yhtään mihinkään.

• Pirre*
        65v vanhus kirjoitti:

tässä kai ollutkaan puhe mistään ulkonäöstä, tottakai sitä on ikäisensä näköinen, muttei siittä huolimatta vanhus sanan varsinaisessa markityksessä.., miusta vanhus on sellainen kumarassa köpöttelevä ja jo hauras, hieman jo hassahtanut mummeli tai ukkeli..mutta jos vanhuksellakin on silmissä vielä pilikettä ja elämäntahtoa enpä sanoisi häntä vanhukseksi silloinkaan..iäkäs vain..

• Kohta seuraavassa it
        vanhusko? kirjoitti:

Ensi keväänä tulee mittariini 60 vuotta. Tunnen itseni monesti vanhaksi kaikkien kipujeni ja vaivojeni takia. Vaikka kuinka koetan lohduttaa itseäni sanomalla, että täytän seuraavaksi vasta 60 vuotta, niin ei se aina onnistu. Tunnen vuodet harteillani. Ihmettelen ja ihailen henkilöitä, joilla ei ole juuri mitään kipuja edes vanhempana kuin mitä itse olen. Kyllä se on hyvin henkilökohtaista kuka milloinkin tuntee itsensä vanhukseksi. Tasan ei mene nuokaan punnukset.
        Joskus sentään on hyviäkin päiviä minulla, mutta aika harvoin.

Kuulut aikaisemman ikäryhmän palstoille. Älä tule tänne meuhkaamaan kun et vielä ymmärrä mitään! :)

(Ota tämä kuitenkin huumorilla)

• osakiitos geeneille
        65v vanhus kirjoitti:

vanhuuseläke alkoi 58v ja nyt olen 64 ja pian 65v. En tunne vanhukseksi ja vaistoan, etteivät tutut ja vieraatkaan pidä vanhuksena, mutta sama se.

Kävin yo-sairaalan kahdella eri vastaanotto poliklinikalla ja molemmissa kysyivät ja tarkensivat, että onko syntymäaika tämä? Esitin vastakysymyksen, että onko jotain hämminkiä syntymäajassa? Ei muuta, kun näytät niin paljon nuoremmalta... Menin sitten polvileikkaukseen ja taas sama ihmettely. Alkoi tuntua ihan kiusalliselta.

Mutta totta kai voi olla hyvillään, kun ei ole ikäistään vanhemman näköinen. Jo työssä ollessani työtoverit sanoivat minun olevan 10 v nuoremman oloinen. En kannata liian tyttömäistä ulkonäköä, sillä haluan olla nainen, en tytönhupakko, mutta katson kuta kuin että tykkään niistä vaatteista joita laitan päälle. Kiitos geenien ja en tupakoi ja alkoa käyttänyt niukasti ja hoitanut ihoa ja kuntoa...

• janaka

siihen löysit?
      Uutisessa sanotaan näin:
      *Esityksen mukaisesti 68 vuotta täyttäneet vakinaiset asukkaat ja kiinteistön haltijat vapautettaisiin lain nojalla suoraan jätevesien käsittelystä. Vapautus ei koske uudisrakentamista. Kunnalta voisi myös hakea viiden vuoden vapautusta vähätuloisuuden, työttömyyden tai pitkäaikaisen sairauden vuoksi.*

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/102157-”paskalain”-muutos-lapi

• ??...

TV-ohjelman mukaan ei mitään lakia ole voimassa, myyjät uskottelevat lain olevan.

• SAS*

Kannattaa myös huomioida se, että 68 vuotta pitää olla täytetty tämän vuoden aikana.
        Ei siirtymäajan loppuun mennessä.

• Mielenkiintoista ..

tässä on tuokin kohta "Kunnalta voisi myös hakea viiden vuoden vapautusta vähätuloisuuden, työttömyyden tai pitkäaikaisen sairauden vuoksi."

Aikookohan hallitus tehdä heistä tulevaisuudessa terveitä ja hyvätuloisia viidessä vuodessa ?

• 1947-.,-.-
    • en hyväksy

Eikö siis vanhukset pasko vai miksi heidät vapautetaan?

• 17+13

lehmätkin vapautettu. En usko, että saastutan enemmän kuin naapurin 100 emolehmää vasikat. Minun on silti rakennettava uusi jätevesijärjestelmä, kun elikot saavat vapaasti tehdä tarpeensa maitteni rajalla. Maajussi kuskaa lantaa pelloilleen ja taatusti mehut valuvat kylää halkovaan joenuomaan. Entäpä sitten junien vessat? Käsittääkseni pökäleet tippuvat radan varteen ja saastetta luulisi silläkin syntyvän. Kovin on vailla järkeä tämä jätevesilaki.

• näin,.,.
        17+13 kirjoitti:

lehmätkin vapautettu. En usko, että saastutan enemmän kuin naapurin 100 emolehmää vasikat. Minun on silti rakennettava uusi jätevesijärjestelmä, kun elikot saavat vapaasti tehdä tarpeensa maitteni rajalla. Maajussi kuskaa lantaa pelloilleen ja taatusti mehut valuvat kylää halkovaan joenuomaan. Entäpä sitten junien vessat? Käsittääkseni pökäleet tippuvat radan varteen ja saastetta luulisi silläkin syntyvän. Kovin on vailla järkeä tämä jätevesilaki.

Lehmät metaani kaasullaan ovat maapallon tuho.

• Myös kouluja käynyt
        näin,.,. kirjoitti:

Lehmät metaani kaasullaan ovat maapallon tuho.

Totta,että nim.1943 on kouluja käynyt.Sitä vain ei huomaa ainakaan kirjoituksista ja muutenkin hänellä näkyy olevan koko sosiaalinen-elämä näissä nettipalstoilla,jos jotakin voi päätellä kuinka paljon hän täällä kirjoittelee ja yleensä vielä ihan"niitä näitä"(tarkoittaa ettei ole edes itse jyvällä mistä puhuu),onko?Se sivistyneen ihmisen merkki?

• 1943
        Myös kouluja käynyt kirjoitti:

Totta,että nim.1943 on kouluja käynyt.Sitä vain ei huomaa ainakaan kirjoituksista ja muutenkin hänellä näkyy olevan koko sosiaalinen-elämä näissä nettipalstoilla,jos jotakin voi päätellä kuinka paljon hän täällä kirjoittelee ja yleensä vielä ihan"niitä näitä"(tarkoittaa ettei ole edes itse jyvällä mistä puhuu),onko?Se sivistyneen ihmisen merkki?

en ainakaan ketään moisista asioista syytä. On se kiva kun joku yrittää väen vängällä kiinnittää huomion minuun ja minun henkilökohtaisiin ominaisuuksiini. Melko väärään osui tämä arvio. Minulla on tosi vilkas sosiaalinen elämä, sivistyneisyyteni arviointi on oikeastaan epäoleellista. Eilen tosin kurssilla istuin sattumalta ensirakkauteni vieressä monen vuosikymmenen tauon jälkeen. Hän harrastaa korkeakulttuuria, minä mm.lavatansseja, suunnistusta ja metsänraivausta, joten lienen melkoinen moukka ja landepaukku. Kiitos Sinulle, että tuot niin ahkerasti minua esille. Ei ole tullut mieleesi, että olen harvoja, jotka kirjoittavat samalla nikillä koko ajan. Kerrohan myös, mikä tekee Sinusta erityisen sivistyneen muihin verrattuna.

• 1943 landepaukku
        1943 kirjoitti:

en ainakaan ketään moisista asioista syytä. On se kiva kun joku yrittää väen vängällä kiinnittää huomion minuun ja minun henkilökohtaisiin ominaisuuksiini. Melko väärään osui tämä arvio. Minulla on tosi vilkas sosiaalinen elämä, sivistyneisyyteni arviointi on oikeastaan epäoleellista. Eilen tosin kurssilla istuin sattumalta ensirakkauteni vieressä monen vuosikymmenen tauon jälkeen. Hän harrastaa korkeakulttuuria, minä mm.lavatansseja, suunnistusta ja metsänraivausta, joten lienen melkoinen moukka ja landepaukku. Kiitos Sinulle, että tuot niin ahkerasti minua esille. Ei ole tullut mieleesi, että olen harvoja, jotka kirjoittavat samalla nikillä koko ajan. Kerrohan myös, mikä tekee Sinusta erityisen sivistyneen muihin verrattuna.

Olen minäkin varmaan joskus istunut ihmisen vieressä joka harrastaa korkeakulttuuria. Ei ole tullut pieneen mieleen siitä tänne kirjoiteella.

• 1943
        1943 landepaukku kirjoitti:

Olen minäkin varmaan joskus istunut ihmisen vieressä joka harrastaa korkeakulttuuria. Ei ole tullut pieneen mieleen siitä tänne kirjoiteella.

hauska, mietihän vähän kommenttiasi. Tuota itse jotain uutta, älä tyydy toisten arvosteluun. Kas,meistä jokainen kirjoittaa kuten itse tuntee. Miten on Sinun jätevetesi ja vanhuutesi laita? Jo kauan sitten minulle valkeni, että toiset ihmiset on hyväksyttävä sellaisina kuin ovat, ei pyrkiä muuttamaan heitä. Suurin osa ihmisistä on tosi mielenkiintoisia, kun tutustuu heihin. Käytä mielikuvitustasi mm. nimimerkin suhteen, osa siitä on lainaa.

• 31
        1943 landepaukku kirjoitti:

Miksi hyökkäät 1943a vastaan? Minä ainakin luen mielelläni hänen ja monen muun elämästä. Itsekin kirjoittelen ajoittain, mutta muutan nikkiä tarkoituksella. Siten saan olla ikäänkuin rauhassa.

• Viivi.

kun olen aina ajatellut että vanhuus alkaa siinä 75-vuotiaana aikaisintaan.

• Mun vanhemmat

tuntuu viiskymppisiltä, vaikka on syntyneet v. 43 ja 45. Onhan sitä erilaisia testejä, joilla määritellään "tosiasiallinen" ruumiin ja mielen ikä.

• .............

• 1938

ja aivan selvä vanhus, kun katson peiliin - tunnelmat tuolla korvien välissä ovat kyllä jääneet vuosia jälkeen ulkonäöstä...työt piti jättää 10 vuotta sitten, kun valtiolla ei sallittu enempää, viisi vuotta olisi kyllä mennyt töissä vielä aivan helposti, näin jälkikäteen arvioituna...

• ikinuoria on

Tiivolaa en osaa mieltää vanhukseksi vaikka on reilusti yli 80v. Hän on edelleen vireä, hyväkuntoinen eikä edes puhe kuulosta vanhuksen ulosannilta, toisin kuin Aira Samulinilla. Ikä ja vanhuus eivät kulje käsikädessä- kaikilla.

• ylimääräinen vero!
        ikinuoria on kirjoitti:

Tiivolaa en osaa mieltää vanhukseksi vaikka on reilusti yli 80v. Hän on edelleen vireä, hyväkuntoinen eikä edes puhe kuulosta vanhuksen ulosannilta, toisin kuin Aira Samulinilla. Ikä ja vanhuus eivät kulje käsikädessä- kaikilla.

Eläkeläisiä on - perustuslaissa taatun tasapuolisen kohtelun vastaisesti - verotettu jo monia vuosia reippaasti ankarammin kuin muita kansalaisia. Emmekä nyt puhu pelkästään pääomatuloilla elävistä! Onkin jo aika antaa eläkeläislille pieni kompensaatio laittomin perustein ryöstetyistä rahoista! Virheen tunnustaminen aj asiallinen kompensaatio eivät voi olla perustuslain vastaisia?

• totuus kehiin
        ylimääräinen vero! kirjoitti:

Eläkeläisiä on - perustuslaissa taatun tasapuolisen kohtelun vastaisesti - verotettu jo monia vuosia reippaasti ankarammin kuin muita kansalaisia. Emmekä nyt puhu pelkästään pääomatuloilla elävistä! Onkin jo aika antaa eläkeläislille pieni kompensaatio laittomin perustein ryöstetyistä rahoista! Virheen tunnustaminen aj asiallinen kompensaatio eivät voi olla perustuslain vastaisia?

Ei ole verotettu yhtään sen enempää, kuin työssä oleviakaan, päinvastoin.

• pietro58
        ikinuoria on kirjoitti:

Taitaa olla rouvalla tilillä enemmän kuin keskiverto vanhuksella...mistäköhän alku rahat tulleet?
        Suvussa taisi olla joku kelpottelija muistaakseni..kyllä varallisuudella yhtäläisyys miltä näyttää kun 80v..jos tehnyt koko ikänsä ruumiillista työtä ja taistellut leipänsä eteen on siinä käsissä känsiä ja kasvoissa uurteita..hartiat on kumarassa ja nivelet loppu..vertaa sipsuttele päivät konttorissa ja käyt joskus shoppailemassa, mietit garden robista mitäköhän päälle laittaisi, kun luonas ja manikyyrit menevät hiukan päällekäin. Olkoon kaikella kunnioituksella Satuhan on kovan luokan bisnes nainen ja arvostettu seurapiireissä ollut aina. Mutta kultalusikka suussa kun syntyy niin elämä ei syö samalla tavalla kuin köyhää...

• töitä,töitä
        pietro58 kirjoitti:

Taitaa olla rouvalla tilillä enemmän kuin keskiverto vanhuksella...mistäköhän alku rahat tulleet?
        Suvussa taisi olla joku kelpottelija muistaakseni..kyllä varallisuudella yhtäläisyys miltä näyttää kun 80v..jos tehnyt koko ikänsä ruumiillista työtä ja taistellut leipänsä eteen on siinä käsissä känsiä ja kasvoissa uurteita..hartiat on kumarassa ja nivelet loppu..vertaa sipsuttele päivät konttorissa ja käyt joskus shoppailemassa, mietit garden robista mitäköhän päälle laittaisi, kun luonas ja manikyyrit menevät hiukan päällekäin. Olkoon kaikella kunnioituksella Satuhan on kovan luokan bisnes nainen ja arvostettu seurapiireissä ollut aina. Mutta kultalusikka suussa kun syntyy niin elämä ei syö samalla tavalla kuin köyhää...

Ei syntynyt, vaan voitti veikkauksesta, päävoiton. Teki tosi paljon töitä, perusti alusvaateliikkeitä, Lollo nimisiä stadiin. Aamuyöstä, iltaan myöhään painoi töitä.
        Sitten ravintolabisnekseen, miehensä kanssa. Se rouva on kyllä töitä tehnyt, olin itsekin nuorena, kesän hänellä töissä.

• voi ihailla
        töitä,töitä kirjoitti:

Ei syntynyt, vaan voitti veikkauksesta, päävoiton. Teki tosi paljon töitä, perusti alusvaateliikkeitä, Lollo nimisiä stadiin. Aamuyöstä, iltaan myöhään painoi töitä.
        Sitten ravintolabisnekseen, miehensä kanssa. Se rouva on kyllä töitä tehnyt, olin itsekin nuorena, kesän hänellä töissä.

että Satu Tiivola kertoi veikkausvoitosta jossain tv:n ohjelmassa. Rouva on ollut ikänsä vireä ja jokaikinen aamu tehnyt tietyt voimisteluliikkeet. Pysynyt notkeana ja ylimääräisiä kiloja ei ole kertynyt. Ihailen sellaista määrätietoisuutta, kun itse olen ollut laiska hoitamaan kuntoani.

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1046572?tiivola_satu

• MUMMO 59V
        voi ihailla kirjoitti:

että Satu Tiivola kertoi veikkausvoitosta jossain tv:n ohjelmassa. Rouva on ollut ikänsä vireä ja jokaikinen aamu tehnyt tietyt voimisteluliikkeet. Pysynyt notkeana ja ylimääräisiä kiloja ei ole kertynyt. Ihailen sellaista määrätietoisuutta, kun itse olen ollut laiska hoitamaan kuntoani.

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1046572?tiivola_satu

NYT OON 60V JA ELÄN PARASTA AIKAANI ELÄMÄSTÄ. LAPSEN LAPSENI KÄYVÄT LUONANI JA YÖ KYLÄSSÄ. NUORIN 6KK. EN OLE VIELÄ OLLENKAAN VANHUS VAIK ELÄKKEELLÄ JO. JA MEINAAN REISSATA ULKOMAILLA UKKONI KANSSA VIELÄ 20 VUOTTA.KAIKKI "HOMMELIT" MENEE JOPA PAREMMIN KUIN TYÖ ELÄMÄSTÄ TRESSAANTUNEENA. MULLA ON YKSI RYPPY JA MÄ ISTUN SEN PÄÄLLÄ.

• pietro58

Lapsuus
      Nuoruus
      Aikuisuus
      Keski-ikä
      Vanhuus
      Eli kehdosta hautaan tai vauvasta vaariin.
      Erkki Junkkari lauloi laulussaan "kultainen nuoruus jää unholaan jne..."
      Mielestäni on vain kaikkien ihannoima nuoruus..ne parhaat vuodet..ne kun saisi takaisin uskon että kaikki haikailee..
      Kun ikääntyy alkaa krempat, kolottaa, vit.. ja on muutenkin kurjaa. Rahat on loppu, töihin ei sua oteta, vain odotat että luoja korjaisi pois..mielestäni se on vanhuutta.
      Sanonta kyllä nuorena jaksaa ja on millä maksaa.
      Ei vanhus ja vanhuus ole ratkaisevaa..vaan köyhyys.
      Kun köyhänä syntyy ja köyhänä kuolee, ei tiedä eläneensäkään

Eikun köyhät kyykkyyn ja vanhuksilta rahat pois jos on liikaa tilillä mutta senhän ne jo osaakin tehdä
      Muutaisin vanhus termin köyhäksi...siispä köyhille vapautus veroista ja kaikesta yhteiskunnan maksuista
      jotta jäis elämiseen rahaa...

• qw

takana on varmaan ajatus, että mummon mökki voi mummon poismenon jälkeen jäädä asumattomaksi. Mitä sellaiseen kannattaa enää uinvestoida kymmenien tuhansien puhdistamoita. Mummolla elinaikaa enää 10-20 v. Siitäkin loppuosa jossain hoitolassa.

• Mummi mutta ei mummo
        qw kirjoitti:

takana on varmaan ajatus, että mummon mökki voi mummon poismenon jälkeen jäädä asumattomaksi. Mitä sellaiseen kannattaa enää uinvestoida kymmenien tuhansien puhdistamoita. Mummolla elinaikaa enää 10-20 v. Siitäkin loppuosa jossain hoitolassa.

Että särhti pahasti 65-vuotias vanhus. Itse olen 61 ja mies 63... ja olemme vasta keski-ikäisiä. Sana vanhus on jo sanana niin negatiivisia asioita täynnä, varsinkin nuorempien mielissä. Mun mielestä vanhus on vasta sellainen, joka ei kykene itse suoritumaan arkihommista iän (ei vamman tai sairauden) takia. Jos ei iän takia enää ymmärrä kaikkea ympärillään, on hidas ja kulkee hankalasti, tarvitsee muiden apua niin kotiaskareissa kuin kaupankäynnissä ... ja nimenomaan iän tuomien esteiden takia.
        Hitsi!! En voi kuin ihmetellä tuon tekstintekijän ajatuksenjuoksua! Normaali 65-vuotias ei ole vanhus!

• ikä on numeroita
        Mummi mutta ei mummo kirjoitti:

Että särhti pahasti 65-vuotias vanhus. Itse olen 61 ja mies 63... ja olemme vasta keski-ikäisiä. Sana vanhus on jo sanana niin negatiivisia asioita täynnä, varsinkin nuorempien mielissä. Mun mielestä vanhus on vasta sellainen, joka ei kykene itse suoritumaan arkihommista iän (ei vamman tai sairauden) takia. Jos ei iän takia enää ymmärrä kaikkea ympärillään, on hidas ja kulkee hankalasti, tarvitsee muiden apua niin kotiaskareissa kuin kaupankäynnissä ... ja nimenomaan iän tuomien esteiden takia.
        Hitsi!! En voi kuin ihmetellä tuon tekstintekijän ajatuksenjuoksua! Normaali 65-vuotias ei ole vanhus!

on vaan numeroita nykyään ja vanhuus kaukana 75v jos on hyväkuntoinen. Tätini on 78 ja en voi kuvitella häntä millään vanhukseksi. Äitini kyllä, mutta hän on kohta 92v ja laitoshoidossa....

http://www.studio55.fi/kumppani/2/1004475/

• Krettu
        Mummi mutta ei mummo kirjoitti:

Zeesus... meinaat sitten elää yli 120 vuotiaaksi, kun nyt 61 vuotiaana olet mielestäsi keski-ikäinen!
        Noin yleensä, mitä hiton väliä sillä on miksi nimitetään. Pääasiahan on, miltä se oma elämä tuntuu tyypityksistä huolimatta. Ite olen 65v. nyt puoli vuotta eläkeläisenä ja joka ainoa arkiaamu nauraa hekottelen tyytyväisenä, kun ei tartte enää duuniin mennä. Upeaa olla eläkeläinen ja vanhus.

• itse 39v

ihminen on vanha jotain 104-vuotiaana jos silloinkaan

• niiiin........

koen itseni vanhaksi sieluksi 24 vuotiaana..... vanhuus on viisaus mutta ulkoisesti se alkaa näkyä silloin, kun painovoima alkaa näkyä ihon käpristämisessä, eikä sille voi mitään. Toisaalta se on herttaista, luonnollista.
      Miesten on vaikeampaa hyväksyä vanheneminen ja se, että nuoret tytöt tahtovat luonnollisesti nuoren miehen. Ikivanha juttu, jota vastaan miehet yhä tappelevat eläinmaailmassa. Onhan meillä naisillakin silmät päässä ja vanhanakin sitä näkee hyvännäköisen nuoren pojan MUTTA me hyväksymme luonnon lait huomattavasti helpommin, eli nuoret pojat nuorille tytöille.
      Poliitikot tahtovat näemmä olla vallassa viimeiseen asti; vanhanen, lipponen ja ile iljetys ovat hyviä esimerkkejä vanhoista rupisammakoista jotka yrittää uida nuorten tyttöjen pöksyihin!!!!!

• jocus*

Eikä näy jäävän yritykseksi. Poliittinen asema tunnetusti helpottaa pöksyihin pääsyä, valta kun on niin seksikästä. Myös vanhojen miesten varallisuus kummasti tasaa ikää, ja hyvin harvoin näkee johtavassa asemassa olevalla rikkaalla vanhalla rumallakaan miehellä vanhan ja ruman vaimon. Nuoret miehet näyttävät enemmän arvostavan nuoruutta ja naisen ulkonäköä.

• SAARIJÄRVEN SISSI

Tämä ajattelutapa saa papparaiset ostamaan "pieniä sinisiä pillereitä"..........

• Lapsuus 0-12
      Nuoruus 12-18
      Aikuisuus 18-39
      Keski-ikä 40-60
      Vanhuus 60-80 (-...)

Suomalaisten keskimääräinen elinikä vuonna 2009 oli 79 vuotta...
      = keski-ikäinen on 79/2 = 39,5 vuotta
      -10v = 29,5
      10v=49,5v
      = keski-ikäinen on 30-50 vuotias!
      Mutta laajensin vähän tuota skaalaa, ettei kaikki yli 50v tuohdu :-)

Muita luokitteluita?

Perustelut?

Terveisin Keski-ikäinen 2 kk kuluttua :-D

• 1947-.,-.-

Isäni oli 81 vuotiaana (2päivää) sairaalassa luulivat hänen olevan 60 vuotiaan.

• lapsenmieli ä

Vanhuusikä alkaa 75-vuotiaana. Mutta sitä voi olla niin nuori mieleltään ja halultaan.
        Ikä on vain numeroita.

• Orgashmed
        lapsenmieli ä kirjoitti:

Vanhuusikä alkaa 75-vuotiaana. Mutta sitä voi olla niin nuori mieleltään ja halultaan.
        Ikä on vain numeroita.

3/4 100v hengittänyt on jo virallisesti vanhus. Kirjoittaja/laatija on ollut ehkä18v? Mahdollinen eläkeiän nosto nyt ei liity mihinkään muuhun realiteettiin, kun valtion taloudenpitoon ja siinä säästöihin. Kansalle eläke-iän nostotarve voidaan perustella monella tapaa...mutta,
        rehellinen poliitikko voisi perustella: kun isompi määrää ihmisiä on työelämän vaativuuden, työvoiman lisääntyvän vaihtuvuuden, lisääntyvien perussairauksien, ikäsyrjinnän, henkisen uupumuksen ja yleisen työelämässä jaksamisen johdosta työttömänä tai sairaseläkkeellä viimeiset vuodet ennen virallista eläkkeelle pääsyä, säästetään eläkemaksuissa x xxx,xxx,xxx€ valtion eli meidän kaikkien rahoja. Työelämässä kitkuttelu ja jopa sairaana työskentely korkeamman eläkkeen toivossa veisi myös osan työvoimasta hautaan nopeammin ja osa voisi paineen alla lopettaa itsensä tai ainakin juoda lisää viinaa ja siten lyhentää eläkkeellä oloaikaansa -sitten kun sinne ehkä joskus opäässi.
        Toimenpiteellä pienennettäisiin myös taakka tulevilta sukupolvilta selviytyä eläkkeiden maksajina, kun jonkun ne eläkeet on maksettava verojen muodossa niille iloisille mummoille ja papoille, jotka ovat voittajina selvinneet terveinä eläkeikään asti.
        Valtiolle, eli meille on todella epäedullista lisääntyvä eläkeläisten joukko, joka terveenä, terveyttään vaalien ja kunnostaan huolta pitäen aikoo nauttia mahdollisimman kauan olotilastaan tekemättä mitään hyödyllistä yhteiskunnan kannalta, eli tuottamalla € valtion kassaan. He ovat ovat vain syöppöjä. Aivan kuten kaikki työttömät, vammaiset ja sairaat. Elke-iän nostopuheet ja ehkä toteus ajaa myös ne -ehkä etuoikeutetut, joille on mahdollista tehdä omia eläkejärjestelyitä ja ottaa itse vastuuta eläkkeistään tekemään sen, eli sijoitustoimintaa tavalla tai toisella turvaamaan "omankäden eläke". He tietävät etteivät halua, jaksa, kykene tai saa työskennellä kuitenkaan 68 vuotiaaksi, joten varautuvat olemaan huomattavasti aikaisemmin "eläkkeellä" kortistossa omien sijoitustensa turvin. Tämä sopii valtiovallalle mainiosti! Luen itseni (ainakin toivottavasti) tähän jälkimmäiseen ryhmään. Luottoni tulevaisuuden eläkkeisiin ja niiden maksukykyyn on erittäin heikolla tasolla. Tosin, kun ja jos olen joskus eläkeiässä on nykyisin tuntemamme yhteiskuntajärjestelmä kokenut jonkin verran muutoksia, koska tämä yhtälö ei vain kovin pitkään tämänlaisena voi toimia. Tämä tästä minulta heräsi! Kielipoliisit: en ota mitään vastuuta, kun varastin työnantajan aikaa hetken tämän rustaamiseen kiiruusti!

• Vanahus .

alle kuusikymmpisenä, jos siitä seuraa taudellista etua. Totisesti.

• Vanhus Alma

Olen 55 vee ja tunnen olevani vanhus. On sairauksia, ei työtä.

• 51v

42v on goneri.

• lehtipostimies

Ihminen on vahnus silloin, kun hän ei enää tavoittele unelmiaan.

• Fridanna

ET-lehdessä arkkiatri Risto Pelkonen sanoo, että vanhus on arvonimi. Mielelläni hyväksyn hänen mielipiteen. Kun muistelen omaa lapsuuttani, niin arvostin mummojani (ukit olivat jo kuolleet). Onko niin, että tässä ajassa ei todella arvosteta vanhusta! Ja sen tähden me emme itsekään pidä itseämme vanhuksena. Sanana vanhus on parempi kuin ikääntynyt tai seniori. Seniori on lainasana ja ikääntynyt on vain keksitty, kun vanhus-sana on kärsinyt arvon menettämisen.
        Tämä aika on nuorien, ja me toisesta päästä ikäjanaa emme saa enää sitä arvostusta, mitä aikaisemmin vanhukset saivat. Syytä siihen en tiedä ja enkä ole etsinyt tutkimuksiakaan asiasta ja lieneekö niitä.

Aiemmissa puheenvuoroissa kirjoitettiin myös työllistymisestä, eläkeiästä ja pätkätöistä. Minä olen kokenut, että meidän ikäluokkamme, joka tuli työmarkkinoille 50- ja 60-luvuilla, on ollut onnekas työn saannissa. Itse sain tehdä koko työikäni työtä ilman katkoksia, vaikka vaihdoinkin työpaikkaa muutaman kerran ja opiskelinkin välissä. Nämä 1990-luvun ja 2000-luvun työpaikkojen pakenemiset muille markkinoille ovat sekoittaneet monen elämän. Enää eivät isät ja pojat ja pojanpojat (lue: myös tytöt)työskentele saman työnantajan palveluksessa.

Olen itse tässä keskusteluhuoneessa tuosta 60 iän loppupäästä ja tahtoisin olla iloisesti vanhus. Toivon, että lapseni ja lastenlapset pitävät jotenkin minua hyvässä ja iloisesssa mielessä arvossa ja lapsenlapsenlapset turvallisena.

• 1947.-,,..
        Fridanna kirjoitti:

ET-lehdessä arkkiatri Risto Pelkonen sanoo, että vanhus on arvonimi. Mielelläni hyväksyn hänen mielipiteen. Kun muistelen omaa lapsuuttani, niin arvostin mummojani (ukit olivat jo kuolleet). Onko niin, että tässä ajassa ei todella arvosteta vanhusta! Ja sen tähden me emme itsekään pidä itseämme vanhuksena. Sanana vanhus on parempi kuin ikääntynyt tai seniori. Seniori on lainasana ja ikääntynyt on vain keksitty, kun vanhus-sana on kärsinyt arvon menettämisen.
        Tämä aika on nuorien, ja me toisesta päästä ikäjanaa emme saa enää sitä arvostusta, mitä aikaisemmin vanhukset saivat. Syytä siihen en tiedä ja enkä ole etsinyt tutkimuksiakaan asiasta ja lieneekö niitä.

Aiemmissa puheenvuoroissa kirjoitettiin myös työllistymisestä, eläkeiästä ja pätkätöistä. Minä olen kokenut, että meidän ikäluokkamme, joka tuli työmarkkinoille 50- ja 60-luvuilla, on ollut onnekas työn saannissa. Itse sain tehdä koko työikäni työtä ilman katkoksia, vaikka vaihdoinkin työpaikkaa muutaman kerran ja opiskelinkin välissä. Nämä 1990-luvun ja 2000-luvun työpaikkojen pakenemiset muille markkinoille ovat sekoittaneet monen elämän. Enää eivät isät ja pojat ja pojanpojat (lue: myös tytöt)työskentele saman työnantajan palveluksessa.

Olen itse tässä keskusteluhuoneessa tuosta 60 iän loppupäästä ja tahtoisin olla iloisesti vanhus. Toivon, että lapseni ja lastenlapset pitävät jotenkin minua hyvässä ja iloisesssa mielessä arvossa ja lapsenlapsenlapset turvallisena.

Kiitos, olen samaa mieltä. 10-15v ylös tai alas ovat plus-miinus.

• nuorekkaita.

mutta me vanhenemme hyvin eri tahtiin,
      toiset eivät käy edes kertaa viidessä vuodessa lääkärissä,
      vaikka ovat yli 80v.

Toiset ovat oleet pyörätuolissa jo useamman kerran vuoden parin pätkissä, vaikka ovat kuuskymppisiä.

eikös tuossaiässä ole jo 20% hyvin vaikeasti sairaita ?
      muutamathan valittaa sairauksistaan jo nelikymppisenä.

• 1947-.-.-,,,,

Kiitos juuri niin. Taloni ohi kävelee mies lähes joka aamu kepein askelin ja ikä 93 ulkonäkö on 65 vuotta ajelee autolla usein jne.

• Fridanna

Kyllähän me elämme täällä erilaisin eväin ja ymmärrän sen hyvin. Olen kohdannut sairaitakin, joiden elämänilo ja -tahto ovat tallella.
        Itse olen kiitollinen hyvistä geeneistä, jotka olen saanut aiemmilta sukupolvilta. Vakavilta sairauksilta olen toistaiseksi välttynyt ja pienistä en viitsi valitella. En myöskään pelkää huomista päivää, mitä se mahdollisesti tuo mukanaan. Päinvastoin odotan, että jotain mukavaa aina voi tapahtua.

• toisinajattelija,

kun sain postia että työeläkkeenne muuttuu 1.11 vanhuuseläkkeeksi! Ei millään tunne olevansa vanhus,muutakuin joskus huomaa väsyvänsä vähän enemmän.

Sama tytön hupakko joka katselee tähtiä keskellä yötä kuun valossa pellolla.Tai istuu metsässä kannon nokassa ja kuvittelee olevansa metsänhaltija.

• AVKT

Uni voi olla totta, tai unentuoja. Ei ole vanhuutta vain sen tuovat esteet. Aika on vain este ei ikä.

• :)))

heheh, minulle jo kolahti tuo vanhuuseläke. Jos nyt temppuileva pankki saa toimitettua perille.
        Väsy tulee tosiaan nopeammin. Aika hyvin meni tänään, kun pesin 7 ikkunaa. Aamulla siivosin. Huomenna huilataan.

• Keski-ikäinen.

Pääset vanhuuseläkkeelle valintasi mukaan 63 – 68-vuotiaana.
      Silloin olet siis vanhus.
      Simppeliä.

• jocus*

Työelämästä vetäytyneitä vanhuksia arvostettiin agraariaikana kokemuksen antaman viisauden lähteinä. Kun maanviljelys marginaalistui ja teknistyi, perimätieto vanhentui ja myös maaseudulla vanhukset kävivät turhiksi - kaupungeissahan heitä ei juuri ollut tarvittu ennenkään.

Yhä nuoremmat työntekijät nähdään kalkkiksina ja kehityksen jarruina, joista pyritään eroon. Vanhus-sana on saanut uuden merkityksen: 'turhake'. Tältä pohjalta ymmärtää, etteivät nykyajan vanhukset (= eläkeläiset) halua omia nimitystä, johon liittyy tuo ikävä sivumerkitys. Olisiko selvintä ja neutraaleinta, että valtio määrittelisi lainsäädäntöään varten rajat eri ikäkausille? Vanhoja me olemme, miksemme siis vanhuksia?

• Pirre*

tottako, joko jocuskin?

P.s. Itseni jäävään, mutta ei miusta ikäiseni, eikä eläkeläisetkään ole vanhuksia..

• beessi

"Vanhoja me olemme, miksemme siis vanhuksia". No olkaa rauhassa vaan, onko kukaan kieltänyt vai mikä on ongelma? Emmekö me ei-vielä-vanhukset älyä ja osaa luontevasti tätä nimitystä käyttää terveistä, hyvissä ruumiin- ja hengenvoimissa olevista ihmisistä?

Millaisessa tilanteessa tulee normaalissa elämässä - työssä tai eläkkeellä, mitä väliä - käytettyä ihmisestä nimitystä vanhus? Puhuttelusanana? Määrättyyn ihmiseen, esim. työkaveriin, naapuriin, puolisoon, sukulaiseen viitatessa? En ymmärrä... mahdankohan itse välttämättä koskaan joutua käyttämään sanaa vanhus määrätystä ihmisestä, yksilöstä puhuessani. Tai kirjoittaessani, ellen sitten rupea runoja tai (kieleltään vanhahtavia?) kertomuksia rustaamaan.
        Varmasti joudun käyttämään sanaa yleistäen jos ja kun puhun esim. vanhusten asemasta ja tarpeista yhteydessä tai toisessa. Yleensähän sanaa käytetään puhuttaessa ihmisistä, jotka juuri ikänsä takia enemmän tai vähemmän tarvitsevat (nuorempien?) apua. Sitten kun puhe siirtyy yksilöön, mielestäni on arvostusta ja kunnioitusta osoittavaa puhua hänestä yksilönä, jolla on nimi, oma elämäntilanne, omat tarpeet ja toiveet.
        Joka tapauksessa, mielestäni olisi aika sekavaa ja harhaanjohtavaa, jos vanhus-sanan käyttöä ruvettaisiin käyttämään ihmisistä joihin se nyt vain ei sovi, (eikä olisi sopinut ja käytetty agraariaikaankaan.) Teidän, jotka haluatte itseänne arvostettavan ja kunnioitettavan ikänne perusteella jo kuusissakymmenissä, täytyy kai viestittää asia lähipiirillenne, voi olla aika vaikea saada huonosti toimivaa ilmaisua yleisempään käyttöön?

Maailma muuttuu, kieli muuttuu, työelämä muuttuu, elinikämme on melko lyhyessä ajassa pidentynyt huomattavasti. Jotkut ikäisyydet on laissa määriteltävä tarkasti, se on selvä. Selvä on myös se (minusta), että aika nuoruudesta vanhuuteen on pitkä, eikä vanhemmista sanoista ehkä löydy sanaa joka osuvasti kuvaisi tuota määrittelemätöntä aikaa ennen vanhuutta. En pidä mitenkään keinotekoisena mitään sanaa, joka melko hyvin kertoo kuulijalle/lukijalle minkä ikäisistä ihmisistä suunnilleen on kysymys. Valitsen itselleni tai tilanteeseen sopivan sanan. Työelämässä toimii sana "ikääntynyt" ihan hyvin. Arkipuhekielessä, esim. outoa neuvottaessa, luulen olevani se vähän vanhempi naishenkilö siellä ja siellä. Vanhus-sanan käyttö varmasti aiheuttaisi suurta hämmennystä.

• FUNTSAILEN
        beessi kirjoitti:

"Vanhoja me olemme, miksemme siis vanhuksia". No olkaa rauhassa vaan, onko kukaan kieltänyt vai mikä on ongelma? Emmekö me ei-vielä-vanhukset älyä ja osaa luontevasti tätä nimitystä käyttää terveistä, hyvissä ruumiin- ja hengenvoimissa olevista ihmisistä?

Millaisessa tilanteessa tulee normaalissa elämässä - työssä tai eläkkeellä, mitä väliä - käytettyä ihmisestä nimitystä vanhus? Puhuttelusanana? Määrättyyn ihmiseen, esim. työkaveriin, naapuriin, puolisoon, sukulaiseen viitatessa? En ymmärrä... mahdankohan itse välttämättä koskaan joutua käyttämään sanaa vanhus määrätystä ihmisestä, yksilöstä puhuessani. Tai kirjoittaessani, ellen sitten rupea runoja tai (kieleltään vanhahtavia?) kertomuksia rustaamaan.
        Varmasti joudun käyttämään sanaa yleistäen jos ja kun puhun esim. vanhusten asemasta ja tarpeista yhteydessä tai toisessa. Yleensähän sanaa käytetään puhuttaessa ihmisistä, jotka juuri ikänsä takia enemmän tai vähemmän tarvitsevat (nuorempien?) apua. Sitten kun puhe siirtyy yksilöön, mielestäni on arvostusta ja kunnioitusta osoittavaa puhua hänestä yksilönä, jolla on nimi, oma elämäntilanne, omat tarpeet ja toiveet.
        Joka tapauksessa, mielestäni olisi aika sekavaa ja harhaanjohtavaa, jos vanhus-sanan käyttöä ruvettaisiin käyttämään ihmisistä joihin se nyt vain ei sovi, (eikä olisi sopinut ja käytetty agraariaikaankaan.) Teidän, jotka haluatte itseänne arvostettavan ja kunnioitettavan ikänne perusteella jo kuusissakymmenissä, täytyy kai viestittää asia lähipiirillenne, voi olla aika vaikea saada huonosti toimivaa ilmaisua yleisempään käyttöön?

Maailma muuttuu, kieli muuttuu, työelämä muuttuu, elinikämme on melko lyhyessä ajassa pidentynyt huomattavasti. Jotkut ikäisyydet on laissa määriteltävä tarkasti, se on selvä. Selvä on myös se (minusta), että aika nuoruudesta vanhuuteen on pitkä, eikä vanhemmista sanoista ehkä löydy sanaa joka osuvasti kuvaisi tuota määrittelemätöntä aikaa ennen vanhuutta. En pidä mitenkään keinotekoisena mitään sanaa, joka melko hyvin kertoo kuulijalle/lukijalle minkä ikäisistä ihmisistä suunnilleen on kysymys. Valitsen itselleni tai tilanteeseen sopivan sanan. Työelämässä toimii sana "ikääntynyt" ihan hyvin. Arkipuhekielessä, esim. outoa neuvottaessa, luulen olevani se vähän vanhempi naishenkilö siellä ja siellä. Vanhus-sanan käyttö varmasti aiheuttaisi suurta hämmennystä.

kun joskus käyn tuolla 40 palstalla niin sielläkin uikutetaan jo vanhuudesta. En voi käsittää, minä itse olen jo lähelle 70 ja ei tule mieleenkään olla vanha. Muistan myös ajan ennen kuuttakymmentä, jestas.... minä olin tosi nuori vielä.
        En osannut miettiäkään, että paikkani olisivat kankeita tai kipeitä. Onko kuitenkin niin, että ihmiset eivät nuorenekaan ikään nähden niinkuin jatkuvasti on toitotettu vaan vanhenevat.
        Eivät jaksakaan jatkaa eläkeikää ylemmäksi, kovin vaikuttaa siltä nämä yleiset puheet, kun jo 30 vuottavanha uikuttaa vanhuuttaan ja kuinka kaikki on perseestä ja seksikin on pielessä ja pläää, pläää.
        En tiedä nauraako vai itkeäkö näille oikeaa, todellista elämää osaamattomille "vanhuksille".

Surullista, mutta totta näyttää olevan tämä jo kaikkeen kyltyneisyys.

• QQ
        beessi kirjoitti:

Ai, kyllä tämänkin viikon IL, oli juttua, kun 65v vanhus ryöstettiin ;D.
        Eli sitä sanaa käytetään yleisesti, yli 65vuotiaista. Ei kai kukaan puhuttelekaan, samoin kuin ei keski-ikäisiä, nuoria, juuri sillä sanalla, vaan yleisesti toisten kanssa puhuessa, kirjoittaessa käytetään. Meidänkin talossa asuu paljon vanhuksia, joista minä yksi. Siinä se tulee. Pitäisikö sanoa eläkeläisiä? Heitähän on jo nuoriakin, hyvin paljon, ikävä kyllä.

Tänään kaupassa, eräs vanhus unohti hiivat, pakkausvälikköön. Kipaisin perään, ja kysäisin oliko hänen. Joo, tätä tää vanhuus on, tokaisi mies. Purskahdimme nauramaan, todeten vanhuuden aiheuttavan monenlaisia hupaisia juttuja. Ei olisi mieleenikään tullut kysyä, vanhus, unohditko, vaan ihan puhuttelin vain kysyen, jäikö häneltä. Sitä tarkoitan, että yleensä nuoretkin puhuu, meidän vanhukset, ja monet tapahtumat ovat vanhuksille.
        Siksi puolustan vanhus sanaa, ja otan sen ihan kunnialla vastaan itsestänikin.

• mutta muakin risoo
        QQ kirjoitti:

Eli sitä sanaa käytetään yleisesti, yli 65vuotiaista. Ei kai kukaan puhuttelekaan, samoin kuin ei keski-ikäisiä, nuoria, juuri sillä sanalla, vaan yleisesti toisten kanssa puhuessa, kirjoittaessa käytetään. Meidänkin talossa asuu paljon vanhuksia, joista minä yksi. Siinä se tulee. Pitäisikö sanoa eläkeläisiä? Heitähän on jo nuoriakin, hyvin paljon, ikävä kyllä.

Tänään kaupassa, eräs vanhus unohti hiivat, pakkausvälikköön. Kipaisin perään, ja kysäisin oliko hänen. Joo, tätä tää vanhuus on, tokaisi mies. Purskahdimme nauramaan, todeten vanhuuden aiheuttavan monenlaisia hupaisia juttuja. Ei olisi mieleenikään tullut kysyä, vanhus, unohditko, vaan ihan puhuttelin vain kysyen, jäikö häneltä. Sitä tarkoitan, että yleensä nuoretkin puhuu, meidän vanhukset, ja monet tapahtumat ovat vanhuksille.

kuitenkin, kun jo nuori olettaa olevansa vanhus, että jotenkin konseptit seonneetko?
        Sinuttelu ja teitittely on parempaa puhutteluissa, kun tuo vanhus näyttää koskevan ketä vain, joka vähänkin on vanhan tyylinen vaikka vammana tai sairaanakin juuri silloin muistamaton ehkä.
        Se on kuin tullut rouvasanan tilalle aika oudosti, risoo kuitenkin

• QQ
        mutta muakin risoo kirjoitti:

kuitenkin, kun jo nuori olettaa olevansa vanhus, että jotenkin konseptit seonneetko?
        Sinuttelu ja teitittely on parempaa puhutteluissa, kun tuo vanhus näyttää koskevan ketä vain, joka vähänkin on vanhan tyylinen vaikka vammana tai sairaanakin juuri silloin muistamaton ehkä.
        Se on kuin tullut rouvasanan tilalle aika oudosti, risoo kuitenkin

Vastasin kylläkin bees... iIlle, mutta näissä tapauksissa molemmat vanhukset olivat miehiä. Sekä ryöstetty, että unohtaja. Itsellä 4kk vajaa aikaa tuohon 65v ikään, eläkkeellä olen, ja en kavahda sanaa vanhus.
        Miniätkin kutsuu vanhemmistaan puhuessaan, meidän vanhukset. Se on jotenkin hellyttävää.
        Poikani saattaa haliessaan sanoa, Voi meijän vanhusta, hymyilee toki. Ja, tietää että se on minusta parempi sana kuin eläkeläinen, ikäri, seniori.
        He ovat keski-ikäisiä, eivätkä pidä itseään vanhuksina.

• beessi
        QQ kirjoitti:

yleisesti yli 65 vuotiaista? Ettei kuitenkin 75 , jos siis aina heistäkään?
        Olen sitten taaas kerran ihan pihalla. Mielestäni meidän talossa ei asu yhtään vanhusta, vain yksi vanhempi pariskunta. Lähikaupassani on tullut hyvänpäivän tutuksi yksi vanhus, jota me muut asiakkaat auttelemme.
        Jos joskus jossain kassa sanoisi minulle, että hiiva jäi tuolta vanhukselta, niin en ikinä osaisi lähteä suunnilleen itseni ikäisen perään.
        Tuollainen kahden- tai sukulaisten keskinen leikinlasku ja "vanhuus ei tule yksin" tapaiset huumoripläjäykset ovat asia erikseen ja tuskin ne useinkaan tarkoittavat, että lausuja itse pitää itseään vanhuksena tai toivoisi muidenkaan pitävän, ehkä usein päin vastoin.
        Jos jotkut välttämättä haluavat käyttää muista vanhus-sanaa muuten kuin sen vakiintuneemmassa merkityksessä (mielestäni sellainen on), niin se on tietenkin heidän oikeutensa. Toimittajaa, joka niin tekee, pidän hieman osaamattomana.

Osaan minäkin ihan kunnialla ottaa vastaan vanhukseksi kutsumisen. Jos minulle vieras ihminen niin tekee, niin varmasti ei ilmekään värähdä eikä hymy hyydy, ellen sitten harkiten sammuta hymyä ja katso kysyvästi tms..
        Jos on tuttu, niin tiedän huumoriksi. Jos on vieras lapsi tai muuten ymmärtämätön, olen tietenkin ystävällinen ja ehkä otan arvostuksen osoituksenakin, riippuu miten sanotaan.

• Fridanna
        beessi kirjoitti:

Niinhän se on, että kieli muuttuu ajassa. Ei nuo lapset teitittele minua ja en kyllä minäkään teititellyt omia vanhempiani enkä tainnut mummojanikaan. Lastenlapset ovat pitkään puhutelleet etunimellä. Kuitenkin puhelimessa olen kuullut heidän kavereilleen puhuvan mummista, mikä ilahduttaa minua. Minusta se hiukan kuvaa arvostusta tässä sukupolvien ketjussa. Se on vähän sinne hellittelyyn päin, mitä QQ (oliko se hän) mainitsee poikansa käyttävän tervehtiessä, mitä vanhus.

Kyllä minä ikäistäni naapuria puhuttelen Eilaksi. Enkä toisillekaan nimittele häntä vanhukseksi, mutta meitä melkein 20 vuotta vanhemman naapurin nimeen jo liitän sukunimen. Ehkä se on sitä vanhuuden arvostusta.
        Vanhus sanana sisältää monta merkitystä. On jo ikää niin paljon, ettei voi enää kuvitella olevansa keski-ikäinen. Nuoriin verrattuna elämänkokemusta on huikeasti enemmän ja toivottavasti myös ymmärrystä ja viisautta. Oppineisuus on eri asia. Ja se on tosiasia, ettei vanhuuden ajan jälkeen, olipa se kuinka pitkä tahansa, on vain kuolema. Ajan ennen sitä voi elää juuri niin nuorekkaasti kuin haluaa tai voi.

• QQ
        beessi kirjoitti:

yleisesti yli 65 vuotiaista? Ettei kuitenkin 75 , jos siis aina heistäkään?
        Olen sitten taaas kerran ihan pihalla. Mielestäni meidän talossa ei asu yhtään vanhusta, vain yksi vanhempi pariskunta. Lähikaupassani on tullut hyvänpäivän tutuksi yksi vanhus, jota me muut asiakkaat auttelemme.
        Jos joskus jossain kassa sanoisi minulle, että hiiva jäi tuolta vanhukselta, niin en ikinä osaisi lähteä suunnilleen itseni ikäisen perään.
        Tuollainen kahden- tai sukulaisten keskinen leikinlasku ja "vanhuus ei tule yksin" tapaiset huumoripläjäykset ovat asia erikseen ja tuskin ne useinkaan tarkoittavat, että lausuja itse pitää itseään vanhuksena tai toivoisi muidenkaan pitävän, ehkä usein päin vastoin.
        Jos jotkut välttämättä haluavat käyttää muista vanhus-sanaa muuten kuin sen vakiintuneemmassa merkityksessä (mielestäni sellainen on), niin se on tietenkin heidän oikeutensa. Toimittajaa, joka niin tekee, pidän hieman osaamattomana.

Osaan minäkin ihan kunnialla ottaa vastaan vanhukseksi kutsumisen. Jos minulle vieras ihminen niin tekee, niin varmasti ei ilmekään värähdä eikä hymy hyydy, ellen sitten harkiten sammuta hymyä ja katso kysyvästi tms..
        Jos on tuttu, niin tiedän huumoriksi. Jos on vieras lapsi tai muuten ymmärtämätön, olen tietenkin ystävällinen ja ehkä otan arvostuksen osoituksenakin, riippuu miten sanotaan.

Se nyt vain on luokitus, kuten ketjussakin olet nähnyt monen sen kirjoittavan. Lehdet kyllä käyttävät sitä aina, enkä näe siinä mitään pahaa.
        Päinvastoin koen, he edes yrittävät tuoda esille, että on kysymys heikommasta ihmisestä, ja paheksuvat vanhempiin ihmisiin kohdistuvaa väkivaltaa, ja ryöstelyä.
        Kyllä me itsekin kesällä pihalla aina totesimme vanhuskerhon kokoontuvan, kun hellettä paossa olimme. Taisin olla nuorin, muuten ikähaarukka 67-77.
        Kyllä talomme nuoremmatkin kutsuivat meitä vanhuskerholaisiksi , eikä lainkaan haitannut.

No, tuossa kaupassa tämä vanhus oli edelläni, harmaa tukka, ja ehkä 65-75? En sentään kysynyt, vaikka tovin siinä keskustelimmekin ;D
        Itse unohdin pastilliaskin viimeviikolla, joten tuttua unohtelukin jo on ;D

• pellavatukkainen
        Fridanna kirjoitti:

Niinhän se on, että kieli muuttuu ajassa. Ei nuo lapset teitittele minua ja en kyllä minäkään teititellyt omia vanhempiani enkä tainnut mummojanikaan. Lastenlapset ovat pitkään puhutelleet etunimellä. Kuitenkin puhelimessa olen kuullut heidän kavereilleen puhuvan mummista, mikä ilahduttaa minua. Minusta se hiukan kuvaa arvostusta tässä sukupolvien ketjussa. Se on vähän sinne hellittelyyn päin, mitä QQ (oliko se hän) mainitsee poikansa käyttävän tervehtiessä, mitä vanhus.

Kyllä minä ikäistäni naapuria puhuttelen Eilaksi. Enkä toisillekaan nimittele häntä vanhukseksi, mutta meitä melkein 20 vuotta vanhemman naapurin nimeen jo liitän sukunimen. Ehkä se on sitä vanhuuden arvostusta.
        Vanhus sanana sisältää monta merkitystä. On jo ikää niin paljon, ettei voi enää kuvitella olevansa keski-ikäinen. Nuoriin verrattuna elämänkokemusta on huikeasti enemmän ja toivottavasti myös ymmärrystä ja viisautta. Oppineisuus on eri asia. Ja se on tosiasia, ettei vanhuuden ajan jälkeen, olipa se kuinka pitkä tahansa, on vain kuolema. Ajan ennen sitä voi elää juuri niin nuorekkaasti kuin haluaa tai voi.

on ainakin huume- ja päihdekäyttäjillä, taitaa näkyä henkisellä puolella ja kielenkäytössäkin. Aikuisilla enemmän rajoja joka suhteessa, vanheneva keho asettaa myös rajoituksia joskus kivun ja toimintakyvyn heikkenemisen myötä.
        Luin eilen tullutta Kelan lehteä ja ihmettelin korvausten naurettavuutta ja sen pohjalta en hyväksy poliitikkojen ehdotusta vanhusten verojen kiristyksestä.
        Emmekö tämän ikäpolven ihmiset ole olleet koko ikämme maksumiehinä yhteiskunnassa? Ja moni sodan jälkeen syntynyt edelleen kyselee missä meni lapsuuteni, nuoruuteni, työikäni, olinko jo syntyessäni vanhus, kuten laulussa sanotaan.
        Vetovastuu olkoon yhteiskunnassa niillä jotka palkkojaan nostavat ja velkaannuttavat Suomen valtiota, pois se meiltä jo.
        Niinhän ne sanovat että pidot paranee kun väki vähenee, mutta... aikuisuutta silti kehään.

• beessi
        Fridanna kirjoitti:

nimittele naapuriasi vanhukseksi. Osittain tuo nimittely juuri oli minullakin mielessäni. Hyväntahtoinen leikinlasku varmaan on harmitonta, mutta onko se aina hyväntahtoista, jos käytetään toisista vanhus-sanaa nimittelymielessä (tai provoilumielessä). Itseäni ärsyttää (lievästi) siinä se, että silloin tavallaan ei suhtauduta kunnioittavasti ja arvostavasti "oikeisiin" vanhuksiin, kun pyritään jotenkin pilkkaamaan ihmisiä nimittelemällä heitä vanhuksiksi.
        Tosissaan ärsyttää sellainen keskustele, jossa entiset ihmiset ovatkin yhtäkkiä vain kalliiksi käyviä, järjestään älyltään heikentyneitä, vaippasilleen riisuttuja, vanhuksia, vaipassa mieluiten koko päivän isot ja pienet asiat. Sillä mielestäni viedään ihmisiltä arvokkuus ja muokataan pikkuhiljaa ja harkiten koko ajan asenteita. Epäilemättä joskus hyvääkin tarkoittaen, ja onhan keskusteluakin käytävä. Usein kuitenkin haetaan oikeutusta milloin millekin suuria säästöjä (suuria voittoja) tuottavalle ratkaisulle.
        Omassa yksityiselämässämme, omia vanhuksiamme, me jokainen epäilemättä arvostamme ja kunnioitamme (ellei hän ole itse omilla elämänvalinnoillaan tehnyt sitä mahdottomaksi) ja tunnemme myötätuntoa ja auttamisen halua heitä kohtaan. Kovat asenteet ja piittaamattomuus, kunnioituksen puute yms. siis "opetetaan" meille, mutta voisimmehan yrittää olla oppimatta.

• Fridanna
        beessi kirjoitti:

nimittele naapuriasi vanhukseksi. Osittain tuo nimittely juuri oli minullakin mielessäni. Hyväntahtoinen leikinlasku varmaan on harmitonta, mutta onko se aina hyväntahtoista, jos käytetään toisista vanhus-sanaa nimittelymielessä (tai provoilumielessä). Itseäni ärsyttää (lievästi) siinä se, että silloin tavallaan ei suhtauduta kunnioittavasti ja arvostavasti "oikeisiin" vanhuksiin, kun pyritään jotenkin pilkkaamaan ihmisiä nimittelemällä heitä vanhuksiksi.
        Tosissaan ärsyttää sellainen keskustele, jossa entiset ihmiset ovatkin yhtäkkiä vain kalliiksi käyviä, järjestään älyltään heikentyneitä, vaippasilleen riisuttuja, vanhuksia, vaipassa mieluiten koko päivän isot ja pienet asiat. Sillä mielestäni viedään ihmisiltä arvokkuus ja muokataan pikkuhiljaa ja harkiten koko ajan asenteita. Epäilemättä joskus hyvääkin tarkoittaen, ja onhan keskusteluakin käytävä. Usein kuitenkin haetaan oikeutusta milloin millekin suuria säästöjä (suuria voittoja) tuottavalle ratkaisulle.
        Omassa yksityiselämässämme, omia vanhuksiamme, me jokainen epäilemättä arvostamme ja kunnioitamme (ellei hän ole itse omilla elämänvalinnoillaan tehnyt sitä mahdottomaksi) ja tunnemme myötätuntoa ja auttamisen halua heitä kohtaan. Kovat asenteet ja piittaamattomuus, kunnioituksen puute yms. siis "opetetaan" meille, mutta voisimmehan yrittää olla oppimatta.

ettö on kovia asenteita ja piittamattomuutta. Onko raha siinäkin, joka opettaa. Sehän on tosiasia, että sängynpohjalla olevia vanhuksia on. En tiedä, kuinka heitä nimitellään laitoksissa ja palvelutaloissa, kun ei sellaista omaista ole.
        Jos heitä nimitellään vanhukseksi, niin minun mielessäni se ei ole ollenkaan paha. Parempi joka tapauksessa kuin mummopaha tai ukkorähjä tms.
        Kysyin eilen lapsenlasteni toiselta mummilta, tunteeko hän itsensä vanhukseksi. Hän on muutamaa vuotta vailla 80 vuotta ja tukassa ei harmaan harmaata. Hän sanoi, ettei tunne. Sivusta katsoen hänellä on kuitenkin jo vanhuuden merkkejä. En minäkään vielä alle 70 vuotiaana kauheasti ehkä ilahtuisi, jos kuulisin puhuteltavan vanhukseksi. Olen kuitenki ihan varma alle kaksikymppisen mielestä olevani vanhus, niin kuin itsekin siinä iässä katselin jo kolmekymppistä melko vanhaksi.
        Vanhus-sanalla on kenties eri sisältö eri ihmisille. Jos pohjalaiset puhuttelevat kunnioittavasti vaimoaan akaksi, niin minulle sillä on ihan eri merkitys.

• beessi
        Fridanna kirjoitti:

ettö on kovia asenteita ja piittamattomuutta. Onko raha siinäkin, joka opettaa. Sehän on tosiasia, että sängynpohjalla olevia vanhuksia on. En tiedä, kuinka heitä nimitellään laitoksissa ja palvelutaloissa, kun ei sellaista omaista ole.
        Jos heitä nimitellään vanhukseksi, niin minun mielessäni se ei ole ollenkaan paha. Parempi joka tapauksessa kuin mummopaha tai ukkorähjä tms.
        Kysyin eilen lapsenlasteni toiselta mummilta, tunteeko hän itsensä vanhukseksi. Hän on muutamaa vuotta vailla 80 vuotta ja tukassa ei harmaan harmaata. Hän sanoi, ettei tunne. Sivusta katsoen hänellä on kuitenkin jo vanhuuden merkkejä. En minäkään vielä alle 70 vuotiaana kauheasti ehkä ilahtuisi, jos kuulisin puhuteltavan vanhukseksi. Olen kuitenki ihan varma alle kaksikymppisen mielestä olevani vanhus, niin kuin itsekin siinä iässä katselin jo kolmekymppistä melko vanhaksi.
        Vanhus-sanalla on kenties eri sisältö eri ihmisille. Jos pohjalaiset puhuttelevat kunnioittavasti vaimoaan akaksi, niin minulle sillä on ihan eri merkitys.

ettei vanhuksia nimitellä laitoksissa. Vanhus on mielestäni hyvä, kaunis ja sopiva sana. Se herättää ainakin minussa määrätyn tunteen ja asenteen ihmistä kohtaan. Siksi en pidä siitä, että sanaa käytetään nimittelysanana tai että siihen tarpeettomastikin aina yhdistetään vain jollain tavalla kielteisiä tai epämiellyttäviä asioita. Siinä mielestäni on se vaara, että asenteet ja tunteetkin muuttuvat kylmempään suuntaan. Ja nimiä toivon käytettävän, ei esim. huoneen numero/sängyn numero tai huoneen numero/sairaus tms.. Tai edes asiakas, asukas, potilas. Toivon, että puhumme aina ihmisestä.

• jocus*
        beessi kirjoitti:

ettei vanhuksia nimitellä laitoksissa. Vanhus on mielestäni hyvä, kaunis ja sopiva sana. Se herättää ainakin minussa määrätyn tunteen ja asenteen ihmistä kohtaan. Siksi en pidä siitä, että sanaa käytetään nimittelysanana tai että siihen tarpeettomastikin aina yhdistetään vain jollain tavalla kielteisiä tai epämiellyttäviä asioita. Siinä mielestäni on se vaara, että asenteet ja tunteetkin muuttuvat kylmempään suuntaan. Ja nimiä toivon käytettävän, ei esim. huoneen numero/sängyn numero tai huoneen numero/sairaus tms.. Tai edes asiakas, asukas, potilas. Toivon, että puhumme aina ihmisestä.

Ei varmaan useinkaan puhuta vanhuksesta perhepiirissä, ainakaan muuten kuin hellitellen, ei liioin naapureista. Lehtiartikkelit ovat kuitenkin aivan toinen asia: niissä puhutaan usein tapauksista, joissa iällä on merkitystä, yliajoista, pahoinpitelyistä, ryöstöistä jne. 75-vuotiaan raiskaus tai ryöstö on mielestäni jopa törkeämpi teko kuin 40-vuotiaan, ja uhrin vammatkin usein suuremmat.

Kuten Fridanna tuossa edellä kirjoitti, eri-ikäisten ihmisten kielessä sanoilla on eri merkitys, ja 65-vuotias on nuorten mielestä yksiselitteisesti vanhus ilman sivuvivahteita. Vanhenemisen pelko on johtamassa sanatabuun. Aikanaan metsästäjät eivät halunneet erälle lähtiessään käyttää sanaa "repo", vaan puhuttiin "ketosta" eli nahkasta. Sittemmin alkuperäinen repo-sana väistyi satujen sanaksi, ja yleiskieleen valiutui korvaava sana "kettu". Näin voi käydä myös suomalaiselle "vanhukselle", ja tilalle hyväksytään epämääräisempi vieraskantainen "seniori". - Kunnes aletaan ymmärtää, että sanahan tarkoittaa vanhusta.

• vanhempi seniori
        jocus* kirjoitti:

Ei varmaan useinkaan puhuta vanhuksesta perhepiirissä, ainakaan muuten kuin hellitellen, ei liioin naapureista. Lehtiartikkelit ovat kuitenkin aivan toinen asia: niissä puhutaan usein tapauksista, joissa iällä on merkitystä, yliajoista, pahoinpitelyistä, ryöstöistä jne. 75-vuotiaan raiskaus tai ryöstö on mielestäni jopa törkeämpi teko kuin 40-vuotiaan, ja uhrin vammatkin usein suuremmat.

Kuten Fridanna tuossa edellä kirjoitti, eri-ikäisten ihmisten kielessä sanoilla on eri merkitys, ja 65-vuotias on nuorten mielestä yksiselitteisesti vanhus ilman sivuvivahteita. Vanhenemisen pelko on johtamassa sanatabuun. Aikanaan metsästäjät eivät halunneet erälle lähtiessään käyttää sanaa "repo", vaan puhuttiin "ketosta" eli nahkasta. Sittemmin alkuperäinen repo-sana väistyi satujen sanaksi, ja yleiskieleen valiutui korvaava sana "kettu". Näin voi käydä myös suomalaiselle "vanhukselle", ja tilalle hyväksytään epämääräisempi vieraskantainen "seniori". - Kunnes aletaan ymmärtää, että sanahan tarkoittaa vanhusta.

Pyöräilyssä 25 vuotias on seniori.

• Fridanna
        jocus* kirjoitti:

Kävin kielitoimiston sivulla katselemassa vanhus-sanasta, mitä mieltä siellä ollaan. Siellä oli Taru Kolehmaisen artikkeli julkaistu Hesarissa 28.12.1999. Artikkeli oli hauska. On siis aihetta käsitelty kauemmin kuin näinä vuosina.
        Artikkelissa mainitaan harmaat pantterit. Siitä tuli mieleeni, että eivät taida 50-vuotiaatkaan naiset pitää keski-ikäisyydesta, kun ovat omaksuneet sanan puumanainen. Puumanainen hakee nuorempaa miestä, eikös se niin ole! Mitä ovat keski-iässä olevat miehet kuin keski-ikäisiä?

Keskustelu on ollut antoisaa. Kiitos teille, vaikken aloittanutkaan aihetta.

• la petro
        Fridanna kirjoitti:

Kävin kielitoimiston sivulla katselemassa vanhus-sanasta, mitä mieltä siellä ollaan. Siellä oli Taru Kolehmaisen artikkeli julkaistu Hesarissa 28.12.1999. Artikkeli oli hauska. On siis aihetta käsitelty kauemmin kuin näinä vuosina.
        Artikkelissa mainitaan harmaat pantterit. Siitä tuli mieleeni, että eivät taida 50-vuotiaatkaan naiset pitää keski-ikäisyydesta, kun ovat omaksuneet sanan puumanainen. Puumanainen hakee nuorempaa miestä, eikös se niin ole! Mitä ovat keski-iässä olevat miehet kuin keski-ikäisiä?

Keskustelu on ollut antoisaa. Kiitos teille, vaikken aloittanutkaan aihetta.

Puumanaisia on kaiken ikäisiä, mutta heitä on harvassa, koska puuma on kiinteälihainen ja taipuisa.

• beessi
        jocus* kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi noista tabuasioista ja myös joutavasta uusien, muka hienotunteisempien tai sopivampien sanojen käyttämisestä.

Kuten sinä ja Fridanna totesitte, eri-ikäisten ihmisten kielessä sanoilla on eri merkitys ja niin on myös taustoiltaan erilaisilla. Eiköhän ihmisen persoonallisuuskin vaikuta siihen, missä merkityksessä ja millä sävyllä hän eri tilanteissa samaa sanaa käyttää, tai muiden käyttämän sanan ymmärtää.

Sana vanhus ei ole minulle tabu, en pelkää vanhenemista. Se vain ihan yksinkertaisesti ei minun kielikorvassani ja mielessäni sovi useimpiin tämän päivän 60 tai 70 ihmisiin. Kaipa se pidentynyt elinikä sinne loppupäähän eli vanhuuteen tulee jatkoksi, mutta siinä keski-iän ja vanhuuden välissä meillä on entistä enemmän vuosia, jolloin olemme vielä melko tai ihan terveitä, hyväkuntoisia, elämännälkäisiä ja aktiivisia. Seniori-sanasta en erityisemmin pidä minäkään, vanhus-sanasta pidän, mutta sen aika tulee mielestäni myöhemmin. Voisinkohan minä mitenkään olla tervaskanto, mitä olet mieltä? Vai onko se maskuliininen ja hyväkuntoista vanhusta tarkoittava sana?

Tietenkin lehtijutuissa on syytä mainita ihmisen ikä, etenkin jos sillä on erityistä merkitystä. Edelleen kuitenkin pidän aika tumpelona ja osaamattomana jutun kirjoittajaa, jos hän kirjoittaa 65-v. vanhus, kun voisi yhtä hyvin kirjoittaa esim. 65 vuotias, työmatkalla oleva mies.

Nuorten mielestä tietenkin olemme vanhoja, ikäloppuja suorastaan, enkä siinä pistäkään yhtään hanttiin vaan hyväksyn täysin, näinhän se on.

Oma aiheensa olisi yritysnimien merkitys tai pikemminkin tyhjänpäiväiset, merkitystä vailla olevat nimet, joita annetaan asioiden hämärtämistarkoituksessa ? esim. yrityksille, joissa on valtio-omistajuutta.

• ei teini

Mielestäni jo 60 on vanhus, siis mummi, joka on elänyt sen nuoruutensa aikanaan.

Nämä "ikiteinit" on asia erikseen, jotka kuvittelevat elävänsä ikuista nuoruutta, joita tapaa sillointällöin kaupunkipaikoissa, mutta ei maaseudulla. Tiedän kyllä, että he pokailevat nuoria miehiä, mutta minun nuoruudessa heitä kutsuttiin huoriksi. Nythän he ovat vain salarakkaita ja todella naurettavia miestenkin silmin.

Pian he hyräilevät; Vuodet kului, aika riensi, siivin hopeisin...... ja joka ilta tyynyllesi itket kyyneleet, kaikki hyvät ystävät on sinut jättäneet. Se ilo onni musiikki mi´ennen tyydyti, on muuttunut jo tuskaksi, jok syöntäin viiltävi.

• ritirati 78

Naurettavia harhoja saa ikääntymisestä täällä lueskella. Uskokaa nyt, että ikä on jokaisen konkreettisesti opiskeltava. Aikaisempia kokemuksia ei ole, on vain luuloja. Esimerkitkin ovat harvoin totta. Tai itsensä pettämistä. Voihan niilläkin kannustaa...vai voiko?
        Olen lähentelemässä kasikymppistä. Tähän asti ko. asiasta on kokemusta ja tietoa karttunut - tulevaa en tiedä. En ole kai koskaan edes istunut hyvin koulutetun vieressä. Ehkä sillä on merkitystä - papit lienevät pitkäikäisimpiä. Tuskin johtuu siitä, että herra palkitsee palvelijaansa. Hommeli vain on muuten siisti.
        Sori, että pistäydyin palstallanne!

• beessi
        ritirati 78 kirjoitti:

Naurettavia harhoja saa ikääntymisestä täällä lueskella. Uskokaa nyt, että ikä on jokaisen konkreettisesti opiskeltava. Aikaisempia kokemuksia ei ole, on vain luuloja. Esimerkitkin ovat harvoin totta. Tai itsensä pettämistä. Voihan niilläkin kannustaa...vai voiko?
        Olen lähentelemässä kasikymppistä. Tähän asti ko. asiasta on kokemusta ja tietoa karttunut - tulevaa en tiedä. En ole kai koskaan edes istunut hyvin koulutetun vieressä. Ehkä sillä on merkitystä - papit lienevät pitkäikäisimpiä. Tuskin johtuu siitä, että herra palkitsee palvelijaansa. Hommeli vain on muuten siisti.
        Sori, että pistäydyin palstallanne!

Onhan meillä sentään aika paljon tutkittua, yleistä tietoa? Jokaisella lisäksi omat käsityksensä ja kokemuksensa, nekö ovat naurettavia?
        Mitä olet itse oppinut, kun kerran olet kulloistakin ikääsi oikein konkreettisesti opiskellut? Entä päteekö oppimasi kaikkiin muihinkin, vai vain sinuun? Ei ole itselleni vielä juolahtanut mieleenikään opiskella ikää, minä vain elän, luuloineni, tietoineni, ehkä itseäni pettäenkin, mutta kannustusta elämiseen en tarvitse enkä ikäni opiskelua.

• ritirati78
        beessi kirjoitti:

Onhan meillä sentään aika paljon tutkittua, yleistä tietoa? Jokaisella lisäksi omat käsityksensä ja kokemuksensa, nekö ovat naurettavia?
        Mitä olet itse oppinut, kun kerran olet kulloistakin ikääsi oikein konkreettisesti opiskellut? Entä päteekö oppimasi kaikkiin muihinkin, vai vain sinuun? Ei ole itselleni vielä juolahtanut mieleenikään opiskella ikää, minä vain elän, luuloineni, tietoineni, ehkä itseäni pettäenkin, mutta kannustusta elämiseen en tarvitse enkä ikäni opiskelua.

Tietysti minun olisi pitänyt pistää "opiskelu" lainausmerkkeihin tai käyttää sanaa kokea. Ajattelin, että se riittää, kun totesin että en ole hyvin koulutetun vieressä edes istunut.
        Aihetta ei enempään, enkä palaa tänne lähitulevaisuudessa.

• beessi
        ritirati78 kirjoitti:

Tietysti minun olisi pitänyt pistää "opiskelu" lainausmerkkeihin tai käyttää sanaa kokea. Ajattelin, että se riittää, kun totesin että en ole hyvin koulutetun vieressä edes istunut.
        Aihetta ei enempään, enkä palaa tänne lähitulevaisuudessa.

Ettei mielestäsi anna aihetta enempään.
        Olisin mielelläni kuullut, miten kahdeksankymppinen on tähän mennessä ikääntymisensä kokenut, missä vaiheessa alkoi tuntua että olen vanhus, vai onko alkanutkaan, jne..
        Ja todella tarkoitan, että olisi ollut kiinnostavaa lukea, miten olet eri asiat kokenut.

• tiltu puhuu tulkaa t

Ihmeellistä höpinää Suomessa jätevesistä Ruotsissa ei niistä puhu kukaan, eikä uudesta bensasta, tietenkin suomalaisien pitää olla 10 vuotta muita edellä.

Olisi aina ilmaista se Tiitisen lista, kun on vanha asia.

• pian65v

Ei 65 v vielä ole vanhus, mielestäni vanhus-sana ei liity edes ikävuosiin enimmänkin henkiseen ja fyysiseen kuntoon.

• Mies 67 V !

Jos olet melko hyvässä kunnassa ja astelet maailman turuja rinta rottitigilla, et ole vanhus!
      Jos voit osallistua mukaviin tapahtumiin, tavata vanhoja kavereita, tanssia, mennä mukaan, et voi olla vanhus!
      Pahinta on on, että on yksin. Vaatii paljon, että menet joukkoon - siellähän on kohtalotovereita.

Me miehet odotamme kivaa ladyä ja naiset taas kivaa kaveria - yksinäisyys pitää torjua.
      Olisi kivaa, jos voisi soittaa ja jutella ja vieleä kivempaa tavata.
      Kohtalotovereita kyllä riittää!

Mies 67 v - ei vanhus!!!!!

• vienti vetää

Olen tuore eläkeläinen ja vasta etsimässä uutta täytettä lisääntyneeseen vapaa-aikaan. Viikolla olin eläkeläisten päivätansseissa ja täytyy sanoa, että siellä ei vanhuksia ollut. Kaikilla jalat taipuivat tangon tahtiin ja valssit menivät kuin liidellen. Ikäjakauma oli siinä kuudenkympin ja kahdeksankympin välimaastossa, eikä kukaan vaivojaan valitellut. Pilkettä oli silmissä vielä heilläkin, jotka ikävuosiltaan olivat siellä kahdeksankympin korvilla.

Minulla henkilökohtaisesti ei ole ollut koskaan korkea kynnys lähteä yksin uusiin tapahtumiin. Vaikka liikun muutenkin paljon, niin tanssi-iltapäivä oli toisenlaista liikuntaa ja piristi todella paljon. Musiikki ja uudet ihmiset liikunnan lisänä tekivät iltapäivästä todella mukavan ja varmasti tulen sen uusimaan.

• 1216

itsekkin olen sit "vanhus" aljukesästä,kun täytän 65
      mut ,kukaan ei usko,että olen jo tämän ikäinen katsovat ihmeissään,kun iästä tulee puhe he katsovat ihmeissään ja sanovat ei voi olla.
      olen sitten aruutellut,joissakin tilanteissa,ku ikä tullut puheeksi
      ovat pitäneet jopa 50 no kivaltahan se tuntuu minusta tuntuu,jos niin näkevät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe