Kysymys kirkosta eronneille

monokirkko

Mikä on ollut sinun oma henkilökotainen motiivisi erolle?

126

2084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Erosin vuosia sitten, mutta syitä oli kaksi: 1) En usko jumaliin ja 2) koin kirkon vanhoilliseksi vallankäyttäjäksi, erityisesti homojen oikeuksien kohdalla.

• Jos tässä haettiin juuri nyt eronneiden syitä niin minä en voi siihen vastata koska erosin jo vuosia sitten juuri samoista syistä kuin aiempi vastaaja: en usko jumaliin enkä raamattuun ja halusin irtisanoutua kirkon uskonnollis-poliittisesta vallankäytöstä. Ja olihan siinä myös se veronmaksukin yhtenä osatekijänä...

• + 500 euroa
        Whitewash kirjoitti:

Jos tässä haettiin juuri nyt eronneiden syitä niin minä en voi siihen vastata koska erosin jo vuosia sitten juuri samoista syistä kuin aiempi vastaaja: en usko jumaliin enkä raamattuun ja halusin irtisanoutua kirkon uskonnollis-poliittisesta vallankäytöstä. Ja olihan siinä myös se veronmaksukin yhtenä osatekijänä...

eroamisen ( yli 30 vuotta sitten) pääsyy oli uskon puute. Silloin piti ensin jutella papin kanssa, pelkkä ilmoitus ei riittänyt. Toinen syy oli myös kirkollisverolta välttyminen. Kuinkahan moni suomalainen nykyään maksaisi kirkollisveron, jos se pitäisi maksaa esim. joulukuun lopussa kerralla koko vuodesta? Luulenpa, ettei monikaan. Mutta kun se viedään pikkuhiljaa jokaisesta tilistä, niin sitä ei juuri huomaa.

• MIE VAIN
        + 500 euroa kirjoitti:

eroamisen ( yli 30 vuotta sitten) pääsyy oli uskon puute. Silloin piti ensin jutella papin kanssa, pelkkä ilmoitus ei riittänyt. Toinen syy oli myös kirkollisverolta välttyminen. Kuinkahan moni suomalainen nykyään maksaisi kirkollisveron, jos se pitäisi maksaa esim. joulukuun lopussa kerralla koko vuodesta? Luulenpa, ettei monikaan. Mutta kun se viedään pikkuhiljaa jokaisesta tilistä, niin sitä ei juuri huomaa.

jutella papin kanssa, vaikka erosin yli 30 vuotta sitten kirkosta. sIilloin oli kyllä vielä tämä harkintakuukausi, jonka aikana pystyi vielä perumaan eronsa. Kaikkia syitä en muista, mutta yksi oli vielä silloin yleisesti negatiivinen asenne naispappeuteen. Erotessani kirkosta asiasta taisteltiin vielä, ja joitakin vuosia eroni jälkeen ensimmäiset naiset vihittiin papeiksi. Toinen syy oli varmaankin se, etten koskaan ollut haaveillut mistään kirkollisista prinsessahäistä. Ja niin kävikin, että avioituessani aikuisella iällä käynti maistraatissa riitti.

Nyt voisi vielä lisätä listaan kolmanneksi, enkä lainkaan vähäisimmäksi kohdaksi sen, etten haluaisi olla kirkon toimintojen rahoittaja. Niin ikävästi on korvaani särähtänyt joissakin kirkon edustajien haastatteluissa viime päivinä esille tullut näkemys siitä, ettei ihmisten pitäisi erota kirkosta etteivät kirkollisverovirrat vain tyrehtyisi. Siis maksakaa kirkollisveronne ja pitäkää suunne kiinni!! Toivottavasti moni on tehnyt ainoan oikean päätelmän ja eonnyt kirkosta.

• !!!!!
        MIE VAIN kirjoitti:

jutella papin kanssa, vaikka erosin yli 30 vuotta sitten kirkosta. sIilloin oli kyllä vielä tämä harkintakuukausi, jonka aikana pystyi vielä perumaan eronsa. Kaikkia syitä en muista, mutta yksi oli vielä silloin yleisesti negatiivinen asenne naispappeuteen. Erotessani kirkosta asiasta taisteltiin vielä, ja joitakin vuosia eroni jälkeen ensimmäiset naiset vihittiin papeiksi. Toinen syy oli varmaankin se, etten koskaan ollut haaveillut mistään kirkollisista prinsessahäistä. Ja niin kävikin, että avioituessani aikuisella iällä käynti maistraatissa riitti.

Nyt voisi vielä lisätä listaan kolmanneksi, enkä lainkaan vähäisimmäksi kohdaksi sen, etten haluaisi olla kirkon toimintojen rahoittaja. Niin ikävästi on korvaani särähtänyt joissakin kirkon edustajien haastatteluissa viime päivinä esille tullut näkemys siitä, ettei ihmisten pitäisi erota kirkosta etteivät kirkollisverovirrat vain tyrehtyisi. Siis maksakaa kirkollisveronne ja pitäkää suunne kiinni!! Toivottavasti moni on tehnyt ainoan oikean päätelmän ja eonnyt kirkosta.

tosiaan haastateltava oli ensimmäiseksi huolissaan, ei suinkaan eronneiden ihmisten taivasosasta, vaan verorahoista!

• xfgh
        + 500 euroa kirjoitti:

mutta ei minun minkään papin kanssa tarvinnut puhua. Ehdin pari vuotta tyhmyyksissäni maksaa kirkollisveroa, kunnes tajusin erota.

• Totuuden puolesta
        !!!!! kirjoitti:

tosiaan haastateltava oli ensimmäiseksi huolissaan, ei suinkaan eronneiden ihmisten taivasosasta, vaan verorahoista!

papit ja piispat eivät juurikaan puhu. Se tässä eniten ihmetyttääkin. Tietysti tärkeitä asioita kirkossa on paljon ja Jumala rakastaa kaikkia ja armo kuuluu kaikille. Mutta. Lukekaa uutta testamenttia ennen kuin kiistelette kirkon vanhoillisuudesta ja raamatun tekstin sisällöstä. Siellä selvästi sanotaan, että raamatussa kaikki on Pyhän hengen vaikutuksesta kirjoitettua Jumalan sanaa, nimenomaan muuttumatonta sanaa. Siellä ei lue, että v. 2010 se sana ei enää olisi voimassa. Siellä myös sanotaan, että tie iankaikkiseen elämään on Jeesus-tie. Kukaan ei tule Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Siksi Jeesus kuoli ristillä, sovitti meidän syntimme. Kaikki me olemme syntisiä, mutta jos kadumme ja teemme parannuksen saamme syntimme anteeksi. Tästä piispat ja papit eivät puhu tarpeeksi. Jumala ei siunaa syntiä ja ilman henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen ei kukaan pääse taivaaseen.
        Miksi homot vaativat siunaamista, kun se ei johda mihinkään raamatun mukaan.? Ihan sama on haureuden suhteen. Vaikka kirkko vihkii monesti eronneita, ei Jumala siunaa heidänkään syntiään, pitää tehdä parannus ja katua. Luulevatko homoihmiset, että papin amen antaa synnit anteeksi. Ollaanko todellakin näin kaukana Jumalan sanan totuudesta???

Älkää syytelkö Päivi Räsästä. Kiitos Jumalalle, että hän rohkeasti uskaaltaa puolustaa raamatun totuutta ja tunnustaa uskonsa Suomen kansalle. Siunausta Päiville ja kaikille Jumalan lapsille!

• Muikkuinen
        Totuuden puolesta kirjoitti:

papit ja piispat eivät juurikaan puhu. Se tässä eniten ihmetyttääkin. Tietysti tärkeitä asioita kirkossa on paljon ja Jumala rakastaa kaikkia ja armo kuuluu kaikille. Mutta. Lukekaa uutta testamenttia ennen kuin kiistelette kirkon vanhoillisuudesta ja raamatun tekstin sisällöstä. Siellä selvästi sanotaan, että raamatussa kaikki on Pyhän hengen vaikutuksesta kirjoitettua Jumalan sanaa, nimenomaan muuttumatonta sanaa. Siellä ei lue, että v. 2010 se sana ei enää olisi voimassa. Siellä myös sanotaan, että tie iankaikkiseen elämään on Jeesus-tie. Kukaan ei tule Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Siksi Jeesus kuoli ristillä, sovitti meidän syntimme. Kaikki me olemme syntisiä, mutta jos kadumme ja teemme parannuksen saamme syntimme anteeksi. Tästä piispat ja papit eivät puhu tarpeeksi. Jumala ei siunaa syntiä ja ilman henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen ei kukaan pääse taivaaseen.
        Miksi homot vaativat siunaamista, kun se ei johda mihinkään raamatun mukaan.? Ihan sama on haureuden suhteen. Vaikka kirkko vihkii monesti eronneita, ei Jumala siunaa heidänkään syntiään, pitää tehdä parannus ja katua. Luulevatko homoihmiset, että papin amen antaa synnit anteeksi. Ollaanko todellakin näin kaukana Jumalan sanan totuudesta???

Älkää syytelkö Päivi Räsästä. Kiitos Jumalalle, että hän rohkeasti uskaaltaa puolustaa raamatun totuutta ja tunnustaa uskonsa Suomen kansalle. Siunausta Päiville ja kaikille Jumalan lapsille!

Miten todistat tuon kirjoittamasi jumalharhaisen kakkendaalin?

On kaksi eriasiaa uskoa jotain tarua tai kokea ettei ole kertakaikkiaan mitään syytä uskoa jumalien olemassa oloon, jos ei pysty uskomaan riittää hyvinkin syyksi erota kirkosta.

• Kukin tavallan
        Muikkuinen kirjoitti:

Miten todistat tuon kirjoittamasi jumalharhaisen kakkendaalin?

On kaksi eriasiaa uskoa jotain tarua tai kokea ettei ole kertakaikkiaan mitään syytä uskoa jumalien olemassa oloon, jos ei pysty uskomaan riittää hyvinkin syyksi erota kirkosta.

tosiaan kysymys vain ja ainoastaan siitä, uskooko vaiko ei. Jos uskoo Jumalaan, voi valita haluaako olla jäsenenä seurakunnassa vai pitääkö niinsanotusti suoran yhteyden Jumalaan ilman seurakuntaa (kirkkoa). Jos ei usko Jumalaan, voi myös valita. Voi olla tekopyhästi ja ulkokultaisesti seurakunnan jäsen tai sitten rehellisesti ulkona. En usko Jumalaan ja olen rehellisesti ulkona seurakunnasta, mutta kunnioitan kyllä suuresti ihmisiä, jotka uskovat oikeasti Jumalaan ja ennenkaikkea pystyvät elämään Raamatun oppien mukaan. Heitä on vähän.

• Eräs lukija

Erosin vuonna 2003 täysi-ikäistyttyäni, syynä ev.lut. kristinuskosta radikaalisti poikkeava maailmankatsomus. Ennen olin aktiivinenkin seurakuntanuori.

• J

Mietin kirkosta eroamista jo vuosia, sillä en usko Jumalaan. Pidin kirkkoa kuitenkin yleishyödyllisenä yhteisönä, joka auttoi vähävaraisia, yksinäisiä ja lapsiperheitä. Ja vaikka en uskokkaan mitä Raamatussa kerrotaan, siellä on mielestäni paljon hyviä ajatuksia lähimmäisenrakkaudesta yms. Viimeaikoina tapetilla ollut homo-asia sekä naisten oikeudet kirjossa ovat kuitenkin ärsyttäneet siinä määrin, että päätin erota. Parhaillaan tutkin mille järjestölle voisin alkaa lahjoittamaan säännöllisesti kuukausittain rahaa, nyt kun kirkollisverot säästyvät.

• >> Parhaillaan tutkin mille järjestölle voisin alkaa lahjoittamaan säännöllisesti kuukausittain rahaa, nyt kun kirkollisverot säästyvät.

• Säännöllinen
        Whitewash kirjoitti:

>> Parhaillaan tutkin mille järjestölle voisin alkaa lahjoittamaan säännöllisesti kuukausittain rahaa, nyt kun kirkollisverot säästyvät.

Kerran kuussa menevä suoraveloitus mainitsemistasi organisaatioista yhdelle on toiminut minulla hyvin jo kymmenisen vuotta.

Varmasti menee paljon suurempi osa rahasta todella tarvitseville kuin kirkollisveron kautta. Pirun paljon maksaa jo se, kun lämmittävät tyhjillään olevia ajateltuun tarkoitukseenkin ylisuuria (etenkin korkeussuunnassa) kirkkoja pitkät talvet. Vaan eivät sada papin laariin minun pennit.

• Tango_Delirium

Erosin jo vuosia sitten 18-vuotiaana. Syynä se, etten usko jumalaan enkä halunnut kuulua yhteisöön, johon minut on tahtomattani liitetty jäseneksi.

• Rompix

Samoin.

• Sapu T.

eronneena voin sanoa, että syy oli yksinkertaisesti se, että en uskonut jumalaan. Lapsenusko oli jo ajat sitten loppunut. Uskonnot ovat aikansa eläneitä maailmanselityksiä. Aika uskomatonta on se, että vielä niinkin moni on kirkkoon suomessa kuulunut. Ruotsi on paljon edellä tässäkin asiassa.

• pepe57

En ole uskonut mihinkään yliluonnolliseen koskaan. Siinä syytä. Tosin erosin jo aikaa sitten.

• miksi vastai aikuisena päätit omasta tahdostasi liittyä ev-lut lahkoon?

• monokirkko

Olen ollut ev.lut- kirkon jäsen aina. Lapsena kastetu jne. Murrosiässä asetin tämän uskon vahvasti kyseenalaiseksi (kuten kaiken sen mitä vanhemmat olivat opettaneet) aina ateistista pohdintaa myöten. Kävin itseni kanssa isoja pohdintoja esittäen itselleni (myös muille) kysymyksiä. Muistan pohtineeni mm. sitä kuka tätä kaikkea (maailma, ihmiset, luonto yms.) pyörittää? Kuka tämän kaiken takana on? Usean muun kysymyksen kautta päädyin siihen tulokseen, että kristinuskon vastaa parhaiten minun kysymyksiini.

• monokirkko kirjoitti:

Olen ollut ev.lut- kirkon jäsen aina. Lapsena kastetu jne. Murrosiässä asetin tämän uskon vahvasti kyseenalaiseksi (kuten kaiken sen mitä vanhemmat olivat opettaneet) aina ateistista pohdintaa myöten. Kävin itseni kanssa isoja pohdintoja esittäen itselleni (myös muille) kysymyksiä. Muistan pohtineeni mm. sitä kuka tätä kaikkea (maailma, ihmiset, luonto yms.) pyörittää? Kuka tämän kaiken takana on? Usean muun kysymyksen kautta päädyin siihen tulokseen, että kristinuskon vastaa parhaiten minun kysymyksiini.

et ole älyllistä ratkaisua löytänyt, miksi kritisoit heitä jotka ovat asiassa sinua paremmin onnistuneet?

• monokirkko
        Nas.se kirjoitti:

et ole älyllistä ratkaisua löytänyt, miksi kritisoit heitä jotka ovat asiassa sinua paremmin onnistuneet?

en kritisoi toisin ajattelevia. Kerron vain sen mitä itse ajattelen ja koen, kysellen sitä miksi ja miten joku on päätynyt toisenlaisiin johtopäätöksiin.

• monokirkko kirjoitti:

en kritisoi toisin ajattelevia. Kerron vain sen mitä itse ajattelen ja koen, kysellen sitä miksi ja miten joku on päätynyt toisenlaisiin johtopäätöksiin.

"en kritisoi toisin ajattelevia. "

Kritisoit ajattelevia.

Oikeasti koko asetelma on perseellään, vaadit perusteluja kirkosta eroamiselle, vaikka oikeasti pitäisi perustella miksi kuuluu kirkkoon.

• Thronos

Erosin kirkosta jo vuosia sitten. Syynä oli se etten usko Jumalaan.

• Iloinen uskovainen

tulee kuulemislesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Järkeilemällä ei uskoon voi tulla. Kukaan ei tule uskoon, ellei Pyhä Henki häntä vedä, sanotaan raamatussa. Sanopa siis Jumalalle, että jos olet olemassa, ilmesty minulle. Saat piankin huomata, että Hän vastaa pyyntöösi. Jumala ei tule väkisin kenenkään elämään, sillä Hän on antanut ihmiselle vapaan tahdon valita. Itse sanoin nän Jumalalle 36 vuotta sitten ja viikon kuluttua soi ovikello ja naapurin isäntä tuli pyytämään minua heidän kotonaan pidettävään nuorten rukous- ja raamattupiiriin. Meitä oli n. 10 nuorta koolla ja kaikki olemme edelleen uskossa enkä ole koskaan katunut, että lähdin mukaan. Jumala on todellinen ja Hän ilmaisee itsensä niin voimallisesti ja konkreettisesti, ettei mitään epäselvyyttä jää. Pitää vain ottaa itse se ensimmäinen askel. Luulenpa, että monen papin ja piispan kohdalla tämä askel on jäänyt ottamatta ja he ovat vain leipäpappeja, jotka opettavat ihmisiä korvasyyhyyn. Surullista ja valitettavaa!

• Muikkuinen
        Iloinen uskovainen kirjoitti:

tulee kuulemislesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Järkeilemällä ei uskoon voi tulla. Kukaan ei tule uskoon, ellei Pyhä Henki häntä vedä, sanotaan raamatussa. Sanopa siis Jumalalle, että jos olet olemassa, ilmesty minulle. Saat piankin huomata, että Hän vastaa pyyntöösi. Jumala ei tule väkisin kenenkään elämään, sillä Hän on antanut ihmiselle vapaan tahdon valita. Itse sanoin nän Jumalalle 36 vuotta sitten ja viikon kuluttua soi ovikello ja naapurin isäntä tuli pyytämään minua heidän kotonaan pidettävään nuorten rukous- ja raamattupiiriin. Meitä oli n. 10 nuorta koolla ja kaikki olemme edelleen uskossa enkä ole koskaan katunut, että lähdin mukaan. Jumala on todellinen ja Hän ilmaisee itsensä niin voimallisesti ja konkreettisesti, ettei mitään epäselvyyttä jää. Pitää vain ottaa itse se ensimmäinen askel. Luulenpa, että monen papin ja piispan kohdalla tämä askel on jäänyt ottamatta ja he ovat vain leipäpappeja, jotka opettavat ihmisiä korvasyyhyyn. Surullista ja valitettavaa!

Jumalharhaisuus asuu korviesi välissä, jos kaikki aivojen tuottamat asiat olisi todellisia (niinkuin teet väitteen jumalista) olisi maailma täynnä kaikenlaisia "olentoja"
        Ensimäinen askel on lopettaa taikauskoisuus tai vaikkapa erota kirkosta.

Ps. Maailma on paljon kauniimpi ilman taikauskoa. :)

• Thronos
        Iloinen uskovainen kirjoitti:

"Sanopa siis Jumalalle, että jos olet olemassa, ilmesty minulle. Saat piankin huomata, että Hän vastaa pyyntöösi."

Sanopa sinä peipposten ylikamille että lennähtää luoksesi. Maailmassa on tuhansia jumalia ja jokaisesta varmaan vielä lukemattomia versioita, oletko sinä pyytänyt kaikkia niitä tulemaan elämääsi? Vai onko Jahve oikea jumala yllättäen siksi että siihen satutaan uskomaan maassa jossa asut? Mihin jumalaan mahtaisit uskoa jos asuisit kaukaisessa vuoristokylässä Tiibetissä, mitä luulet?

Ja miksi yleensä oletat että minulla olisi mitään tarvetta alkaa uskoa johonkin niin ristiriitaiseen, arvaamattomaan, omahyväiseen ja julmaan mielikuvitushahmoon kuin tuo sinun jumalasi? Minä arvostan rehellisyyttä, avointa mieltä ja sitä että tekoni ovat linjassa oman moraalini ja myötätuntoni kanssa. Miksi ihmeessä lähtisin rämpimään siihen selittelyjen ja kiertelyjen suohon jolla te kristittyparat hortoilette yrittäen yhdistää pronssikautisia uskomuksia maailmaan joka jo tavoittelee kvanttien ja kaukaisien galaksien salaisuuksia?

• on aika herätä

jumalanne ja jeesuksenne on olemassa vain aivoviruksena korvienne välissä.
      Samoin lupailemanne paikat taivaassa ja kadotuksessa ovat nyrjähtäneen mielikuvituksen tuotteita. Sitä en silti kiellä, ettettekö olisi niiden avulla keränneet valtavan omaisuuden ja kyykyttäneet kansaa.

• Evoluutio suuri valh

valehtelee, etteivät ihmiset uskoisi. Se joutuu itsekin kadotukseen ja haluaa sinne mahdollisimman paljon ihmisiä, joita se sitten saa siellä kiusata. Ei kadotus ole mikään lepopaikka.
        Ei uskoisi, että lukeneet, viisaat ihmiset tänä päivänä uskovat ihmisen syntyneen apinasta tai kalasta. Miksi sitten ei enää synny ihmisiä apinoista esim.? Olen lukenut tiedemiesten kirjoituksia asiasta ja ovat sitä mieltä, että täytyy olla joku korkeampi voima, joka on luonut maailman ja ihmisen, tyhjästä ei voi syntyä mitään.

• Muikkuinen
        Evoluutio suuri valh kirjoitti:

valehtelee, etteivät ihmiset uskoisi. Se joutuu itsekin kadotukseen ja haluaa sinne mahdollisimman paljon ihmisiä, joita se sitten saa siellä kiusata. Ei kadotus ole mikään lepopaikka.
        Ei uskoisi, että lukeneet, viisaat ihmiset tänä päivänä uskovat ihmisen syntyneen apinasta tai kalasta. Miksi sitten ei enää synny ihmisiä apinoista esim.? Olen lukenut tiedemiesten kirjoituksia asiasta ja ovat sitä mieltä, että täytyy olla joku korkeampi voima, joka on luonut maailman ja ihmisen, tyhjästä ei voi syntyä mitään.

Voisitko ensin todistaa paholaisen olemassa olon ja sitten voit yrittää suoltaa jumalharhaista soopaa!?

"tyhjästä ei voi syntyä mitään."
        -Mistä sinä sen tiedät, voitko todistaa väitteesi?

"Miksi sitten ei enää synny ihmisiä apinoista esim.?"
        -Näytä se evoluution tutkimus joka väittää apinan synnyttänee ihmisen?
        Tahallinen valehtelu ja vääristely on kreatinistien toimintaa kuten myös tahallaan tyhmänä esiintyminen, onnea urallesi! :)

Maailman kaikkeus tyhjästä?

http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

• homojukka

päivi

• Nimi merkki

Minä kasvoin uskovassa perheessä ja näin jo nuorena kaiken sen käsittämättömän ahdasmielisen
      suvaitsemattomuuden, jota itse en millään voinut suvaita, sekä kaiken sen järkyttävän tyhjyyden
      ja tyhmyyden, joka ei perustunut mihinkään muuhun kuin tuhansia vuosia sitten eläneiden
      paimentolaisten taikauskoisiin kansantaruihin. Rukoukset eivät auttaneet mitään eivätkä koskaan
      vaikuttaneet mihinkään, kaikki mukamas "ihmeparantuneet" kuolivat aina juuri niihin samoihin
      sairauksiin, joista olivat jo kokonaan ihmeparentuneet. Ei koskaan mitään oikeaa tai todellista,
      vain tyhjää ja säälittävän naurettavaa typeryyttä ja taikauskoisen idioottimaista itsesuggestiota.

Näin myös sen palavan ja tulisieluisen Pyhän Vihan, joka kohdistui milloin mitäkin kuviteltua uhkaa
      kohtaan, kuten nyt vaikkapa heavy-musiikki tai evoluutio. Äitinikin monisti ja levitti kasetteja, joissa mukamas "todistettiin", että heavy-musiikki on paholaisesta ja suoranaista saatananpalvontaa. Vaan kummastipa on ääni siinäkin kellossa muuttunut nykyään ja viimeistään Lordin euroviisuvoiton jälkeen
      on aika vaikeaa enää ihan tosissaan ja vakavissaan väittää, että heavy olisi jotain saatananpalvontaa.
      Nykyään on jo kristittyjä metallibändejäkin, jotka eivät varmaankaan pitäisi siitä että heidät muitta
      mutkitta leimataan saatananpalvojiksi vain siksi, että tykkäävät soittaa metallia.

Minulla kun sattuu olemaan aivot ja osaan käyttää niitä, mutta uskovat suoranaisesti vihasivat ja
      halveksivat kaikkea järjen käyttöä ja logiikkaa, joka oli heistä vain paholaisen lähettämää eksytystä.
      Minä taas en nähnyt mitään hohtoa järjettömässä idioottimaisuudessa. Maapallo ei ole 6000 vuotta
      vanha, evoluutio ei ole valetta ja eksytystä, eivätkä tiedemiehet ole saatananpalvojia, jotka ovat
      keskenään jossain salaisessa saatanallisessa salaliitossa uskovia vastaan. Järjen käyttökään ei ole
      kiellettyä, eikä tiede tai evoluutioteoria ole saatanasta. Homoudesta minä en viitsi nyt edes aloittaa,
      en ole homo eikä asia koske minua henkilökohtaisesti ja siitä on puhuttu aivan tarpeeksi lähiaikoina.

Todettakoon nyt vain, että minulle tärkeitä arvoja ovat sananvapaus, uskonnonvapaus sekä yleiset
      ja yhtäläiset, tasa-arvoiset ihmisoikeudet. Raamattu taas on jyrkästi kaikkia noita arvoja vastaan, sen
      lisäksi että kirkko ja kristityt ovat kautta vuosisatojen ja vuosituhansien noita arvoja sekä loukanneet
      että törkeästi rikkoneet ja myös viimeiseen saakka niiden toteutumista yhteiskunnassa vastustaneet.
      Koulujen uskonnonopetus ja uskonnonopettajat olivat myös luku sinänsä, siitäkin aiheesta voisin
      kirjoittaa vaikka pienen romaanin, mutta olkoon nyt tällä kertaa. Sanotaanko vain että se vielä yhdessä pakollisen rippikoulun helvetillä ja ikuisella kiduttamisella pelottelun oli vihoviimeinen piste kaiken sen vastenmielisen idioottimaisuuden huipentumana. Päätin erota kirkosta heti kun vain voisin.

Lisäksi raamattu on niin uskomatonta kuraa, täynnä itse itsensä kumoavia epäloogisia mahdottomuuksia
      (kaikkitietävä ja kaikkivaltias jumala, joka ei tiedä mitään ja jolla ei ole aavistustakaan mistään, ei edes omien tekojensa seurauksista, joille ei myöskään mahda yhtään mitään, vaikka on siis kaikkivaltias jne.)
      ja lapsellisen typeriä legendoja, että sellaista sontaa on mahdotonta lukea nauramatta ääneen tai tulematta todella vihaiseksi. Säälittää se että maailmassa on niin tyhmiä ja jälkeenjääneitä ihmisiä, että ottavat tuollaiset sadut aivan vakavissaan ja tosissaan. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja missään ei tapaa tyhmyyttä
      niin tiiviissä muodossa kuin hihhuleitten porukoissa. Ei koskaan pienintäkään järjen häivää tai loogisen ja kriittisen ajattelun alkeitakaan - eipä tietenkään, kun sellainen on vain paholaisen lähettämää eksytystä...

Laitetaan vielä lopuksi suht fiksun miehen kommentit, joihin minun on helppo yhtyä:

"I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own - a God, in short, who is nothing but a reflection of human frailty. Neither can I believe that
      the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms."
      -- Albert Einstein 1955-04-19

(Tuo "fear or ridiculous egotisms" oli minusta loistava määritelmä uskosta. Se kertoo kaiken.)

Vanhempani olivat minut lapsena pakkokastaneet kirkon jäseneksi, mikä on jo sinänsä rikollista ja
      ihmisoikeuksiani törkeästi loukkaava teko. Heti täysi-ikäiseksi tultuani erosin kirkosta ja sitä
      päätöstä en ole koskaan eläissäni sekuntiakaan katunut, vaikka siitä on jo 30 vuotta. Mitään en
      ole menettänyt tai jäänyt paitsi. Menetin vain taikauskoisen idioottimaisuuden ja ahdasmielisen suvaitsemattomuuden ja niitä en ole jäänyt niitä kaipaamaan.

• Johanna1234

Erosin samana päivänä, kun täytin 18 muutama vuosi sitten. Syynä se, että olen agnostikko sekä se, etten halunnut kuulua, saatika maksaa sellaiselle järjestölle, joka ei hyväksy naisia tai homoseksuaaleja täysivertaisiksi jäsenikseen ja opettaa tätä sanomaa lapsille.

• jauhot ja vellit

Tarinasi kuulostaa kovin lahkolaiselta,,,helluntailaisuus tulee mieleen,,,

• 15
        jauhot ja vellit kirjoitti:

Tarinasi kuulostaa kovin lahkolaiselta,,,helluntailaisuus tulee mieleen,,,

Jos luit tarinani niin varmaankin huomasit, että puhuin siellä kaikesta kristinuskoon piiriin kuuluvasta,
        kuten raamatun täydellisestä idioottimaisuudesta ja epäloogisuudesta, koulujen uskonnnonopettajista, rippikoululeirien helvetin lieskoilla ja ikuisella kiduttamisella uhkailevista papeista jne. Minä olen elämäni aikana tuntenut ja tavannut tosi paljon kristittyjä eri yhteyksissä, niin lahkolaisia kuin tavallisia evlut-seurakuntalaisiakin.

Kaikki ne kokemukset ovat aina olleet erittäin negatiivisia ja ikäviä, oli kyseessä sitten uskonnonopettaja
        tai pappi tai lahkosaarnaaja. Ei mitään eroa teoissa eikä asenteissa. Samaa äärimmäisen ahdasmielistä suvaitsemattomuutta ja Pyhän Vihan puhkuntaa, aivan kuten tuo Räsäskän & Kumpp. vihanpuhkunta vielä nykyääänkin on. Eipä ole mikään muuttunut niissä asenteissa, eikä selvästikään ikinä muutu. Mutta minun
        ei tarvitse olla missään tekemisissä sellaisten kuvottavan ahdasmielisten kusipäiden kanssa, jotka eivät
        voi tarjota minulle mitään muuta kuin joko täysin merkityksetöntä tyhjää tai äärimmäisen ahdasmielistä vihanlietsontaa. Kumpikaan ei kiinnosta, eikä mitään muuta löydy.

Laitetaan vielä fiksun miehen mietteitä, tämä kun ei viimeksi mahtunut mukaan kun tuli liikaa tekstiä:

"Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaus ja tuote.
        Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat
        melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa."

- Albert Einstein (1879 - 1955), kirje filosofi Eric Gutkindille 1954

Olen lähestulkoon samaa mieltä, mitä nyt korvaisin tuon sanan "kunniallisia" sanalla "typeriä" tai
        "taikauskoisia", mikä kuvaisi ehkä paremmin minun näkemystäni asiasta. Mutta tulee se asian
        ydin noinkin selväksi. Lapsellisia legendoja taikauskoisille typeryksille, jotka eivät kykene loogiseen
        ja kriittiseen ajatteluun. Tai eivät halua kyetä, eivätkä soisi muidenkaan kykenevän, koska silloin se
        oman uskon tyhjyys ja onttous tulee vääjäämättä esille. Keisarin uudet vaatteet, aina vaan uudestaan.

• Onnellinen uskovaine

on henkilökohtainen asia. Nyt sinä vertaat kaikkea uskoon liittyvää siihen, miten kotonasi elettiin, sanottiin ja tehtiin. Ihminen tekee paljon virheitä ja valitettavasti Suomessa on joskus ollut hyvin tuomitseva, suvaitsematon ja ankara suhtautuminen ei-uskovia kohtaan. Minulla on uskovainen ystävä, joka on 84-vuotias. Olen monesti tullut surulliseksi hänen asenteistaan rikollisia, homoja, maahanmuuttajia ym. toisinajattelevia kohtaan ja meillä on ollut monta keskustelua asioista. Aina olen painottanut Jumalan armoa ja anteeksiantoa kaikkia syntisiä kohtaan. Kerran hän sanoi eräästä raiskaajastaa , että hänet pitäisi laittaa vankilaan ja kiduttaa siellä loppuelämän ajan. Järkytyin kovasti ja melkein itkin. En olisi uskonut, että tuo harras esirukoilija voisi ajatella noin. Sanoinkin, että Jumala rakastaa tätä raiskaajaa ja tämä voi pelastua ja kuka tietää,vaikka hänestä tulisi vielä evankelista. Tiedäthän, miten Lauri Johanssonille kävi ja monelle muulle rikolliselle. Jumala antaa anteeksi niin pienet kuin suuretkin synnit.

Älä katso ihmisiin, vaan yksin Jeesukseen. Hänelle on kaikki mahdollista, Hän todella pelastaa ja parantaa ja viimein vie perille iankaikkiseen iloon. Mikä parasta Hän antaa levon, rauhan ja ilon sydämeen täällä ajassa olosuhteista riippumatta. Minä olen sairas, puolisoni hylkäämä ihminen, mutta koen tätä iloa ja rauhaa joka päivä ja sen avulla jaksan. Ei ole koskaan tarvinnut masentua eikä katkeroitua. Ei ainuttakaan masennuspilleriä. Minun pillerini on usko Jeesukseen.

• Nimi merkki
        Onnellinen uskovaine kirjoitti:

on henkilökohtainen asia. Nyt sinä vertaat kaikkea uskoon liittyvää siihen, miten kotonasi elettiin, sanottiin ja tehtiin. Ihminen tekee paljon virheitä ja valitettavasti Suomessa on joskus ollut hyvin tuomitseva, suvaitsematon ja ankara suhtautuminen ei-uskovia kohtaan. Minulla on uskovainen ystävä, joka on 84-vuotias. Olen monesti tullut surulliseksi hänen asenteistaan rikollisia, homoja, maahanmuuttajia ym. toisinajattelevia kohtaan ja meillä on ollut monta keskustelua asioista. Aina olen painottanut Jumalan armoa ja anteeksiantoa kaikkia syntisiä kohtaan. Kerran hän sanoi eräästä raiskaajastaa , että hänet pitäisi laittaa vankilaan ja kiduttaa siellä loppuelämän ajan. Järkytyin kovasti ja melkein itkin. En olisi uskonut, että tuo harras esirukoilija voisi ajatella noin. Sanoinkin, että Jumala rakastaa tätä raiskaajaa ja tämä voi pelastua ja kuka tietää,vaikka hänestä tulisi vielä evankelista. Tiedäthän, miten Lauri Johanssonille kävi ja monelle muulle rikolliselle. Jumala antaa anteeksi niin pienet kuin suuretkin synnit.

Älä katso ihmisiin, vaan yksin Jeesukseen. Hänelle on kaikki mahdollista, Hän todella pelastaa ja parantaa ja viimein vie perille iankaikkiseen iloon. Mikä parasta Hän antaa levon, rauhan ja ilon sydämeen täällä ajassa olosuhteista riippumatta. Minä olen sairas, puolisoni hylkäämä ihminen, mutta koen tätä iloa ja rauhaa joka päivä ja sen avulla jaksan. Ei ole koskaan tarvinnut masentua eikä katkeroitua. Ei ainuttakaan masennuspilleriä. Minun pillerini on usko Jeesukseen.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, vain täydellisen merkityksetöntä tyhjän lässytystä,
        niin kannataisi olla kokonaan hiljaa. Nolla plus nolla plus nolla on aina nolla, eikä tyhjä
        ja olematon muutu miksikään muuksi inttämällä ja jankuttamalla lisää sitä samaa tyhjää.

• jolopolo
        Onnellinen uskovaine kirjoitti:

puhuu asiaa. jos joku pystyy antamaan anteeksi likaiselle raiskaajalle, tulisi itse tulla raiskatuksi ja miettiä miten antaa anteeksi. Et todennnäköisesti anna jos olet ihminen.

jos jeesus antaa anteeksi hirviöille, taas yksi asia miksi en usko kyseiseen paskaan.

• uskoaVoi kirkottakin

Miksi kuulua kirkkoon, joka on kuin tuuliajolla.
      Kirkko on elämänsä aikana repinyt raamatusta sivuja pois ja nyt tuntuu, että ne viimeisetkin sivut revitään veks ja jäljelle jää vain kannet. Eli kirkolla ei ole enää mitää tarjottavana.
      Mitä teen kirkolla, joka ei anna mitään. Nykyajan saarnoissa ei tahdo olla enää mitää sisältöä. Riittää, että pappi hölpöttää mitä sattuu, kunhan ei vahingossakaan perustele mitään raamatulla.
      Nykykirkko ei raamatuita käytä. Se on enää vain puhdas rahastuslaitos. Tällaistako haluaisin tukea?

Siksi erosin!

• kublov

Luotan Pontius Pilatuksen arviointikykyyn. Hän oli sentään sivistynyt roomalainen, ei mikään juutalainen hihhuloitsija.

• ...

Erosin kirkosta heti 18 vuotta täytettyäni koska en usko jumalaan

• omia syitä

En usko Jumalaan/Jumaliin, enkä usko suurimpaan osaan Raamatun tarinoista, enkä pidä valtion ja kirkon liitosta, en myöskään pidä kirkon tavasta toimia.

Riittääkö?

• En tuntenut kuuluvani kirkkoon enkä halunnut lasteni kasvavan tapauskovaisuuden piirissä.

• erota kirkosta selveni kun erään sukulaisen kristillisissä hautajaisissa huomasin etten kyennyt yhtymään yhteenkään uskontunnustuksen osaan.

En usko Jumalaan enkä yliluonnollisiin asioihin yleensäkään, enkä myöskään halua olla rahoillani tukemassa tasa-arvoa jarruttavaa ja helvetillä uhkailevaa järjestöä.

• e.r.winder

olen ns.ikuisuuskysymyksien kannalta eri linjoilla kirkon kanssa (mielestäni jumalia ei ole olemassa) ja kirkon erityisasema yhteiskunnassamme loukkaa oikeudentajuani.

• Break_

Erosin tosin jo vuosia sitten. Tilanne oli kuitenkin vähän samanlainen kuin nyt. Jokin kirkon piiristä tullut älytön väite herätti minut ajattelemaan nukkuvaa kirkon jäsenyyttäni. Enpä keksinyt mitään syytä kuulua kirkkoon, joten luonnollisesti erosin.

• puskuripässi

vuonna 2004 koska en usko jumalaan enkä mihinkään mihin kirkko opettaa. ja ulkisuudessa kirkon esiintyminen on ärsyttävää, jotenkin oletetaan että kirkko olisi automaattisesti oikeassa ja erimieltä olevien pitäisi perustella oma näkemyksensä. erityisen ärsyttävänä pidän pappien ja saarnaajien tapaa puhua (semmoista määkimistä).

• matso...

Kirkko ei tarjoa sinkuille mitään toimintaa.
      siinä syytä tarpeeksi

• Raamatun lukenut

Kristinuskon "Pyhästä Kirjasta" löytyy muun muassa tällaista tietoa heidän Jumalansa toimintatavoista:

"Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina. Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen. Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä. Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella." Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti."

En halua palvoa tuollaista Jumalaa, mieluummin palvon vaikkapa pihallani kasvavaa koivua. Se ei käske kivittämään lähimmäisiä hengiltä.

• Matkalla taivaaseen

kuuluu tänä päivänä Uuden Testamentin opetukset ja Jeesuksen armo ja syntien anteeksi saaminen. Kuitenkin synnit on tunnustettava ja pyydettävä anteeksi. Jumala antaa uskon, ei sitä voi itse pinnistellä. Pitää kuitenkiin haluta, Jumala ei tuputa väkisin. Elämä on lyhyt ja raamatun sanan mukaan sen jälkieen henkilökohtaisessa uskossa oleva menee taivaaseen Jeesuksen luo ja Jumalasta erossa elänyt kadotukseen, jossa on itku ja hammasten kiristys. Siellä ei tuli sammu eikä mato kuole, sanoo sana. Kannattaisiko ajatella asioita. Tässä kohtaa järjen käyttö ei ole kielletty.

• Kaukana poissa
        Matkalla taivaaseen kirjoitti:

kuuluu tänä päivänä Uuden Testamentin opetukset ja Jeesuksen armo ja syntien anteeksi saaminen. Kuitenkin synnit on tunnustettava ja pyydettävä anteeksi. Jumala antaa uskon, ei sitä voi itse pinnistellä. Pitää kuitenkiin haluta, Jumala ei tuputa väkisin. Elämä on lyhyt ja raamatun sanan mukaan sen jälkieen henkilökohtaisessa uskossa oleva menee taivaaseen Jeesuksen luo ja Jumalasta erossa elänyt kadotukseen, jossa on itku ja hammasten kiristys. Siellä ei tuli sammu eikä mato kuole, sanoo sana. Kannattaisiko ajatella asioita. Tässä kohtaa järjen käyttö ei ole kielletty.

että sinä kirjoita rivikaupalla järjetöntä roskaa, jossa ei ole järjen hiventäkään eikä
        edes alkeellisintakaan logiikkaa ja sitten päätät merkityksetöntä sontaa sisältävän
        idiotismisi sanoihin "Tässä kohtaa järjen käyttö ei ole kielletty. Eihän tässä tiedä
        pitäisikö nauraa vai itkeä sille, että maailmassa on kaltaisiasi ihmisiä, joilta se
        järjen ja logiikan käyttö nimenomaisesti näyttää olevan aina jyrkästi kielletty.

Siis kaikkivaltias jumala uhraa oman poikansa tai siis oikeastaan itsensä verisesti
        itselleen voidakseen muuttaa asiat, jotka on itse päättänyt joista kaikkivaltiaana
        joka tapauksessa aina päättää itse, veriuhreilla tai ilman? Ei järjen hiventääkään.

Tässä on teidän koko uskontonne pähkinänkuoressa, Hikipedian versiona:

"Kristinusko tarkoittaa laajalle levinnyttä uskomusta, jonka mukaan epäkuollut juutalaiszombi, joka oli oma isänsä, tekee sinut onnelliseksi ja ikuisesti eläväksi, jos et ole itseesi tyytyväinen vaan kadut monia tekojasi, syöt symbolisesti kosmisen juutalaiszombin lihaa ja juot tämän verta sekä telepaattisesti kerrot hänelle, että hän on sinun herrasi ja mestarisi ja että olet hänen orjansa. Kristinuskon mukaan näin toimimalla sielusi pelastuu synnistä, joka on olemassa siksi että kylkiluunainen vakuuttui valheista, jotka puhuva käärme kertoi taikapuusta. Pelastus tapahtuu vain, koska Jumala uhrasi julmasti ja verisesti poikansa joka oli Hän itse, jotta voisi muuttaa tilannetta jonka oli itse säätänyt ja korjata rikoksen, jonka kohteena Hän oli itse.

Loogisuutensa vuoksi kristinusko on maailman laajimmalle levinnyt uskonto. Sen rauhan ja rakkauden sanomaa, jonka symbolina on antiikkinen kidutusväline, kannatetaan miltei kaikkialla maailmassa.
        Kristinusko pohjautuu Lähi-idässä vaeltaneiden mielisairaiden paimentolaisten kertomaperinnerykelmään, jota kutsutaan juutalaisuudeksi. Kristinusko sai alkunsa eräänlaisena juutalaisuuden paranneltuna versiona: vähemmän sääntöjä sen suhteen, mitä saa kosketella, ei ympärileikkauspakkoa ja luonnehäiriöisestä massamurhaajasta yhtäkkiä rakastavaksi isähahmoksi muuttunut Jumala. Ajanlaskun alun tienoilla juutalaiset olivat yhä vakuuttuneita siitä, että ovat Jumalan valittu kansa, vaikka näkyvä todellisuus ei tätä oikein antanut ymmärtää – ellei Jumalalla sitten ole todella outo huumorintaju. Koska kristinusko opettaa toisten hyväksymistä ja armoa, on vain luonnollista, että kirkko lopulta jakaantui sisäisissä tappeluissa ja sodissa toisiaan verisesti vihaaviin uusiin kirkkokuntiin." - Hikipedia

Tiedätkö mikä tuossa kaikessa on hauskinta tai sanoisinko irvokkainta. No se, että tuo Hikipedian
        mukamas ääliöpilaversio kristinuskosta on täsmällisen oikea kuvaus kristinuskosta! Kas kun kristinusko oikeastikin on jo niin ääliömäisen idioottimaista, ettei sitä edes millään pilailulla kykene muuttamaan yhtään sen enempää ääliömäiseksi idioottimaisuudeksi, kuin mitä se todellisuudessa jo on.

• monokirkko

Niistä avoimista ja asiallisista vastauksista joita tähän menessä on tullut :)

• Uskonnot pois

Koska jumalaa ei ole miksi maksaa kirkollisveroa?
      Erosin vuonna -85

• OteKirjasta

sinulle:"Vain tyhmä sanoo sydämessään, ettei Jumalaa ole"!

• Atte Ateisti

Uskon loppuminen johti erooni jo 1993. Huomasin maksavani jäsenmaksua erilaisille yhdistyksille, joiden toiminnassa olin mukana koska pidin niitä itselleni ja ympäristölleni hyödyllisinä. Sitten huomasin maksaneeni jäsenmaksua myös Suomen evankelis-luterilainen kirkko -nimiselle yhdistykselle ilman että olin siihen koskaan liittynyt. Niinpä erosin päättäen liittyä omaehtoisesti itse, jos siihen oikeita syitä löytyy. Ei ole löytynyt.

Sittemmin kuullessani kirkon edustajien ja jäsenten toinen toistaan suvaitsemattomampia kommentteja totesin, että tuohon joukkoon en perustellusti kuulu. Ateisteilla ei ole edes edustajaa kirkolliskokouksissa.

En ymmärrä, miten esimerkiksi arkkipiispa jaksaa kuulua samaan joukkoon tuollaisten seurakuntalaisten kanssa? Kirkko ei erota ketään jäsentään, kaikkien mielipiteet ovat kirkossa oikeita, vaikka mielipiteen esittäjät miltei hirttäisivät toisensa. Tähän munattomuuteensa kirkko kompastuu.

• klurps

en mää vaan tiedä

• Ovela Viisas

Valtion veron kiertäminen on vaikeaa, mutta kirkon hoitamat asiat on helppo panna muiden maksettavaksi.

• Irrottautunut

Erosin kirkosta melko pian kun olin täysi-ikäinen. Syitä oli monia.

1) Mielestäni lapsen ei automaattisesti tule kuulua mihinkään uskonto/uskomus/filosofia-liikkeeseen, johon vanhempi/vanhemmat kuuluvat. On itsekästä ajatella lapsen puolesta silläkin verukkeella, että hän ei itse osaa vielä tehdä päätelmiä. Tästä voi olla haittaa kehittyvälle lapselle.

2) Verotus.

3) Kouluissa opetetaan Uskontoa ei uskontotiedettä, mikä olisi minusta kohtuullinen vaihtoehto. Olisin itse yläasteella halunnut vaihtaa Uskonnon elämänkatsomustietoon, mutta se ei tietenkään onnistunut, olinhan saanut kastelahjana tämän iki-ihanan pakollisen valinnaisaineen.

4) Suvaitsemattomuus seksuaalisia vähemmistöjä kohtaan.

5) Miksi pitäisi kuulua kirkkoon, jos on uskossa. Kyse taitaa olla siis ikivanhasta anekaupasta. "Raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa..." Usko on henkilökohtainen asia, ei siihen tarvita taustajärjestöä selän taakse.

6) Jos en olisi eronnut jo vuosia sitten, lisäisin vielä rouva R:n mielipiteieen listaan. Jos tuollaisia ihmisiä on, niin ehdottomasti räsäskät ulos valtionkirkosta, perustakoon oman lahkonsa.

• Moraalisyy

Tajusin että kristilliset arvot eivät katoa vaikka kirkko katoaisi.
      Ns kristilliset arvot omat ihmisen sydämessä, ne eivät tule Raamatusta tai kirkon opetuksesta.

Ymmärrän että kirkossa on paljon hyvää, se puolustaa vähäosaisia ja julistaa rakkautta ja anteeksiantoa.
      Tämän takia olin kirkossa niinkin kauan: ajattelin että kirkko on näiden arvojen takuumies ja kirkon kuihtumisesta seuraa myös moraalin rappio. "Uskoin että on hyvä uskoa Jumalaan, vaikka en kristinuskon Jumalaan uskonutkaan" (Daniel Dennettiä mukaillen).

Nyt ymmärrän että ihmisten moraalintaju on yleismaailmallista. Buddhalaiset, ateistit, katoliset, kaikki ihmiset rotuun ja uskontoon katsomatta välittävät lähimmäisistään. Evoluutiteoriasta löysin selityksen ihmisen moraalille.

• Rami Bar-Amin

Monikin asia, mutta päällimmäisenä se, että en usko olevan olemassa jumalaa nimeltä Jahve tai muita olentoja, joita kyseinen firma myy, ja joista kerrottuihin tarinoihin se perustaa koko olemassaolonsa. Moisten tarinoiden kertominen totuutena on mielestäni valehtelua, enkä koskaan voisi kannattaa kyseenomaista laitosta.

• Minäkään en usko

Eroamispäätöa on pyörinyt mielessä täysi-ikäisyyden saavuttamisesta lähtien, mutta koska lapsuudenperheessä oli seurakunnan työntekijöitä, tunsin lojaaliutta heitä kohtaan. En usko yliluonnolliseen lainkaan. Jos en olisi nyt eronnut, olisin eronnut tänä tai ensi vuonna kuitenkin. Katsoin homoiltaa viisi minuuttia ja päätökseni oli tehty. Tiedän silti, että kirkossa ob muitakin näkökulmia.

• -

suurin yksittäinen syy oli äitini. Hän kuoli v. 2000, pitkän sairauden murtamana. Oli uskonnoton ja jumalaton koko ikänsä, tosin en tiennyt sitä ennenkuin joskus 16-vuotiaana. Äitini oli lempeä, hauska... Hyvä ihminen. Tietenkin olen hiukan jäävi asiassa, mutta tiedän että kaikki hänet tuntevat ajattelivat noin. Paitsi oma siskonsa, eli tätini. Täti oli äärimmäisen uskonnollinen. Synkkä, iloton, vihainen ja pelottava ihminen. Tädin lapset tekivät lapsuudestani osaksi täyttä helvettiä. Julmia, pahantahtoisia, ilkeitä... Kiusasivat aina ja kaikkialla. Ja saivat kaiken kotonaan anteeksi, koska olivat Oikeassa Uskossa.

En oikeastaan ajatellut uskonasioita koskaan sen kummemmin, en edes silloin, kun 18 täytettyäni kävin eroamassa kirkosta kirkkoherranvirastossa. Silloinhan ero piti perustella (80-luvun alussa) henkilökohtaisesti. Virkailijan tivatessa syytä eroaikeisiini mieleeni ei tullut muuta kuin tätini ja oikeastaan siinä paikassa vasta välähti.

Tuo virkailija oli tätini. Sanoin hänelle, että syy löytyy peilistä, katso siihen. Myöhemmällä iällä sitten on tullut mietittyä asioita syvällisemminkin ja todettua, että nappiin meni. Miksi kuulua porukkaan, jonka kanssa ei ole YHTÄÄN MITÄÄN yhteistä?

• EROSIN 4 V SITTEN

Erosin kirkosta, koska uskon Jumalaan, mutta en kirkkoon!!!

• kirkko on turha

Erosin jo vuosia sitten, koska kirkko on aivan turha laitos, joka elää kansan siivellä. En hyväksy kuitenkaan homoja, sillä mielestäni sairaus pitäisi pyrkiä parantamaan, eikä sen leviämistä pitäisi lisätä päähän taputtelemalla. Siitä kirkolle hatun nosto, ettei sairautta hyväksy.
        Mutta noin suuri kirkosta eroaminen homokeskustelun vuoksi on hälyyttävää. Onko Suomessa todella noin paljon homoja? Hyi olkoon!

• Irrottautunut
        kirkko on turha kirjoitti:

Erosin jo vuosia sitten, koska kirkko on aivan turha laitos, joka elää kansan siivellä. En hyväksy kuitenkaan homoja, sillä mielestäni sairaus pitäisi pyrkiä parantamaan, eikä sen leviämistä pitäisi lisätä päähän taputtelemalla. Siitä kirkolle hatun nosto, ettei sairautta hyväksy.
        Mutta noin suuri kirkosta eroaminen homokeskustelun vuoksi on hälyyttävää. Onko Suomessa todella noin paljon homoja? Hyi olkoon!

Mistä päättelet, että Suomessa kaikki eronneet ovat homoja. On melko loukkaavaa yhdistää eroaminen homouteen sekä myöskin homous eroamiseen. Tällä perusteella olet siis sitä mieltä, että KAIKKI eronneet ovat homoja. Ja jos homous on sairaus, niin KAIKKI eronneet ovat sairaita, myös sinä, koska olet eronnut itsekin kirkosta. Ja jos kerta olet sairas, olet myös sinä homo.

• Anzelina20

Suomessa on todennäköisesti hyvin paljon uskottomia ihmisiä, jotka eivät tapojen ja perinteiden takia eroa. Onko se sitten uskovaisten ihmisten mielestä hyvä, että Suomessa suurin osa ihmisistä kuuluu kirkkoon häiden, ristiäisten ja kummiuden vuoksi tai tottumuksen vuoksi. Tekopyhää sanon minä. Itse en usko ikivanhoihin kansan taruihin, jotka ovat levinneet aluksi kuulopuheen, siten pakon avulla. On se helppo pelotella ihmisiä saatanalla, helvetillä ja ikuisella kadotuksella. Kyllä itsekin nuorempana mietin mitä jos, mutta onneksi kasvoin siitä ajasta. ProSeremoniat tarjoaa kauniita häitä, nimijäisiä ja "kummi"todistuksia. En menetä mitään kirkkoon kuulumattomana.

• mulla on oma ELÄMÄ

Onko meillä uskonnonvapaus.

Muistelen niin!
      Kirkoon tai johhonkin uskontokutaan kuuluminen ei kuulu Sinulle.

Ei myöskään syyt eroamiseen olemiseen tai liittyymiseen.

Hanki oma emäntä ja usko!!

• hervannan heikki

esim.jos olet 18 täyttänyt lukiolainen sinun PITÄÄ opiskella uskontoa. samoin armeijassa ON PAKKO olla mukana uskonnonharjoituksessa. Näin vaikka uskonnonvapauden pitäisi olla henk.koht.vapaus.
        Kirkon jäsenten uskonnonvapaus on pienempi jopa kuin muiden.

• senso
        hervannan heikki kirjoitti:

esim.jos olet 18 täyttänyt lukiolainen sinun PITÄÄ opiskella uskontoa. samoin armeijassa ON PAKKO olla mukana uskonnonharjoituksessa. Näin vaikka uskonnonvapauden pitäisi olla henk.koht.vapaus.
        Kirkon jäsenten uskonnonvapaus on pienempi jopa kuin muiden.

Armeijassa muuten ei ole pakko olla mukana uskonnonharjoituksessa - kirkkoon kuulumattomilla on lupa olla poissa hartauksista. Ainakin näillä leveysasteilla tätä ohjetta myös noudatetaan.

• hervannan heikki
        senso kirjoitti:

Armeijassa muuten ei ole pakko olla mukana uskonnonharjoituksessa - kirkkoon kuulumattomilla on lupa olla poissa hartauksista. Ainakin näillä leveysasteilla tätä ohjetta myös noudatetaan.

koska vaihtoehtoa eiollut vapaaehtoisuudesta tuli pakko.
        ehkä ajat ovat armeijassakin muuttuneet.

• skeppis

itse erosin kirkosta kun tuntui ahdistavalta esim. kirkosanomat putosi postluukusta, veron maksaminen sellaiselle yhteisölle valtionverotuksessa mikä ei ole mielestäni oikein, lapsuuden trumat uskonnosta.
      nykyään kysein alaistan uskonnon, jumala, jeesuksen, miksi ei ole muita historian kirjoja missä näistä heidän suurista jutuista kerrottaisiin ??

• hervannan heikki

on pitänyt erota jo vuosia. lapsena en saanut, nuorena en uskaltanut ja kotiseudultani muutettuani nautin vain vapaudestani. kirkko kuitenkin häiritsi melskaamisellaan elämääni ja ärsyynnyin joten erosin about 5 v sitten. olen ns.uskontorajoitteinen enkä myöskään halua Suomesta hihhuleiden hallitsemaan pömpöösivaltiota Iranin tai Texasin tapaan.

• Kun esikoinen meni kouluun ja alkoi uskonnonopetus, oli aika pian selvää, että tuohon porukkaan ei haluta kuulua. Emme uskoneet enää jumaliin, kirkon vallanhimo ja kierous otti pannuun. Ei ollut vaan tullut erottua aikaisemmin. Tästä on nyt jotain kymmenisen vuotta.

• 18v:nä eronnut

En usko isään, poikaan ja pyhään henkeen. Miksi olla siis tällaiseen todella uskovien ihmisten riesana. Kirkko kuuluu tosi-uskoville ja tavan takia kirkkoon kuuluvat ovat tekopyhiä. Itse pyrin elämään elämäni rehellisesti.

• ööö totanoinni

Erosin kirkosta, koska uskon Jumalaan omalla tavallani, en kirkon oppien mukaan..

• Jönssi!

Enkä väkivallalla maahan tuotuun uskontoon muutenkaan. Vielä kun säästyy rahaakin niin pelkkää plussaa koko eroaminen.

• pakkokastettu

En uskonut mihinkään kirkon opetuksista, ja muutenkin kyseisen instituution taholta ovat peräisin pahimmat traumani.

• monokirkko

On ilo lukea aitoja pohdintoja, niitä asiallisesti kirjoitettuja. Jokaisen oma kokemus ja tarina on kuultavissa. Minusta se on erittäin tärkeää.

• TuuliK

- ja todennäköisesti melko samoista syistä kuin nytkin erotaan. Eroni tapahtui 2000-luvun alkuvuosina. Eniten päätökseeni vaikutti kristillisen kirkon toiminta omia opetuksiaan vastaan. Rakkauden kaksoiskäskyn irvokas käytäntö suhteessa naispappeuteen ja homokysymykseen. Näen, että kirkon sisäinen pirstaleisuus näissä kysymyksissä johtaa nyt näkemiimme massairtautumisiin. Luther-säätiö ja Päivi "Räsäkkö" on ollut monelle viimeinen pisara. Kuinkahan monet naispappien ja ei-heteroiden lähisukulaiset ja ystävät ovat mukana, sopii kysyä. Arvioin, että aika moni...

Edelleen ihmettelen (tapa)kristittyjä, jotka perustavat ajatuksensa 2000 vuotta vanhaan moraalikoodiin, joka halveksii naisia ja väheksyy erilaisuutta ja elämän monimuotoisuutta.

Henkisyyttä ja hengellisyyttä on onneksi mahdollisuus harjoittaa ilman kirkkoakin. Itse olen tällä tiellä...

• mitä seuraavaksi?
        TuuliK kirjoitti:

- ja todennäköisesti melko samoista syistä kuin nytkin erotaan. Eroni tapahtui 2000-luvun alkuvuosina. Eniten päätökseeni vaikutti kristillisen kirkon toiminta omia opetuksiaan vastaan. Rakkauden kaksoiskäskyn irvokas käytäntö suhteessa naispappeuteen ja homokysymykseen. Näen, että kirkon sisäinen pirstaleisuus näissä kysymyksissä johtaa nyt näkemiimme massairtautumisiin. Luther-säätiö ja Päivi "Räsäkkö" on ollut monelle viimeinen pisara. Kuinkahan monet naispappien ja ei-heteroiden lähisukulaiset ja ystävät ovat mukana, sopii kysyä. Arvioin, että aika moni...

Edelleen ihmettelen (tapa)kristittyjä, jotka perustavat ajatuksensa 2000 vuotta vanhaan moraalikoodiin, joka halveksii naisia ja väheksyy erilaisuutta ja elämän monimuotoisuutta.

Henkisyyttä ja hengellisyyttä on onneksi mahdollisuus harjoittaa ilman kirkkoakin. Itse olen tällä tiellä...

päätökseesi älä enää puutu kirkontoimintaan.Kirkoon kuuluvat jäsenet voivat muuttaa kirkon tapaa elää ja opettaa.Vaikka itse en olekkaan saanut kaikkea haluamaani seurakunnasta, silti näen ITSELLENI parhaimmaksi olla osana kirkkoa.Ja mitä naapurini tekee asian suhteen se lienee hänen asia.ja hyvä niin.Mitä Päivi Räsänen sanoo homoudesta se lienee myös hänen asia,eikä edes kansanedustajan tarvii muuttaa arvojaan kaikille mieleiseksi.Kerrankin nainen uskaltaa sanoa mielipiteensä julki.

• tekopyhät uskovaiset
        mitä seuraavaksi? kirjoitti:

päätökseesi älä enää puutu kirkontoimintaan.Kirkoon kuuluvat jäsenet voivat muuttaa kirkon tapaa elää ja opettaa.Vaikka itse en olekkaan saanut kaikkea haluamaani seurakunnasta, silti näen ITSELLENI parhaimmaksi olla osana kirkkoa.Ja mitä naapurini tekee asian suhteen se lienee hänen asia.ja hyvä niin.Mitä Päivi Räsänen sanoo homoudesta se lienee myös hänen asia,eikä edes kansanedustajan tarvii muuttaa arvojaan kaikille mieleiseksi.Kerrankin nainen uskaltaa sanoa mielipiteensä julki.

ei pitäsi sanoa mielipiteitänsä. siksi, koska hän uskoo raamattuun mikä kehoittaa naisia olemaan hiljaa ja miehen alapuolella. Räsänen myös hyväksyy orjat koska raamattu sanoo niin.

• nskdnkdskdhsk

Erosin kirkosta sen puhelun jälkeen joka tuli lapseni tulevalta rippipapilta..se oli käsittämättömän ylimielinen,keskiaikainen ja pöyristyttävä pappi joka syylistyi myös juoruiluun..ja sanoin hänelle että kun tämä puhelu loppuu niin eroan kirkosta ja hänen on syytä mennä sakaristoon ja etsiä sieltä helvetin iso peili ja katsoa sinne ja miettiä paimenena hiukan omaa asennettaan......käsittämättömän keskiaikainen ajattelutapa! Ja lapseni ei tosiaankaan käynyt rippikoulua sen jälkeen...Mutta ..Päivi Räsänen olisi viimeistään aiheuttanut sen...säälittävä nainen....

• schsicuha

Ihmisiä on joka puolella moneen lähtöön. Kirkko on kuitenkin paikka missä jokainen voi vaikuttaa siihen mitä siellä ajatellaan ja mitä arvomaailmaa pidetään yllä.
        Päivi Räsänen oli kommenteissaan kylmä. Onneksi vastavoimana arkkipiispa taas edustaa kirkossa olevaa lämpöä ja rakkautta:

http://www.katsomo.fi/?progId=50522

• on minun syynä

ollut siihen että olen eronnut kirkosta jo vuonna 1987

• Antiantti

siinäpä syytä kerrakseen.

• se että tajusin n. 8 vuotiaana että joulupukkia ei ole olemassa. Heti perään tajusin että samaa todistelun polkua voidaan käyttää myös Jeesukseen, Jumalaan, Pyhään henkariin kuin muihinkin uskonnollisiin ihme viritelmiin. Ei jumalaa, ei tarvetta olla kirkossa. Erosin tosin vasta kun olin 22 kun ei tuo asia ikinä vaivannut päätäni aiemmin. Sitten kuulin kirkon julmuuksista kolmansissa maissa ja päätin että tälläistä paskaa minä en enää rahoita. Siitä lähtien olen pyrkinyt siihen että ihmiset näkisivät valon ja jättäisivät ihmiskunnan pimeän ajan mystiikan taakseen ja astuisivat järjen ja tieteen ajan valoisalle polulle.

http://www.youtube.com/watch?v=CHVEUyvuD_4

• ~~~

En usko kyseiseen jumalaan - en tosin muihinkaan. Se on mielestäni jo riittävä syy. Lisäksi asiassa painoi kuitenkin paljon se, etten hyväksy kirkon tapaa polkea ja syrjiä ihmisiä. Koen toiminnan monelta osin moraalittomana, vaikka toki hyvääkin kirkko saa aikaan.

• Kosminen nauraja

voinut erota koska en ole kyseiseen lahkoon koskaan kuulunutkaan.

Ja hyvin on sen puolesta mennyt jo yli 52 vuotta.

• Vellu Pirinen

En viitsi maksaa palveluista jota en käytä. Löydän 700€ parempaakin käyttöä.
      En myöskään usko höpöhöpöjuttuihin. En pidä siitä että kirkossa on niin paljon lasten hyväksikäyttöä. Kirkko on tekopyhyyhden ja kaksinaismoralismin synnyinsija. Lisäksi vaikka uskoisinkin jumalaan ( en usko) niin miksi maksaisin koska tuon uskon voi hoitaa ilman kallista välittäjääkin (kirkkoa) itsenäisesti.
      Kukaan ei kirkon ovella kysy jäsenkorttia jos haluaa mennä esim messuun ym

• 000000000000

tuota kirkkoa mihinkää tarvii

• Kekkuli78

Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan ja liityn seurakuntaan heti kun joku oikeasti todistaa että joku jumala on olemassa.

• kyllä jos ruvetaan vähemmistöjä ajattelemaan niin kaikki vähemmistöt pitää päästä naimisiin esim.eläimiin sekaantujat, bi seksuaalit kolmestaan naimisiin tai vaikka esineen kanssa!!! KUKAAN EI VOI SEKSUAALISUUDELLEEN MITÄÄN!

• olde73

en osannut liittää käsitteitä uskonto ja johonkin kirkkokuntaan kuuluminen. Maailma on tulvillaan eri uskontokuntia ja ajattelutapoja. Miksi olisin yhden katsontakannan jäsen. Kirkkoon kuuluminen ja uskonto
      ovat mielestäni kaksi eri asiaa,

• yksi kirkosta eronnu

eli ei tarvitse turhaan maksaa ylimääräisiä veroja! Ihan turhaan olen monta vuotta maksanut. Hyvin harvoin olen käynyt kirkossa, mitä nyt hautajaisissa joskus siinä se sitten onkin. Miksi maksaisin turhaan veroja? Ja kun minusta aikaa jättää niin kyllä ne johonkin "rooppiin" minut laittaa enkä ole itse katsomassa.

• Naima-Aslakki

Jeesuksesta tuli homo?
      1. Ankara Isäukko tekee pojallensa todennäköisesti homouteen kallistuvan persoonan.
      2. Kun enkeli ilmoitti Joosefille, Jeesuksen kasvatti-isälle Nasaretista, ettei Mariaa kukaan oo tuupiskellut. Jeesus tulee syntymään neitseellisesti. Niin onhan kasvatti-isä kovissa tunnontuskissa, kun neitseellisistä synnytyksistä ei ole aikaisempia (vieläkään) tietoa. Saattaa olla, että Joosef on mahdollisesti alistettuna ja epävarmana koti-isänä saastuttanut Jeesukseen homopersoonallisuutta.
      3. Tai sitten mies/naishormonien suhde sattumanvaraisesti on kallistunut epämukavan puolelle. Sitähän emme tiedä. Mutta Siihen Jeesus ei kai itse pysty vaikuttamaan. Kunhan kulki jossain ihmeellisissä kaavuissa. Ja koko muukin kylä (homoja kaikki).
      4. Kylään tulevaa vierasta sai siihen kirjantekoaikaan tuuppia (en nyt muista miten/mihin). SILLOIN VAAN OLI SE TAPA.
      5. Papit nokikolarin vaatteissa kehtaa antaa seksuaalisiveysneuvoja seurakuntalaisille, vaikka (en nyt muista), mutta seurakunnassa ahdistellaan ihan yliedustetusti työntekijöitä.
      6. TÄRKEIN SYY. Havahduin.
      7. Havahduin (enkä nyt halua kertoa suuntautumisiani seksialalla). Havahduin, että Tampereella maksan kirkollisveroa jotain 600-700 euroo vuodessa kolehdit joulukonserteissa. SPOTIFY:stä saa halvemmalla musaa (GOOGLE: spotify ----->Sonera tarjoaa ilmaisen spotifyn)

LAINAUS: Pitäkää toisistanne. Heimo Holopainen. 1977.

• .

Raha ja se että en halua tukea rikkaita. Kirkko on meinaa rikas ja siellä on monta välistävetäjää aivan niikuin ylellä. mielummin laitan rahalliseni apuni kustannustehokkaisempiin systeemeihin.

• hömpämpömppää

En näe meidän luterilaisen kirkon ja uskonnon välillä juurikaan yhtymäkohtia. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta ilman, että maksaa aneita kirkolle. Kirkko on tänäpäivänä pääasiassa liikelaitos ja lisäksi hoitaa joitakin yhteiskunnallisia tehtäviä kuten hautauksen. Hautaus tulisi kyllä hoidettu tehokkaammin ja halvemmin ilman luterilaista kirkkoakin. Kirkko työllistää laiskoja pappeja ja seurakuntien työntekijöitä, joiden työpanoksella ei ole juurikaan mitään merkitystä yhteiskunnan kannalta. Luterilainen kirkko toimii kuin yritys, mutta markkinoilla joilla ei ole kilpailua. Täysin tehoton suojatyöpaikka. En näe mitään järkeä tukea tällaista toimintaa verovaroilla.

• näin se on...

Jos pelaat jalkapalloa, et liity koripalloseuraan. Jos uskot, et liity kirkkoon. Luterilaisella kirkolla ja oikealla uskonnolla ei ole tänäpäivänä yhteyttä.

• goddeloos

jumalista ei ole mitään todisteita

• ajatteleva

Mätä puu tuottaa mätiä hedelmiä

• realisti-.

Hölmö kysymys aloittajalta.

Enhän tilaa lehtiäkään joita en lue. Miksi siis maksaisin kirkollisveroa jos en käytä kirkon palveluita?

• monokirkko

että vastasit, vaikka kysymys mielestäsi olikin hölmö :)

• perkele kanssanne

Minäkin erosin jo vuosia sitten, syy oli: Vitutti
      Vitutti valheet, vitutti kristittyjen tekopyhyys, vitutti verot, vitutti tuhannen vuoden riisto kristin uskon nimissä, vitutti se sanavalmius urpoilta joilla oli palikat ihan yhtä hukassa mutta ei vaan voineet tulla samalle tasolle.
      Nyt olisin voinut erota protestina jos vielä olisin kuulunut. Nyt melkein voisin liittyä protestina päästäkseni äänestämään jotakin miel. mustaihoista-lesbo-naista kirkon virkaan, hah.

Ihmetyttää tää meininki; valtiossamme on syrjintä kielletty. ?=valtion kirkko????

Valtiomme hyväksyy seksuaaliset vähemmistömme. ?=edelleen valtion kirkko!!!!!!?

Lutterin kirkko joko lakkaa olemasta valtion kirkko tai hyväksyy homojen vihkimisen, eihän tässä ole mitään tajunnan vaikeuksia, vai onko?

Eihän se muuta kristinuskoa mihinkään. Kirkko on vaan kirkko.

Vanha testamental sanoo kaikenlaista liittyen homoihin paljon muuta murhameininkiä ja kipeetä ei-niin-kiva-meininki juttuja, SO WHAT, se onkin suunnattu israelin kansalle, JOHON EI OLE OSAA EIKÄ ARPAA JOS ÄITISI EI OLE JUUTALAINEN.

Paavali myös sanoo paljon kaikenlaista jännää, muunmuassa naisista. Mitäs sitten? Se on vaan Paavali, jos haluaa olla Paavalin-uskovainen voi liittyä sitten hänen seurakuntaansa, nyky kristinusko ei muutenkaan tue kaikkia sen setän visioita.

Jeesus itse taitaa KERRAN mainita jotakin miehimyksistä jotka makaa miesten (huom. monikko) kanssa (jos en väärin muista) samalla kun haukkuu muutkin huorat, sinänsä ymmärrettävää yhteiskunta järjestystä ajatellen (puukot viuhuu kun joku jää kiinni pettämisestä) eipä sekään puhu pahaa niistä jotka haluavat omistaa elämänsä yhdelle ihmiselle...

"Jätä kaikki ja seuraa minua" NÄYTTÄKÄÄ NYT JOKU EDES ETTÄ TEITTE NIIN KUN HEPPU PYYS??!!? Tai sitten lakkaatte kutsumasta itteänne kristityiksi ja luikitte koloonne takasin.

• heila

Nyt vain vahvistuu, että joskus tein oikean ratkaisun. Lapseni ei annettu kahden papin ja kirkkoherran toimesta käydä rippikoulua.
      Sitten tämä arkkipiispa kehtaa julkisesti vääristellä Jumalan Sanaa, että homous ei ole syntiä. Siinä riittää ja en kadu pätkääkään !!

• dugfoj

Kun oikein kuulet arkkipiispaa, niin hän korostaa tätä: "Kilpailkaa toistenne kunnioittamisessa". Ketä Jeesus siunasi? Fariseuksia ja lainoppineita?

• kalle k.kalluppi

no, en ole koskaan uskonut näihin jumaliin tai jeesuksiin.kirkkoon olen kuulunut koska minut lapsena kastettiin ja rippikoulun kävin koska vanhempani käskivät (ois tullut muuten naapureilta ja sukulaisilta ihmettelyä).
      viime viikolla erosin koska tuo minun ja kirkon sekä minun ja uskonnon suhde palasi mieleeni kuunneltuani ärsyttävää jeesustelua kun taas annettiin uskovaisille tv:ssä puheenvuoro. ajattelin että minun ei tarvitse osallistua tuollaiseen pölhöilyyn.

• Jorma-Heikki

En ikipäivänä liittyisi kirkkoon, joten eroaminen oli aika luontevaa. Yksinkertainen ihminen ei tajua, mistä tietää mikä jumala on oikea.

• monokirkko

Olen lukenut viestit, kiitos niistä. Minulle on tullut mielikuvakuva, että usean ero takana on ollut se, ettei usko tai ettei koe omaan uskoonsa tarvitsevan seurakutaa ja kirkkoa. Myös jokin/jotkin ikävät kokemukset kirkosta tai kristyistä ihmisistä ovat olleet motiiveina erolle. Pettymykset kirkon toimintatapaan tulevat myös esille. Jokaisella on oma kokemus ja tarina, kunnioitan sitä.

• takaisin

erosin kirkosta 15v sitten ja syy oli se että luulin löytäväni vapaista suunnista oikeampaa opetusta,mutta 6v oltuani erossa kirkosta ja vapaissa ristillisissä suunnissa. totesin että on parempi kuulua suureen kirkoon ja liityin takaisin.vaikka joitakin oppeja luulen vapaissa suunissa oikea oppisemmiksi.joten elkää pistäkö pahaa vastaan vaan olkaa pahalle myötämielinen.takaisin vaan eronneet kirkoon!huomasin viimeisten vuosien aikana että on parempi kuulua kirkoon kuin olla erossa kirkosta.

• Kössönöm

En ainoaankaan niistä ihmisen keksimistä.

Ihmeen vähän on ollut kirjoituksia siitä, miksi lapsen saa liittää kirkkoon. Poliitikot eivät ole asiasta sanoneet sanaakaan. On perustuslain uskonnonvapauslain vastaista liittää lapsi kirkkoon, josta seuraa velvollisuus opiskella uskontoa JA maksaa kirkollisveroa.

• hfhggdryjj

Olisi oikeesti kiva uskoa parempaan mutta totuus näyttää olevan ihan muuta. Jos olisi olemassa jumala kumppaneineen ni ei tää maailma olisi näin paha kuin se on. Niin saatanasti tuskaa joka puolella, nälänhätää, kuolemia, sotia, tuhoja ym ym...
        Oman eroamiseni syyt ovat uskonpuute, kirkollisvero ja kirkon tekopyhyys.
        Jos tulee tunne että haluan ottaa yhteyttä yläkertaan, en tarvii siihen välikäsiä..

• Kössönöm
        hfhggdryjj kirjoitti:

Olisi oikeesti kiva uskoa parempaan mutta totuus näyttää olevan ihan muuta. Jos olisi olemassa jumala kumppaneineen ni ei tää maailma olisi näin paha kuin se on. Niin saatanasti tuskaa joka puolella, nälänhätää, kuolemia, sotia, tuhoja ym ym...
        Oman eroamiseni syyt ovat uskonpuute, kirkollisvero ja kirkon tekopyhyys.
        Jos tulee tunne että haluan ottaa yhteyttä yläkertaan, en tarvii siihen välikäsiä..

Elämä on tässä ja nyt, toisilla kauhistuttavaa ja toisilla onnen auvoa. Kun polkaisee lapion multaan, niin aina siinä jokunen mato kuolee. Eipä ole madoilla varjelusta, ei.

Uskonto on aina perustunut ihmisten kuolemanpelkoon ja siihen, että ihmiset eivät halua lakata olemasta.

• yksi vain

Se on huvittavaa, miten ihmiset eivät ajattele asioita omilla aivoillaan... Silloin vasta muodostuu mielipide, kun asiat on selvittänyt itselleen ja punninnut niitä.

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, enkä aio liittyä, sillä uskonasioiden ei kuulu maksaa mitään!

• Naista rakastava

Erosin kirkosta viime maanantaina. Olen rekisteröidyssä suhteessa naisen kanssa jota rakastan syvästi.
      Minua loukkasi eniten paikallisten seurakuntalaisten lehtikirjoitukset joissa arvioitiin homoja/lesboja kuin eläimiä. Ja kirkon pohdintakin ihmetyttää että voitaisiinhan niille joku rukoustilaisuus järjestää. Heräsi kysymys että mikä tekee kirkon ihmisistä / tavallisista seurakuntalaisista parempia? Minusta kirkon pedofiiliskandaalit pitäisi ensin tutkia ennenkuin alkaa heittelemään kivillä toisia jotka eivät mielestäni loukkaa muita omalla parisuhteellaan eivätkä varsinkaan lapsia. Mutta ei seurakuntalaisten tarvi ainakaan meistä olla huolissaan, ei tee edes mieli tulla sinne fariseusten porukkaan tuomittavaksi. Ja säästyyhän tässä yli 500 euroa vuodessa muuhun tarkoitukseen.

• soronoo

En pidä kirkon tavasta levittää uskoa hätäavun yms turvin.

Liikaa tuomitsevia tiukkapipoja.

• Ihan yhdentekevää

Suurimmalle osalle suomalaisista kirkon jäsenyys on vain verojen maksamista. He eivät saa mitään vastinetta veromarkoilleen. Kirkko on heille kasvoton. Varsinkin kaupunkiyhteisöissä jäsenet eivät tunne kirkon työntekijöitä eivätkä kirkon päättäjiä. Nykyihmisistä harvat uskovat helvettiin tai taivaaseen. Ainakaan siihen ei uskota, että nämä asiat ovat jotenkin kirkon jäsenyyteen sidoksissa. Usko Jumalaan ei ole sidoksissa kirkkoon. Veromarkat menevät suuremmaksi osaksi kirkon työntekijöiden palkkoihin ja muihin henkilöstökuluihin ( asuntoedut ym.). Hyväntekeväisyys on pienen pieni ripe, joka katetaan pääosin kolehdeilla ( miksi kirkossa kannetaan kolehteja, vaikka kirkolla on suuret säästöt, joista riittäisi hyväntekeväisyyteen ?). Yhtä hyvin rovon voi antaa kerjäläiselle kuin rikkaalle kirkolle.

Jos kirkko haluaisi säästää henkilöstömenoissa, kannattaisi suhteuttaa työpäivän pituus palkkaan. Nythän kirkon toiminta on kerhotyyppistä, vain muutaman tunnin kestävää. Työssä ei olla edes joka päivä. Tavallinen kansalainen, joka maksaa verot, tekee kahdeksan tunnin työpäivää kesälomaa lukuunottamatta vuoden jokaisena päivänä.

Kirkosta eronneita on ollut lähivuosina kymmeniätuhansia vuodessa. Nyt kun kerralla eroaa näin paljon, kirkko havahtuu lähestymään eronneita. Kirkossa ei ole muuttunut mikään, mutta eroajien pään sisässä on tapahtunut paljon. Tämä ei ole homokysymys, vaan ainakin omalla kohdallani mietin vakavasti, miksi kuulun kirkkoon. En ole käynyt kirkossa kymmeneen vuoteen enkä tiedä mitä kotiseurakunnassani veromarkoillani tehdään. En ole kertaakaan äänestänyt seurakuntavaaleissa enkä aio äänestää tälläkään kertaa- jos olen vielä kirkossa äänestysajankohtana. Luulen, että kaltaisiani on kymmeniätuhansia.

• tuulihuminoi

Kirkko on syvältä, en tarvitse kirkkoa. Sitäpaitsi melkoinen säästö vuodessa, kun ei maksa kirkollisveroa. Verovaroja saisi käyttää mieluummin vaikka vanhustenhoitoon, yms.

• tuulihuminoi

Olen ateisti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• tuulihuminoi

Miksi ihmisten täytyisi perustella kirkosta eroamisensa? Kun on eronnut kirkosta, niin on eronnut...Ateisti, eikä halua maksaa kirkollisveroa!!!!

• Smith Welson

Ettei kirkko ole mikään kristillinen yhteisö, vaan päinvastoin se pyrkii tuhoamaan monopoliasemansa turvin kristinuskoa edelleen.

• Ärsyyntynyt

Olen 15v. tällä hetkellä, sain vamhemmilta luvan erota kirkosta jo ennen tätä homoilta-jupakkaa.
        Ainoa syy erooni on se, että uskonto on täyttä valetta.
        Vaikka olenkin nuorempi, todella ihmettelen, miten ihmiset voivatkin olla niin HELVETIN TYHMIÄ? (hmm pitää myöntää että ainoa kristinuskon hyvä asia on suomalainen laaja kirosanavarasto) joo.. Että uskookin tuollaiseen soopaan.
        Kuka täysjärkinen uskoo että Maria niminen neito yllättäen tulee raskaaksi "neitseellisesti", synnyttää sen lapsen hevosenpaskaan ja sitten jeesusherra antoi synnit anteeksi. Jos edes tuota Mariaa oikeasti oli olemassa --> se vähän valehteli olevansa neitsyt.. Everything got seriously out of control.
        Että siinä se. Ja samahan se ois kun joku hourupää uskois kalevala kirjan tapahtumat todeksi; eli Marjatta tuli puolukasta raskaaksi? Sama juttu kävi raamatun mariallekin sitten. Vähän eri olosuhteissa vain.
        Siinä perustelu. Löytyisihän niitä raamatun ja testamenttien muiden kirjeidenkin perusteella vaikka kuinka paljon lisää.
        Täynnä epäloogisuutta ja ajattelemattomuutta.

• Jeesus......
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

Olen 15v. tällä hetkellä, sain vamhemmilta luvan erota kirkosta jo ennen tätä homoilta-jupakkaa.
        Ainoa syy erooni on se, että uskonto on täyttä valetta.
        Vaikka olenkin nuorempi, todella ihmettelen, miten ihmiset voivatkin olla niin HELVETIN TYHMIÄ? (hmm pitää myöntää että ainoa kristinuskon hyvä asia on suomalainen laaja kirosanavarasto) joo.. Että uskookin tuollaiseen soopaan.
        Kuka täysjärkinen uskoo että Maria niminen neito yllättäen tulee raskaaksi "neitseellisesti", synnyttää sen lapsen hevosenpaskaan ja sitten jeesusherra antoi synnit anteeksi. Jos edes tuota Mariaa oikeasti oli olemassa --> se vähän valehteli olevansa neitsyt.. Everything got seriously out of control.
        Että siinä se. Ja samahan se ois kun joku hourupää uskois kalevala kirjan tapahtumat todeksi; eli Marjatta tuli puolukasta raskaaksi? Sama juttu kävi raamatun mariallekin sitten. Vähän eri olosuhteissa vain.
        Siinä perustelu. Löytyisihän niitä raamatun ja testamenttien muiden kirjeidenkin perusteella vaikka kuinka paljon lisää.
        Täynnä epäloogisuutta ja ajattelemattomuutta.

Jeesus "Kristus" Nasaretilainen (sekoitetaan usein Aurinkoon ja henkilöihin Chuck Norris, Horus, Attis, Krishna, Dionysos, Mithra, Herakles, sekä Joulupukki, joita hän ei ole) on 8–2 vuotta ennen omaa syntymäänsä syntynyt nuoriso- tai vastakulttuuri-idoli, johon alun perin yhdistettiin anarkistisesti sävyttynyt arvomaailma ja elämäntapa – ja myöhemmin konservatiivinen elämäntapa. Jeesus syntyi talliin tilanteessa, jossa suuri osa juutalaisesta nuorisosta oli turhautunut vallalla olleen roomalaisen kulttuurin lieveilmiöihin, jotka eivät tuoneet Juudeaan mitään hyvää, paitsi vesihuollon, päällystetyt tiet, viemäriverkoston, kaupunkisuunnittelun, arkkitehtuurin, matematiikan, fysiikan, alkemian, filosofian, kaariholvauksen, sementin, viinin, raudan karkaisun, damaskoinnin, galvanoinnin, vesirattaan, vesipumpun, myllynkivet, puolalliset pyörät, hevosenkengät, valjaat ja yleisen infrastruktuurin paranemisen. Monien juutalaisnuorten oli vaikea samaistua virtuoosien lailla taisteleviin legioonalaisiin, ja he kokivatkin roomalaisten etäännyttävän kuuntelijoitaan perinteisestä Jahve-uskosta. Samanaikaisesti heitä ei myöskään kiinnostanut farisealainen elämälle vieras puhdasoppisuus, jaarittelu ja saivartelu. Jeesus nosti pintaan halun palata kivikauden yksinkertaiseen menoon, jossa ideologiat olivat lyhyitä eivätkä vaatineet ajattelutaitoa ja laki yksinkertainen ilman Talmudin pikkutarkkoja sääntöjä. Samalla Jeesus kuitenkin etäännytti kuuntelijoitaan Jahve-uskosta ja suuntasi heitä kohti uusia, radikaalin kristittyjä arvoja.
        Jeesus rakensi ympärilleen kultin, johon kuului kiinteästi paasaava ja paatoksellinen tempo, yksinkertaiset kappalerakenteet, toisto, ulkoluvun ja erilaisten sloganeiden kuten Jumalan Karitsa ja Herra Sebaot toistaminen, aggressiivinen esitystapa, rosoinen soundi ja tekninen viimeistelemättömyys. Sanoituksiltaan Jeesus oli usein kantaa ottavaa ja edusti juutalaisuudesta tuttua dualistista me–muut-kahtiajakoa. Jeesus keräsi kasaan 12 kääpiötä, yhden kerran kuukaudessa kun häntä ei oikein kukaan suostunut hajunvuoksi sietämään, ja antoi näille nimiksi Oinas, Härkä, Kaksoset, Rapu, Leijona, Neitsyt, Vaaka, Skorpioni, Jousimies, Kauris, Vesimies ja Kalat. Kukaan kääpiöistä ei kuitenkaan moisia suosikkinimiä muistanut, joten Jeesus pidättäytyi alkuperäisissä nimissä; Simon Pietari, Andreas, Jaakob Sebedeuksen poika, Johannes Sebedeuksen poika, Filippus, Bartolomeus, Tuomas (Judas Didymos Tuomas, ”Kaksonen”), Matteus, Jaakob Alfeuksen poika, Taddeus, Simon Kananeus (Simon Kiivailija), Juudas Iskariot (seuraaja Mattias).
        Jeesus-kulttiin yhdistettyä varhaista musiikkia on joskus luonnehdittu "proto-punkiksi". Jeesuksen kannattajien vanhaa musiikkia ovat soittaneet myöhemmin monet punk-maailman tunnetuimmat musiikintekijät, jotka ovat omissakin teoksissaan hyödyntäneet kristinopin asenteellisia piirteitä, joskus siksi, että se on ollut vallalla ja on ollut luontaisempaa tehdä taidetta, joka sopii yhteen teokraattisten päättäjien maailmankatsomuksen kanssa.

• Jetro.

...ja väkisin kirkkoon liitettiin.

• Valkokaulusmies

Se syy on Raamattu. Kyseinen kirja on antanut perusteet harjoittaa alistamista ja sortoa sen sijaan että se olisi estänyt ne. Naisten asema on yksi esimerkki, erirotuisten kohtelu on toinen. Se kirja ei ole ihmiskuntaa auttanut, vaan ollut ihmisoikeuksien ja ajattelun vapauden jarru kaksi vuosituhatta. Raamattu kuvailee hyväksyttävinä hirmutekoja, joita tekivät Jumalan valitut ja joita teki Jumala itsekin - sortoa, terroria ja massamurhia. Tämän perusteella on ilmeistä, ettei Raamatulla ole mitään tekemistä minkään kaikkihyvän ja kaikkiviisaan Jumalan kanssa. En voi käyttää sitä kirjaa uskoni perustana, enkä voi käydä laitoksessa, jossa sitä kirjaa luetaan ummistaen silmät tosiasioilta ja jossa sitä kirjaa edelleenkin saa käyttää kanssaihmisten halventamiseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      216
      6032
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2705
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2102
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1779
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1397
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1281
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe