Asunnon vapautumisaika?

Liian pitkä?

Minkälaisia vapautumisaikoja olette laittaneet myytäviin asuntohin. Olen myymässä halutulla alueella olevaa asuntoa, mutta vapautuminen on vasta ensi kesänä, koska uusi talomme valmistuu vasta silloin. Ostaako kukaan oikeasti näin pitkällä vapatumisajalla olevaa asuntoa?

Sen verran ajattelin joustaa kauppaehdoissa että nyt maksetaan käsiraha 4% ja loppukaupat vasta toukokuussa, joten ostajan ei tarvitse maksaa lainankorkoja puolelta vuodelta, jos hän nyt lainaa tarvitsee.

6

1054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauan..

Jos haluttu alue, niin laita myyntiin myöhemmin. Joskus keväällä.

Jos vapautumiseen on lähes vuosi, niin ostajat ovat aika harvassa.

Tuo aika on ehdottomasti liian pitkä.

• Kauan..

Unohtui yksi asia.

Se haluttavuus. Sen yleensä näkee vasta sitten, kun olet myymässä asuntoa. Vaikka alue olisi "suosittu", niin sinun asuntosi ei ehkä olekaan.

• ostajakandi
        Kauan.. kirjoitti:

Unohtui yksi asia.

Se haluttavuus. Sen yleensä näkee vasta sitten, kun olet myymässä asuntoa. Vaikka alue olisi "suosittu", niin sinun asuntosi ei ehkä olekaan.

Etsin itse taloa "harvoin tarjolla" -alueelta. Jos vapautumisaika näkyy hinnassa, niin aivan hyvin voisin ostaa talon nyt, vaikka se vapautuisi ensi kesänä. Tietysti saattaisin tehdä myös vaihtoehtoisen tarjouksen: korkeampi kauppahinta, mutta vapautuminen esim.3kk päästä. Sitten voisi myyjä päättää, haluaako asua pidempään vai saada enemmän rahaa (ja mennä vaikka vuokralle).

• Välittäjän tapainen

Toistaalta on etu siinä, että joku saattaa hyvinkin etsiä asuntoa vasta ensi kesää silmällä pitäen ja toisaalta ostajalle jää aikaa myydä ensin oma asunto jos sellainen on.
      4% kauppasummasta on tosin todella vähän, eli ostajalle ei ole isokaan kynnys perua kauppoja jos parempia tulee kevään mittaan tarjolle.
      Koska en tiedä millainen talo on kyseessä ja minkä hintainen, on vaikea spekuloida sen pidemmälle. Suosittelisin kyllä että olet yhdeydessä alueesi ammattilaisiin ja kyselet heidän näkemyksiään. Useamman.

• Klyymi

Olen laittanut entiset asuntoni myyntiin vasta sitten kun olen muuttanut pois. Eli heti vapaa, ja kauppa on toteutunut äkkiä

• täälläkin

Meillä on aika samanlaisia ajatuksia: laittaa talo myyntiin keväällä, vaikka vapautuu vasta loppuvuodesta. Tämäkin on haluttua aluetta, ja tiedän, että moni etsii taloa täältä. Kun itse etsin taloa, olisin mieluummin ottanut vuoden päästä vapautuvan talon hyvältä paikalta kuin kuukauden päästä vapautuvan vähemmän hyvältä.

Meillä on ajatuksena, että voisi myös tehdä esisopimuksen, jossa rahan ei tarvitse liikkua, mutta jos ostaja luistaa varsinaisesta kaupasta, niin sitten tulee joku sakko? Aika hahmotteluvaiheessa tämä vielä on meillä, pitäisi selvitellä asioita.

Eli en tosiaan vielä osaa sanoa, miten toimiva suunnitelmasi on, kun itselläkin on homma vasta suunnitteluvaiheessa. Kerro ihmeessä, mihin päädyit ja miten kävi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6314
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5783
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3254
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2650
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1906
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe