Yariksen moottori ottaa takapakkia

Yaristi

9

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 'toyota4ever

      eivät nuo turbot nyt niin ylivertaisia ole, ja toisekseen noihin japani-version numeroihin tulee jonkin verran muutosta ylöspäin euroopanversiossa

      • Turbofan

        Kuvittelepa miten Toyotan 1.3 kuljettaisi Skoda Suberbia. Ei varmaan kovin hyvin. Tuskin pysyisi muun liikenteen rytmissä. Verrataanpa sitten miten 100 cc isompi VAG 1.4 TSI 122 hv kuljettaa samaista Suberbbia. Ihan riittävästi monien mielestä ja paremmin kuin esim Toyotan 1.6 kuljettaa avensista. Pikkumoottoreissa turbo nimenomaisesti tuo on arkiajoon käytännöllisyyttä. VAG:n 1.2 veisi yarista ripeämmin kuin yariksen mahtimoottori 1.8.


      • 'toyotaever
        Turbofan kirjoitti:

        Kuvittelepa miten Toyotan 1.3 kuljettaisi Skoda Suberbia. Ei varmaan kovin hyvin. Tuskin pysyisi muun liikenteen rytmissä. Verrataanpa sitten miten 100 cc isompi VAG 1.4 TSI 122 hv kuljettaa samaista Suberbbia. Ihan riittävästi monien mielestä ja paremmin kuin esim Toyotan 1.6 kuljettaa avensista. Pikkumoottoreissa turbo nimenomaisesti tuo on arkiajoon käytännöllisyyttä. VAG:n 1.2 veisi yarista ripeämmin kuin yariksen mahtimoottori 1.8.

        tunnustan....ei varmaan vaparina kuljettaskaan.
        mutta otitko huomioon, että skoodassa, sekä muissa VAGeissa on sen 1.4 litrasen kiukaan kyljessä yksi , jopa kaksi puhallinta, jotka toimiessaan puhaltaa noin kahden barin ylipaineella ilmaa sylinteriin, joten vapariksi "käännettynä" toi 1.4tsi vastaa 2.2-2.4-litraista, sillioin sen vääntö, eikä varsinkaan teho anna enä aihetta henseleiden paukutteluun


      • 4000 rpm motarilla
        'toyotaever kirjoitti:

        tunnustan....ei varmaan vaparina kuljettaskaan.
        mutta otitko huomioon, että skoodassa, sekä muissa VAGeissa on sen 1.4 litrasen kiukaan kyljessä yksi , jopa kaksi puhallinta, jotka toimiessaan puhaltaa noin kahden barin ylipaineella ilmaa sylinteriin, joten vapariksi "käännettynä" toi 1.4tsi vastaa 2.2-2.4-litraista, sillioin sen vääntö, eikä varsinkaan teho anna enä aihetta henseleiden paukutteluun

        Voi voi. Tojotero yrittää fiksuilla.

        Ei oo mulla vaginaa, mutta 1,4 litran lohkosta on puristettu yhden turbon voimin tuollaiset 155 hv ja 240-250 Nm (penkitysten perusteella, luvatut arvot ovat hieman konservatiivisemmat, mikä on turbokoneille tyypillistä, eli just toisinpäin kuin japaninponien kanssa).

        Eli yhdellä ainoalla turbollakin saadaan aikaiseksi kone, jolle pitää hakea verrokkia 1,4 - 1,8 - 2,5 -litraisista, riippuen siitä verrataanko vääntöä tyhjäkäynnillä (1,4), max. tehoa (1,8-2,0 l pystyy samaan) vai max. vääntöä. Etenkin tämä vääntö on paha pala - jos pitää saada yhtä paljon vääntöä ja yhtä matalilla kierroksilla, ei tahdo edes 2,5 litraiset vielä pystyä samaan.

        Ja kun sitä vääntöä on reilummin tarjolla, ei tarvitse väsätä autoon lyhyitä vaihteita, joiden ansiosta pääsee moottoritiellä nauttimaan 4000 rpm kiertävästä koneesta.

        BTW, turbolla saisi helposti järjestettyä huipputehoa vielä enemmäkin. Nykyisillä turbokoneilla max. teho on 5000 rpm tienoilla eli aika matalilla kierroksilla samankokoisiin/samaan lohkoon perustuviin vapareihin verrattuna. Tästä voidaan päätellä, että pieni, matalilla kierroksilla ahtamaan tehty, turbo aiheuttaa hengenahdistusta. Eli isompi fööni vaan kehiin ja tehot nousee .... mutta silloin päädytään sellaiseen takavuosien pikkusporttiin, jossa ei tapahdu mitään alle 3000 rpm. Nykyiset turbovehkeet nostattelee paineita jo 1500 rpm kieppeillä.

        Toki asiaa voi katsoa myös toisinpäin. Jos tyydytään 1,3 l vaparien teholuokkaan, niin silloin voisi vaihtoehtona olla 2-pyttyinen 0,9-1 l turbokone. Pienempi, kevyempi ja yksinkertaisempi konstruktio ja silti sama teho & vääntö kuin 1,3 l vaparissa.


      • toyotaever
        4000 rpm motarilla kirjoitti:

        Voi voi. Tojotero yrittää fiksuilla.

        Ei oo mulla vaginaa, mutta 1,4 litran lohkosta on puristettu yhden turbon voimin tuollaiset 155 hv ja 240-250 Nm (penkitysten perusteella, luvatut arvot ovat hieman konservatiivisemmat, mikä on turbokoneille tyypillistä, eli just toisinpäin kuin japaninponien kanssa).

        Eli yhdellä ainoalla turbollakin saadaan aikaiseksi kone, jolle pitää hakea verrokkia 1,4 - 1,8 - 2,5 -litraisista, riippuen siitä verrataanko vääntöä tyhjäkäynnillä (1,4), max. tehoa (1,8-2,0 l pystyy samaan) vai max. vääntöä. Etenkin tämä vääntö on paha pala - jos pitää saada yhtä paljon vääntöä ja yhtä matalilla kierroksilla, ei tahdo edes 2,5 litraiset vielä pystyä samaan.

        Ja kun sitä vääntöä on reilummin tarjolla, ei tarvitse väsätä autoon lyhyitä vaihteita, joiden ansiosta pääsee moottoritiellä nauttimaan 4000 rpm kiertävästä koneesta.

        BTW, turbolla saisi helposti järjestettyä huipputehoa vielä enemmäkin. Nykyisillä turbokoneilla max. teho on 5000 rpm tienoilla eli aika matalilla kierroksilla samankokoisiin/samaan lohkoon perustuviin vapareihin verrattuna. Tästä voidaan päätellä, että pieni, matalilla kierroksilla ahtamaan tehty, turbo aiheuttaa hengenahdistusta. Eli isompi fööni vaan kehiin ja tehot nousee .... mutta silloin päädytään sellaiseen takavuosien pikkusporttiin, jossa ei tapahdu mitään alle 3000 rpm. Nykyiset turbovehkeet nostattelee paineita jo 1500 rpm kieppeillä.

        Toki asiaa voi katsoa myös toisinpäin. Jos tyydytään 1,3 l vaparien teholuokkaan, niin silloin voisi vaihtoehtona olla 2-pyttyinen 0,9-1 l turbokone. Pienempi, kevyempi ja yksinkertaisempi konstruktio ja silti sama teho & vääntö kuin 1,3 l vaparissa.

        potkua on olevinaan tuonverran, paitsi ettei 122 hepan ilmoitetusta ihan noin paljon yli mennä...
        ja silti kaikki aTSIih-moottoriversiot ovat herkkiä sammumaan paikaltaan lähtiessä ja turbon paineiden keruussa menee kaasunpainalluksesta vauhdin lisääntymiseen silti noin sekunti, vaikka tätä osaisi alkuun kaasuttamalla vähän kiertääkin, kun se on kuristettu juuri niitä alakierroksia varten;)
        ja kai tehoja saa mistä vaan kun tarpeeksi yrittää ja maksaa, volkkarin tapauksessa näyttää olevan vakiotehoilla jo kestossa toivomisen varaa, toista se on muualla...
        jo 15 vuotta sitten japanilaisesta ykskolmosesta sai parin tonnilla sai ostettua tehtaan kasvattamille 135 hevoselle satakunta lisää.


      • tojo-lippiksestä
        toyotaever kirjoitti:

        potkua on olevinaan tuonverran, paitsi ettei 122 hepan ilmoitetusta ihan noin paljon yli mennä...
        ja silti kaikki aTSIih-moottoriversiot ovat herkkiä sammumaan paikaltaan lähtiessä ja turbon paineiden keruussa menee kaasunpainalluksesta vauhdin lisääntymiseen silti noin sekunti, vaikka tätä osaisi alkuun kaasuttamalla vähän kiertääkin, kun se on kuristettu juuri niitä alakierroksia varten;)
        ja kai tehoja saa mistä vaan kun tarpeeksi yrittää ja maksaa, volkkarin tapauksessa näyttää olevan vakiotehoilla jo kestossa toivomisen varaa, toista se on muualla...
        jo 15 vuotta sitten japanilaisesta ykskolmosesta sai parin tonnilla sai ostettua tehtaan kasvattamille 135 hevoselle satakunta lisää.

        Kyllä huomaa, ettei tojoterska ole turbokoneella ajanut. Ja luetun ymmärtäminenkin on vähän hakusessa.


      • toyota ever
        tojo-lippiksestä kirjoitti:

        Kyllä huomaa, ettei tojoterska ole turbokoneella ajanut. Ja luetun ymmärtäminenkin on vähän hakusessa.

        samoin tuntee anti-tojotistinkin heti, laput silmillä hoilataan sitä eurooppalaismedian- ja teollisuuden mantraa, että meillä ratkasut on aina oikeita...
        jokin aika sitten eurooppalaiset tarvitsi kolmatta sataaa kuutioita japanilaismerkkejä
        suurempaa iskutilavuutta saman tehon tuottamiseen...nii mutta isommalla iskutilavuudellahan saa käyttövääntöä...joo, niin periaatteessa, mutta siinäkin oli paljon parantamisen varaa!

        ja aina on ollut aihetta valittaa siitä ettei japanilaisilla ole ollut "kunnon"
        turbodieseliä, tässä asian laita vain on se että japanissa jo ymmärrettiin se
        että (euroopplaisten)mustassa savupilvessä seilaaminen ei ole terveellistä,
        eikä kauniin näköistä...ja nyt viimevuosina sen dieselin piti sitten olla
        automaattivaihteinenkin, ja kyllähän vaivattomuus on kivaa... mutta ei vaan
        haluta myöntää sitä, että tekniikan kesto, siis sen puute, aiheuttaa harmaita
        hiuksia omistajille ja rahan menoa.
        toyotalle ei juuri tästä syystä tullutkaan automaatti-dieseliä kuin vasta viime
        vuonna, alunperin piti tulla jo edelliseen korimalliin, mutta myyntiintulo
        siirtyi, koska parikymmentä testeissä -03-07 ollutta, kylläkin japanilaisen
        aisinin,vain psa-kriteerein valmistamaa vaihteistoa, käytössä citroen c5 ja
        peugeot 407, kokivat täystuhot keskimäärin 150tkm
        PS.ja kerroppa nyt sitte mikä meni kuvauksessani pieleen turbokoneiden kohdalla


      • arka paikka
        toyota ever kirjoitti:

        samoin tuntee anti-tojotistinkin heti, laput silmillä hoilataan sitä eurooppalaismedian- ja teollisuuden mantraa, että meillä ratkasut on aina oikeita...
        jokin aika sitten eurooppalaiset tarvitsi kolmatta sataaa kuutioita japanilaismerkkejä
        suurempaa iskutilavuutta saman tehon tuottamiseen...nii mutta isommalla iskutilavuudellahan saa käyttövääntöä...joo, niin periaatteessa, mutta siinäkin oli paljon parantamisen varaa!

        ja aina on ollut aihetta valittaa siitä ettei japanilaisilla ole ollut "kunnon"
        turbodieseliä, tässä asian laita vain on se että japanissa jo ymmärrettiin se
        että (euroopplaisten)mustassa savupilvessä seilaaminen ei ole terveellistä,
        eikä kauniin näköistä...ja nyt viimevuosina sen dieselin piti sitten olla
        automaattivaihteinenkin, ja kyllähän vaivattomuus on kivaa... mutta ei vaan
        haluta myöntää sitä, että tekniikan kesto, siis sen puute, aiheuttaa harmaita
        hiuksia omistajille ja rahan menoa.
        toyotalle ei juuri tästä syystä tullutkaan automaatti-dieseliä kuin vasta viime
        vuonna, alunperin piti tulla jo edelliseen korimalliin, mutta myyntiintulo
        siirtyi, koska parikymmentä testeissä -03-07 ollutta, kylläkin japanilaisen
        aisinin,vain psa-kriteerein valmistamaa vaihteistoa, käytössä citroen c5 ja
        peugeot 407, kokivat täystuhot keskimäärin 150tkm
        PS.ja kerroppa nyt sitte mikä meni kuvauksessani pieleen turbokoneiden kohdalla

        > jokin aika sitten eurooppalaiset tarvitsi kolmatta sataaa kuutioita japanilaismerkkejä
        suurempaa iskutilavuutta saman tehon tuottamiseen...nii mutta isommalla iskutilavuudellahan saa käyttövääntöä...joo, niin periaatteessa, mutta siinäkin oli paljon parantamisen varaa!

        Jep, tehoa kyllä saatiin kierroskoneilla ja olihan toitsu tässä kisassa välillä kärjessä - niihin aikoihin, kun katalysattorit ja ruiskutukset tulivat. Mutta olematon vääntö on kanssa ollut sellainen japsien tyyppiominaisuus.

        > ja aina on ollut aihetta valittaa siitä ettei japanilaisilla ole ollut "kunnon"
        turbodieseliä, tässä asian laita vain on se että japanissa jo ymmärrettiin se
        että (euroopplaisten)mustassa savupilvessä seilaaminen ei ole terveellistä,
        eikä kauniin näköistä..

        Juueitullut savua, kun ei ollut juuri dieseleitä tarjolla. Ainakaan kovin montaa tai kiinnostavaa vaihtoehtoa. Hyvä esimerkki japanilaisesta dieselosaamisesta on Almera, siis Golf-kokoluokan auto, johon oli tarjolla olikosenyt 2,2 l moottori. Ihan järjetöntä, että tuon kokoiseen autoon pitää laittaa noin iso ja painava pata ... mutku ahtamattomassa koneessa pitää olla noita litroja.

        Yhteispainedeselit eivät mitään savukoneita ole (ellei ole lastutuksella pilattu) ja tämähän on kanssa Eurooppalaisten kehittämää tekniikkaa (Fiat Bosch), jota japskit nyt onnesta soikeina lisensoivat.

        >.ja kerroppa nyt sitte mikä meni kuvauksessani pieleen turbokoneiden kohdalla

        Sammuminen liikkeellelähdettäessa on enemmänkin turbodieselien vaiva, jos on esim. tottunut ajamaan jollain 2,5 l "traktorilla" (vapari) ja sitten vaihtaa johonkin moderniin 1,6 l turboon, mistä on kutiteltu puhaltimella enemmän tehoa ... mutta ihan tyhjäkäynnillä = ilman ahtopaineita vääntöä on tietenkin vähemmän kuin 2,5 l koneessa = ei voikaan lähteä liikkeelle, vaikka ylämäkeen, pelkästään kytkintä nostamalla. Ja vaikuttaahan asiaan myös välytykset. Taitaa vagineissa olla 4/6 vaihde pidempi kuin toitsun 5/5 -vaihde....

        1,4 l bensaturbo vääntää tyhjäkäynnillä öbaut samalla lailla kuin samankokoinen vaparikin = eli toimii hissukseen liikuttaessa ihan kuin perhelullalta sopii odottaa. Alikierroksilla/isolla vaihteella vedätettäessä tosiaan on sitä viivettäkin eli paineen nousu voi kestää sekunnin tai kaksi .... mutta tähän on turha vedota, vapari= nuhapumpulla saa sitä "paineen nousua" ja verkkaistakin kiihtyvyyttä odotella vaikka maailman tappiin, jos yrittää kiihdyttää esim. 4. vaihteella kolmenkympin nopeudesta. Järkevämmillä käyttökierroksilla tai maantieajossa ei enää olekaan havaittavaa viivettä = heti lähtee, kun käsketään. Toki vaihto pykäkän alaspäin on aina hyödyksi. Vaparissa pitääkin sitten tiputtaa 3. pykälää, jos haluaa saada maisemat vaihtumaan yhtä vilkkaasti.


      • = ostetaan osaajilta
        arka paikka kirjoitti:

        > jokin aika sitten eurooppalaiset tarvitsi kolmatta sataaa kuutioita japanilaismerkkejä
        suurempaa iskutilavuutta saman tehon tuottamiseen...nii mutta isommalla iskutilavuudellahan saa käyttövääntöä...joo, niin periaatteessa, mutta siinäkin oli paljon parantamisen varaa!

        Jep, tehoa kyllä saatiin kierroskoneilla ja olihan toitsu tässä kisassa välillä kärjessä - niihin aikoihin, kun katalysattorit ja ruiskutukset tulivat. Mutta olematon vääntö on kanssa ollut sellainen japsien tyyppiominaisuus.

        > ja aina on ollut aihetta valittaa siitä ettei japanilaisilla ole ollut "kunnon"
        turbodieseliä, tässä asian laita vain on se että japanissa jo ymmärrettiin se
        että (euroopplaisten)mustassa savupilvessä seilaaminen ei ole terveellistä,
        eikä kauniin näköistä..

        Juueitullut savua, kun ei ollut juuri dieseleitä tarjolla. Ainakaan kovin montaa tai kiinnostavaa vaihtoehtoa. Hyvä esimerkki japanilaisesta dieselosaamisesta on Almera, siis Golf-kokoluokan auto, johon oli tarjolla olikosenyt 2,2 l moottori. Ihan järjetöntä, että tuon kokoiseen autoon pitää laittaa noin iso ja painava pata ... mutku ahtamattomassa koneessa pitää olla noita litroja.

        Yhteispainedeselit eivät mitään savukoneita ole (ellei ole lastutuksella pilattu) ja tämähän on kanssa Eurooppalaisten kehittämää tekniikkaa (Fiat Bosch), jota japskit nyt onnesta soikeina lisensoivat.

        >.ja kerroppa nyt sitte mikä meni kuvauksessani pieleen turbokoneiden kohdalla

        Sammuminen liikkeellelähdettäessa on enemmänkin turbodieselien vaiva, jos on esim. tottunut ajamaan jollain 2,5 l "traktorilla" (vapari) ja sitten vaihtaa johonkin moderniin 1,6 l turboon, mistä on kutiteltu puhaltimella enemmän tehoa ... mutta ihan tyhjäkäynnillä = ilman ahtopaineita vääntöä on tietenkin vähemmän kuin 2,5 l koneessa = ei voikaan lähteä liikkeelle, vaikka ylämäkeen, pelkästään kytkintä nostamalla. Ja vaikuttaahan asiaan myös välytykset. Taitaa vagineissa olla 4/6 vaihde pidempi kuin toitsun 5/5 -vaihde....

        1,4 l bensaturbo vääntää tyhjäkäynnillä öbaut samalla lailla kuin samankokoinen vaparikin = eli toimii hissukseen liikuttaessa ihan kuin perhelullalta sopii odottaa. Alikierroksilla/isolla vaihteella vedätettäessä tosiaan on sitä viivettäkin eli paineen nousu voi kestää sekunnin tai kaksi .... mutta tähän on turha vedota, vapari= nuhapumpulla saa sitä "paineen nousua" ja verkkaistakin kiihtyvyyttä odotella vaikka maailman tappiin, jos yrittää kiihdyttää esim. 4. vaihteella kolmenkympin nopeudesta. Järkevämmillä käyttökierroksilla tai maantieajossa ei enää olekaan havaittavaa viivettä = heti lähtee, kun käsketään. Toki vaihto pykäkän alaspäin on aina hyödyksi. Vaparissa pitääkin sitten tiputtaa 3. pykälää, jos haluaa saada maisemat vaihtumaan yhtä vilkkaasti.

        Ai niin, kai tiesit senkin, että tällä hetkellä parhaana Nissanilla mm. Qashqaihin tarjolla olevana moottorina pidetään 1,5 l turbodieseliä. Ja varmaan tiedät senkin, että tämä moottori on Renaultin käsialaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6694
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6153
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3414
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2870
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2634
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2328
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2168
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2026
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      1890
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe