"katuenduroni", 1-pyttyinen Aprilia Pegaso on muuten ok peli, mut tuossa 90 nopeudessa alkaa turhan paljon täristämään elikkä kone käy jo liian korkeilla kierrosluvuilla.
Oliskohan mahdollista vaikuttaa tähän vaihtamalla eturatas isompaan, kuten aikanaan mopojen kanssa tehtiin? En ole vielä edes katsonut, saako tohon erikokoisia rattaita mutta tulisko ongelmia? En ala vaihtaa ketjua ja takaratasta, koska pyörällä ajettu vasta 6000 km. Tästä johtuen luulisin, että ketjun pieni venyminen ei vielä vaikuttaisi pelkän eturattaan vaihdossa.
Tietenkin vähän räväkkyys kärsisi, mutta kyllä toi vääntää ihan mukavasti, joten...
Välitysten vaihto ?
6
1028
Vastaukset
- 1300cc-T
Jos moottori menee "ylikierroksille" suurimmalla vaihteella kannattaa välityksiä vaihtaa. Joko eturatas suuremmaksi tai takaratas pienemmäksi. Yksi piikki isompi eteen vastaa noin kolmea piikkiä takarattaalla. "Pidemmillä" välityksillä saadaan moottorin kierroksia laskettua huippunopeudessa. Se ei silti välttämättä nosta huippunopeutta mutta sekin saattaa tapahtua. Ei tosin yhtä paljoa kuin mopoissa aikanaan. : )
- kolari kimmo
tiiätkö.se sun kone saattaa täristää sen takia että siellä o joku laakeri menossa tai joku laakeri vaa pikkasen ettei oo kohillaan. se paukkuu kii kohta jos et avaa konetta ja kato laakereita kohilleen. mulla meinaa kävi silleensä justii saman merkkisen pyörän kanssa. ihmettelin ku alko täriseen justii suunnillee siinä vauhissa vaikka olin männän vaihtanu noin kymmene tuntia sitte. leikkas kiinni siinä noin 100km/h vauhissa ja vieläki tärisee alaleukaluut, hampaat käyn kaivamassa tuolta hangen alta kun sulaa lumet. lensin pyörän kanssa nätisti.
- Eläpä hölötä
Pegasollani ajettu vasta alle kymppitonni ja hyvin huollettu. Tietenkin mahdollista sanomasikin, mutta kyllä se vaan on se "iso" yksimukinen ku täristää vaikka onkin tasapainotusakseli. Otan kyllä osaa kohtaloosi.
Vaihdoin muuten talvella eturattaan isommaksi ja nyt olen tehnyt jo pari lenkkiä. Vaikutus on toivotunkaltainen, mutta... perse sanoo kyllä että piiikkasen kiihtyvyys kärsi.
Saiskohan tohon turpon? Tosi tyhmä ajatus, mutta olisi mielenkiintoista tutkia....
- Jätticustomi
Tuo papatin täristää kaikilla kierroksilla niinkuin yksimukisen kuuluukin. Onhan Pegason huippunopeus siellä 170 kmh korvilla kuitenkin,että ei se järin korkeilla kierroksilla vielä satkun vauhdissa käy. Näille lussuille pitäis tehdä jotain pikkuvirejä ennenkuin lähtee pelkkiä välejä kasvattamaan,muuten alkaa voimattomuus häiritsemään nopeasti. Joskus 5 vuotta sitten koeajoin 660 Yamahan vakiona sekä Akran putkilla varustettuna. Oli hämmästyttävän paljon ruudikkaampi pelkällä putkivirillä. Tota suosittelisin lössypegasoonkin ja säätötyötä,saattais muuttua mielekkäämmäksi ajettavaksi. Turbotukseen en osaa sanoa mitään.
- Vai lössypegaso...
Melkein meni palkokasvi sieraimeen ! Mutta varmaan on näin kuten selitit. Noi akrapovicit näyttää olevan suosittuja esim. kotareissa, mutta haittapuolena tietysti hinta (ja mökästä en oikein... heh heh, tiedä onko plussaa vai miinusta). Pitääpi tutkia millä rahalla saisi ulkomailta, onhan ne kestävätkin, Pegason vakiopöntöillä on tiapumus ruostua altapäin.
Mitähän tässä tarkoittaa tuo säätötyö? Konessahan on ruisku mutta ei kai siellä mitään elektroniikkayksikköä ole? Jotenkin "lisää syöttöä", vai?
Sinänsä uskon, että tässä Rotaxin matalaviritteisessä koneessa on hyvinkin paljon virivaraa. Taidanpa surffaillla "ulkomailla", jos löytyisi tietoa. Tulin just mopolenkiltä ja nyt asiat pyörii päässä...
Taidanpa innostua asiasta! Pyörä on niin kiva ja nätti (mielestäni), etten sitä vaihtamalla ainakaan lähde lisäpotkua hakemaan. Mennään näillä, jollei virityksessä ole mieltä - jätticustomi
Vai lössypegaso... kirjoitti:
Melkein meni palkokasvi sieraimeen ! Mutta varmaan on näin kuten selitit. Noi akrapovicit näyttää olevan suosittuja esim. kotareissa, mutta haittapuolena tietysti hinta (ja mökästä en oikein... heh heh, tiedä onko plussaa vai miinusta). Pitääpi tutkia millä rahalla saisi ulkomailta, onhan ne kestävätkin, Pegason vakiopöntöillä on tiapumus ruostua altapäin.
Mitähän tässä tarkoittaa tuo säätötyö? Konessahan on ruisku mutta ei kai siellä mitään elektroniikkayksikköä ole? Jotenkin "lisää syöttöä", vai?
Sinänsä uskon, että tässä Rotaxin matalaviritteisessä koneessa on hyvinkin paljon virivaraa. Taidanpa surffaillla "ulkomailla", jos löytyisi tietoa. Tulin just mopolenkiltä ja nyt asiat pyörii päässä...
Taidanpa innostua asiasta! Pyörä on niin kiva ja nätti (mielestäni), etten sitä vaihtamalla ainakaan lähde lisäpotkua hakemaan. Mennään näillä, jollei virityksessä ole mieltäSäätötyöllä meinaan ammattilaisen jarrupenkissä säätämistä. En tiedä voiko Aprilian omaa Boxia säätää,mutta hankkimalla Powercommanderin tai vastaavan onnistuu ja parhaiten saadaan uusilla putkilla toimimaan. Pc.llä muuten täysin vakiostakin saadaan aina parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336244- 345743
- 293234
- 452600
- 342564
- 152218
- 372148
- 161856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401759En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727