Transparentin kuvan näkyminen

14+18

Minulla on alunperin Delphi 3:lla tehty ohjelma. Siinä on kaksi kuvaa päällekkäin. Päällimmäiseen, läpinäkyvään piirretään ja sen alla oleva pysyy muuttumattomana. Ongelma on tähän päällimäiseen kuvaan piirrettyjen viivojen näkyminen. Tämä riippuu Windowsin versiosta. Windows 98:ssa kaikki toimi, kuten myös Server 2003:ssa. Esimerkiksi Windows XP:ssä päällimmäinen kuva vain vilahtaa sitä päivitettäessä. Läpinäkymättömänä se näkyy, mutta peittää nyt alemman kokonaan näkyvistä.

Miten tuon saisi näkymään oikein? Korjaisin ohjelmaa nyt Lazaruksella.

3

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delphiguru

Transparenttiohjelmointi on sen verran edistyksellistä ohjelmointia että kannattaa suosiolla unohtaa koko juttu. Itse en vuosienkaan jälkeen tajunnut siitä hevonvittuu ja olen kuitenkin keskitasoa parempi koodari.

• huru-ukkoko

Keskitasoa parempi koodari ei ymmärrä "transparent" eli ns. Läpinäkyvän grafiikan ohjelmointia, keskitasosi ei taida olla sitä kummenpi, Transparent-kuva perustuu vain yhden värin pois jättämiseen, eli kyseistä väriä ei käsitellä, alpha blendauksessa taasen on kyse pikselien poistosta tai pikselien muokkausta suhteessa näkyvään, perusasioita, helppo ohjelmoida.

14 8:
        Suosittelen käyttämään vain yhtä bittikarttaa, eli ensin piirrä tärkein ja tämän jälkeen käsittele kyseinen kuva, toimii 100% varmasti sekä on nopeampi tapa.

• 14+8

Alimmaisen kuvan tulee pysyä muuttumattomana. Sen päällä piirretään, siirrellään ja pyyhitään viivoja. Yhdellä bittikartalla tämä olisi hankalaa. Nykyinen ohjelma on yksinkertainen koska käytin kahta bittikarttaa. Se on toiminut ainakin Windows 98:ssa ja Server 2003:ssa. Myöhemmissä Windowseissa (XP ja Vista) ja ainakin Ubuntussa se toimii samalla tavalla väärin. Miksi näkyminen riippuu käyttöjärjestelmästä?

Jos laitan transparentiksi tyhjän kuvan sijasta kuvan jossa jo ennestään on sisältöä, saan piirrettyä kaikkiin sen taustaväristä poikkeaviin kohtiin, mutta en taustan värisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6484
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5973
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3324
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2740
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1819
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe