Elämää

lesbokaapissa.

Nuorena Aila Parviaisella oli suunnitelma, miten selvitä aikuisuudesta lesbona: hän menisi luostariin.

- Ja se oli vahva päätös, hän muistelee nyt 64-vuotiaana naisena, joka vasta pari kuukautta sitten kertoi ystävilleen ja läheisilleen olevansa lesbo. Uutinen yllätti monet, koska lähipiiri tuntee Astan äitinä ja naisena, joka on toisessa avioliitossa. Läheisimmät tosin olivat jo arvanneetkin totuuden.

Pakkoliittoon

Aila tiesi jo noin 10-vuotiaana olevansa jotenkin erilainen kuin muut tytöt, mutta hän ei ymmärtänyt syytä. Kun sisko kiinnitti seinään komeiden miesnäyttelijöiden ihailijakuvia, Aila palvoi Elisabeth Tayloria ja muita naistähtiä.

- Mutta en oikein tiennyt koko asiasta, hän muistelee hämmennystään.

Aila halusi elää kuten muutkin tytöt ja niin kuin häneltä odotettiin. Hän tapasi seuroissa pojan, jota tapaili, mutta ei halunnut muuta. Aila kertoo pojan raiskanneen hänet, kun hän halusi lopettaa tuttavuuden.

- Meni luostarihaave siihen paikkaan, koska luulin, etten enää kelpaa sinne. Alistuin siihen.

Tuli toinen suhde, vahinkoraskaus ja avioliitto. Vielä kirkkoon kävellessään Aila mietti, ettei mene vihille asti, mutta toisin kävi.

- Kaikki olivat niin onnellisen näköisiä, että en voinut tehdä heille pettymystä. Jouduin naimisiin.

Rakkaushaave

Myrskyisä ja väkivaltainen avioliitto jatkui parikymmentä vuotta ennen kuin Aila otti lopulta eron. Vaikka liitto oli hänelle hyvin ahdistava, hän halusi välttää häpeän, joka vielä 1970-luvulla liittyi avioeroon. Aila odottikin, että kuopuskin lähti kotoa omilleen.

- En uskaltanut hypätä pois aikaisemmin eikä sukukaan olisi hyväksynyt, vuonna 1980 eronnut Aila muistelee.

Yksityisyrittäjänä työskennellyt Aila ei puhunut sinkkuudestaan, vaan keskittyi työhön. 10 vuoden kuluttua hän tapasi nykyisen miehensä. Aila kuvailee Mäntsälässä asuvan parin yhteiseloa turvaa antavaksi kaveruusliitoksi.

Helpottava totuus

Aila on ihastunut vahvasti naiseen vain kerran ulkomaanmatkalla, mutta silloin oli "suku ja koko sakki kimpussa".

- Rakastuin ihan hirveästi. Hänet jos saisin uudelleen, hakisin heti luokseni. Mieheni hyväksyisi sen.

Aila sanoo, että on kieltänyt itsensä koko elämänsä ajan. Pari kuukautta sitten hänelle "tuli mitta täyteen".

- Kuulutin kaikille, että olen lesbo ja ollut koko ikäni. Kertominen helpotti niin, että olen itse ihan järkyttynyt.

Jos Aila eläisi nuoruuttaan nyt, hän valitsisi elämässään toisin.

- Pitäisin pääni ja eläisin toisin. On turha olla missään kaapissa.

0

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
        Ikävä
        31
        6109
      2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
        Ikävä
        34
        5613
      3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
        Ikävä
        29
        3154
      4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
        Ikävä
        34
        2514
      5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
        Ikävä
        44
        2447
      6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
        Ikävä
        15
        2188
      7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
        Ikävä
        37
        2138
      8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
        Suomalaiset julkkikset
        39
        1726
      9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
        Ikävä
        12
        1721
      10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
        Ikävä
        19
        1707
      Aihe