kolminaisuusoppi ja suvaitsevaisuus

anti-kristitty

Mietin vain, että miksi kolminaisuusoppiin uskoville on niin vaikeaa tunnustaa kristityiksi niitä, jotka eivät tuohon oppiin, vaan jotka esimerkiksi uskovat Jeesuksen olevan messias, mutta ei Jumala?

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saivartelua ja turhien raja-aitojen etsimistä. Joka kirkkokunnalla on toisistaan poikkeavia käsityksiä Jumaluuden olemuksesta, mutta ns. "Raamatullisena Kristittynä" kiteyttäisin kysymyksen kolminaisuudesta esim. näin:

Jumalan olemus on ihmiselle mahdoton ymmärtää, kuten Täydellisyyden mieltäminen vain voi olla epätäydelliselle. Helpoin tapa kolminaisuuden käsittämiseen on kun katsot avointa kämmentäsi. Näet viisi sormea joista jokaisella on oma nimensä ja erityistehtävänsä. Ne ovat silti jokainen erottamaton osa kättä. Käsi ei olisi täydellinen jos yksikin sormi puuttuisi, eikä yksikään sormi voisi toimia olematta täydellisesti osa kättä.

• anti-kristitty

Voi kun olisitkin ollut niin ystävällinen, että olisit vaan jatkanut tavallisen arkisen suomen kielen käyttämistä tuon kaanaan kielen sijaan, jolla yksinkertaisetkin lauseet muuttuvat selkeiden, yksiselitteisten ilmaisujen sijaan epäselviksi sanaleikeiksi, kun ei voi ikinä tietää, että mitä minkäkin kirkkokunnan tai lahkon edustaja milläkin sanalla tarkoittaa, koska sanojen merkityksen vaihtelevat murteiden mukaan kirkkokuntienkin sisällä täysin yhtenäisten oppikäsitysten puutteen vuoksi.

Sanot, että Jumala (siis tarkoitat nyt sitä koko kolmiyhteisyyttä etkä vain jotain osajoukkoa niistä persoonista, jotka ovat se?) on täydellinen (mitäköhän tällä oikein tarkoitat?), mutta samalla sanot, että Jumalan olemusta on epätäydellisen (mitä lie sitten sinä tälläkin tarkoitat) mahdoton ymmärtää?

Voisitko tarkentaa? Juuri tämä ilmaisujen tarkkuuden puutteellisuus on se, mikä minua kaanaan kielen käytössä harmittaa. Siis minua ei kiinnosta niinkään se, että pystyisin jotenkin ymmärtämään asioita, joita ei voi ymmärtää, vaan se, että ymmärtäisin edes, miten kristityt itse sanatarkasti, yksiselitteisesti, selkeästi asian ymmärtävät.

Ongelmaksi silti jää se selittelyn ja kysymysten väistelyn määrä, mitä kolminaisuusopin kannattajat harjoittavat niiden raamatuntekstien suhteen, jotka eivät sovi yksiin tuon opin kanssa, ja se, että jos kolminaisuusoppi tosiaan oli jo alunperin täsmälleen se ainoa oikea oppi, jota apostolit ja Jeesus itsekin opetti, niin miksi Raamatun ulkopuoliset historialliset lähteet todistavat siitä, että kolminaisuusoppi piti erikseen kirkkoisien kehittää nykyisenkaltaiseen muotoonsa eikä tuota urakkaa saatu loppuun kuin vasta neljännen vuosisadan loppupuolella?

• anti-kristitty

"Saivartelua ja turhien raja-aitojen etsimistä"

Niinkö?

Se asia, joka minua nyt "vaivaa", ei siis ole kolminaisuusoppi itse,
      vaan juuri se, miten kolminaisuusoppiin uskovat ovat kautta historian
      itse tehneet tuosta opistaan "turhan raja-aidan", niin kuin sinä
      asian niin osuvasti sanoit.

Saivartelu on, kuten kauneuskin, katsojan silmässä.
      Mitä tahansa voi haukkua saivarteluksi.
      Se ei siitä kuitenkaan saivartelua tee,
      jos tuon saivartelun harrastajalla on jotain
      aiheellista ja oleellisesta sanottavana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      164
      4292
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2494
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2151
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1318
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1261
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1162
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1132
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      935
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      860
    Aihe