Ryhmälomautuksia ja ansiopäivärahan

jimi_saarnio

Hei,
Yhtiöllä on yli 10 työntekijää lomautetaan taloudellisista syistä, ja HR on raportoitu tartunnan henkilöiden TE-toimisto. Olen täyttänyt työttömyyskassan jäsenyys- ja työssä-oloehdon. Mukaan Työttömyyskassojen www-sivuilta:

"Määräaikaisissa ryhmälomautuksissa, joissa lomautettujen määrä on vähintään 10, ei edellytetä henkilökohtaista ilmoittautumista TE-toimistoon vaan työnantaja antaa lomautustiedot suoraan työttömyyskassalle tarkistusilmoituksella."

Koska henkilökohtainen rekisteröinti työvoimatoimistossa ei ole tarpeen, olen miettinyt, mitä tehdä seuraavaksi?

1

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei jimi_saarnio ja kiitos kysymyksestäsi!

Työnantajasi voi tosiaan hoitaa lomautetun ilmoittautumisen TE-toimistoon yhteisilmoituksella, mikäli sinut lomautetaan määräaikaisesti ja lomautus koskee vähintään 10 työntekijää. Kuitenkin jos olet lomautettu toistaiseksi tai mikäli harjoitat yritystoimintaa tai opiskelet, tulee sinun itse ilmoittautua työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon.

Ilmoituksen hoitamisen lisäksi sinun tulee lähettää ansiopäivärahahakemus omaan työttömyyskassaasi.
      Ansiopäivärahahakemuksen mukana tulee toimittaa vähintään seuraavat liitteet:

- Alkuperäinen palkkatodistus työnantajalta vähintään työssäoloehdon täyttävältä ajalta. Todistuksessa tulee näkyä eriteltyinä lomarahat ja -korvaukset sekä muut mahdollisesti maksetut erät kuten kertakorvaukset ja tulospalkkiot, palkattomat jaksot ja syyt niihin.
      - Kopio työsopimuksesta
      - Kopio lomautusilmoituksesta.
      - Selvitys hakujakson aikaisista tuloista

Hakemukseen on henkilökohtaisesta tilanteesta riippuen liitettävä myös:
      - Päätös sosiaalietuuden myöntämisestä, mikäli hakija saa esim. eläkettä, sairaus-, äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa tai kotihoidon tukea.
      - Työttömyyskassa saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta, mutta jos hakijalla on portaikkoverokortti tai muutosverokortti, liitetään se alkuperäisenä hakemukseen.

Työttömyyskorvaus haetaan aina takautuvasti. Ensimmäisen hakemuksen voit lähettää omaan työttömyyskassaasi aikaisintaan 2-3 viikon kuluttua työttömyyden alkamisesta.

Työttömyyskorvauksissa on 3 kuukauden takautuva hakuaika.

Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5939
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5433
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3074
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2287
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2108
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1686
    Aihe