Saanko ansiosidonnaista päivärahaa jos jään omasta tahdostani pois työstä?
Olen nyt 59 v 8kk ikäinen ja saan ITSE MAKSAMAANI, VAPAAEHTOISTA ELÄKETTÄ jo nyt, eli alkaen siitä kun täytin 58v. Liiton kassasta sanottiin, että he eivät ole kiinnostuneita "omaeläkkeestäni" koska olen sen itse maksanut, eikä siten vaikuttaisi päivärahaan pienentävästi.
Selvä, suora vastaus, kiitos.
2
231
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei Quiz on? ja kiitokset kysymyksestäsi!
Vastaan siihen aluksi työttömyyskassan osalta.
Jos jäät omasta tahdostasi pois työstä, työ- ja elinkeinotoimisto tutkii onko poisjääminen tapahtunut pätevästä syystä vai ei. Jos poisjäämiselle ei ole pätevää syytä, saat todennäköisesti 90 päivän kestoisen karenssin, jonka ajalta ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ei voida maksaa.
Kun karenssiaika on kulunut loppuun, päivärahaa voidaan kuitenkin maksaa kassastasi, jos olet täyttänyt jäsenyys- ja työssäoloehdon (ellet ole esim. päätoiminen opiskelija tai päätoiminen yrittäjä ja olet työ- ja elinkeinotoimistossa työttömänä työnhakijana). Jäsenyys- ja työssäoloehdosta löytyy lisää tietoa täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=24 .
Ennenkuin päivärahan maksaminen alkaa otetaan vielä omavastuuaika, joka on seitsemän työtöntä päivää tai seitsemää työtöntä päivää vastaava aika.
Itseotettu vapaaehtoinen eläkevakuutus ei vaikuta työttömyyskassan maksamaan ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan.
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta - tyokkari
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta löydät seuraavasta linkistä:
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp
Jos (TE-toimisto) on todennut, että olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, TE-toimisto pyytää sinulta kirjallista selvitystäsi asiaan liittyvistä syistä ja siihen vaikuttaneista seikoista. Jos olet eronnut työstä ilman pätevää syytä tai itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, voi seurauksena olla työttömyysetuuden menettäminen määräajaksi tai toistaiseksi.
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336694- 376153
- 293414
- 452870
- 342634
- 152328
- 372168
- 162026
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons471890En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777