Photoshop ja ei piirtopöytää ?

photoshopaloittelija

onko järkeä käyttää photoshoppia piirtämiseen yms. jos ei omista piirtopöytää?
olen huomannut että pöytäkoneen perus-hiirellä on vaikea piirtää.

-Mainitkaa jotain asioita mitä photoshopilla voi ihan hyvin tehdä ilman piirtopöytääkin?

-olisiko vektorigrafiikan tekeminen 'PEN TOOL'illa helppoa pelkellä hiirellä?

PS: Olen vasta aloittanut photoshopin käytön, käytän sitä satunnaisesti, mutta haluaisin oppia enemmän..

5

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Drawer

No itse käytän Photoshop CS4:sta, jolla teen enimmäkseen raskasta kuvamanipulointia ja valokuville kevyttä muokkausta/tasapainotusta. Olen tässä ostamassa ihan piakkoin piirtopöydän itse. Jos et omista piirtopöytää, niin voit ihan hyvin käyttää photoshopia, onhan se kuvanmuokkausohjelma, ja hyvin monipuolinen sellainen. Itse ostan piirtopöydän vain sen takia, että pitäisi opetella digitaalista pirtämistä tulevaisuutta ja ehkä jopa ammattia varten :D ELI jos haluat käyttää photoshopia piirtämiseen niin ehdottomasti piirtopöytä! ei kukaan jaksa hiirell'ä sählätä kun piirtopöytä lisää tehokkuuden 10 kertaiseksi ja monta kertaa tarkemmaksi :P

olen siis 16 vuotias, siirryn lukion toiselle vuodelle syksyllä.

• wrg rg ewr er greg

Draw tarkoittaa piirtämistä. Photoshop on KUVANKÄSITTELYohjelma. Mikä vitun "kuvanmuokkaus"???

Piirtopöytä on helpompi käyttää kuin hiiri, mutta ei todellakaan mitenkään "tehokkaampi", se on vain hiiri.

Olen siis 52 vuotias ammattigraafikko.

• graafikko

"Se on vain hiiri" Noh sen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on paineentunnistus mitä hiirellä ei ole. Ja siksi se on hyödyllinen kapistus, jos ihan digitaalista taidetta tekee. Hiirellä kyllä pärjää.

Piirtopöydän opettelu voi viedä jonkin aikaa, mutta käytössä se voittaa hiiren tarkkuudella ja on nopeampaa työskennellä kuin hiirellä.

Voi myös käyttää molempia samaan aikaan :D Itse olen vasenkätinen ja hiirtä aina käyttänyt oikealla ja nyt kynää vasemmalla.

• Kahta en vaihda... ;

Käyttäkää ihmeessä kynähiirtä (ts.piirtopöytää) vaikka ette edes piirtäisi mitään. Se on oikeasti aivan samanlaista kuin käyttäisit vaikkapa tussia, käden työasento on huomattavasti vähemmän rannetta rasittava.

On siis TODELLA ergonomisempi vaihtoehto kuin mikään tavallinen hiiri. Itse käytän päivittäin (tietenkin myös piirtämiseen, taittamiseen jne. koska olen graafinen suunnittelija), mutta myös kaikkeen muuhun peruskäyttöön. Tavallisella hiirellä en edes kuvittelisi nykyään tekeväni mitään tarkkaa työtä, se on todella kömpelö ja rasittava työväline.

Jos tekee paljon "taidetta", niin kannattaa tietenkin hommata suurempi piirtopöytä, muuhun käyttöön riittää pienikin versio. Säästää todella paljon ranteiden/kyynärvarren pieniä lihaksia jotka väsyvät jatkuvasta hiiren käytöstä (tiedän omasta kokemuksestani kuinka helposti saa esim. jännetupintulehduksen kun joutuu käyttämään hiirtä työssään tuntikausia).

Käytön oppii hetkessä ja pienet piirtopöydät ovat todella edullisia nykyään.

• graafikko

Ja todelliselle taiteen tekijälle wacom cintiq, on kuin paperille piirtäis kun näkee suoraan = työskentely nopeampaa. Tosin hinnatkin ovat sellaisia että ei ole ihan pelkästään harrastelijoille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6664
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6103
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3394
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2840
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2624
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2328
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2168
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2016
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      46
      1882
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1767
    Aihe