Hylkäys OBD testissä

hhmm...

Käytin tänään vm 2001 Xsaran katsastuksessa. Hylkäys tuli OBD testissä, joka ilmoitti löytynyt vikakoodi 1. Koodi: P0115. Mistä tämä johtuu? Miten tämän saa fiksattua?

16

13681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googleta poika

      p0115=Engine Coolant Temp Sensor

    • fjwjgirwogjiorgoe

      Paloiko moottorivalo kojetaulussa katsastukseen vietäessä? Entä nyt katsastuksen jälkeen?
      Tiedä vaikka katsastajat saisivat itse aseteltua obd-autoihin vikakoodeja jos muuta hylkäysperustetta ei löydy...

      • Turunpiispa

        No nyt tiedät sen verran, että eivät todellakaan voi. Sitäpaitsi usealla asemalla on tapana antaa pelkästään OBD:sta hylätylle autolle ilmainen jälkitarkastus, kunhan asiakas tuo OBD-tulosteen mukanaan. Eli pelkästään OBD:sta hylättävä auto ei aiheuta konttorille muuta kuin ylimääräisiä kustannuksia. Ja niitä ihan oikeita ja olemassaolevia vikakoodeja löytyy ihan tarpeeksi, jotta hylkäysprosentti pysyy TraFin tarkastajia miellyttävällä tasolla.

        Aloittajan kannattaa tehdä kuin kaikki muutkin. Nollauta vikakoodit halvimmalla korjaamolla ja käytä auto jälkitarkastuksessa. Jos moottorin merkkivalo ei syty matkalla, niin vikamuistin pitäisi olla tyhjä ja uudet paperit saa kouraan. Pyydä vielä vikamuistituloste korjaamolta matkaan, niin katsuri tuskin jaksaa autoasi enempää tutkia.


      • Anonyymi

        Tietysti tekevät..bisnes


    • hhmm...

      Ei ole palanut. Taitaa viitata Jäähdytysnesteen lämpötilaan. Kumma juttu kun tossa viime talvena kun ajelin se jäähdytinnesteen lämpö-mittari nousi punaiselle alueelle. Oisko joku Anturi osa?

      • The mousetrap

        Jospa se vikakoodi on tullut juuri tuosta punaiselle alueelle menemisestä. Osta halpa OBD-lukija ja nollaa itse vika ja seuraa tuleeko vikakoodi uudestaan. Ei kannata suinpäin alkaa vaihtelemaan osia.

        Onko jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ollut riittävä, jos ei niin jäässä tai hyhmässä oleva neste ei jäähdytä ja lämmöt ovat saattaneet nousta.

        OBD-järjestelmän kyttäys katsastuksessa on ihan tarpeetonta toimintaa. Jos päästöt on kunnossa ja moottorin vikavalo ei pala, pitäisi sen riittää. Aikamoista rahankulua noiden vikakoodien nollaus, joka yleensä riittää "korjaukseksi". Siis oikeasti auto on ihan sama kuin ennen nollausta, mutta auton omistaja muutaman kympin köyhempi.

        Koodeja näyttää olevan joka lähtöön:
        http://www.autowiki.fi/index.php/OBD-II_-koodit


      • Korjaamopäällikkö
        The mousetrap kirjoitti:

        Jospa se vikakoodi on tullut juuri tuosta punaiselle alueelle menemisestä. Osta halpa OBD-lukija ja nollaa itse vika ja seuraa tuleeko vikakoodi uudestaan. Ei kannata suinpäin alkaa vaihtelemaan osia.

        Onko jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ollut riittävä, jos ei niin jäässä tai hyhmässä oleva neste ei jäähdytä ja lämmöt ovat saattaneet nousta.

        OBD-järjestelmän kyttäys katsastuksessa on ihan tarpeetonta toimintaa. Jos päästöt on kunnossa ja moottorin vikavalo ei pala, pitäisi sen riittää. Aikamoista rahankulua noiden vikakoodien nollaus, joka yleensä riittää "korjaukseksi". Siis oikeasti auto on ihan sama kuin ennen nollausta, mutta auton omistaja muutaman kympin köyhempi.

        Koodeja näyttää olevan joka lähtöön:
        http://www.autowiki.fi/index.php/OBD-II_-koodit

        Niinhän niitä onkin. OBD- järjestemä vahtii auton polttaine- ja pakokaasu- järjestlmän toimintaa.. Jotkin merkit myös turvajärjestelmien toimintaa.... Jos OBD - testissä löytyy jotain vikakoodeja, joita auton valmistaja EI OLE ilmoittanut toisijaisiki koodeiksi, niin niistä PITÄÄ EHDOTTOMASTI hylätä katsastuksessa!!!


      • The mousetrap
        Korjaamopäällikkö kirjoitti:

        Niinhän niitä onkin. OBD- järjestemä vahtii auton polttaine- ja pakokaasu- järjestlmän toimintaa.. Jotkin merkit myös turvajärjestelmien toimintaa.... Jos OBD - testissä löytyy jotain vikakoodeja, joita auton valmistaja EI OLE ilmoittanut toisijaisiki koodeiksi, niin niistä PITÄÄ EHDOTTOMASTI hylätä katsastuksessa!!!

        Siinähän se epäkohta onkin, että auto ei ilmoita käyttäjälleen mistään häiriöstä. Koko vikamuistin lukemisen olisi voinut poistaa ja autoissa voisi yksinkertaisesti olla OBD-valo, joka syttyy, jos autossa on häiriö OBD-järjestelmässä. Silloin myös autoilija näkisi että järjestelmässä on vika. Tuo olisi ollut helppo toteuttaa. Lisäksi vikakoodin nollaamisen jälkeen OBD-valo sammuisi vasta kun kaikki testit on suoritettu, jolloin pelkkä nollaaminen ei riittäisi.

        Tuohan olisikin ollut aivan liian yksinkertaista ja nyt tuosta muistien lukemisesta on tehty miljoonabisnes ja ihmisiä juoksutetaan ihan turhan takia. Nythän "viallisella" autolla voi ajella vaikka vuoden, jos se vikakoodi putkahtaa vaikka katsastusta seuraavana päivänä.

        Jos autossa on oikeita vikoja, niin ne kyllä oireilevat muullakin tavalla kuin pelkällä vikakoodilla ja joskus oireillaan jopa ilman vikakoodia. Silloinhan nykykorjaamon mielestä vikaa ei voi olla, jos vikakoodia ei löydy.


    • 18+17

      ei näytä obd-järjestelmä aivan aukoton olevan. Sattui tapaus, jossa häkä yli kuusi ja obd-järjestelmässä ei vikakoodeja. Mil-valo off.

      • OBD

        Kyseessä oli varmasti VW-konsernin auto. Samanlaista asiaa olen joutunut ihmettelemään sillointällöin.
        Ei muuta kuin kättä lippaan ja vihjaat asiakkaalle varovasti kaiken ei olevan kunnossa: häkää tyhjäkäynnillä yli 6,0 prossaa josta Ladakin määrättäisiin ajolieltoon, mutta tästähän autosta ei noteerata tyhjäkäynti arvoja, vaan teemme tämän OBD testin, joka on aivan ok.
        OBD testi on aivan perseestä, heittää haamuvikoja ja kun viasta kyse
        (CO yli 6,0) niin ei puhu eikä kerro mitään!!


      • ihme juttu
        OBD kirjoitti:

        Kyseessä oli varmasti VW-konsernin auto. Samanlaista asiaa olen joutunut ihmettelemään sillointällöin.
        Ei muuta kuin kättä lippaan ja vihjaat asiakkaalle varovasti kaiken ei olevan kunnossa: häkää tyhjäkäynnillä yli 6,0 prossaa josta Ladakin määrättäisiin ajolieltoon, mutta tästähän autosta ei noteerata tyhjäkäynti arvoja, vaan teemme tämän OBD testin, joka on aivan ok.
        OBD testi on aivan perseestä, heittää haamuvikoja ja kun viasta kyse
        (CO yli 6,0) niin ei puhu eikä kerro mitään!!

        Juu mulla oli vikakoodi ,että moottori ylittänyt kierrokset?? eli rajoittimen yli
        mennyt hylätty tuli


    • moppe2233

      mitkähän mahtaa olla näitä tois sijaisia vikakoodeja?taistelen nimittäin katsastajan kanssa liittyykö koodi p0480 auton turvallisuuteen kyseinen koodi on jäähdytyspuhallin 1.piiri.

      • Jupotin

        Noissa koodien tarkastuksissa on kyse päästöistä eikä niinkään liikenneturvallisuudesta.


      • Kaijs_a

        Älä turhaan taistele...ei liity turvallisuuteen vaan:

        " Kunnon lisäksi määräaikaiskatsastuksessa tarkastetaan, että ajoneuvo on liikenteessä turvallinen, ja että ajoneuvosta ei aiheudu liiallisia ympäristöhaittoja."


    • OBD-valo

      >Siinähän se epäkohta onkin, että auto ei ilmoita käyttäjälleen mistään häiriöstä.
      >Koko vikamuistin lukemisen olisi voinut poistaa ja autoissa voisi yksinkertaisesti
      >olla OBD-valo, joka syttyy, jos autossa on häiriö OBD-järjestelmässä. Silloin myös
      >autoilija näkisi että järjestelmässä on vika. Tuo olisi ollut helppo toteuttaa.

      Eikä olis paljonkaan lisää jos siihen vähintään 10 000 euron autoon lisää oikean vikakoodin näytönkin. Varsinkin niissä autoissa missä on se fyysinen näyttölaite jo muutenkin olemassa joidenkin musiikkikappaleiden, radiokanavien tai muuta vastaavaa erinomaisen "tärkeää" tietoa varten?
      Mutta jos se OBD2 kerran kuitenkin jo on niin ei vikakoodin näyttölaiteen lisääminen paljon lisää toisi auton hintaan vaikkei fyysistä näyttölaitetta vielä olisikaan ennestään ja ei sitten muuta käyttöä keksittäisikään. Arvaan että max. 100 euroa tosi, tosi huonolla suunnittelulla ja toteutuksella? Siis loppuhinta asiakkaalle, autotehtaalle ehkä 10e?

      • Autoilija vai?

        Siellä on jo se moottorin vikavalo joka syttyy kun moottorin toiminta häiriintyy ja vikamuistiin tallentuu tieto.

        Valitettavasti suurin osa ei ymmärrä mitä ko valo tarkoittaa eikä siitä välitä ja todella usein moottorin vikavalo ei syty vaikka moottorissa on toimintahäiriö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5909
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5413
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3064
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2203
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1676
    Aihe