Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
147
Kommenttia
2529
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minäkin etsin Skillania. Onnistuin löytämään salasanani ja pääsin oikein kirjautumaan tänne, mutta Skillania ei näy. Toivottavasti Skillan näkee että häntä kaivataan palstalla!
Itse osuin tänne kun löysin ketjun v:lta 2005, jonka lukemiseen minulta meni runsaat kaksi tuntia. Siinä ketjussa ei ollut yhtään riitaista kommenttia. Nyt tunttu siltä, että ihmiset voivat niin huonosti että johonkin on purettava pahaa oloansa. Jotkut iskevät näppinsä täällä netissä kaikkeen sellaiseen, joka vaikuttaa positiiviselta. Tavallista murkkuiässä, mutta ei niin tavallista vanhusten joukossa, kun toinen jalka on jo melkein haudassa.
Mutta mistä sen tietää, mistä kenkä puristaa?
22.09.2022 14:24
Hyvä ehdotus! Eikä välttämättä tarvitsisi olla viimeistä huutoa, toimivat ja kunnossa olevat käytetytkin olisivat varmasti tervetulleita.
22.09.2022 14:02
Onnittelut unohtui Kristiina23! Mutta tässähän niitä tulee! :)
22.09.2022 13:59
Olen niin vanha että Suomi-ajoilta muistan sketsit mitä Speden ohjelmissa oli. Silloin olin vielä nuori, niin ajattelen että mikä on hauskaa nuorena, ei välttämättä enää naurata vanhana. Mutta muistan hohtauksen kun Simo Salminen oli presidentinlinnan ovella polvihousuissa ja pompotteli palloa, soitti ovikelloa ja vahtimestari aukaisi oven. Simo kysyi: - Saaks Urkki tulla ulos? - Ei saa, sanoi vahtimestari ja paukautti oven kiinni.
Muten tykkään tilannekomiikasta, sitä näkee ja kokee kaikkialla. Muuten Herra Beanin jutuissa on paljon sellaista, mitä olen omakohtaisesti koheltanut jo 50-luvulla. On ollut hotellitöppäyksiä, yöjunasählintää, jäätyneitä auton ovia ym. :)
22.09.2022 13:54
Mummo oli ensimmäisten joukossa Suomi24:llä v 2001. Olin silloin 60+, joten paljon on ehtinyt olla hauskuuksia horisontissa.
22.09.2022 13:43
demeter 1, pohjolan kesät ovat tosiaan joskus viileitä ja naapurin rouva voi käydä avannossa vaikka juhannusaattona.
22.09.2022 13:39
Minä voisin tuoda kahviveden, jos nyyttärit on tarkoitus järjestää. Kirkasta Vätternin vettä.
22.09.2022 13:36
Skillanille+osoitan+viestini,+kun+kerroit+että+sinut+on+karkoitettu+70++palstalta.
Ikäsyrjinnästä+ollaan+keskusteluja+käyty,+ikäänkuin+se+olisi+este+kirjoittelulle.+Pitäisi+olla+iloinen+kun+on+virkeitä+vanhuksia,+jotka+ovat+löytäneet+kohtaamispaikan+netiltä+ja+monesta+vakikirjoittajasta+on+tullut+hyviä+nettiystäviä,+vaikka+ei+olisi+koskaan+toisiaan+kohdannut.+Sinut+muistan+2000-luvun+alkupuolelta,+jolloin+seikkailimme+silloinkin+liian+nuorella+palstalla.++Mujtta+on+vaikea+kuvitella+että+nyt+on+70+v++sukupolvi++muuttunut+sellaiseen+suuntaan++nettikirjoittelussa,+joita+täällä+naapurimaassa++metsästetään++nettitrolleja+tv-ohjelman+avulla.+Keskustelut+ovat+käyneet+niin+härskeiksi+tuntemattomien+ihmisten++keskuudessa,+että+halutaan+kaivaa+esille+pahimpia+kirjoittelijoita+kertomaan+julkisuudessa,+mikä+on+homman++nimi+heidän+pääkopassaan.+
Hyvää+pääsiäisen+aikaa+Skillan+ja+muutkin+Nojatuoliin+istahtaneet!
07.04.2020 23:36
Ruotsin+sairaanhoito+on+rapautettu+90-luvulta+lähtien,+jolloin+oli+vielä+n+4300++tehohoitopaikkaa+,+johon+lukuun+sisältyi+myös+35+sotilassairaalan++tehohoitopaikkaa.+Tänään++on+paikkoja+alle+600.
Uusliberaalit+alkoivat+raivoisan+työn++yhteiskunnan+alasajamiseksi.+Tässä+sitä+nyt+ollaan,+kun+on+kriisitilanne,+niin+ei+ole+hoitohenkilökunnalle+edes+suojavarustuksia.
Mölnlycke+oli+tilannut+Kiinasta+4+miljoonaa+suojamaskia,+jotka+jämähtivat+Ranskaan+ja+Ranska+aikoi+oman+käden+oikeudella+myydä+niitä+eteenpäin,+mutta+nyt+ehkä+asia+kuitenkin+korjaantuu.++EU+ei+ole+yhtenäinen+eikä+huolehdi+muista+kuin+itsestään+,+kukin+tavallaan+.
https://www.gp.se/debatt/sveriges-skriande-brist-på-intensivvård-nyliberalismens-fel-1.25530666?fbclid=IwAR1o5GMGxUwilC6WUk_iZPqKBakuewD_RYQvEkujBF0MFDB1MKBPviR2HIg
04.04.2020 23:36
Olen+etsinyt+Kahvipirttiä.+Olen+ollut+aivan+eksyksissä.++Sitten+huomasin+että
kahvipirttiä+ei+enää+ole,+vaan+nyt+on+meno+sen+verran+hidastunut+että+istahdamme+nojatuoliin+hetkeksi+hengähtämään+ja+kertomaan+kuulumisia.
Taitaa+olla+ajankohtainen+aihe+tuo+koronavirus+täällä,+niinkuin+muualla+maailmassa.
Olen+ollut+vapaaehtoisesti+karanteenissa+kuukauden+ajan.++Käyn+lenkillä+joka+päivä,+muuten+pysyttelen+sisällä+enkä+tapaa+ketään+muuten+kuin+puhelimen+välityksellä++ja
tietysti+netin+välityksellä.++++Asun+ostoskeskustalossa+ja+voin++mennä+hissillä+kauppaan+aikaisin+aamulla+(klo+7)+ennenkuin+tulee+muita+asiakkaita,+joten+minulla+ei+ole+mitään+hätää+tällä+hetkellä.++Olen+iloinen+joka+aamu+kun+tunnen+että+vielä+henki+pihisee.
Juuri+nyt+alkaa+musiikkiristikko+radiossa+ja+sen+ratkon+yhdessä+poikani+ja+miniäni+kanssa+netillä.++Joten+tässä+vaan+pieni+ilmoitus+että+hengissä+ollaan.+Palataan++asiaan+myöhemmin!++Hyvää+viikon+loppua+kaikille+nojatuolilaisille!
04.04.2020 11:05
En+ole+ehtinyt+käydä+Kahvipirtissä+pitkiin+aikoihin.+Nämä+ensimmäiset+kuukaudet++muuttoni+jälkeen+ovat+olleet+täynnä+"muuta+puuhoo".+
Kirjauduin+Suomi24:lle+ja+minulle+oli+kolme+ilmoitusta+esille+nostetuista+aloituksistani.+Yksi+niistä+oli+otsikolla+Vaatetus+/Viestintäväline?+Se+oli+vuodelta+2005.+Erittäin+rauhallinen+ketju,+jossa+oli+n+280+vastausta.+(Jossakin+välissä+n+10+viestiä,+missä+jotkut+nokittelivat+keskenään.)
Ajattelin+vierailla+Kahvipirtissäkin+moikkaamassa,+enkä+enää+tuntenut++pirttiä+tutuksi+paikaksi.++Kuulin,++että+Kahvipirtin+perustaja+on+muuttanut+ja+viestittelyä+jatketaan+täällä+80++sivulla.++++Ei+mitään+hätää+Skillan!++Olet+sinä+ollut+tosi+vahva+ja+urhoollinen+ja+jaksanut+pitää+Kahvipirttiä+pystyssä.+Meitä+vanhoja+palstalaisia+on+vielä+hengissä,+joten+jatketaan+ajankohtaisista+asioista+ja+kuulumisista+kirjoittelua!++Kyllä+se+tästä!++:)
18.01.2020 17:33
Ilmoittaudun+täällä+Kahvipirtissäkin,+että+olen+vihdoin+viimein+päässyt+perille.+Muutto+"ammattitaitoisen+muuttoliikkeen"+toimesta+oli+pientä+seikkailua+ja+jännityksessä+olemista+alusta+loppuun.++Kirjoitan++siitä+myöhemmin+yksityiskohtia,+mutta+mainittakoon,+että+muuttoauto+oli+syttynyt+tulee+n+30+km+ennen+päämäärää+ja+paljon+muuta+sattui+ennenkuin+uskon+että+kaikki+kamat+ovat+nyt+yhdessä+paikassa.
Itse+olen+rähjääntynyt+muutossa,+kun+olen+joutunut++nostelemaan+luvattoman+painavia+lasteja.+Siinä+kärsi+silmänpohjat+verenvuotoineen+ja+nivelrikkoiset+jalat+eivät+kestäneet+painavien+lastien+kantelua+ja+nostelua.+++Suurennuslasin+avulla+selvitään+toistaiseksi+ja+kävelen+kuin+pingviini.+-+++Muuten+kaikki+hyvin.++Kirjoittelitte+tervehtimisestä+naapurien+kesken.++Täällä+on+ohjeistus+että+naapureita+tervehditään+(jos+ei+itse+älyä).++:)++Naapureitten+kesken+on+tiistaisin+yhteisissä+tiloissa+kahvittelua+ja+rupattelua.+Nyt+on+aikomus+aloittaa+akvarellikurssit+halukkaille,+toiset+saavat+tehdä+vaikka+käsitöitä+tai+pelata+pelejä.+Pääasia,+ettei+kenenkään+tarvitse+olla+yksin.
Seuraavalla+kerralla+lisää.++-++Aurinkoista+viikonloppua!
14.09.2019 18:34
Hyvää+huomenta!++Piipahdan+pirttiin+ja+onnittelen+SkillaNia+pienen+
lapsenlapsen+syntymän+johdosta!+Vai+oliko+se+jo+lapsenlapsenlapsi?
Uudelle+ihmisen+alulle+toivoo+aina,+että+maailma+kohtelee+hyvin+ja+
että+hänen+elämästään+tulee+mahdollisimman+tasapainoinen+ja+hyvä!
Kristiina+kirjoitti+sahalaitakuviosta+silmissään.+Minulle+se+on+arkipäivää
ja+silmälääkäri+sanoi+sen+olevan+silmämigreeniä.+Menee+yleensä+ohi
puolen+tunnin+sisällä+se+kuvion+suureneminen+ja+suureneminen.+Jos+ei
niin+käy,+niin+on+neuvottu+ottamaan+kiireellisesti+yhteyttä+silmäosastolle.
Täällä+asunnon+tyhjentäminen+ja+pakkaaminen+jatkuu.+Eilen+lähti+aika
uusi+laverisohva+Lappeenrantaan.++Toissa+aamuna+lähti+vajaan+vuoden+
vanha+pesukone+pelastamaan+jonkun+perheen+pesuongelmat,+kun+
heidän+koneensa+oli+14+vuoden+jälkeen+tehnyt+lopullisen+topin.
Helpotus+on+suuri,+kun+muuttokuormaan+ei+tarvitse+lastata+mitään
tarpeetonta.++Harmi+vaan+kun+asumisaika+oli+niin+lyhyt+täällä+Suomessa
ja+olin+ehtinyt+hankkia+sellaista,+mitä+nyt+en+enää+tarvitse.++
Tämän+päivän+ohjelmassa+apteekissa+käynti,+jos+ukonilma+sen+sallii,
ei+ainakaan+vielä+sada+vaikka+pilvessä+onkin!+Särkylääkettä+menee!
Hyvää+viikon+alkua+kaikille!
12.08.2019 09:12
Hyvää+huomenta+pirttiin+pitkästä+aikaa!++Nämä+muuttovalmistelut,+hitaasti+mutta+varmasti,+edistyvät+ja+on+vaan+18+päivää++jäljellä+itse+H-hetkeen.+
Herään+aamulla+aikaisin+ja+unenpöpperössä+tapahtuu+kaikenlaista+hassua.+Pitääkö+olla+huolissaan,++kun+eräänä+aamuna+huomasin+mittaavani+kauraryynejä+kahvinkeittimeen!
Onhan+sitä+nyhtökauraa,+on+kaurajuomaa,++mutta+kaurakahvia/suodatinkauraa!
Sota-aikana+kokeiltiin+toista+viljalajia,+ruista,+kahvinkorvikkeena.+Mistä+sen+tietää+jos
kauraakin+joskus+jalostettaisiin+samaan+tarkoitukseen?+Olenko+kaurakahvin+ensimmäinen+keksijä?++:)
Parasta+aikaa+lotisee+ulkona+vesisade.+Alkoi+ykskaks,+kuin+nappia+painamalla.+Toivottavasti
lakkaa+puoleen+päivään+mennessä,+kun+minulla+on+treffit+veljen+pojan+kanssa.+Mennään+ulos+syömään+ja+pidetään+pienet++läksiäiset.+Molemmilla+muutto,+hänellä+Ranskaan+ensi+viikolla+ja+minulla+Ruotsiin+seuraavalla.++Hän+syntyi+minun+50+v+päivänäni,+joten+olemme++alkaneet+suunnitella+vuosisadan+bileitä,+kun+hän+täyttää+50+ja+minä+100++vuotta.+Eihän+siihen+ole+enää
pitkä+aika.
Hyvää+sunnuntain+jatkoa+pirtin+vieraille+ja+emännälle!
11.08.2019 09:34
Hyvää+sunnuntai-aamua+pirttiin+täältä+Hämeestä!++Ja+tervetuloa+takaisin,+SkillaN!++Hellepäivä+on+tulossa.+Sen+tunnen+tässä+asunnossa,+jonka+ikkunat+ovat+koko+aamupäivän+auringon+puolella.+Sälekaihtimet+eivät+paljoa+auta,+parveke+on+lasitettu+ja+on+kuin+pätsi.+Siellä+ei+ole+aurinkokaihtimia+laitettu.++Vasta+iltapäivällä,+kun+aurinko+kääntyy+talon++toiselle+puolelle,+voi+avata+parvekkeen+ikkunat+ja+toivoa+pientä+tuulenvirettä+Vanajavedeltä+päin.
En+ole+ehtinyt+koko+viikolla+käymään+pirtissä+kun+olen+kirjoitellut+enimmäkseen+asuinkaupunkini+päättäjien+ideasta+kaivaa+tämän+Suomen+vanhimman+sisämaakaupungin+tori+pohjamutia+myöten+ja+tehdä+kaksikerroksinen+parkkihalli+torin+alle!++Turussa+sitä+jo+ollaan+kaivamassa+ja+ollaan+huomattu+että+ympärillä+olevat+talot+alkavat+kallistua+kuoppaan...+Meidän+kaupungissa+on+valtavia+parkkialueita+aivan+keskustan+välittömässä+läheisyydessä,+ne+ovat+tyhjiä,+mutta+silti+pitäisi+"keskustan+liike-elämää+piristää"+monivuotisella+rakennusurakalla.+Tuo+"keskustan+piristäminen"+kuullostaa+niin+tekopyhältä+kuin+olla+voi.+Sanottakoon+että+keskusta+on+tyhjentynyt+päättäjien+aikaisempien+päätösten+takia:+Rakennettiin+tavaratalo+Goodman+moottoritien+päälle,+jossa+olevat+liikkeet+lopettavat+yksi+toisensa+jälkeen+kalliitten+vuokrien+takia.+On+rakennettu+suuri+ostoskeskusalue+kaupungin+ulkopuolelle.++Mutta+sijoittajia+himottaa+tehdä+keskustasta+asumalähiö,+siihen+tarvitaan+parkkihalli+ovien+lähelle.+Kenellä+on+rahaa,+määrää+kuinka+epäkunnioittavasti+voi+käsitellä+kulttuurihistoriallisesti+arvokkaita+pikkukaupunkeja.+-++Tulen+seuraamaan+hyvin+tarkasti+asioitten+kehitystä+muuton+jälkeenkin.+Tuntuu+pahalta+että+tieten+tahtoen+halutaan+pilata+koko+kaupunki+rahan+ja+pyhänlehmän,+auton,+nimiin.
Nyt+lähden+aamulenkille+ja+taidan+suunnata+askeleeni+Sibeliuspuistoon.+Siellä+on+viiden+penkin+alle+sijoitettu+tunnistimet,+jotka+reagoivat+kun+joku+istahtaa+penkille.+Penkin+alta+alkaa+kuulua+Sibeliuksen+musiikkia+pianomusiikkisarjasta+Puut.++Puut+ovat+Honka,+Pihlaja,+Haapa,+Koivu+ja+Kuusi.++Viiden+penkin+alla+oma
"puumusiikkinsa".++:)++Ihan+kiva+rentoutua+hetkeksi+ja+kuunnella+rauhallista+musiikkia.+-+Puistosta+ei+sitten+ole+enää+pitkä+matka+linnalle+ja+rantatie+takaisin+keskustaan+on+tosi+ihana,+Hopealinjan+laiva+vielä+laiturissa...+(Senkin+kaupungin+päättäjät+aikovat+myydä+pois.)+++Hopealinjan+laivat+ovat+olleet++Aulangon+lisäksi+monen+postikortin+aiheena+kun+on+tästä+kaupungista+lomaterveisiä+lähetetty.
Mutta+täytyy+nauttia+kaupungin+kauneudesta,+kun+vielä+voi+ja+säilytän+sen+kuvat+aina+sydämessäni.
Nauttikaa+päivästänne,+rakkaat+pirttiläiset!
21.07.2019 09:54
Olin+eilen+85-vuotispäivillä.++Syntymäpäiväsankarin+lähiperhe+oli+läsnä+ja+kertyihän+meitä+toistakymmentä+kahvittelijaa.+Puheensorinaa+säesti+talon+pikkuinen+koira,+joka+haukkui+ja+jahtasi+tuollaista+kiiltävää+salamannopeaa+kärpästä,+joka+näytti+aivan+kiusalla+tekevän+hyökkäyksiä+koiran+kuonon+lähelle+ja+sitten+taas+häipyi+koiran+ulotttumattomiin.++Ovelia+ovat+nuo+raatokärpäset.+Kerran+sain+jahdattua+sellaisen+kylpyhuoneeseen,+suljin+nopeasti+oven+perässäni+ja+sanoin+ääneen:+Katsotaanpa+kumpi+täältä+hengissä+lähtee!+++No+minä+olen+vieläkin+hengissä.++:)
Tänä+aamuna+lähdin+lenkille,+vähän+niinkuin+tiedustelumatkalle,+kuinka+sekaisin+on+kaupungin+asiat+eilisen+Metallica-konsertin+jälkeen.+Itse+konsertti+minua+ihmetytti,+kun+ne+lämmittelybändit+kuuluivat+keskustaan+asti+mutta+itse+Metallicaa+ei+kuulunut+ja+pelkäsinkin+että+oliko+koko+konsertti+peruttu.++Mutta+kyllä+ne+ovat+esiintyneet+ja+lahjoittaneet+1€/ostettu+lippu,+eli+55000€+varattomien+lasten+harrastusten+tukemiseen.++Katsoin+mitä+kappaleita+olivat+esittäneet+Göteborgissa+ja+ne+olivat+aivan+rauhallisia+kappaleita.+Liekö+ollut+sama+repertoaari+täälläkin.
Kaupunki+oli+epätavallisen+siistissä+kunnossa,+roskia+ei+paljon+näkynyt.+Heräsin+yöllä+taksitolpalla+seisoskelevien+puheensorinaan,+heitä+oli+arviolta+30-40.+Tavallisesti+viikonloppuisin+viihteellä+olevista+pikkuporukoista+lähtee+enemmän+ääntä+ja+roskaa+on+mahdottomasti.
Raatihuoneen+seinällä+roikkui+koko+julkisivun+korkuinen+Metallica-mainos.+Siinä+oli+myös+köysiä+alas,+että+voi+ottaa+kuvia+ja+roikkua+köysissä,+olla+"Metallican+pauloissa."
Lämpöaalto+on+palannut+ja+on+lomalaisille+mieleen.+Toivottavasti+Skillanillakin+on
lämmintä+ja+viihtyisää+mökillä.++Samoin+teillä+muilla+pirttiläisillä!
17.07.2019 10:49
Aurinkoista+maanantaiaamua+pirttiin!+++Lämmin+on+viikon+alku,+mutta+miten+käy+huomenna+kun+ennustetaan+sadetta+ja+ukkosta+ja+täällä+on+hevymetal+suurtapahtuma:+Metallican+konsertti.++Odotetaan+55000+kävijää+kaupunkiin,+joten+olen+aivan+tapahtumien+polttopisteessä+ja+tiistaiyönä+varmaan+melun+keskellä+kun+konsertista+palailevat+tulevat+keskustaan+jatkoille...+Pitäisikä+mennä+tänään+hankkimaan+kunnon+kuulosuojaimet?
Neljä+vuotta+sitten+oli+AC/DC:n+konsertti+ja+se+jytke+kului+kilometrien+päähän+kylillä.+Ei++nämä+rokkikonsertit+vanhaa+kiinnosta.+++Mutta+olinpa+kuitenkin+syksyllä+Dannyn+konsertissa,+koska+hänen+uransa+oli+alulla+silloin+kun+lähdin+Ruotsiin,+enkä+ollut+häntä+koskaan+nähnyt+muualla+kuin+tv:ssä.+Ajattelin,+että+onhan+minun+hänet+nähtävä+livenä+nyt+on+kun+on+hyvä+tilaisuus,+mies+500+m+päässä+kiertueella!++Ja+halusin+nähdä+hänet+senkin+takia+että+hän+teki+musiikkihistoriaa+tuomalla+suuren+tyylin+showt+ja+tanssijat+esiintymään.+Siihen+saakka+oli+ollut+orkesteri+ja+solisti,+joka+ei+heilunut+suuntaan+eikä+toiseen,+vaan+seisoi+mikrofonin+ääressä+suorana+kuin+tikku!++:)++Täytyy+sanoa+että+kyllä+Dannylta+vielä+showaaminen+hoituu,+taustatytöt+olivat+vaan+häiritsevä+tekijä+mielestäni.
Toista+tähteä,+Saara+Aaltoa,+kävin+myös+katsomassa+ja+kuuntelemassa.+Hän+on+suurten+lavojen+artisti+ja+tulevaisuudessa+varmaankin+monella+kansainvälisellä+areenalla+musiikkitähtenä.++Aikamoinen+tyttö,+joka+ei+pelkää+mennä+oman+alueensa+ulkopuolelle,+niinkuin+viime+talvena+englantilaisessa+Dancing+on+Ice-ohjelmassa+ja+pärjäsi+sielläkin+hyvin!
Minulla+on+tänään+silmälääkärille+meno.+Silmänpohjien+kuvaus+ja+sitten+vielä+pistoshoidot+molempiin+silmiin.++Ehdin+saada+vielä+piikit+muuttoviikolla,+ennenkuin+seuraava+hoito+tapahtuu+Ruotsin+puolella.++Kiirettä+pitää+noitten+lääkärissäkäyntien+kanssa:++kaksi+kertaa+vielä+kardiologilla+ja+vielä+yhden+kerran+diabeteslääkärillä.+++Ortopedille+olisi+asiaa,+mutta+sidon+polvet+ja+nilkat+etteivät+petä+ennen+muuttoa.++Kantaminen+tuntuu+rasittavan+niveliä,+ovat+hellät+ja+turvoksissa+illalla.+++Laitan+illalla+jalat+jäälylmään+veteen+puoleksi+tunniksi.+Sitten+voitelen+Voltaren+fortella,++toivon+mukaan+jalat+ovat+rauhalliset+yön+yli.
Mutta+näillä+mennään.
Tällaista+on+tälle+päivälle+tiedossa,+ja+mukava+on+lukea+toistenkin+ikäihmisten+iloista+ja+vaivoista,+kuinka+sitä+vaan+mennään+eteenpäin,+vaikka+välillä+onkin+"niinkuin+jäitä+polttelis"++oman+isäni+sanojen+mukaan.+++Toivottavasti+kaikilla+on+tänään+hyvä+päivä!
15.07.2019 08:41
Hyvää+huomenta!
Tarraudun+heti+tuohon+kiroiluaiheeseen,+kun+se+oli+ensimmäisiä+asioita+johon+kiinnitin+huomion,+kun+muutin+tänne+Suomeen.+
Nuorilla+ei+tunnu+olevan+riittävää+sanavarastoa,+se+v-alkuinen+tuntuu+sopivan+joka+lähtöön!++Minua+ärsytti+erikoisesti+se,+että+jopa+julkkikset+tv:ssä+täräyttelevät+täysillä,+mutta+toisaalta+ollaan+hienoja+ja+teititellään+tarpeen+vaatiessa.+
Oma+isäni+kiroili+valtavasti,+mutta+se+taisi+olla+kaikille+sodassa+kovia+kokeneille+yhteinen+piirre.++Omituista+kuitenkin,+ettei+veljet+sitä+"taitoa"++jatkaneet+omissa+perheissään.
Muistan+erään+miessukulaisen,+joka+ei+koskaan+kiroillut.+Jos+hänen+piti+siteerata+jonkin+kiroilua+niin+hän+saattoi+kiertää+sanan+siinä+kohdassa+sanomalla,+että+"sitten+se+sano+sen+ruman+sanan+niinku+se+sanotaan"+-++ja+jatkoi+kertomista!+++:)
Aamu+Kanta-Hämeessä+on+aurinkoinen.+Odottelen+tässä+että+Ruotsin+radion+musiikkiristikko-ohjelma+alkaa+ja+saan+poikani+ja+miniän+kanssa+ratkoa+sen+yhteisvoimin.++He+ovat+olleet+muutaman+päivän+siellä+uudessa+asunnossani+ja+katselleet+kaupungin+nähtävyyksiä.+Olivat+käyneet+eilen+mm+lentomuseossa,+missä+on+vanhoja+koneita,+mm.+++Saabin+malli+B17,+jota+koelennettiin+samana+päivänä+kun+minä+synnyin+toukokuussa+-40.++Olin+Saabin+perhepäivän+vietossa+1993+ja+silloin+oli+myös+lentonäytös+kaikilla+Saabin+tekemillä+konemalleilla,+niin+uusilla+kuin+vanhoillakin,+mm.++tämä+B17+oli+ilmassa+ja+sitä+koelentänyt+pilotti+Claes+Smith+oli+vielä+elossa+ja+kertoi+koelentopäivästä.++Minulle++oli+erikoista+saada+kuulla+pilotilta+itseltään+mitä+naapurimaassa+tapahtui+samana+päivänä+kun+minä+synnyin.+++Ensi+vuonna+täyttää+B17+ja+minä+80+vuotta,+molemmat+vielä+"lentokunnossa"!++Täytyy+mennä+paikan+päälle+onnittelemaan+kun+kerran+lentokaupunkiin+muutan.
Niin,+laatikkovuori+kasvaa...+Olen+numeroinut+39:ään+saakka+tähän+mennessä.+Mutta+karsin+kovalla+kädellä.+Eilen+vein+pitkiä+räsymattoja,+puhtaita,+sinisiä+mattoja+kirpparille.++Kävin+siinä+samalla+katsomassa+niitä+aikaisemmin+katsomiani+mattoja,++josko+sieltä+toisin+yhden+takaisin,+mutta+se+oli+jo+myyty.++Ehkä+näin+oli+parempi,+etten+sitä+kuitenkaan+saanut.
Täällä+alkaa+liikkua+rokkiporukkaa,+kun+tiistaina+on+Metallican+konsertti+ja+odotetaan+n+55000+kävijää.++Taitaa+mennä+muutama+yö+ettei+meteliltä+voi+nukkua.+Neljä+vuotta+sitten+oli+AC/DC:n+konsertti+ja+se+jumputus+kuului+kilometrien+päähän.+Nyt+on+Metallica+Vanajaveden+toisella+rannalla+ja+luultavasti+vesi+kantaa+kaikki+äänet+hyvin+tänne+keskustaan.+Jo+nyt+on+ravintoloitsijat+ja+virvokkeitten+myyjät+miehittäytyneet+strategisesti+missä+vaan+vapaata+paikkaa+on+ettei+vieraat+kuole+nälkään.
Näissä+tunnelmissa+toivotan+hyvää+viikonloppua+itsekullekin+väelle!+++:)
13.07.2019 09:46
Lähtölaukaus+on+vasta+elokuun+viimeisellä+viikolla,+tämän+asunnon+on+oltava+tyhjä+viimeiseen+päivään+mennessä.+
Kyllä+asuminen+vaikka+vaan+naapurimaassa+missä+on+niin+monta+eri+kansallisuutta,+on+opettanut+että+samanlaisi+ihmisiä+ollaan,+mistä+päin+maailmaa+sitten+tullaankin.+Samat+huolet+ja+murheet.++Muistan+silloin+60-luvulla,++miltä+tuntui+tulla+vieraaseen+maahan+ja+alkaa+vaan+opetella+ruotsalaisille+tavoille+ja+ennenkaikkea+parantaa+ruotsinkielen+taitoaan,+jota+ei+koulun+jälkeen+ollut+käytännössä+tarvinnut+ollenkaan.+Mies+osasi+kuitenkin+hyvin+ruotsia+kun+oli+sitä+jo+sotalapsena+oppinut+ja+ollut+koko+elämänsä+ajan+yhteyksissä+sotavanhempiinsa.++Mutta+pääsin+heti+SKF:n+konttorille+töihin+ja+muutamassa+kuukaudessa+kielitaito+ja+sanavarasto+oli+kasvanut+niin+paljon+että+voin+heittää+pienen+punaisen+sanakirjani+pois+taskusta.++Kielitaito+on+tärkeä+että+sulautuu+muuhun+kansaan.++En+oikein+käsitä,+miksi++ruotsnkielen+taitoa+sanotaan+täällä+pakkoruotsiksi?+Kaikki+kielitaitohan+on+eduksi,+olipa+se+mitä+kieltä+tahansa.+Ei+minulle+ainakaan+ole+ollut+kielitaidosta+haittaa.+Saksankieltä+tosin+osasin+Ruotsiin+mennessä+paremmin+kuin+ruotsia,+mutta+ajan+oloon+on+tasoittunut+toiseen+suuntaan.+-+Kiitos+vaan,+Makriina,+toivotuksista!+++Varmaan+täällä+Kahvipirtissä+kirjoittelen+tunnelmista,+kun+muutto+on+tehty.
11.07.2019 12:46
Hyvää++päivää+pirttiläiset!
Puolessa+päivä+alkaa+olla,+muta+aikaisin+kun++työt+aloittaa+niin+ehtii+vaikka+mitä!++:)
Olen+mm+vienyt+17+tiiliskiviromaania+Fidan+kirpparille.+Eilen+vein+vaatteita+ja+kenkiä+samaan+paikkaan.
Kirpparit+ovat+ovelia+paikkoja!++Sitä+vie+sinne+lasteittain+tavaraa+ja+usein+sieltä+tulee+tavaraa+takaisinkin.++Tänään+yritin+olla+tiukka+ja+olinkin,+mutta+muhimaan+ajatuksissa+jäi+jaksi+ihanaa+mattoa,+joita+en+olisi+jaksanut+kantaa+kotiin,+vaan+pitäisi
pyytää+veljeä+avuksi.++Olen+nimittäin+vaihtamassa+painavia+mattoja+kevyempiin,+kun+en+jaksa+enää+liikutella+suuria+ja+painavia+mattoja,+eikä++ole+tulevaisuudessa+tilaisuutta+viedä+mattoja+ulos.+Imuriin+on+luotettava+ja+välillä+pesulaan.+Ehkä+tässä+vielä+iltapäivällä+käyn+maksamassa+matot+ja+pyydän+veljeä+hakemaan+ne+lauantaina.
Eilen+olivat+poika+ja+miniä+hakeneet+avaimet+uuteen+asuntooni+ja+näyttivät+kameravideon+välityksellä+miltä+siellä+näyttää.++Hyvältä+näyttää+vaikka+ostinkin/vuokrasin+sian+säkissä,+aivan+sokkona!++Uuden+veroinen,+kaikki+kalusteet+uusia+ja+uudet+koneet.
Turhaan+ostin+viime+syksynä+uuden+pyykkikoneen,+kun+uudessa+asunnossa+on
sekä+uusi+kone+että+kuivausrumpu.++Täytyy+raahata+entinen+kone+mukana+ja+yrittää+myydä+se+siellä.++Jotkut+voi+tarvita+toista+konetta+esim.+työvaatteiden+pesuun.++Niin+kävi+yhdessä+asuinpaikassa,+josta+muutettuani+osti+kylän+seppä+pyykkikoneeni,+kun+ei+vaimo+antanut+pestä+uudessa+pyykkikoneessa+hänen+työvaatteita!
Kuten+huomaatte,+muutosta+johtuvat++käytännön+asiat+ovat+koko+ajan+mielessä.
Tämä+on+kuitenkin+lasten+leikkiä+siihen+muuttoon+verrattuna+minkä+tein+kun+oli+tyhjennettävä+koko+talo+kuukauden+sisällä,+siivottava+paikat+ja+siistittävä+vielä+tonttikin+siihen+kuntoon,+että+uudet+asukkaat+voivat+pistää+taloksi+heti.+Ei+ihme+jos+siinä++meni+silmätkin+puhki!+Muista+jäsenistä+puhumattakaan.
No,+seuraava+muutto+minulla+on+sitten+lähellä,+parkkialueen+toiselle+puolelle+palvelutaloon.+Toivottavasti+kestää+vielä+kauan+ennenkuin+se+muutto+tulee.
Olen+ihaillut+tuota+SkillaNin+energiaa,+kun+jaksat+kirjoittaa+tänne+joka+päivä+ja+olet+muutenkin+aktiivinen.+Mutta+siinäpä+se+hyvinvoinnin+salaisuus+onkin,+että+on+halua+vielä+tehdä+jotakin.+Ja+SkillaNin+ansiosta+monella+meistä+ikäihmisistä+on
mukava+löytää+täältä+häjystä+nettimaailmasta+vielä+tällainen+keidas+kuin+Kahvipirtti+on!
11.07.2019 11:39
3 / 127