Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Tänne+Suomeen+muutossa+tuntui+että+taidan+kaikkien+muiden+vaivojen+päälle+vielä+sokeutuakin.+Minulla+oli+mukana+iso+Volvo,+jota+en+ehtinyt+kiireessä+myydä.+Käly+oli+kuskina+muuttomatkalla,+mutta+kyllä+minä+sillä+kauppareissuja+tein+täällä+Suomen+puolella+vaikka+en+varmaan+olisi+näköni+puolesta+saanut.+Kaupunkiin+muuttaessa+luovuin+autosta,+kun+ei+ole+parkkipaikkoja+eikä+autotallipaikkoja,+ajot+pienet+ja+muutenhan+on+palvelut+tässä+lähellä.++Pistoskäsittelyjen+ansiosta+on+näkö+parantunut+niin+paljon+etten+enää+käytä+silmälaseja+muuta+kuin+Tokmannin+lukulaseja!+Ajatella,+olen+käyttänyt+silmälaseja+13-14+vuotiaasta+saakka+ja+neovat+olleet+osa+minua!++Minulla+on+ajokortti+vielä+voimassa+15.7.2024+saakka,+joten+autoa+voin+vielä+ajella+jos+haluan,+mutta+ei+ole+tarvetta+auton+hankintaan.+Tuleva+asuntoni+on+ison+ostoskeskuksen+yläkerroksissa,+55+++asunnoissa.+Otan+vaan+hissin+alas+huonolla+säällä+ja+kävelen+suoraan+ostoksille!
  2. Huomenta+pirttiin!++Hyvin+on+aurinkoisena+aamu+valjennut+täällä+Kanta-Hämeessäkin.+Eilen+oli++vielä+niin+koleata+että+piti+vetää+"pitkävartiset"+housut+pitkästä+aikaa+jalkaan.Tapahtumarikkaita+päiviä+on+ollut+nämä+viimeaikaiset+päivät.++Kiitos+Kahvipirtin+olemassaolon+olen+saanut+taas+yhteyden+Katleijaankin.+Vanhin+ystävätär+mikä+minulla+on,+on+Ruotsissa+asuva+leskirouva,+joka+täytti+viime+viikolla+99+vuotta,+still+going+strong!++Vietimme+yhdessä+minun+40v+ja+hänen+60+vjuhlia+meillä.+++Hän+kysyi+jo+alustavasti+voisimmeko+viettää+ensi+vuonna+minun+80+vja+hänen+100+v++päiväänsä+yhdessä!++Tottakai,+kun+ensi+vuonna+olen+jo+samassa+läänissä.++Hänen+puheensa+ja+äänensä+oli++kirkas+ja+kantava+niinkuin+ennenkin,+eikä+muistissa+tuntunut+olevan+mitään+vikaa.+Nimiä,+joita+minä+en+enää+muistanut,+muisti+hän+sen+sijaan+tarkalleen.++Ikä+on+vaan+numero,+pitää+paikkansa+hänen+kohdallaan.Sain+eilen+kyselyn,+jos+voisin+osallistua+videopuheluun+huomenna,+kun+kaikki+nuoren+perheen+jäsenet+ovat+koolla.+En+ole+sellaiseen+osallistunut+ennen,+enkä+tiedä+mitä+nappia+pitää+painaa+että+kuva+lähtee+pyörimään.+++:)++Mutta+onhan+se+jännä+nähdä+lapset+omissa+touhuissaan+vaikka+videon+välityksellä.Eilen+oli+serkku+miehensä+kanssa+vierailemassa+luonani,+ohimatkalla+asuntoautollaan+poikansa+perheen+luo.+Paljon+on+aina+puhumista+kun+harvoin+tapaa.++Tällaiset+vierailut+ovat+virkistäviä+kun+ei+itse+enää+pääse+yhtä+nokkelasti+liikkeelle+kuin+ennen+pääsi+omalla+autolla.+Makriina+paisteli+muurinpohjalettuja,+aivan+tuli+vesi+kielelle,+kun+itse+en+enää+voi+paistaa.+Olen+joutunut+hävittämään+grillit+ja+kaikki+kun+ei+ole+enää+terassia,+on+vaan+parveke+ja+tulee+olemaan+seuraavassakin+asunnossa+eikä+parvekkeilla+saa+mitään+paistaa+eikä+grillata.++Miten+lienee+sähkögrillien+kanssa?++Joskus+saattaa+käryt+häiritä+naapureita+ja+niistä+valitetaan,+joten+taitaa+olla+parasta+naapurisovun+takia+olla+hankkimatta+mitään+vaan+on+paistettava+letut+ja+grillattava+grillaamisensa+keittiössä.Tällä+viikolla+on+jatkettava++kirjojen+pakkaamista+niin+pitkälle+kuin+muuttolaatikoita+riittää!+Ensi+viikolla+en+saa++tehdä+mitään+raskaampaa+kun+on+silmien+pistoshoito+molempiin+silmiin+heti+maanantaina.+Ei+saunaa,+ei+uimista+vähintään+viikkoon.+Rajoittavia+tekijöitä+tulee+aina+vaan+lisää...Pyykkikone+on+hiljentynyt,+täytyy+mennä+katsomaan+mitä+se+mököttää+vai+joko+se+on+työnsä+tehnyt.+++Mukavaa+päivän+jatkoa!
  3. Hyvät+huomenet+pirttiin!+++++Minäkin+olen+ollut+aikaisin+hereillä.+Odotan+rakkaita+serkkuja+poikkeamaan+luonani,+ennenkuin+häivyn+maisemista.++Maukas+lohikeitto+on+valmiina,+tarvitsee+vaan+hiukan+lämmittää+kun+vieraat+tulevat.Niin,+noita+sairaskuluja+vertailin+sen+takia+kun+olen+huomannut+että+sitä+mukaa+kun+euron+arvo+on+noussut,+niin+ruotsalaisen+eläkkeeni+arvo+pienenee,+mutta+nuo+korkeat+kulut+pysyvät+ennallaan.++Tiedän,+että+hoidon+tarve+vuosien+mittaan+ei+varmasti+vähene,+saattaa+joutua+vaikka+sairaalahoitoon+jossakin+vaiheessa.Niin+kauan+kun+on+tällaisessakin+terveydessä+niin+ei+mitään+hätää!Toinen+ihmettelyn+aihe+on+korkea+vuokrataso+täällä+Suomessa.Asun+70-luvulla+rakennetussa+asunnossa,+55m²,++vanhanaikainen,+alkuperäinenhella+ja+jääkappi/pakasteyhdistelmä,+kolhuja+betoniseinissä,+ei+ihan+vimpan+päälle+siihen+vuokraan,+jonka+maksan++720€.++Kaupungissa+n+60000+asukasta.+Ahneudellaei+ole+rajoja.++Sen+lisäksi+piti+vielä+maksaa+2+kk+vuokratakuu+tästä+kämpästä!Muutan+entiseen+kotikaupunkiin+Ruotsissa,+jossa+yli+160000+asukasta.+Asunto+saman+kokoinen,+juuri+remontoitu,+uuden+veroinen,+vuokra+alle+600€+eikä+vesimaksua+tarvitse+maksaa+vaan+se+sisältyy+vuokraan.+Uusi+kalustus+keittiössä,+uusi+liesi+ja+liesituuletin,+astianpesukone,+mikro.+Kylppärissä+pyykkikone+ja+kuivausrumpu.+Ja+paljon+muuta+joka+täydelliseen+kiinteistöremonttiin+sisältyy.Vuokratakuita+ei+Ruotsissa+tunneta.Suomessa+muuttui+hintataso+täysin+euroon+siirtyessä.++Sentit+ei+enää+tunnu+missään+ja+pian+kai+ne+pyöristetäänkin+tasaeuroihin.+Nyt+lähden+lenkille,+ennenkuin+sade+tulee.+Taivas+näyttää+epäilyttävän+harmaaltaja+lämmintä+on+vaan++12º.+++Hyvää+tiistaita+kaikille!
  4. Palasin+vielä+palstalle+ja+näin+että+profiilini+kohdalla+oli+rimsu+vanhoja+keskusteluja,+joita+olen+joko+aloittanut+tai+osallistunut.Olin+aloittanut+mm.+ihmetykseni+ns.+työttömien+aktiivimallista,+mitä+silloisen+prvarihallituksen+päässä+on+liikkunut+kun+sellainen+älytön+malli+luotiin.+Löytyihän+täältä+tietysti+puolustajia+ja+minun+tuomittiin+olevan+aivan+pihalla+tästä+asiasta.Mutta+nyt+on+kuiten+uudella+hallituksella+suunnitelmat+aktiivimallin+lopettamisesta+pikimmiten.++En+ollut+aivan+pihalla+sittenkään.++En+myöskään+sote-uudistuksesta.++Talonpoikaisjärjellä++pärjää,+mutta+kateemikoilta+sitä+ei+aina+löydy,+varsinkaan+silloin+kun+sitä+tarvittaisiin!Niin,+SkillaN,+monet+hauskat+on+pidetty+tässä+Kahvipirtissä+ja+sen++ulkopuolellakin!++Oi+niitä+aikoja+tuonne+2000-luvun+alkupuolelle+kun+netti+oli+meille+vanhoille+uusi+ja+ihmeellinen!Kiitos+toivotuksista+muuton+onnistumiseksi!+Kyllä+se+hyvin+menee,+jos+ei+itselleni+satu+mitään+ja+selviydyn+ehjin+nahoin+tuttuun+kaupunkiin.+Hyvää+kesän+jatkoa+kaikille+pirttiläisille!
  5. "ETSINTÄKUULUTUS"!+++Meitä+on+muutamia+palstalaisia+FB:ssa+ja+siellä+kyselläänKatleijaa,+johon+eräs+palstalainen+haluaisi+taas+yhteyden.+++Olen+yrittänyt+tavoittaa+Katleijaa+onnistumatta+siinä.++Jos+Katleija+käy+täällä+palstalla+tai+joku+on+yhteyksissähänen+kanssaan,+niin+saa+mielellään+kertoa+että++nim.+"uzma"+Amerikassa+asti+häntä+kaipaa!Niin,+terveiset+vaan+täältä+Hämeestä!++En+ole+pitkiin+aikoihin+käynyt+Kahvipirtissä,mutta+kaikki+vaikuttaa+olevan+järjestyksessä,+kiitos+jämäkän+emännän,+joka+hoitaa+tehtävänsä+kiitettävällä+tavalla+ja+kävijät+viihtyvät!Luin+tuossa+aikaisemmin+mikä+stressi+Anonyymillä+on+päällä+kun+on+muutto+uuteenasumismuotoon.+Ymmärrän+sen+hyvin+kun+olin+itse+samassa+tilanteessa+4+vuotta+sitten+ja+piti+tyhjentää+koko+talo+yksin+kuukauden+sisällä++ja+oli+muutto+Suomeen+edessä!++Rähjäännyin+sen+muuton+takia+moneksi+vuodeksi+ja+ajattelin+jo,+että+tässäkö+se+nyt+minun+elämä+oli.+++Mutta+siitä+olen+selvinnyt+ja+ei+muuta+kuin+uutta+muuttoa+vaan+täällä+nyt+valmistelen+ja+muuttokuorma+lähtee+takaisin+Ruotsiin!Olen+yrittänyt+sopeutua+neljän+vuoden+ajan,+mutta+edelleen+tuntuu+kuin+olisin+vaan+vierailemassa+niinkuin+joskus+ennen+lomien+aikana.+Ei+tästä+tule+mitään,+kaipaan+takaisin+ja+nyt+kun+päätös+on+tehty+niin+tuntuu+helpottavalta.++Olisi+pitänyttulla+takaisin+paljon,+paljon+aikaisemmin,+mutta+50+vuotta+on+jättänyt+"mustan+aukon"+suomalaisen+yhteiskunnan+tuntemisessa.Suomi+on+hieno+maa+kaikella+tavalla,+mutta+kapitalismi+on+lyönyt+läpi+täydella+teholla+ja+on+aiheuttanut+epätasa-arvoa.+Olen+ihmetellyt+lääkkeitten+ja+lääkärimaksujen+ja+sairaalakulujen+kalleutta.+Ei+ihme+jos+vähävaraiset+ihmiset+joutuvat+vaikeuksiin.+++Mutta+sitähän+ei+vauhtisokeat+voittojen+tavoittelijat+huomaa.Toivottavasti+uusi+hallitus+saa+asiaan+muutosta.Mielenkiintoista+nähdä+mihin+suuntaan+asiat+ovat+kehittyneet+naapurimaassa+näinä+vuosina+kun+olen+ollut+poissa.++Ennakkoluulot+saa+ainakin+jättää+tänne+Suomeen,kun+muutan+kiinteistöön+jossa+2/3+on+ulkomaalaistaustaisia!+Ehkäpä+palailen+asioihin+myöhemmin+syksyllä,+kun+olen+paikan+päällä+ja+voin+kertoa+miten+menee.++Jalla,+jalla!+(se+=+moro)
  6. Aurinkoista+tostaiaamua+täältä+Päijänteen+rannoilta!Näyttää+siltä,+että+melkein+uskaltaa+povata+että+kevät+tulee+hyvää+vauhtia.Aurinkoista+ja+lämmintä+säätä+on+povattu+ainakin+pari+viikkoa+eteenpäin.Minulle+tulee+aina+sellainen+kevätsiivousvimma,+kun+aavistelen+että+talvikääntyy+kevääseen.+Ensimmäisenä+tavallisesti+aloitan+varaston+siivoamisella.Sain+lainata+tyhjän+varastokopin+oman+varastoni+vierestä+ja+sinne+kantelinsellaista+kamaa+jota+en+enää+tarvitse.++Sinne+meni+mm.+klaffituolit,+jotka+ovatkulkeneet+mukana+"kaiken+vara-tuoleina"+vuosikymmeniä.++Nyt+ei+enää+ole+sellaista+tarvetta,+etteikö+keittiön+tuolit+riittäisi.++Oli+mattoja+ja+vintage-vaatteita,+joista+vihdoinkin+päätin+luopua.+Sitten+kaikenlaista+pikkukamaa,+laukkuja,+keramiikkavateja,+matkasilitysrauta,+vohvelirauta,+vanha+leivänpaahdin+ym.+Kylän+kirpparille+aioin+viedä.Koska+minulla+ei+ole+enää+omaa+autoa,+kysyin+ystävättäreltä+josko+saisin+lainata+hänen+autoaan.+Tietysti+saisin,+hänellä+oli+itselläänkin+kylälle+asiaa.Koska+tiedän,+että+ystävätär+on+sukua+hamsterille,+niin+ehdotin+että+käynlastaamassa+auton+sillä+aikaa+kun+hän+laittautuu+kuntoon+ja+kirjoittaa+kauppalistaa.Mutta+hän+oli+heti+valmis+lähtöön!++Mietin+kuumeisesti+kuinka+ehtisin+olla+mahdollisimman+nopea+ja+saisin+suurimman+osan+autoon+ennenkuin+ystäväon+tarrautunut+osaan+tavaroista!+++Onnistuin+heittelemään+paperikasseja+auton+perän+täyteen+ennenkuin+ystävä+oli+vääntäytynyt+vaivalloisesti+ulos+autosta.Mutta+kyllä+hän+oli+nopea+pitelemään+kumisaappaita,+isoa+keramiikkavatia,+matkasilitysrautaa,+vohvelirautaa+ja+ilmoitti+haluavansa+mattonikin.+Kysyin,+mihin+hän+ne+laittaisi+koska+he+eivät+voi+käyttää+mattoja+asunnossaan+kun+mies+käyttää+rollaattoria+ja+matot+ovat+tiellä,+mutta+niille+kuulemma+olisi+käyttöä+kotitalossa.No,+pääasia+että+pääsin+kaikesta+eroon.++Liekö+vähän+takaraivossani+ajatus+ettäei+halua+kovin+työlästä+jälkisiivousta+kun+lopullinen+kämpän+tyhjennys+tulee.Ikkunoitten+pesu+on++Skillanilla+tullut+mieleen,+niin+minullakin+mutta+on+maltettavaodottaa+kun+katolta+tulee+vielä+lunta+terassin+puolella+ja+vesiroiskeet+lentävät+ikkunoihin+asti.++Kaipa+vappuun+mennessä+on+kaikki+lumi+hävinnyt.+Terassi+on++puoliksi+katettu+ja+kattamattomalla+puolella+on+ollut+iso+lumikerros+ja+sen+alla+10+cm+jäätä,+joka+muodostui+kun+lumen+päälle+satoi+vettä+ja+jäätyi.+Sitten+tuli+lisää+lunta.++Olen+onnistunut+vääntämään+jäälauttoja+irti,+vielä+on+sellainen+1x1+m+lautta+jäljellä+varjoisalla+puolella,+jonne+aurinko+paistaa+myöhään+iltapäivällä.Eilen+pesin+pyykkiä+ja+kuivatin+eka+kertaa+ulkona.+On+se+ihana+tuoksu+ulkona+kuivatulla+pyykillä!++Siinä+pyykin+pesun+ohella+tuli+sitten+siivottua+tämä+pieni+asuntokin.+++Ihmettelin+aamulla,+kun+olin+niin+vaivaisen+tuntoinen.++Mutta+kai+seon+uskottava+että+terve+ruumis+ei+työtä+kaipaa!