Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Uskotaan+toki.+Tämä+ei+ollut+ironiaa,+vaan+uskon+ihan+oikeasti+tämän+alustan+sekoilevan+toisinaan.+Tämä+olikin+poikkeuksellisen+voimakas+värähtely,+kun+sama+viesti+tuli+viiteen+kertaan.En+jaksanut+lukea+ensimmäistäkään+loppuun+asti,+mutta+se+on+tietysti+minun+asiani.+Olen+erittäin+luonnollinen+ja+kompetentti+henkilö+eikä+kukaan+tämän+palstan+kirjoittajista+ole+minun+esimieheni,+pappini,+opettajani,+terapeuttini,+lääkärini+tai+vanhempani.Joskus+muuten+kaivelin+sukujuuriani+niiltä+osin,+kuin+on+mahdollista+päästä+kauas+historiaan.+Köyhien+jäljet+katoavat+kuin+kamelin+henkäys+Saharaan,+mutta+tärkeiden+tähtösten+tiedot+löytyvät+huolellisesti+kirjattuina.+Pääsin+Kustaa+Vaasaan+asti+ja+tunsin+tavatonta+jalosukuisuutta.+Ryhtikin+koheni+heti+jonkin+verran+ja+kasvoille+levittyi+herkkäsieluisen+armollinen+aateluus.Tosin+minun+ja+Kustaa-kunkun+väliä+on+muistaakseni+kahdeksantoista+sukupolvea.+Se+tarkoittaa+sitä,+että+on+pienen+pieni+todennäköisyys,+että+minulla+on+jokin+geeni+myös+häneltä.+Ja+sitten+on+se+vallitseva+massa,+jonka+lähteinä+on+renkiä,+piikaa,+suutaria,+kraataria+ja+kaiken+maailman+hanttapulia.
  2. Republikaani+tarkoittaa+alkujaan+tasavaltaisen+hallinnon+kannattajaa+ja+Yhdysvalloissa+erityisesti+irtautumista+brittiläisen+monarkian+alaisuudesta.+Se,+että+republikaanit+ja+demokraatit+ovat+1800-luvulta+alkaen+siellä+kaksi+suurta+eri+suuntiin+vetävää+puoluetta,+on+sanahistoriallisesti+pitkä+juttu+eikä+tässä+siitä+sen+enempää.+Republikaanit+edustavat+sosiaalista+konservatiivisuutta,+joka+käytännössä+tarkoittaa+paljolti+yksityisomistuksen+puolustamista+ja+taloudellista+liberalismia.+Demokraatit+ovat+sosiaalisesti+liberaalimpia+ja+enemmän+julkisen+talouden+kannattajia.+Suomalaiseen+systeemiin+verrattuna+demokraatit+vastaavat+arvoiltaan+lähinnä+kokoomusta,+joskin+viime+vuoden+liikehdinnästä+alkaen+puolue+on+jonkin+verran+vasemmistolaistunut.Tasavallan+kutsuminen+nimellä+republic+tulee+latinan+sanoista+res+publica+eli+suomeksi+julkinen+tai+yhteinen+asia+tai+omaisuus.+Idea+poikkesi+perinteisestä+monarkiasta,+jossa+kuningas+sai+määrätä+suunnilleen+kaikesta.+Tasavallassa+on+yhteistä+omaisuutta+ja+yhteisistä+asioista+päätetään+sellaisella+järjestelmällä,+jossa+kansalaiset+pääsevät+itse+vaikuttamaan+ainakin+äänestämällä+vaaleissa.Myös+sana+publikaani+on+kotoisin+latinasta+(publicanus)+ja+samaa+yhteistä+tai+julkista+tarkoittavaa+kantaa.+Sillä+on+tarkoitettu+veronkerääjää,+joka+siis+on+julkisen+eli+valtion+talouden+palveluksessa.+Publikaaneja+yleisesti+halveksittiin,+koska+veronkantajilla+oli+usein+tapana+laittaa+hiukan+lain+mukaista+suurempi+siivu+omaan+taskuunsa+ja+käytää+maksun+perimisessä+koviakin+keinoja.Publikaani+on+käännetty+kreikan+sanasta+τελωνης+(telones),+jonka+takana+on+τέλος+(telos)+—+sana,+jolla+on+merkitykset+loppu+ja+maksu+tai+vero.+τελωνης+voi+tarkoittaa+veronkerääjän+lisäksi+kapakan+tai+majatalon+pitäjää,+mikä+on+läheistä+sukua+englannin+sanalle+pub+eli+lyhennys+ilmaisusta+public+house.+Sama+koskee+latinan+publicanusta.+Uuden+testamentin+kohdissa,+joissa+tuo+sana+esiintyy,+on+joskus+merkityksenä+veronkantaja+ja+joskus+kapakoitisija.Publikaani+ja+republikaani+eivät+siis+oikeastaan+liity+toisiinsa.+Etuliite+re-+joka+tarkoittaa+uudelleen+tai+takaisin,+on+aivan+eri+juurta+kuin+res.